Nová železniční objížďka Prahy. SŽ vyslyšela přání dopravců, začne projektovat spojku dvou tratí
Tišická spojka (červeně). Foto: Správa železnic

S modernizací trati Kralupy nad Vltavou - Neratovice umožní Tišická spojka vlakům jízdu zcela mimo přetížený pražský uzel.
Takže problém z Prahy se přesune mezi Lysou a Kolín, s hlavním úzkým hrdlem Nymburk a Kolín, tak to gratulka, pojďme se poplácat po ramenou.
Ale jako jo, snaha se cení, ale pokud mezi Lysou a Kolínem nebudou 3 koleje, tak nějak to je o ničem.
Taky jsem se pobavil 😅😅Prakticky přes den mezi Všetaty a Neratovicemi jsem zvědavý co protáhnou za náklad po ty jedné koleji 🤣🤣🤣A hlavně jsem zvědavý co na řeknou lidi z Tišic až jim tam v noci budou lítat nákladní vlaky přes obec🤣🤣
kolik by stálo postavit podobnou spojku ve Štětí?
něco jako tohle
https://mapy.com/s/dupesojeve
Tam by bylo stoupání přes 40 promile, takže sotva použitelné po osobní dopravu. A pro nákladní by musely být postrky a možná i přípřeže.
Nějaký takový návrh existuje sice také, ale jednak je tam zatím pořád ještě funkční fabrika a jednak je tam velký výškový rozdíl mezi oběma tratěmi. V případě nejvyšší nouze by bylo možné tu vlečku využít i teď (třeba pro přesun nějakých pomocných prostředků), ale běžně se to nedělá a ani to vlečkové napojení do Štětí se zjevně příliš nevyužívá. Pro pravidelnější využívání by už byla asi vhodnější třeba spojka mezi Dolními Beřkovicemi a Mělníkem (Mlazicemi), ale to území ve svém vývoji s ničím takovým nikdy nepočítalo a hlavně by to znamenalo i výstavbu nového mostu přes Labe. Využití tratí přes… Číst vice »
Neexistuje nebo neexistoval i nějaký plán na železniční obchvat Brna mimo budoucí nádraží, kudy by jezdily nákladní vlaky?
To bylo nakresleno v oponentním návrhu odmítajícím ODSun nádraží, ale projekt ODSunutého nádraží s ničím takovým, pokud vím, nepočítá – naopak je tam snad nějaký průtah tím osobním nádražím.
1,4 km 650 miliónů, to fakt není překlep?😬
To je jen za naprojektování, samotná stavba bude samozřejmě o řád dražší.
Ne:))
Tak jestli to je i s průzkumy…
Hlavně to není jen samotné propojení, ale i zapojení do stávající pravobřežní trati a pokud budou jako podklad vzaty studie z dob před už 40 a více roky, tak také nová výhybna v Tišicích. Nápad na to propojení totiž vůbec není nový – už minimálně na přelomu 70. a 80. let minulého století totiž existovaly návrhy nejméně dvou pro provoz užitečných traťových spojek ve středních Čechách: právě Tišické spojky pro nákladní dopravu a Hlízovské spojky v Kolíně pro odstranění křížení směrů na velimském zhlaví stanice Kolín. Ale na výstavbu obou tehdy nebyly peníze …
…a to jen za jednokolejku.
Samotná stavaři na bude cca 150-200 milionu. Zbytek je technologie – zab-zař + trakce. V současné době to tak je prakticky na všech stavbách, že stavební část je zhruba jedna třetina ceny, zbytek jsou technologie AŽD+EŽ..
Překlep to není, stavařina bude cca za 150 milionů. Zbytek je technologie zab-zař + trakce. Ostatně tak jako na všech stavbách , stavařina je zhruba jedna třetina celkové ceny, zbytek jsou technologie…
To je pálka
Že by se tady blesklo na lepší časy, když někdo vezme hákovnici, někoho sejme nebo jiná MU, že se na x hodin nezastaví na trati PH-DC i osobní provoz. Ještě udělat něco na druhou stranu Labe u Lovosic nebo Štětí a odklony EC nebo Krušnohorů by se řešili snad snáž.
Nebude přecijen levnější dát tam ty děliče? Žádná EIA, žádné výkupy pozemků, žádné stavební povolení…
A co až zjistí, že jim chybí jižní obchvat Prahy. Mohou to klidně projektovat v souběhu s D99.
Spíš mě udivuje, že ta spojka tam není už dávno, i kdyby bez drátů.
Respektive je fascinující, jak je dnešní síť stále poplatná tomu, jak ji v 19. století nalajnovaly dvě konkurenční soukromé dráhy…
O spojce se mluví už desítky let, jenže je pro SŽ nadlidský výkon položit v poměrně rovinatém terénu 1.5 km kolejí plus jednu spojku na dvojkolejce.
Taky mi tohle zcela uniká. Takových míst je v Česku alespoň 30, které by se daly fixnout v horizontu 5 let.
Třeba spojka mimo Opavu východ.
Pro kolik párů vlaků denně by byla užitečná? 1?
Ta se naopak zrušila. 🙂
Postavit a víc neřešit a jedeme dál
Cože? SŽ bude investovat někam, kde nezruší signalisty nebo výpravčí?
Tak zrovna včera jsme si tady početli, jak PĚT LIDÍ na traťovém telefonu tápe, kde mají osobní vlak. O ty profese navíc není zájem, takže motivace je zcela jasná a ani to není nijak kontroverzní.
Ruční přivolávací návěst. Zachránil to fakt, že se jednalo o elektrickou lokomotivu a stržená trolej. Být nezávislá…
Tak ono se tak v noci děje, jsou obsazené pouze denní směny.
A kde jste vyčetl, že stavby s touto související ty přežilé pozice nezruší? Sanozřejmě je zruší. To je dnes tak samozřejmé, že už to marketéři považují za omleté a nepoužívají to.
Tak jinak. Doteď SŽ dělala a hlavně upřednostňovala jen ty investice, kde byla pak úspora zaměstnanců. I když se třeba při modernizacích nabízelo zvýcekolejnění tratí, nešla do toho (např.Cheb-Planá). SŽ ušetřila, ale dopravci za to platí dodnes častým zastavováním a rozjížděním, neprůjezdností při výlukách apod., ale to už jde z jiné kapsy než z SŽ, že?
A už je schválena dvoukolejka Neratovice – Všetaty, nebo to všechno má zvládnout kolej jediná?
Obávám se, že do nového mostu přes Labe se nikomu chtít nebude, ale alespoň k němu od Všetat to považuji za nutnost.
Tak most může zůstat jednokolejny a zbytek 2 koleje. Ten kousek to přežije.
Elektrizace Kralupy – Tišická spojka je hlavně závislá na provedení modernizace ŽST Neratovice. A ta je v projektu Čakovice – Neratovice.
Jo, ale s dvoukolejkou jen od Prahy do Neratovic…
Alespoň by to pomohlo tomu celému špuntu a holt těch odhadem 6 km mezi Všetaty Neratovicemi už by se nějak dalo přežít. V intravilánu Tišic by zdvoukolejnění také nemuselo mít vhodné řešení
V původních návrzích z minulého století byla v Tišicích uvažována výhybna (délka kolejí asi 700 m), z níž spojka vycházela, a pokud si ta pamatuji správně, do pravobřežní trati měla ta spojka být zapojena až ve Dřísech (nikoli v širé trati) – ale je otázka, jak na to budou pohlížet současní investoři a projektanti.
„Traťovce“ se do trati Kralupy n/Vlt. – Neratovice nikdy nechtělo významněji sahat s odůvodněním, že tam údajně nevyhovuje spodek (spodek, nikoli jen svršek, a tuším, že tam nesměly ani „Sergeje“), jiné prameny zase poukazovaly na údajnou vysokou hladinu spodní vody (v parku u zámku Veltrusy prý byly kanály pro plavby vrchnosti na člunech), a proto se nikomu nechtělo ani do elektrizace, protože jinak už by tam možná dávno byla. Nakonec je to ale možná dobře, protože by to zabetonovalo starší stav, který teď bude možné vylepšit naopak moderněji.
Neratovice – Všetaty – počítá se s elektrizací, probíhá zpracování územně technické studie posuzující rozsah zdvoukolejnění.
Dokument jsem vygooglil za cca 15 sekund, informace v něm jsem pak nalezl za přibližně stejnou dobu. Odkaz vám přiložím, za to, že zde zveřejníte seznam tří lokálek, jejichž zrušení nebo aslepoň konzervaci podporujete. To, že jejich zrušení podporujete, musí být v příspěvku výslovně uvedeno. 😜
Podporuju zrušení nebo konzervaci Vrskman – Pocerady, Žabokliky – Brezno u CV a Smidary – Vysoké Veselí.
🤣🤣🤣. Stařecká demence se mi prohloubila, už to neumím najít.
Jinak teda ja se ani tak úplně neptal, jako spis silně naznačoval, ze je poněkud silné trapné, ze k tomu ta studie na spojku nedospěla rovnou. Dost na tom, ze to nebylo rovnou v DEKO, to byl podle mě od počátku úlet.
Tam je zjevně hlavním problémem jednokolejný most přes Labe a cena za případný druhý (zdvoukolejnění). Návrh z dob bolševika, kdy byl stav tratí o dost horší, nákladní doprava nemoderní a dopad na propustnost negativnější, počítal jen s dost dlouhou výhybnou v Tišicích.
Koukám teď spíš na tu modrou a rušení přejezdu ve Všetatech tedy vypadá jako slušná divočina.
Všetaty budou masakr, ani ne tak rušením přejezdu, ale hlavně převedením kolejiště pouze na SZ stranu budovy, kde dnes vede trať Nymburk-Mělník, a dále ztrojkolejněním trati směr Mělník. Z kolejí tam nezůstane kámen na kameni 🙂
Ono hlavně tam nezůstane moc kolejí.
Řekl bych, že použitelných kolejí tam bude naopak výrazně více, než dnes. Třeba z pohledu pravobřežky je ta stanice dnes jako by nebyla, nejdelší předjízdní kolej má 340 m…
Jinak celkově v rámci stanice bude v novém stavu celková stavební délka kolejí o 9% menší, než dnes.
Bude tam šílený nadjezd přes stanici.
Lepší než šílený přejezd ve stanicích.
Jen by mě zajímalo jaká bude ta Modernizace trati z Prahy do Všetat. Jelikož pokud někde dojde ke zdoukolejnění provozu, tak by to mohlo pomoci i přímým spojům z Mělníka do Prahy.
Bohužel to vypadá, že úsek Skály – Všetaty má prioritu stále nižší.
Protože lokalitu neznám, kliknul jsem si do map a zjistil jsem, že v místě stávajícího „modrého“ oblouku trati Všetaty – Ovčáry – BNL-SB je přírodní rezervace Všetatská černava o rozloze ca. 2,5 ha.
V biotopu, který vznikl kdysi při stavbě trati se vyskytují nějaká slatinná společenstva a obojživelníci.
https://mapy.com/s/bojofuhojo
Je pozoruhodné, že stavba železnice kdysi přispěla k vytvoření podmínek pro chráněnou flóru a faunu a doufám, že stattus území nebude na překážku při stavbě toho nového „levého“ oblouku.
Když se podíváte podrobněji na situaci u článku, tak Tišická spojka rezervaci obchází. Větší problém je u „modré“ spojky do Všetat, ta bude kvůli vyhýbání rezervaci více zakřivená, než by bylo nutné.
Je mi jasné, že novostavba spojky bude mimo, ale známe naše pappenheimské, kteří nevynechají jedinou příležitost.
Po doplnění spojky by se dokonce dalo říct, že by se plocha rezervace mohla zvětšit, protože území uvnitř trianglu bude před lidmi chráněné kolejemi ze všech stran.
Příjezd do všech „trianglů“ bude zachován – do červeného povede cesta ze silnice Všetaty – Chrást odbočující mezi podjezdy obou tratí. Do modrého vznikne podjezd pod modrou spojkou. A do oblasti bývalého depa povede komunikace na nadjezdu.
Možná by nebylo od věci postavit i všechny ostatní vymyšlené železniční spojky před vymýšlením další jiné. Nebo alespoň kopnout do země…jednou…
Je konverze 25 kV myšlena vážně nebo je to jen taková legrace? Další trať s 3 kV. S výhledem na přepnutí za 20 let.
Je to myšleno vážně. Ale protože tady ten kousek utáhnou stávající stejnosměrné měnírny, tak to zatím nemá cenu přepínat, protože jinak by jste musel vybudovat měnírnu na 25 kV.
A v čem je problém? Že by NS Neratovice napájela i úsek na Skály?
Není problém, jen je to bez té trakční transformovny na 25 kV levnější a jednodušší (projednání umístění stavby TNS).
A až bude potřeba napájet úsek Neratovice – Skály (což je zatím jen výhled), tak se postaví TNS Neratovice a přepne se to. A nebo se to přepně s přepnutím pravobřežky/levobřežky, připravené na to právě má být.
Tím kouskem je míněna celá trať do Kralup? Doufám, že ano 🙂
Ano, těch cca 20 km tratě by mohlo při oboustraném napájení na 3 kV fungovat.
Co ze utáhnou?! Vždyť už dnes je kolikrát problém se rozjet ze Všetat směr ME!
Velice se mýlíte. Ten kousek neutáhnou stávající měnírny. Místa. kde se má trakční vedení napojovat na stávající elektrizované tratě jsou uprostřed úseku mezi měnírnami (Roztoky – Vraňany a Mělník – Stará Boleslav), mají dnes mizerné napěťové poměry, tudíž na další úsek (další pokles napětí) už není rezerva. Až se budou dělat energetické výpočty, tak se to pochopitelně ukáže. Budovat novou stejnosměrnou napáječku je nesmysl. Takže jedinou možností je to projektovat rovnou na střídavou soustavu.
I pro Tomáš Záruba.
V tom případě je třeba udělat to rovnou se střídavou TNS.
Ano. Podle Studie proveditelnosti má být v Neratovicích.
Samozřejmě. Vůbec nechapu, jak tam ten stejnosměrný mohl nekdo napsat! 070 se ma elektrizovat střídavě, pravobřežní přepínat někdy v dohledné době… Přinejmenším Chvateruby mimo – Všetaty / Ovcary mimo tedy plánovat rovnou 25 kV, ideálně asi nová TNS Neratovice, a pak k tomu postupně připojovat nové nebo konvertovane úseky.
Chlapi, asi bych zůstal v klidu. To je celý nedorozumění v reakci na to fantasmagorický datum „2027“. Jestli se pojede ve standardních projekčně-stavebně-časových „kolejích“ jak je u SŽ zvyklé, tak to bude fungovat až pod těmi 25 kV.
Vy jste odborník 😂
Na tom je zajímavé to, že v některých dokumentech týkající se této zakázky se píše jen o 25 kV, ale ve zvláštních technických podmínkách je stále 3 kV
Protože pisatel ZTP ještě neví, že nevyjdou energetické výpočty stejnosměrného napájení z pravobřežky a levobřežně. To se projeví během toho projektování, až se EV spočítají 🙂
Tomáši byt přece jasně ihned už jen podle vzdálenosti a toho, že to nestačí už dnes, xakru…
Jak se má přepínat pravobřežka? Aby naše dobrá správa neelektrifikovala trať stejnosměrem v době, kdy se budou přepínat navazující úseky.
Právě díky tomu, že Ministerstvo dopravy je úřad na baterky, který neumí prásknout do stolu a říct „takhle to bude“ a „budou se plnit schválené dokumenty“, tak se konverze pravobřežky a vůbec celé sitě oddaluje do hodně vzdáleného horizontu. Obávám se, že pravobřežka a Tišická spojka po jejím vybudování budou stejnosměrné ještě nejméně dalších patnáct let… Konverze sítě Skanzenu železnic bude dokončena namísto plánovaných 2040 až nejdříve 2060–2065, a to je možná ještě optimistický scénář.
Asi někdo spočítal, že na to nebudou peníze … tipuji …
ta pravobřežka mě taky napadla, vůbec nechápu, když se o ní už fakt vážně uvažují a toto na ni navazuje, že se prostě rovnou neuvažuje v 25kV
Jako stávají se „přehmaty“ a „nekoordinovanosti“ …. ale předjímat takovýto relaps ….(!!!) Tak už se cítíte lépe, jak jste to SŽ preventivně nandal? (!)
Je to samozřejmě legrace. Ani odbor drážní dopravy, který s konverzí přišel, to nemyslí vážně.
A dráty z výhybny Skály do Všetat se budou dělat kdy? Ty jsou dle mého skromného názoru bolestivější a potřebnější
Tam je potíž, že se trať musí zakopat u letiště.
A to je nějaký problém? V Rajhradu budou muset zakopat pod zem kilometr tratě.
Asi je to problém, od letiště do Satalic je to do kopce a ještě blízko – když to utopíte, bude to pomalu na zubačku 🙂
Tam mají jezdit elektrické jednotky nebo parní lokomotivy?
Nákladní vlaky, tak aby nepotřebovaly postrk.
https://mapy.com/s/pagucabono
Mě ale ta potřeba stoupání nepřipadá nijak zničující. Co si na výjezdu z Čakovic odeberu nájezdem do zahloubení, to si na konci vyskočím. A jako bonus se zbavíme přejezdů ulic Semilská a Jilemnická.
Pod zem se musí kvůli letišti Kbely, ne Letňany, ne?
https://mapy.com/s/lupojaluma Rovinka. U dráhy -7 🙂
Máte samozřejmě pravdu. Letištní dráha jako letištní dráha 🙂
Zahloubit i se stanicí. Za Satalicema to jde zase dolů
Tam se fakt budou dělat ciráty kvůli 1km vzdálenému prahu letiště s 860m dlouhou travnatou VPD?
Podle materiálu MD z roku 2023 někdy po roce 2030 nebo 2032. Času dost.
Taky je potřeba tu trať zdvoukolejnit
A to se zjistilo teprve včera?
Jsou místa, u kterých by mě to nepřekvapilo 😉
Ten rok 27 je asi vtip, ne?
37 minimum.
Tento překlep mě taky napadl.
2127!
Nedávalo by větší smysl udělat spojku levobřežky a pravobřežky níže po proudu, kde jsou blízko sebe? Takhle to vyžaduje nejen novostavbu Tišické spojky, ale i rozsáhlou elektrizaci, přitom výsledkem bude pro vlak od Lovosic zajížďka do Kralup a pak poskakování po jednokolejkách. Nebo tak zásadní část zátěže směr východ generují samotné Kralupy?
https://mapy.com/s/muparedava – není podstatná vzájemná blízkost tzv. levo a pravobřežky, ale existence tratě Kralupy – Neratovice – Všetaty mezi nimi, které jen chybí u Všetat jeden propojovací oblouk mezi východem pravobřežky a tou propojovací tratí, který by umožňoval jízdu od/k západu levobřežky, a nejde jen o Kralupy, ale vše od nich zapadně!
Kralupy a pak taky Neratovice jsou důležité zdroje a cíle nákladní přepravy.
Spolana je out. Takže jen Kralupy.
Ve Spolaně Neratovice zůstává a má budoucnost jediný provoz, kyselina sírová, vše ostatní už bylo odstaveno, takže tam už moc zátěže nevznikne, bohužel.
Jenomže touhle stavbou se Neratovice vrátí o desítky let zpátky, kdy průjezdnou silnici na Mělník blokovala Spolanská vlečka.
Neratovice jsou plné přejezdů, kde se denně stojí v kolonách, tahle inovace je pro Neratováky rozhodně nevítaná.
Podle mě dává smysl cokoliv dalšího včetně tohodle propojení.
Například bych se pokusil využít třeba i stávající most ve Štětí a připojit ho na obou koncích do obou směrů, na straně Štětí by to ale potřebovalo dražší tunely.
Nestačilo by u Štětí propojit již existující koleje po povrchu? Nedělal bych z toho větší lochnesku, než je nutné; nedovedu si moc představit, kudy kam byste ty tunely vedl…
Ono to přímé propojení by se taky neobešlo bez nějakých demolic. Vyšlo by to na 15 promile sklon, ale to by snad dnes nebyl problém.
Demolic asi netřeba. Za minulého režimu byly koleje propojeny přes Sepap Hněvice Štětí.
Kolejové propojení existuje dosud, ale neumožňuje přímou jízdu mezi žst. Hněvice a žst. Štětí, je tam úvrať.
Něco takového: https://mapy.com/s/butezasuta
Samozřejmě je možné to ohnout i na druhou stranu. A případně nafouknout oblouky pro zmírnění stoupání.
Po povrchu by se tam musela přeorat ta zahrádkářská kolonie, nouzovka je stávající napojení úvratí.
Jedině v tunelu, máte tam 80 m převýšení terénu na 1 km délky.
Myslíte třeba v Ústí nad Labem? 😉 😀
Tišická spojka samože není vůbec špatná, ale hodilo by se propojení pod Mělníkem. Já vím, drahý most přes Labe, ale poskytl by zajímavou muziku i pro osobku.
Tak pořád tu máme ten cancour do Lužce, s drahým zdvihacím mostem pro podjezd velkými loděmi, a elektrické příměstské vlaky končící dnes v Kralupech. 🙂 Jo, u Beřkovic je to o dost kratší, a je tam zatím i místo pro průchod mimo přírodní rezervaci, to je fakt. A ty ‚panťáky‘ by tam projely taky (s možností na baterky pokračovat do Mšena :)).
Cancour do Lužce je k ničemu. Zdvihací most znemožňuje věší frakvenci a místní by vás pěkně hnali, kdybyste jim tam přes náves honil nákladní vlaky.
Jakože je to blbost i směrově.
Most máme,dokonce zvedací,u Vraňan.
Přes kanál. Druhý by byl přes Vltavu, třetí přes Labe, mezi tím Přírodní rezervace (nebo jeden megamost?), už částečně zastavěný průchod Mělníkem (tunel, estakáda??). Dle mého nereálné, nebo přinejmenším mnohem složitější, než tak jako tak potřebná modernizace tratě přes Všetaty.
Hmmm proč to vlastně stavět tak složitě?
Pokud by bylo rozhodnuto, že se zvedací most nenechá nevyužitý, tak most přes Vltavu by to sice chtělo, to jo, ale pak by to stačilo napojit na tu trať do Neratovic. A ve Vraňanech vyřešit úvrať.
A nejsou Kralupy už teď dost zacpané? Nebyly tam nějaké problémy? A nebudou se v dohledné době opravovat ty tunely?
Nezačínal bych nějakou investici řešit od bodu „aby se využil most v Lužci, tak postavíme….“, ale od bodu „jaký problém mě tíží?“.
Spojka Lužec – Neratovice by byla dobrá k čemu? Jako alternativa Praha – Roudnice, která by minula Kralupy?
JJ tak nějak. Trať mezi Prahou a Kralupama je plná. Ale další koleje se tam nevejdou. Jen o pár km dál se má z těchto důvodů u Nové Vsi stavět vrt. Rozhodně by ji tam neplánovali, pokud by tento směr neměl smysl. Takže toto by mohlo posloužit do té doby, než ji za těch sto let postaví.
Vy nevíte, že zdejší kamvitrtamplášti ví, že je to nesmysl a pouhá snaha o zachování lokálky do Lužce? Navíc by to ospravedlnilo investici do zvedacího mostu. Přitom jediným skutečným problémem může být případné splnění hlukových limitů.
Při hanění MD a SŽ za zřízení zvedacího mostu se zapomíná na to, že to byl Středočeský kraj kdo trval na zachování zrato pro svoji objednanou dopravu. Vedení kraje za ANO ba dopravě trvalo, vedení pid taktovkou STAN ji zrušilo.
Tak nějak viním obě garnitury … tu první za neprozíravost a mekoncepčnost, tu druhou za hrubé narušení kontinuity …
Že by se místo elektrizace stávající trati stavěl nový most přes Labe? To bude sotva levnější a určitě to nebude rychlejší.
To není jen elektrizace, to je i modernizace a především ta nová spojka.
Pro osobku by to pochopitelně lepší bylo (Os od KnV i RnL do ME), ale nezapomínal bych, že snad jednou bude mostecká nová trat. Ta by se pak dala napojit kolem Úžic a podstatně by tak zkrátila směr Most – Nymburk, a taky vytvořila zajímavou mimopražskou (a mimokynzvartskou, dvoukolejnou) variantu pro Kolín – Cheb, až to tam Němci někdy zadrátují.