Nová výpravní budova ve Zlíně nabídne v šesti patrech parkování i hotel
Nová výpravní budova Zlín střed bude multifunkční. Vizualizace. Pramen: Správa železnic

Investory nové nádražní budovy jsou Správa železnic a Z-Group. Předpokládané náklady činí 450 milionů.
Já bych to prastaré hnusné nádraží v Gottwaldově nechal, je to tam jako ve skanzenu a nejen co se týká dopravy.
I když je to visualisace, takže se to – že jo – ještě nějak upraví, tak pokud to bude vypadat cca takhle, tak to zapadne, do Zlína jo, hezký to bude.
Snad se hejbne i s tou tratí, kde se naposledy budovalo v roce 1873. 😅
Ve Zlíně šestipatrová budova, na Kladně přízemní zastávka s pokladnou a hajzlem. Jo možná bufet bude.
Je to parkovací dům se zastávkou. 4 patra jsou parkování, stanice pro autobusy i vlaky je v části přízemí, je to projekt developera. Třeba v Kladně taky postaví parkovací dům.
Tak samozřejmě šest pater není nutných. Na druhou stranu naproti nádraží v Kladně má vyrůst nové sídliště, pár obchodů v nádražní budově by neuškodilo.
Vidím dobře 4 patra pro parkování? A k čemu v centru? Auta by se měla nechávat za městem a do centra jedině VHD. Stejně tak, když jedu ze Zlína, auto nechám v garáži a naucpávám město cestou na vlak, když můžu jet trolejbusem.
Zjevně ten parkovací dům má sloužit cestujícím, co na nádraží nepřijíždějí z dosahu MHD, ale z okolních obcí. Ono to stejně bude relevantní až v době, kdy ze Zlína budou jezdit dálkové vlaky. Přijet z vesnice do Zlína, tam přestoupit na lokálku a v Otrokovicích na dálkový vlak, nezní moc lákavě.
Problém je ten, že než se na to nádraží dostanete, tak musíte projet centrem města, které je nejvíc ucpané.
Navíc se říkalo, že nádraží má být spojené s mostem přes nádraží, kde vede silnice na Jižní Svahy a přemístěné zastávky, kvůli návaznosti na MHD. Teď už se o spojení s mostem a MHD nepíše ani slovo. Asi mají už všichni auto. 🤷
OK. Tak co těm cestujícím nabídneme? Že mají jet autem celou trasu a na veřejnou dopravu se rovnou vykašlat?
Například to, že můžou auto nechat doma a dostat se tam rovnou veřejnou dopravou, což je trochu problém, pokud nejedou autobusem na autobusák, když nejbližší zastávka MHD je skoro 500 metrů.
Já smysl parkovacích kapacit s vazbou na dálkové vlaky vidím v tom, že umožňují cestujícímu přijet rychle v okrajový čas. Typicky budu bydlet v nějaké vesnici poblíž Zlína, budu chtít vyrazit vlakem v 6 ráno a budu se vracet večer. A je docela rozdíl, když k/od vlaku pojedu autem od baráku za 20 minut, nebo se mám trefovat na nějaký bus, který pojede dvakrát tak dlouho, nebo nepojede vůbec, protože okrajový čas.
ale vždyť doslova 50 metrů od nádraží je zastávka Zámek. Plus k budoucímu nádraží bude zajíždět MHD. Spojení s mostem je přes nový kruháč na Vodní ulici. Kdyby měli udělat mimoúrovňový sjezd ze směru od Jižních svahů, tak zmizí prostor pro budoucí autobusové nádraží. A kdy jste naposledy viděl text, který by psal o „spojení s mostem a MHD“ nebo “ nádraží má být spojené s mostem přes nádraží, kde vede silnice na Jižní Svahy“? To by mě opravdu zajímalo. Jako jestli je to víc než 5 let, tak to ani nehldejte, to už vzala voda. Návrhy se mění každý… Číst vice »
A na kraji města samozřejmě kapacity jsou…?
No od Březnice akorát před Hotelem Zlín. Z východu jede vlak, ze západu není potřeba…
A kolik tam bude parkovacích míst, když je to tak moderní? 😉
krabice hov*. Dnešní architektura je krabice a nevkusné krabice. Vizualizace se snaží napodobit baťúv Zlín, ale cihly jsou moc drahé, tak to nahradíme *něčím*. Je to nevkusné.
Zlín jsou v podstatě krabice rozsypané v trávě. A I většina těch cihlových budov už má fasádu z cihlových pásků kvůli zateplení.
On si ale někdo celkem rozmyslel, jak tam ty krabice poskládá. A myslím, že se to panu Gahurovi i celkem povedlo. Dokonce bych řekl, že i lépe, než to navrhoval jistý švýcarský architekt.
V parkovacích podlažích nejsou okna, ale otevřené otvory kvůli větrání a železobetonový skelet je omotán nějakým pozinkovaným pletivem, které má mřížku ve tvaru cihel, mřížka je někde oranžově vyplněna.
Proč bude ve Zlíně další hotel..? Nestačí že tu jsou 3 blízko u sebe? Vzpamatujte se
Třeba pro lidi jako já, ujede mi poslední spoj tak zůstanu na nádraží než bloudit cizím městem a hledat nocleh. 🤔🚂
Na poslední spoj je taxík. Myslíte, že ČD budou o půl dvanácté řešit hotel namísto toho, aby Vás poslali taxíkem, kterých je ve Zlíně u nádraží dost?
Co je špatně na hotelu přímo v nádraží? Zvlášť pokud ho platí developer? Místo taxíkem pojede výtahem, o třetinu sníží cenu? Samozřejmě můžou mít plno, ale to se v tom kam ho poveze taxík může stát též…
V rámci posledního přípoje rozhoduje o tom, jestli bude taxík nebo hotel dopravce. A taxík bude skoro vždy levnější než hotel.
Jo ták, vy myslíte ujetí posledního přípoje zaviněné dopravcem? To jsem na vlastní kůži nezažil (teda jednou, ale to byla skupina 50ti lidí, „vedoucí akce“ vyjednal bus)…
Do Zlína jezdím několikrát za rok a už se mi několikrát stalo, že týden dopředu byly všechny ubytovací kapacity vyprodané. Festivaly, kongresy, velké konference…. Kapacita hotelů kupodivu ve Zlíně není zas tak vysoká a tonu i odpovídají ceny, které jsou v porovnání s jinými krajskými městy vyšší. Tedy za mne pro nový hotel 👍
Tak snad informační kancelář k autobusům bude na autobusáku a ne někde na vlakovém nádraží… 🤦♂️
Informační kancelář má dneska skoro každý v mobilu.
Jakože o 50m blíž? To je nějaký rozdíl?
Ony se i nástupiště přesunou blíže k nové odbavovací budově a na místě stávajcího autobusového terminálu dojde k nové výstavbě. On je ten zlínský autobusák docela zbytečně veliký.
Jestli se to povede, Zlín půjde od naprostého dna v nádražní kultuře rovnou na špičku. Hezká, nepřeplácaná funkcionalistická budova zcela v duchu tradic Gahurovy architektury.
Parkovaci dum na nadrazi…ale jo, nevypada to spatne.
Sam bych se sice snazil zachranit i starou budovu a nejak vhodne ji adaptovat treba na hospodu a zaclenit do zameru, ale pokud to nejde…tak bohuzel.
Kde jinde by měl být parkovací dům, než na nádraží? A té budovy fakt nebude škoda.
Jsem sice z opačného konce republiky, ale když jsem viděl obrázek budovy, první co mne napadlo Zlín. 😆 Je to přesně ten styl který je pro město charakteristický. 🚂
Nikdo se nepozastavuje nad tím, když je zvolena za vzor tradiční historická architektura Zlína, protože to vypadá jako moderní styl (ač dávno žijeme v postmoderně). Zatímco, když jiné město má svůj charakteristický styl, třeba většina budov má klasickou sedlovou střechu, běžná okna, tak bývá v Čr velmi obtížné udělat novostavbu s podobnou charakteristikou, jediný návrh už po sto let bývá česká kostka (zavedený termín), složitě se to musí řešit, diskutovat a je porod dostat se k něčemu jinému.
Naopak – běžně na stavebních úřadech či památkářích házejí klacky pod nohy návrhům, jenž se úředníkovi “nelíbí” bez jakékoliv opory v zákoně. Územní plány často vyžadují “zachovat tradiční ráz zástavby” stanovením rozmezí úhlů sedlové střechy. A to i přestože máme judikát, který jasně stanovuje, že tuto úroveň podrobnosti může stanovit pouze regulační plán. Výsledkem je, že u každého sídla nám vyrůstá hromada podivných domů, jenž nemají krom oné sedlové střechy s místní stavební tradicí společnou žádnou proporci.
příklady prosím
Druh střechy byl jen 1 příklad, další místně tradiční ráz výstavby může být třeba střešní římsy, okenní římsy nebo jak jsem psal profil oken. Obec si může stanovit, že stavby na jejím území musí mít třeba sedlovou střechu.
A jsme zpátky u střechy…
Postmoderna to jsou u nás devadesátky (ve světě dřív), ne? Ideově i esteticky dávno mrtvé…
Postmodernou jsem myslel obecně dějinnou etapu, v architektuře se dá vybírat z různých stylů. I moderna začátku 20. stol. měla různé podoby, oproti předchozí architektuře to bylo očištění od přehnaného dekoru a ornamentů, ale základní členění fasády pomocí třeba prostých říms či sloupků zůstalo. Nebo fasáda domu prostá, ale měl klasickou střechu. Nebo se zdobilo materiálem, použitím cihel, kamene jako obkladu. Dnes se v Čr všechno dělá podle jedné větve toho modernismu jménem funkcionalismus, přejmenoval se pak na minimalismus. Zbyla prostá kostka. Za první republiky bílá, za socialismu šedá, teď barevná nebo černo-bílá (aby byl jako posun). Architekti/Developeři to mají… Číst vice »
Mám za to, že termín postmoderna je poněkud vyhaslý a dnes už se neužívá, ani ve filozofii, ani v architektuře, kde postmodernismus představoval jen krátké (naštěstí) období.
Co to je za nesmysly? Jedu vlakem, koukám z okna a vidím řadu novostaveb se sedlovou střechou.
Prosím o vymezení české kostky.
Já jsem tento „zavedený termín“ dnes zaznamenal poprvé. Nechápu z jakého podlého důvodu nám jej v dějinách architektury i v odborné literatuře do teď zatajovali. Zřejmě nějaké spiknutí.
Výsledky pro vyhledávání česká kostka:
1) 50 dřevených kostiček z bukového dřeva – stavebnice pro děti
2) Koloběža Kostka (jméno výrobce)
3) Sada tiskátek se zvířátky z českého lesa
4) Kanfas – látka v metráži (3x)
5) Kostka cukru
Ani na dalších stranách nic, co by mělo nějakou spojitost s architekturou…
U článku o nové velké budově ve městě, když píšu o arch. návrzích v Čr, diskuzích kolem nich apod., nemyslím rodinný domek. Bavím se o těch větších stavbách, které jsou souč. městského prostoru.
Kostka podle těch prvních funkcionalistických vil, ale asi by se mělo říkat přesněji česká krabice.
„bývá v Čr velmi obtížné udělat novostavbu s podobnou charakteristikou, jediný návrh už po sto let bývá česká kostka (zavedený termín), složitě se to musí řešit, diskutovat a je porod dostat se k něčemu jinému.“
Ono to není obtížné, ani to nikdo investorům nezakazuje. S čím souhlasím, ty „kubické“ budovy jsou levnější, na což slyší jak soukromý, tak veřejný investor.
Ani česká kostka, ani česká krabice, nejsou žádné zavedené termíny ani české speciality – u budov tohoto typu kralují celosvětově už mnoho dekád.
Myslím, že u většiny budov, co mají zapadnout do místní architektury bude problém s energetickou náročností. Většina těch prvků tam bude pak jen okrasných bez původní funkce a užitku