Nová VRTka jako národní průšvih. Bude později a dražší, přiznali Britové
Prorážka tunelu Chiltern. Foto: HS2

Náklady na stavbu od schválení v roce 2012 výrazně stouply.
Náklady na stavbu od schválení v roce 2012 výrazně stouply.
U nás se bude stavět rychlotrať na 160 km/h za biliony v roce 2300
Asi byli na stáži u násich tunelářů aby se naučili jak rozkrást peníze a nepostavit nic 😂
Je to jasné, může za to SŽ.
Jakým způsobem je projekt řízen? Jedná se o Public-Private partnership, je vysoutěžen nějaký generální dodavatel pro celou trasu, nebo dodavatelé jednotlivých úseků, nad nimži vykonává dohled Network Rail, nebo je nějaká jiná pro tento účel založená veřejně vlastněná entita, jenž na stavbu dohlíží a projekt koordinuje??
To se nám nestane protože nemáme projekty takhle dlouhé, a výrazně nadinflační nárůst cen se projevil spíše mezi zakázkami a každému je to jedno…
Tak osobně UK je docela nefunkční společnost co dlouho době žije z dob kdy kolonizovala půlku světa a mohla čerpat nekonečné finance a pořad muže problémy částečně maskovat ale trend je jistí už několik generací. Tohle jen je ukázka reality v UK. Poučení že nic není na vždy a svět je dynamický.
Jaká VRTka proboha? To je horší nadpis jak v Blesku 😔
To osekání projektu na fázi 1 je fakt nešťastné. Na některých linkách se tím naopak sníží kapacita. Na HS2 jsou totiž už objednané osmivozové jednotky, které bylo v plánu spojovat do dvojic na vytížených linkách. Tyto linky ale směřují do stanic, kde jsou dnes nástupiště maximálně pro 11 vozů, a díky osekání projektu se nebudou prodlužovat, takže nové kratší jednotky tam budou jezdit samostatně, a sníží kapacitu oproti současným vlakům, které využívají celou délku nástupišť. Nové nástupiště pro 16 vozů se staví pouze v Londýně a Birminghamu, takže ve dvojicích bude možné jezdit pouze na krátkých spojích mezi těmito městy,… Číst vice »
Nie som stavebný expert, preto sa pýtam, ako sa môže jedna stavba na základe zmien v projekte predražiť skoro dvojnásobne? Veď ten pôvodný projekt musel byť potom po všetkých stránkach úplny shit. A to si nikto nevšimol. Veď uz pôvodných 30 mld je obrovská suma.
Z hlavy si vzpomenu třeba, že si bohatí usedlíci z Buckinghamshire vymohli dva 16 km dlouhé tunely. Celkově pod zem v průběhu úprav projektu šlo 120 km v obou směrech. A to se sakra prodraží.
Velká část navýšení půjde na samotné přeprojektování a nové projednání všude, pokud už stavba začala tak taky tímto vzniklá prodleva prodražuje stavbu – delší dobu máte pronajaté stroje, zázemí a podobně…
Tunely? Časový posun a inflace? Nějakých par protihlukovych stěn to moc neovlivní
13 let je dlouhá doba, do toho Covid, válka na Ukrajině (oboje výrazně zvedlo ceny stavebních prací v ČR, netuším jak ve Velké Británii), takže inflace udělá svoje. Rádi ji zanedbáváme, naopak zdražení ještě přifoukneme (je to cca 172 %, ke dvojnásobku ještě kus chybí). Ostatní věci nedokážu posoudit, ale v článku nezmíněná inflace bude tipuju mít na svědomí alespoň polovinu navýšení ceny.
Ještěže nás se tyhle starosti vůbec netýkají. My budeme mít komplet postaveno do roku 2040 a bude to stát 800 miliard, to je jistota!
Ti, co dávají palec nahoru, doufám vnímají humor, ironii až sarkasmus. Ti, co dávají palec dolů buď nepochopili, nebo pevně věří státním plánům, harmonogramu a manažerům a nemají rádi pesimisty a posměváčky.
Nechte na každém, jak zareaguje, a nesuďte lidi podle barvy jejich palečku.
Co se týče harmonogramu, tak ten je do 2050.
Na prvním místě co způsobilo prodražení „neustále změny plánů“. Pak je problém to uřídit.
To už máme v ČR taky: V polovině stavby přišel někdo s nápadem předělat ze 160 km/h pro neklopidla na 200 km/h pro klopidla. Popřípadě čerstvější epizoda u Pustiměře, kdy zvolili trasu, která v EIA nebyla posouzená.
Popřípadě různé snahy přetrasovat obhcvat Prahy do katasru úplně jiných obcí, protože tam si nestěžují na součastnou trasu, tudíž na novou …?
Nicméně třeba na jih se to alespoň dělalo alespoň tak, že to nemělo vliv na to co už se postavilo. Takže se sice musely dělat změny v projektu zahrnující rychlou jízdou ovlivněné technologie, což jsou určitě práce projektanta za miliony, ale zase se nemuselo zahodit nic z postaveného (což je za stovky milionů až miliardy). Taky proto je tam 200 km/h jen pro klopidla a pro klasiku jen 170 – 185 km/h, prostě to co „náhodou“ daly původně navržené směrové poměry.
Vím a … ještěže tak. Předělávat vyražené tunely naštěstí nikdo nechtěl.
Je smutné, jak dopadla kolébka železnice
A u nás to bude probíhat úplně stejně – „jen v bledě modrém“. Později, dráž a nakonec i méně km.
Proč stejně? Zatím se plány tolik nemění, nejvíc se s tím hýbe kolem Ústí nad Labem, zbytek snad pokračuje podle návrhu.
Však se ještě ani nezačalo stavět. Když to bude jako D11, tak nevím, nevím…
Ukažte mi v ČR nějakou větší stavbu (nemusí být ani dopravní), kde vše proběhlo jak má – dodržen čas a rozpočet.
U VRT se u nás už posouvaly termíny – a zase se posouvat budou. Magický rok 2028 skutečně nic nevyřeší.
Uničovka?
Taky máme stavby kde se termíny (za mírný příplatek ze strany MD) zkracují, takže to zase tak zlé není:)
tohle nijak nesouvisi s kolebkou zeleznice.
narust nakladu a problemy jsou u vsech techto mega-infrastrukturnich staveb. bez ohledu na stat – netreba se tady ani sebemrskat, ze se to deje “jen v cr”
staci se podivat na nove berlinske letiste, na rozsireni letiste (a pier) v amsterdamu, projekt stuttgart 21 a dalsi a dalsi.
No a pak zde máme řadu infrastrukturních projektů, co byly postaveny v termínu a za očekávatelné peníze. Jen nejsou tak zajímavé, aby se o nich pořád mluvilo.
Nejvíc se vždy mluví o skandálech, přece.
ano! naprosta pravda.
V čem smutné? Že staví? Nepovedlo se dokonale, to ne, ale modernizují železnici.