Nová trasa trati z Liberce do Prahy prošla krajským zastupitelstvem. Čtveřín chce vlaky podél dálnice

Jednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky u Jeřmanic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky u Jeřmanic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Schválení aktualizace ZÚR umožní další stupeň projektové přípravy.

Odebírat
Upozornit na
guest
91 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Aleš

Klid, tady nic nebude… ale projektů a studií máme plné skříně.

Milan

papír snese všechno…neudělali nic jiného, než čáru na mapě…

Milan

ten Čtveřín tam chce i ten hluk…

Radek Procházka

Osobne mě teda také překvapuje myšlenka odbočky snad VRTu do Mostu za 40 minut z Pha. A Liberec za 90 minut. Další věc. Proč se do Hradce Králové předělává celá trať z Pha a HK bude mít i VRT dál do Polska. Pánové, dámy. Kde je nějaká spravedlnost.

Michal M

To tě překvapuje proto, že sis nevšiml, že je to odbočka z plánované VRT na Německo, proto se do výhledu dalo i její využití dala odbočka do mostecké aglomerace.
A podobně jako VRT na Polsko je to jedna z věcí, které budou realizovány za velmi dlouho, jestli vůbec.

Jirka Z

Trať do HK se snad má přestavovat také kvůli nákladním vlakům a ty na VRT nemohou. To, že ta trať nebyla dosud zdvojkolejněna, je naprostá neschopnost SŽ, přitom ta trať je prakticky v rovině a velká část i zcela přímá a přesto je tam maximální rychlost jen 100 km/h.
A ta odbočka do Mostu, to je věc hodně vzdálené budoucnosti. Ale vypadá to, že v tom posledním návrhu odbočky z Roudnice se pokusili využít příznivého terénu kolem Ohře, to by bylo téměř v rovině a tu stavbu by to mohlo dost zlevnit.

fipkař

„přitom ta trať je prakticky v rovině“
Hmm – tak proč se tam asi v Choťovicích držela 24/7 pro nákladní vlaky „postrkovka“?
Za výjezdem z Chlumce n/C. až do Kuklen by asi mohla býr NTR 160- km/h „z fleku“ (je tam ale dost úrovňových přejezdů), ale když podle MD ČR stejně už dávno nesmíme bez ETCS jezdit nově nikde rychleji než 100 km/h, tak je to stejně jedno.

Milan

VRT by měla sloužit jen pro dopravu Cargo

micat1

A to by mělo v praxi fungovat jak? 😅

Honza

Proč se chtěl Čtveřín Zbavit rychlého spojení do Liberce a Mladé Boleslavi?

Jarda

tam by stejně nic nestavělo, pomalejší vrstva tudy jezdit nebude a expresy nebudou stavět ve Čtveříně

Petr

Přesně, to pak nebudete v Praze za těch rádoby 40minut😅😅😅😅

Tomáš Záruba

Když už se bude někdo zabývat okolím Čtveřína, bylo by fajn ještě doplnit nějaký rychlejší sjezd od LB směr Turnov, to navrhované bude tak na 80 km/h odhadem… Ideálně pokud by hlavní trasa zůstala, tak jižně od Čtveřína oblouk velkého poloměru a do Turnova příjezd v souběhu s pražskou.

Jedlička

Jakákoliv současná studie bude pro finální budoucí realizaci zastaralá😀. Vychází se stále že současnosti. Nikdo neví, jak bude doprava za 30 let vypadat.

Zdrasa

No pokud budeme furt jen dělat studie a k tomu mít podobně přínosné komentáře, tak stejná jako dnes.

fipkař

Postrádám tam informaci, jaká je návrhová nejvyšší traťová rychlost a na jak dlouhém úseku má být dosažitelná, jaký má být směrodatný sklon trasy a s kolika tunely a o jaké délce se na celém úseku počítá – pochopitelně by stačilo jen orientačně, podrobnější podklady zatím asi nikdo nemá.

zdroj

200 km/h dvojkolejka Doubí – Liberec, tunely dva Husa a pod Jeřmanicemi cca dohromady 5 km. opuštění tratě přes Sychrov a přes Jeřmanice. Rychnov jen pro nákladní dopravu jako odbočka z hlavní tratě.

fous55

Tunely tři. Přidaly ještě jeden severně od Hodkovic. Ale z Pilínkova do Liberce po staré trati, tzn. 80 km/h.

Tomáš Záruba

Jojo, to by taky ještě chtělo doladit. I proto, že v samotné žst. Liberec je to řešeno dosti nevhodně souběhem pouze 3 hlavních kolejí pro 4 traťové.
Ideálně asi nechat tu dnešní stopu jen jednokolejně pro ND do/z ranžíru a pro tranzitní náklady plus osobku doplnit ještě tunel, zaúsťující to (pravda, velkým sklonem, ale v tomto okolí asi nelze jinak) rovnou k perónům.

Jarda

tam je 85 už teď a lehkou úpravou se to dá zvednout o něco výše, trať se bude napojovat až u makra, takže ty dva problematické oblouky budou vynechány

Jarda

Rychnov pro náklady je kravina..buď tu trať nechat pro osobní vrstvu komplet (ta by se uživila) a nebo rovnou zrušit..k čemu náklady v Rychnově? Tam se nakladá párkrát do roka 1-2 vozy, nic co by se nedalo svézt po silnici do Hodkovic

Jirka Z

Ta trať do Rychnova by se dala použít i pro napojení Jablonce, stačilo by k tomu postavit zhruba 2 km dlouhý tunel.

Jarda

no to je utopie a nikdo to nepostaví, ač by to bylo fajn, autobus tohle zvládne mnohem jednodušeji

Petr

Moje řeč, pojďme se raději vrátit nohama na zem

Milan

on by pak vzniknul Bypass do Polska a Tanvaldu z Prahy…to by se v Liberci z toho podělali, kdyby to vedlo jinudy než přes to danajské město.

Hans N.

Projektováno, ale nerealizováno již v roce 1890.

Jarda

těch nerealizací tam bylo více, původně měla i 030 jít z Brodu přes Jablonec do Liberce

David

Autem to je těch 50-55minut z Liberce na P+R na Čerňáku … kolik desitek miliard a desitek let výstavby bude teda potřeba na nějaký vlak co 2h, co se tomu trochu přiblíží?

Někdo neznámý

Vlak ovšem jede až do centra. 😉

Daniel Jablonecký

Do centra? Víte, kde je v Praze centrum? A víte, kde v Liberci? Tohle je tisíckrát omílaný nesmysl.

Honza

Černý Most není centrum

Milan

to snad záleží, kam jedete?

Hans N.

Pokud pojedu rychlovlakem z Libe na letiště, vystoupil bych ideálně na Raj.zahradě a jel cele Béčko na Zličín, než vylézat z vlaku na Hlaváku a přestupvat navíc C/A nebo C/B.

Pan průvodčí

Já tedy doufám, že by se v případě úspěšného dokončení takové stavby zavedl alespoň interval 30 minut v pracovních dnech přes občanský den s rychlostí 150 – 200 km/h. S těmito parametry to šanci na úspěch mít bude téměř 100%.

Panoramix

Ještě jste zapomněl zakomponovat cenu, to je také velmi důležitý parametr. K čemu tam bude trať pomalu v parametrech VRT, pokud běžná jízdenka LIB-PHA bude jako dnes aspoň za 200,- Kč. Autobusy to běžně jezdí za polovinu této ceny. Pořád to tedy s tou srovnatelností trochu pokulhává.

lokomotiva

Chcete naplnit vlak každou půlhodinu?!? I bez toho bude tenhle nesmyslný projekt díra na peníze!

Twix

Naplnit vlak po půlhodině (tj. expres a rychlík, každý po hodině) nebude vůbec žádný problém, podobně jako na trati do Plzně nebo Budějovic.

Petr

To si nemyslím, kolik lidí pojede z Prahy do liberce? Když v současnosti prestupujou v Neratovicích, vsetatech, Boleslavi a Turnově

Milan

jste opravdu dutý, jestli si myslíte, že budete mít spojení lepší než Bolka ve středních Čechách

Jarda

ve špičce to ještě nebude stačit..

Milan

no jo, ale to nikdo slyšet přece nechce…

Franta

To je ale otázka, jestli se taková frekvence naplní. Chápu, že Liberec+Jablonec je celkem aglomerace, ale to taky znamená, že je svým způsobem „soběstačná“. Dojíždět odtamtud do Prahy není taková nutnost. Zatímco, když vezmete třeba Milovice-Lysá nad Labem-Čelákovice-Horní Počernice, tak v součtu máte sice „jen“ 60.000 obyvatel, ale univerzita tam není, střední škola v podstatě taky ne, děti dojíždějí už na osmiletá gymnázia nebo i sportovní základní školy. Pracovní dojíždění je taky obrovské. Jsou to dost noclehárny bez pracovních příležitostí. Všechno to spáduje do Prahy a potřeba dojíždění mezi těmito městy a Prahou je klidně 4-6x větší než v případě… Číst vice »

Jaaa

“ Dojíždět odtamtud do Prahy není taková nutnost.”

Nechápete povahu dopravního trhu. Jakmile se taková možnost vytvoří, lidé ji začnou využívat z jediného důvodu: Budou mít na výběr mezi službami v Liberci a v Praze. A to oběma směry.

Z vašeho “není nutné” se stane “je možné”.

Petr

Myslíte? Kdo si jednou sedne so auta, ten už vlakem nepojede, navíc např i do takové škodovky nikdo vlakem nejezdí! Jelikož na vlak není spoleh a ve fabriksch jsou pichacky

Jarda

ty auta a plné autobusy na D10 svědčí opravdu hodně o té soběstačnosti aglomerace..navíc tam je i Turnovsko, Semilsko a dále další sídla na trase, třeba velmi významná Boleslav..srovnejte si to s podobnými místy, kde i mnohem menší města/aglomerace naplní vlaky úplně v pohodě. Ono ani dnes ty vlaky nejezdí rozhodně prázdné, na to jak bídné to spojení je.

lokomotiva

Jablonec z „aglomerace“ můžete vyškrtnout. Jen blázen by jezdil do Prahy přes Liberec. To se ta cesta ihned natáhne o půlhodinu a BUS-lince JBC-PHA to v žádném případě nemůže konkurovat. To museli postavit maglev a jízdenku dotovat 95% ze skutečné ceny.

Jarda

ale samozřejmě že lidé z Jablonce jezdit budou, pro Jablonec bude terminál v Hodko, kam bude jezdit bus a bude parkoviště. Já chápu, že myšlení místních lidí to nedokáže pochopit, ale podívejte se na jiné příklady, kde je k dispozici použitelná železnice, jak to funguje. A i přes ten Liberec to bude použitelné ve srovnání s busem, protože ten bus jede jen na okraj Prahy, tam to prohraje maximálně s autem, ale s busem opravdu ne.

Petr

Kde vezmeze tolik souprav??? A kolik myslíte že se v Praze sejde lidi, kteří pojedou jen do liberce?? Toto bude sakra neekonomicky

Milan

další básník blouznící…

Dominic

Většina lidí nepotřebuje na Čerňák a metro k cestě přidá minimálně 20 minut.

David

Většina lidí taky úplně nepotřebuje do centra, kde si můžou tak leda přestoupit

Dominic

Ale pořád tam z Liberce jede víc lidí než na Čerňák

fipkař

„Metro k cestě přidá minimálně 20 minut“ – no, to spíš ještě o něco málo víc, ale hlavně také 40 Kč za jízdenku k ceně jízdného autobusem (pokud tedy cestující není vlastníkem „lítačky“). Mně se líbí, jak se všichni pořád nechávají zblbnout a neuvědomují si, že porovnávají cestovní doby i ceny jízdného, aniž by také porovnali místa vzniku a zániku přepravy. Kdyby se to bralo vždy aspoň mezi nějakými body stanovenými ve všech lokalitách jednotně (například radnice, pošta, apod.), bylo by to většinou asi úplně jinak. A připouštím, že ani to není sice úplně optimální způsob, ale byl by aspoň… Číst vice »

Twix

Vlak co 2 h? Už dneska s tou tragickou rychlostí to jezdí aspoň do MB/Turnova prakticky po hodině a po výstavbě nové tratě naplníte půlhodinový interval patrových Kissů (třeba).

Mosquit

hlavně aby se ty patrové Kissy po půlhodině někam na trať vešly … myšleno stávající 232 😉

Honza

Tak, případné osobáky z MB do Prahy by se daly sloučit s Milovickými

Dominic

Budou nahrazeny spěšnými vlaky, Praha-Lysá bez zastavení, Lysá-Čachovice zastávkově a Čachovice-Mladá Boleslav bez zastavení, viz dokumentace probíhající soutěže

Mosquit

Můžete být konkrétnější, která „probíhající soutěž“? Pokud jsem správně dohledal, z celého úseku se teď soutěží jen terminál Liberec, a tam jsem takovou zmínku nenašel.

Pokud by byly vlaky S9 nahrazeny Sp na 232 , v úseku Rajská-Lysá by zůstal jen půlhodinový takt. Na trase třeba Čelákovice (12k obyvatel), Zeleneč (4k), Mstětice (v budoucnu 4k, už se staví sítě).

Dominic

Soutěž na EMU 400 kde je i linka R48 která nahradí linku S22. Linka S9 má takový variabilní konec, jeden rok končí v Lysé, druhý v Milovicích, myslím že ještě nikdo neví kde bude končit v roce 2032

Petr

Utopie

micat1

Souhlasím s vámi v tom, že by se určitě měla dlouhodobě připravovat i ambicióznější trať přes Brandýs a Benátky. Ale zrovna úsek z Boleslavi do Liberce by měl být rychlý dost, takže ten by na něj i tak navazoval. Dobře obslouží i Mladou Bolelsav, o cestující opravdu nouze nebude. Myslím si, že pro autobusy to bude znamenat víceméně konec, budou pomalejší, méně pohodlné a nepojedou do centra. Vlak totiž obslouží i další obce (Mnichovo Hradiště, Bakov, Turnov, Milovice, Lysou,…) do kterých autobusy vůbec nezajíždějí, nebo je to stojí spoustu času a nemůžou pak konkurovat rychlostí. Tahle trať není jen pro… Číst vice »

Jirka Z

Největší brzdu tam bude představovat úsek kolem Mladé Bloeslavi a Bakova, který navíc ani v některých místech (především v Bakově) nepůjde zdvojkolejnit. Pokud by se měla ta trať oproti současným plánům ještě někde zrychlit, bude třeba začít především tam. Přitom ale Mladou Boleslav jako největší město na trase není možné vynechat, poloha stanice MB město je optimální a byla by chyba ji měnit. Chtělo by to přemýšlet nad severojižním tunelem pod Mladou Boleslaví, s hloubeným úsekem kolem třídy V.Klementa a hloubenou stanicí v prostoru MB město. Průjezd městem by se tak mohl výrazně zrychlit, přibyla by i kapacita, délka tunelů… Číst vice »

micat1

To je scifi. To už by bylo lepší udělat obchvat kolem Bakova. Největší brzda toho spojení je stejně úsek Lysá – Praha, který se za mě prostě neudělal dobře. Bohužel v té době ještě stále nebylo rozhodnuto, že vlaky na Liberec budou jezdit tudy, takže je ta trať poddimenzovaná, jak kapacitou, tak rychlostí.

Jirka Z

A jak vyřešíte to, že plánovaná trať přes Mladou Boleslav vede téměř kolmo na směr Praha – Liberec a jen z tohoto důvodu bude trať zhruba o 5 km delší, než by mohla být? Nehledě na to, že v tom úseku kolem Jizery a přes město vyšší rychlosti než 100 km/h těžko vykouzlíte i přes nákladné úpravy. Chápu, že je to zatím scifi, ale ten tunel pod městem by mohl dobu jízdy z Liberce do Prahy zkrátit víc, než novostavba z MB přes Brandýs a Benátky. U úseku Lysá – Praha bych viděl jediný problém, a to hustá příměstská doprava,… Číst vice »

micat1

Trať přes Benátky na 250 km/h by zkrátila cestu z Prahy na 20 -25 minut, oproti plánovaným 40 přes Lysou. Do toho by samozřejmě obsloužila desítky tisíc dalších obyvatel. Scifi to je, stejně tak přidávání kolejí v Čelákovicích, ale řeší to ten problém mnohem lépe. Tunel pod MB by ubral kolik, 5 minut? To určitě není zanedbatelné, ale za ty obří investice to asi nestojí.

Jarda

největší brzdou je výlet přes Neratovice a na druhé straně výlet přes Šimonovice/Rychnov a úvrať v Turnově..jen odstraněním těchto úseků z toho máte rázem velmi použitelnou trať i kdyby Mladá Boleslav – Příšovice zůstalo ve stávající podobě, zrovna tenhle úsek co zmiňujete, je to nejlepší z celé stávající trasy. Až na propad v Bakově, ale to je jen o rekonstrukci výměn. Jinak je to celé na 90/100 s možností zvýšení traťové rychlosti i bez změny trasování.

Petr

Nejlepší fakt táhnout podél dalnice👍hezky tahle oblouky tam si to můžou smažit ostosest, ne motat se někde v krajině

Petr

Přesně tak

Milan

to tem Libereckým zamidrákovcům nepište… protože mají dojem, že Liberec je zkrátka rovnější než jiná města a obce…

Daniel Jablonecký

Navrhovat novostavbu „rychlé“ železnice s cestovní dobou na úrovni současného autobusu je ostudné.

Toman

Už to tu padlo několikrát, vlak jede až do centra, ne na okraj města. Navíc vlak staví na zastávkách, takže se zvýší obslužnost dalších měst. A poslední věc, vlak stojí, pokud mu tam někdo vjede/skočí,… Oproti tomu D10 je zasekaná více než je zdrávo. Takže 65 minut není busem vždy zaručených.

Daniel Jablonecký

Do centra? Vinohrady nejsou centrum. A v Liberci je centrum taky od nádraží nějakou tu minutu, na rozdíl od terminálu Fügnerova.

Dominic

A kde pak jednodušeji přestoupíte na další spoje po Praze nebo po ČR? Na Černém Mostě nebo Hlavním Nádraží?

Jaaa

Bývalá hradební linie označuje dnes hranici užšího centra. Oblast kolem Míráku stále je širší centrum Prahy.

Takže tak či tak, hlavák v centru Prahy je.

Pat

Ale ano, hlavák je v centru. I při nejkonzervativnějším omezení centra na trojúhelník metra je hlavak v centru. Ale centrum fakt není jen Staré město. Protože historické centrum a centrum jsou dvě velice různé věci…

Petr

Teď vůbec, když je Boleslav zavřená! Nedávno autobusy kvůli 2ma nehodám nepřijely díky tomu slavnému Pidu vůbec!! Takže pomohl vlak!

VRTjecesta

Tahle trať Luďka Sosny je asi nevětší vtip Dobré Správy. Mám pocit, že to dopadne jako vždy. Je to ostudné.

Tomáš

Já protestují a požaduji max. 60 minut Praha – Liberec 🙂

fous55

Jde to i pod 50 minut a nestálo by to o moc více, ale to by nesměla připravovat současná SŽ.

Twix

A na kolik peněz to teda vyšlo? Mladou Boleslav to mine?

fous55

Když by se započetlo opravdu vše, tak by to vyšlo dokonce podstatně levněji, protože by to ušetřilo desítky miliard úplně jinde.. A Boleslav by to neminulo, ale obsloužilo lépe, než tenhle paskvil. Dočkejte času…

Dominic

Nějak mi uniká jak chcete lépe obsloužit Mladou Boleslav bez vedení trati přes MB město…

Jindřich

Tohle by šlo obecně uveřejňovat – návrh trati při takové rychlosti bude stát tolik, zvýšení o x, y, z km/h bude stát tolik a tolik. A proto jsme vybrali tuto variantu.

Petr

Vraťme se nohama na zem

Os5600

Jde jen o to co pan Sosna dovolí. A ten se vyžívá v podobných paskvilech.

Daniel Jablonecký

Ano, to je hranice, kde to ještě dává smysl.

Kont

Prosím vás, takové bláhové myšlenky. SŽ raději bude plánovat 40 minut do Mostu jako perspektivnější spojení:))

Jaaa

Falešné dilema.

Lukáš

Navrhoval bych studii. Ať mají letos co dělat. No a příští rok ….. Že by novou studii?

Michal M

A co chces stufovat, kdyz zamer (trasa) je schvaleny?

V. K.

Já bych novou studii navrhoval. Tato nová trasa je zoufale málo ambiciózní. Cíl má být Praha – Liberec za 50 minut.