Nová trasa trati z Liberce do Prahy prošla krajským zastupitelstvem. Čtveřín chce vlaky podél dálnice

Schválení aktualizace ZÚR umožní další stupeň projektové přípravy.
Zastupitelé Libereckého kraje udělali tento týden důležitý krok k budoucímu rychlejšímu železničního spojení mezi Libercem a Prahou. Schválili třetí aktualizaci zásad územního rozvoje (ZÚR), která řeší trasu přímější železnice z Liberce přes Hodkovice nad Mohelkou a Příšovice dál do Středočeského kraje.
Samotná příprava se ale může znovu protáhnout prověřováním nových tras. Obec Čtveřín, která leží v trase nové železnice, se proti vedení trati vymezila. „Zastupitelstvo Čtveřína požaduje prověření možnosti vést železniční trať podél silnice I/35 a dálnice D10 na Prahu, proto Liberecký kraj požádá Správu železnic, aby prověřila možnost úpravy trasy a o výsledku seznámila členy zastupitelstva kraje na nejbližším jednání,“ uvedl hejtman Martin Půta.
Při zpracování předchozí aktualizace ještě neexistovaly aktuální podklady pro vymezení železničního koridoru v úseku Mladá Boleslav – Liberec – hranice České republiky (polský Zawidów). Jasno o trase je od roku 2023, kdy centrální komise rozhodla o schválení jedné z variant studie proveditelnosti.
Návrh obsahu Aktualizace ZÚR Libereckého kraje projednaly i orgány ochrany přírody a krajiny, které vyloučily její významný vliv na soustavu chráněných území Natura 2000. Ministerstvo životního prostředí následně dodalo, že není třeba posuzovat projekt z hlediska jeho vlivu na životní prostředí (tzv. vyhodnocení SEA).
„To nám výrazně ulehčilo práci. Nemuseli jsme totiž na základě stanovisek ministerstva pořizovat komplexní dokumentaci a celý proces byl jednodušší,“ zmínil Jiří Klápště, náměstek pro životní prostředí a zemědělství.
Rychlejší spojení mezi Prahou a Libercem slibuje stát od 90. let, vzniklo k tomu 18 studií. Až u poslední vyšla ekonomika záměru tak, že se mohlo začít s projektovou přípravou. Soutěž na projektanty trati z Liberce do Mladé Boleslavi má začít letos.
Drážní inflace. Náklady na rychlejší trať z Prahy do Liberce stouply za rok o 57 %