Doprava ve městě Metro

Nová trasa metra D je už kompletně v územním plánu

Stanice Olbrachtova. Pramen: IPR Praha
Stanice Olbrachtova. Pramen: IPR Praha
Změna má umožnit, aby se metro nestavělo do pole a zelených ploch.

Praha udělala na první pohled formální, ale z pohledu přípravy zásadní krok k přípravě nové metra D. Zastupitelé tento týden schválili zanesení kompletní trasy do územního plánu. Tento krok umožní například dokončit nutné směny pozemků.

„Díky této změně územního plánu budeme moct dokončit směny pozemků, které jsou nezbytné pro stavbu. Dáváme tím jasný signál: území bude sloužit pro čtvrtou linku pražského metra,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr.

Podle něj změna územního plánu potvrzuje dohody s vlastníky pozemků i městskými částmi. „Změna totiž mění také povahu okolních pozemků. Nebudeme stavět metro do pole a zelených ploch, ale do míst, které jsou nově zastavitelným územím. Budujeme v Praze město krátkých vzdáleností. Chceme nad stanicemi plnohodnotné městské čtvrti, kde Pražané vyřeší většinu věcí v docházkové vzdálenosti do 15 minut,“ dodal Scheinherr. Změna upřesnila trasu metra v okolí nádraží v Krči nebo vymezení stanice Nemocnice Krč či úprava polohy stanic Nové Dvory a Libuš.

Dopravní podnik hl. m. Prahy soutěží zhotovitele stavby metra, tendr je u antimonopolního úřadu. Zatím se soutěží úsek Pankrác – Olbrachtova. Geologický průzkum pro trasu má být dokončen kompletně letos.

Metro D, vedení linky. Pramen: DPP
Metro D, vedení linky.
Pramen: DPP
Odebírat
Upozornit na
guest
49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bert

V jakém stavu je příprava úseku dále přes hlavní nádraží k náměstí Republiky? Nechat metro končit kousek před hlavním nádražím a jediným napojením na trasu B mi nepijde ideální.

Jan Novak

Radní oznámili, že vzhledem k délce výstavby současného Déčka, se budoucí trasování bude řešit až za několik volebních období.

Jarek

No mezi konečnou D Pankrác a hlavním nádražím už metro jezdí. 🙂

Astroid

Trasa metra D bude modrá?Jestli ano tak to pokazí oblíbený vtip na Moraváky….

Honza Vrba

🤣

Medvěd075

Může mi, prosím, někdo erudovaně vysvětlit, proč tato trasa je projektovaná z Písnice a ne třeba z Modřan? Nejsem z Prahy, ale když se dívám na mapu, tak si osobně myslím (ano, myslet znamená houby vědět) že trasa z Modřan by měla větší opodstatnění. Děkuji za vysvětlení. 🙂

Jakub P

IMO proto, ze do Modran by se blbe dostavaly primestsky busy, kterych je z te strany hodne. Uvazuje nebo uvazovala se i tramvaj odtud do Jesenice Modrany maj pomerne slusny spojeni tramvaji, ktera je az k Vysehradu temer oddelena od ostatniho provozu a budou to mit par zastavek tram i na to Dcko.

Medvěd075

Děkuji za vysvětlení 🙂

Milan

Trasa D se v sedmdesátých letech skutečně plánovala do Modřan s přestupem na Karlově náměstí. Pozůstatkem tohoto plánu jsou na Karlově náměstí krátké eskalátory dole pod těmi dlouhými.

Facepalm

To „myslet znamená hovno vědět“ by mělo viset jako motto nad každou (nejen zdejší) diskusí.

Naprosto bizarní

Tahle linka je as ta nejbizarnější věc, co kdy koho napadla.

Jediné, co se stane bude, že středočeské satelity si budou na Libuši z toho dělat odstavné parkoviště, zavedou se modré zóny a zhorší kvalita života v lokalitě.

A proč? Aby se dalo přejet z Kačáku na Synkáč?

MHD

Trochu offtopic, ale:
Vždycky, když vidím vizualizaci stanic metra D, tak si říkám, že to je muselo být otevřené o 10 let dříve, než linka M4 v Budapešti.
Jinými slovy: Zatímco budapešťská linka má moderní architekturu, a to i z dnešního pohledu, to naše budoucí metro vypadá jak realizace nějakého rozestavěného projektu z 90. let.

Radek

To je čistě technický projekt.. Architekta to ještě nevidělo….

Roman Soudný

A bohužel asi nikdy neuvidí.

rychlodráha

To je Metroprojekt. Poslední vzpomínka na 90s! Teda spolu se SUDOPem.

Facepalm

Poslední? Chtěl bych sdílet váš optimismus, ale obávám se, že tenhle „oficiální národní dopravní architektonický styl“ bude aktuální i ve chvíli, kdy nás povezou nohama napřed.

Mgr.pavel

A uvidí jej vůbec?

Facepalm

To je furt ta stejná písnička u veškerý český dopravní infrastruktury. Všechno projektuje Metroprojekt a Sudop, což jsou firmy, kde je architekt sprosté slovo (pokud to tedy není Kotas), protože pánem vesmíru je, byl a bude projektant (a Kotas). Architektonicky kvalitní dopravní stavby po roce 1990 se dají spočítat na prstech jedné ruky, jinak je to buď z nejlacinějších materiálů splácaný hnus (typickým příkladem je třeba trať na Benešov), směšný exhibice bizarní dle jakýchkoli měřítek (typickým příkladem budiž Střížkov či autobusák v Hradci Králový), nebo humpolácký tragédie (mosty a trakční brány Novýho spojení, Áčko do Motola..). Dokud nebude normální, aby… Číst vice »

Butrusik

A obzvlášť u prodloužení Áčka mě to hodně mrzí, protože architektonická soutěž mohla nabídnout výzvu v podobě moderního navázání na slavnou hliníkovou architekturu.

Facepalm

Ano. Ve světle architekonických kvalit prvního úseku Áčka je to dvojnásob smutný.

Jiří Kocurek

A co že to tam vyladá jako v odlehčovací komoře? Lord Morbivod bude spokojen. 😀 😀

Facepalm

Kde?

rychlodráha

Ony se už i vypisují, třeba na terminál Praha východ. No a vyhrál to Metroprojekt. To je prostě marnost.

Facepalm

Myslel jsem architektonické soutěže dle regulí obvyklých v civilizovaných zemích, né komedii s předem známým vítězem.

MHD

Z kuloárních informací mohu potvrdit, že v rámci Metroprojektu do toho mluvil Kotas ve chvíli, když se řešila celková koncepce linky. Ale Kotase, při vší úctě, nepovažuji za dobrého architekta. Proto ten můj povzdech na začátku.
Pak se snad ANO snažilo o nějakou architektonickou soutěž, ale už nevím, jak to nakonec dopadlo.

Facepalm

Nikdo soudný snad nepovažuje Kotase za dobrého architekta. 🙂

rychlodráha
Jindřich

Skvělé video, akorát ten termín jim krapet nevyšel 😉

RARA

Dobrá zpráva. Doufejme, že se co nejdříve svezeme novou linkou metra.

IBM

Až se svezeme novou linkou metra, tak to už tu maminko nebudete.

RARA

Nestrašte 🙂 Já jsem optimista. 😉 Ale jinak se bojím, že asi budete mít pravdu.

Jaaaa

Ta podkladová mapa je stará snad 10 15 let…

Karel Mio

Uz jen uroven graficke prezentace Metroprojektu napovida, proc jsou stanice takove, jake jsou. To, ze tak vyznamne verejne stavby a prostory nenavrhuji architekti ale projektanti tohohle monopolu je pruser, kvuli kteremu uroven naseho metra zamrza v devadesatkach.

rychlodráha

SUDOP a Metroprojekt trvale zamrzli v 90s se vším všudy.

sterndestodes

kdyby zamrzla i cenově, nikdo by si nestěžoval

V. K.

Víte někdo, proč tu stanicí pojmenovali nelogicky Nemocnice Krč namísto toho aby použili název té nemocnice? To je asi pro zmatení nepřítele.

Jindřich

Stanice Nemocnice Krč tam už X let existuje, akorát tam bude nově i metro. Ne I to žádná nová stanice.

Jindřich

Oprava překlepu: Není to žádná nová stanice.

adamgolias

parada , najvetsi prazska atrakce – trznice Sapa bude dostupna metrem

Mestska cast

To je neuvěřitelné, jaké hovado řídí tento projekt. Stanice Budějovická je v dezolátním stavu a místo toho, aby z ní udělali přestupní stanici a mohli ji zároveň s úsporou času a peněz opravit, tak udělají přestupní stanici z čisté, zatravněné, parky pokryté, administrativní a klidné Pankráce. Každá přestupní stanice metra je obklopena kapsáři, feťáky, zloději a bezdomovci a nyní takový osud čeká jednu z nejkrásnějších lokalit Prahy. Ten člověk, který při vymýšlení stanic metra takto postupoval si zaslouží nasrat na ruce a nepustit k vodě. Proč se dělají stanice pár set metrů od jiných stanic (povstání, nám bří Synků a… Číst vice »

V. K.

Tohle zní, jak kdyby sem začal psát ten šílený pán z článku před pár dny.

Standa

Vy jste ale doopravdy zakomplexovaný sprostý chudáček.

Honza Vrba

Výhodu by to mělo – dotáhnutí tramvaje až na Budějárnu.

P_V

Součástí té změny Z2440 je i blokové smyčka tramvaje na Nových Dvorech.

rychlodráha

Fascinující! Dosud nebyla v územním plánu… Skvělé vysvědčení pro ODS/ANO mafii.

Jiří Kocurek

https://app.iprpraha.cz/apl/app/vykresyUP/
Tady se říká, že stav výkresů je 1.1.2021 a trasa metra D tam je. Asi sotva by mohli začít příparvu stavby (průzkumnou štolu) kdyby to v územním plánu nebylo.

P_V

Ne, je tam zastaralá trasa, odchylná od toho co se připravuje. V roce 2012 byla zanesena definitivní úpravu trasy, v roce 2014 bylo vydáno územní rozhodnutí, v roce 2015 soud trasu zrušil kvůli jedné chybějící větě. Tím nastal podivný právní stav, kdy existuje územní rozhodnutí na něco, co neexistuje. Takže příprava uvázla, protože bez statusu veřejně prospěšné stavby se kdokoli dotčený může šprajcnout.

Jiří Kocurek

Ikdyž je ta trasa zastaralá, tak pořád popírá tvrzení, že tam dosud nebyla.

P_V

Víte, že ODS tam tu trasu zanesla, a že (po soudním zrušení územního plánu kvůli formálnímu nedostatku) ANO zahájila proces jejího opětného zanesení?