Nová tramvajová zastávka na jihu Prahy se otevře na jaře. DPP ji už začal soutěžit

Nová zastávka bude na Modřanské ulici v úrovni křižovatky Šífařská x Mezi Vodami. Zdroj: Mapy.czNová zastávka bude na Modřanské ulici v úrovni křižovatky Šífařská x Mezi Vodami. Zdroj: Mapy.cz

Nová tramvajová zastávka se bude jmenovat Hodkovičky, náklady jsou 27 milionů.

Odebírat
Upozornit na
guest
44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukas

Ještě k tomu lze doplnit, že ROPID plánuje zrušit linku 190. 106 u Černého koně nepojede do Nádr. Braník, ale nahradí 190 směr Modřany. Zrušení 190 směr Smíchovské nádr. souvisí s otevřením Dvoreckého mostu. Za nezrušení 190 se píše petice.

Lkprak

Aktuální stav je, že 190 pojede ve špičkách pracovních dnů v původní trase až na Smíchov, mimo špičku a o víkendu skončí v Bráníku. Zároveň je snaha některých zainteresovaných míst hledat se cesty, jak 190tku v původní trase zachovat po celou dobu provozu (naráží to snad na podmínky dotace pro Dvorecký most nebo prostě na prachy). Samotná zastávka Hodkovičky a zde co nejjednodušší přestup mezi autobusy a tramvajemi měla být jedním z opatřením, jak zkrácení linky 190 kompenzovat (tím druhým měl být přesun autobusových i tramvajových zastávek u Polikliniky Modřany co nejblíž sobě a tím tak maximálně zkrátit docházkovou vzdálenost… Číst vice »

L.P.

Blbec byl ten, kdo zkrácenou linku 190 navrhl. Prostě tramvajová lobby na ROPIDu, banda šotoušů, kterým je jedno, že by zařízli autobusovou linkou, kde jezdí kloubové autobusy.

Igr

Az na to ze namiesto tej autobusovej linky s klbovymi busmi bude tramvaj z Modřan na Smichov. Aky zmysel ma neefektivne vyhadzovat prachy na subezne linky ? Kazdy normalny clovek pojde v rannej spicke radsej tram a ludia z Beranku ten jeden prestup preziju

PetrH

Ty se přesunou jinam. Prostě neplatíte dost, aby vedle sebe jezdila provozně efektivnější tramvaj a naftový bus.

MP22

Proč jsou proboha ty autobusové zastávky v jízdním pruhu? Já chápu, že je to buspruh, ale mimoto je to také pruh pro IZS a při kolonách se IZS celkem hodí rychle projet buspruhem, aniž by v něm postával tu a tam nějaký autobus.

PetrH

Asi se tam záliv nevejde. Navíc tady bude frekvence busů nízká.

L.P.

Tady frekvence autobusů nízká není a nebude.

MP22

V pohodě by se tam vešel, kdyby se chtělo. No nic, tak se to za 10 let udělá při další stavební akci a všechno odznova, klasicky. Mimoto, buspruh využívá i taxi, kde je pak výhoda toho vzít si taxík a přijet dřív, když bude oxidovat za autobusem v zastávce?

Frantík

Zákon: „Pokud řidič vozidla, pro které je vyhrazený pruh vyhrazen, tento pruh opouští, ostatní řidiči mu to umí umožnit snížením rychlosti jízdy či zastavením vozidla.“
A zálivové zastávky jsou drobně, ale bezesporně, horší pro cestující.

PetrH

Vešel kde? Na pozemku vedle? To by musel být výkup pozemku (jestli projde) a peníze navíc.
Všechny rekonstrukce se dělají co nejlevnější, beze změny šířky ulice, protože na nic jiného Kovařík na financích peníze nepustí.

Bohouš

Modřanská trať která je velmi dlouhá by měla fungovat jako metro – málo zastávek a velká rychlost tramvají. Zastávky by bylo vhodné naopak některé zrušit (U Libušského potoka, Levského), ne přidávat další.

Lkprak

U Libušského potoka bych taky zrušil, tak je fakt blízko Polikliniky Modřany. S tím dalším nevím. Je jaksi realita, že v místech, kde kdysi nebylo nic, je nyní rozsáhlá bytová zástavba, takže potřebu tramvajové zastávky Hodkovičky dokážu celkem pochopit.

Frantisek X

Nebylo by lepší místo toho přesunout zastávku Poliklinika Modřany ke křižovatce? Přestup u Belárie bych řešil přesunem zastávky Belárie na most (obdobně Černému koni), z nějž by vedly rampy mj. do stávajících zastávek autobusů. I z nové zástavby by to bylo na některou zastávku tramvaje nejvýše 800 metrů a nestavělo by se pod kopcem (energeticky nejnáročnější brzdění a rozjezd). Variantně pak zrušit celou tu lochnesku, případně trať rovnou integrovat do ulice ve formě živější městské třídy.

Marťas

Hlavně kolem budoucí zastávky Hodkovičky vyrostla ve směru k řece spousta obytných domů a vzhledem k tomu, že tramvajové těleso se ke stávajícím zastávkám zvedá, tvoří betonovou bariéru mezi domy a silnicí plus volným prostorem a zejména ženy se večer/ráno při cestě domů/z práce celkem oprávněně necítí úplně v pohodě…

Frantisek X

To je ale třeba řešit kultivací celého toho prostoru, ne zastávkami po 100 metrech.

Marťas

Mezi těmi dvěma zastávkami, kde nová zastávka vznikne, je kilometr… Takže 100m je velmi přehnaný odhad…

Milan M Mikulovsky

zastávky víc jak 1km – https://mapy.com/s/jogucebeja od sebe v zastavěné oblasti jsou prasárna, ale v daném případě za mě to chtělo zrušit stávající zastávku Belárie, k níž je blízko další zastávka Modřanskká škola – https://mapy.com/s/cukadahete a nahradit ji novou zastávkou na nadjezdu prodloužení ulice Československého exilu – https://mapy.com/s/fevagacuko , čímž tato by byla od obou sousedních cca 850m daleko, což znamená docházku k jedné ze zastávek podél tratě méně jak 450merů. Navíc tato změna by měla kkladný vliv na snížení energeické náročnossti jízdy TRAMvají daným úsekem – nezastavováním od kopcem jak dnes leží zastávkka Belárie by se nerozjížděly do kopce,… Číst vice »

PetrH

Takhle tu délku docházky počítat nemůžete, protože lidé nebydlí přímo na tramvajových kolejích. Docházka se počítá od jejich bydliště. Modřanská škola je od Belárie přes 500 metrů, což je vcelku standard. Hlavně ale odsunete takhle zastávku hodně daleko od lidí, kteří ji využívají. Přímo u Belárie je kancelářská budova Nestlé, bytové domy, ale i na druhé straně jsou domy. Zatímco křižovatka Československého exilu je bezútěšná oblast s benzinkou a auty. Těžko říct, jestli se vám tam vůbec rampy nahoru vejdou, když nebyly plánovány. Opět, mít zastávku na kopci je možná energeticky efektivnější pro tramvaj, ale méně efektivní pro lidi. Černý… Číst vice »

PetrH

Z Belárie na Černého koně je to víc než kilometr, přesněji řečeno 1 065 metrů dle dat PID. A to dost bezútěšnou betonovou džunglí. Kolem přibylo mnoho nové výstavby a cesta na zastávku z domu taky není vzdušnou čarou. Pak si nestěžujte, že je všude moc aut.
U Libušského potoka je možné, že se počítalo s nějakou další výstavbou. Obecně problém té modřanské trati je, že vede daleko od domů, když budete rušit zastávky, bude to ještě dál. V Modřanech je aut i tak dost.

Frantisek X

Vzdálenost je dána i tou formou bariéry. Řešením je spíše optimalizace rozmístění zastávek, výhledově pak odstraňování bariér, než vkládání zastávek nových. Osobně bych byl v této části Modřan pro páteřní dvoukolejnou železnici a polidštění tramvaje, jakož i celého uličního prostoru, namísto záplatování dalšími dopravními stavbami.

MrMarkus

Myslím si, že ta železnice má potenciál pro jiný účel. Zdvoukolejnit určitě, ale spíše ji udělat atraktivní pro dojezd z větší vzdálenosti – Zbraslav, Vrané a dál – ve městě bych zastávkami šetřil. V okolí dobře vymyslet svozovou dopravu, P+R, úschovu kol. Jsem přesvědčený, že kdyby tam ve špičce jezdily vlaky ve vyšší frekvenci a ten vlak ve městě dojel až na skutečně zajímavé přestupy (což Braník opravdu není), budou tam velmi zajímavé počty cestujících a město si ušetří spoustu problémů co už má a bude jenom hůře.

Frantisek X

Však bych tam také zastávky nepřidával. Navázat tram, bus v Modřanech a Zbraslavi, na druhé straně metro v Krči a na Kačerově. A klidně propojit na druhou stranu do Čakovic, až tam bude také druhá kolej.

MrMarkus

V tom případě souhlas 🙂

PetrH

Vždyť ten vlak nekončí na Braníku, ale jede dál. Krč, Kačerov, Vršovice, hlavní nádraží.

Milan M Mikulovsky

https://mapy.com/cs/?source=pubt&id=15306368 – severně od Tram zastávek Belarie je podchod zkracující obchazení bariéry tvořenou nejen samostaným drážním tělesem tramvajové tratě, ale i tzv. sběrnou vícepruhovou vozovkou Modřanské ulice. Něco pidobnèho by to chtělo nové jižně od Černèho koně, ale bezbzastávky u toho.

MrMarkus

Ten velký pozemek mezi fontánou Jablko a Nikoly Vapcarova, na úrovni zastávky U Libušského potoka je rezerva pro komplex s pečovatelskou službou. Připravuje se to, budou to 3 pavilony, v každém cca 100 lůžek.

fous55

To ,teda velkou poptávku po dopravě fakt nevygeneruje.

Milan M Mikulovsky

Dům s pečovatelskou službou pro 300 klientů, z nichž ne každý je ležák. takže někteří sami si dokáží někam MHD dojet, ale hlavně za všemi snad alespoň jednou týdně přijede hned několik jejich příbuzných ři kamarádů na návštěvu a v neposlední řadě denně na dvě směny musí přijet a odjet desítky pracovníků není dostatečně velká poptávka po dopravě – a právě zejména přímo MHD?

Frank

Hm , pak je ovšem s podivem, že pri vašem přirovnání opominate vzdálenosti některých stanic metra C ( Florenc, Hlavní nádraží; Muzeum, IP Pavlova ci Vyšehrad , Pražského povstání, a Pankrác nebo trasy A ( Mizeum , Můstek či Staroměstská Malostranská)…

Frantisek X

Což je dáno pozůstatkem koncepce podpovrchové tramvaje, ‚pré-metra‘ až náhrady tramvají metrem, aby byly ulice uvolněny automobilům. Dnes by některé z těch stanic mohly být i vynechány (např. Národní třída), jiné sloučeny do mezipoloh (Muzeum, Hlavní nádraží; Náměstí Republiky, Florenc), pokud by se počítalo s ponecháním tramvají a rozvojem vlaků.

Frantík

Zastávky ať tam klidně jsou, ale nemusí každá linka stavět všude.

Noname

To fakt nebude fungovat, protože pak bude docházet k situacím, že „rychlá“ tramvaj bude vláčkovat za „pomalou“. A nebude to ojedinělý

PetrH

Tak ji předjede ve stanici 🙂

Frantík

No já jsem to i navrhoval, že teoreticky by byly obě tramvaje rychle a stavěly jenom na každé druhé zastávce. Místní frekvence, že by někdo potřeboval přesně jednu zastávku, bude docela nízká. V důležité zastávce jako třeba Hodkovičky by pak stavěly obě společně, a pak až třeba v centru.
Těch přestupních zastávek je ale už dneska docela dost, takže by to vedlo ke zrušení třeba jenom 3-4 zastávek per spoj na celé trati.

Frantík

Pro představu by to vypadalo tak, že by dvě tramvaje byly na dvou zastávkách za sebou , a pak přibližně ve stejný čas (dle JŘ) se posunuly o dvě zastávky, čili nic fyzikálně nemožného a teoreticky by každá tramvaj stavěla všude. Jenom jak říkám, projely by maximálně půlku „projížditelných“ zastávek.

Frantík

*na každé zastávce by byla aspoň jedna tramvaj do centra

Twix

A co když někdo potřebuje přesně tři nebo pět zastávek, to má taky smůlu? Navíc jak správně píšete, přestupních zastávek je tam dost, takže to bude mít spíš nevýhody než výhody. V praxi tam tramvaje jezdí z města často na dohled od sebe, takže by se akorát stávalo, že jedna bude druhou zdržovat a nic se neurychlí, jen se znemožní někde nástup a výstup.

Zahn

A k zastávkám by měly cestující rozvážet autobusy jako je tomu na sídlištích s metrem? To je naprosto absurdní fantasmagorie. Modřanská ulice je odporný relikt komoušské megalomanie a tramvajová trať v ní je jednou z nejohyzdnějších staveb v Praze. Celá ulice by měla být přeměněna na městský bulvár a ta betonová zrůdnost by měla zmizet.

Frantisek X

Jsem pro; i tak nemusejí být zastávky na každém rohu, spíše by měly zohledňovat docházkovou vzdálenost z nejzazších cílů (přičemž vodní hladinu ani chuchelský břeh už neobsluhují) a tomu přizpůsobit i místa pro přestup (nedělat jim zastávky extra, nýbrž funkce sloučit).

Noname

Nebo aspoň přidat rychlostní výhybky do smyčky Sídliště Modřany / Levského

Milan M Mikulovsky

To obratiště Levského je na pytel – bez zastávky ZC, která za mě měla být před křížením traťovè koleje ZC s výjezdem obratového oblouků DC, druhá rozjezdová výhybka z traťové koleje ZC vedoucí odbočnou větví do obratového oblouku měla být zrušena a výhybky z traťové koleje do dvou manipulačních/odstavných kolejí obratiště opravdu měly být nahrazeny rychlostními, aby byl rychlý nejen průjezd po traťové kolejí přímo, ale i její opuštění z ní odbočujícími vlaky do manipulačních kolejí obratiště.

Jbalonce

Tak to vám pěkně děkuji, U Libušského potoka, dříve bus zastávka Jordana Jovkova nastupuji 40 let a rozhodně nejsem sám.

Milan M Mikulovsky

Zastávky na modřanské trati rozhodně nerušit / nesnižovat jejich počet, ale ani jej nezvyšovat, ale zvyšovat počet využití jednotlivých zastávek posuny některých z nich 1.) Poliklinika Modřany – https://mapy.com/cs/?source=pubt&id=15307011 by byla lepší od podchodu západně ke křižovatce s ul. Čs.exilu (tak jako BUS zastávku v této ulici od severu jižně ke stejné křižovatce, aby se zkrátila docházková vzdálenost při přestupu mezi TRAM a BUS linkami i se dotyčné TRAM zastávky oddálily od teď k nim blízké zastávky ULibušského potoka, a tím ty se staly nově výhodnější/bližší pro čast dalších lidí). 2.) stávající zastávka Belárie, k níž je blízko další zastávka… Číst vice »