Nová tramvajová trať na Strahov už žádá o stavební povolení. Vznikne terminál s přestupem na trolejbusy
Budoucí tramvajová trať Malovanka - Strahov. Pramen: DPP
Na strahovském kopci chybí kapacitní kolejová doprava. Elektrifikace čeká i trolejbusy.
Příprava na zbourání zcela zbytečné Strahovské ruiny a stavbu nové obytné čtvrti na jejím místě.Konečně.!!
Co takhle udělat travaj Hrdlořezy Spojovací- Harfa- Vysočanská???
Další nechutný lobbing Prahy 6 na úkor ostatních částí Prahy.!!! Tramvaj na Strahov na Praze 6 bude sloužit pro 5 tisíc lidí (jeden tisíc obyvatel Strahova + 4 tisíce studentů kolejí), tramvaj do Suchdola-Praha 6 bude jen pro 7 tisíc místních obyvatel + studenty.
Zato obří sídliště Petrovice-Horní Měcholupy-Horní Hostivař, které má 30 tisíc obyvatel, zůstane nadále obslouženo jen smrdutými autobusy.
Tady se dříve plánované prodloužení tramvají 22 a 26 z konečné v Hostivaři odkládá na neurčito!
Proč?
Protože většinu peněz na dopravní stavby schramstne protekční Praha 6 🙁
Zrovna MČ P15 by prodloužení tramvaje moc nepomohlo – 22 jede do centra hrozně dlouho a 26 na metro Strašnická jezdí méně často a déle, než 125 na Skalku
Nemají tam náhodou vlak???
Můžete sem zkusit přijít žít a hned poznáte, jak moc protekčních dopravních staveb se tu staví, třeba taková Břevnovská radiála. Můžete se taky třeba podívat, kolik severojižně směrovaných tramvajových tratí je na pravém břehu Vltavy a kolik na levém. I to metro se podstatné části Prahy 6 vyhýbá.
Samozřejmě také nemůžeme za to, že bydlíte na obřím sídlišti na tom snad nejvzdálenějším předměstí.
Mimochodem, proč tramvaje od Hostivaře, když by bylo logičtější prodloužit metro z Hájí?
Ta trať povede k budoucímu stadionu Sparty s kapacitou 30k diváků. Nárazová poptávka po dopravní obsluze tak bude obrovská.
by to mohlo po Atletické a Tomanově pokračovat až k Vypichu
Prakticky nemohlo. Neni tam takova prepravni poptavka a obyvatele zdejsich vil by vzedmuli takovou vlnu odporu (predpokladam spolecne s Prahou 6), ze by to neproslo. Staci trat v Jeremenkove, ktera je potrebna daleko vice a Praha 4 ji na popud zdejsich vilkaru alespon dosud blokovala.
Chápu to správně, že místo rozšíření ul. Vaníčkova, aby se všichni bezkolizně vešli, se tady postaví koleje pojížděné autom. dopravou? No tak to fakt díky. Další Zenklova na obzoru.
Když to tam dneska zvládá autobus… Navíc je to koncový úsek.
Vždycky tam můžete dát zákaz vjezdu (mimo MHD) a kolize nebudou.
Co všichni máte s tou Zenklovkou…tam byla kolize aut a tramvají vždy…navíc se tam vystopovalo z tramvaje do vozovky.
Teď je tam ostrůvek a tak nemusí cestující skákat pod auta, přibylo parkovacích míst a souběh travají a aut se přesunul na jiné místo.
Elektrifikace čeká i trolejbusy – KONEČNĚ 🙂 aneb objev týdne.
Jojo, příště se tu dozvíme, že budou odebírat proud ze třetí kolejnice…
Jak bude vyřešená společná zastávka tramvaje a trolejbusu? – drát tam bude kousek výš?
Popis je trochu zavadejici, alespon mi to tak prijde: 1)…začátek je v Bělohorské ulici, kde se nový úsek napojí na stávající tramvajovou trať v křižovatce s Myslbekovou ulicí… – Spise s Vanickou ulici? Myslbekova/Belohorska uz trate jsou. 2)…v areálu Strahovského stadionu vznikne smyčka. Obratiště má být mezi ulicemi Vaníčkova a Turistická… – Chapu, ze to bude na tom place kde jsou nyni autobusove zastavky, ale mezi Vanickovou a Turistickou? Turisticka je az za temi domy. A je ten plac soucast arealu stadionu? Malovanka je dnes presne mezi Dlabacovem a Kralovkou, zajimave to bude po presunu zastavek, kde Kralovka a Dlabacov… Číst vice »
kdyby radši postavili trať do Suchdola …
Ano, bohužel všichni ví, že fyzikálně nejde připravovat dvě tratě zároveň.
A proto se jich připravuje asi 7 aktuálně na DPHMP. A do konce volebního období se rozjede příprava dalších dvou.
jj přípravou nezarmoutíš 😀
…až suchdolští přestanou blokovat D0, třeba budou mít i tramvaj.
Kde je vůle, tam je cesta.
Podmiňovat tramvaj dálnicí? No…
Proc ne?
Ale jděte, tramvaj není nic pro Suchdol, ještě by se tam zvýšil provoz a hluk a tak.
A tramvaj by ještě naindukovala víc lidí, kteří by se tam jeli podívat … aby měli Prahu projetou kompleteně a nejen proto. 😀
to by potom naindukovalo aj mňa ako fanúsika tramvajovej dopravy 🙂 A ešte som nebol na Dedine a Slivenci 😀
Studentska linka Strahov – Suchdol 😉 To chce i Ropid.
Jasně, to totiž nikoho nenapadlo. Ve skutečnosti jsou po městě už dneska prudší úseky, tady má být 55 promile.
Eh, to mělo jít jinam. co už.
což je pohoda, jinde je až 90 promile.
Až pojede první tramvaj v zimním období, přijedu se podívat. Sklon od Malovanky je pro tramvaj děsivý .
Výstup v Dejvicich bude hodně vzdálen některým fakultám 😧
Nicméně kapacitně by to vyřešilo historický problém ranních odjezdů a večerních návratů ze Strahova.
Proti Trojské je to pohoda.
Zastávka Lotyšská, kam má jezdit i 28, je naopak blíže některým budovám, než ty současné autobusové.
Ten dvůr jak je ve Vršovicích se po..re závistí 🤣😂😁😆😅
50 000 lidí každých 14 dní.
Super 😁
Zoo řekl bych vytočí víc…
Ale ne za hodinu. Stadion po zápase tomu dá větší nápor během kratšího časového období.
Aby se neřeklo tak se zastávka Stadion Strahov přejmenuje na „Strahov“…
No, stadion, je to desive na pohled, mozna by se to melo jmenovat Ruina Strahov, nez to bude zricenina… 🙂
Tohle je super. A připadá mi, že to šlo nějak podezřele rychle a hladce. Chápu, že po cestě moc domů není a koleje ani stadion si tím problém nemají.
Ještě jako student čvut jsem vždycky přemýšlel, jestli by se neoplatila tramvaj místo autobusů do Dejvic. A jestli by nešly nahradit supící autobusy na 176 třeba elektrobusem, který by se musel cestou na Karlák v pohodě dobít, aby to zase vyjel zpátky.
No a hele. Ani ne desetiletí a je to vlastně tady.
Zajímá mě, jak bude řešit FEL/FS zadní vrátnici. (pro neznalé, existuje zadní vstup směrem k zastávce Lotyšská, ale je velmi malý)
Tramvaje budou stavět totiž v Lotyšské a nejsem si jistý, že se studentům bude chtít obcházet celou budovu.
Tak už takhle jim v cestě stojí ta nová skleněná kostka, rektorát nebo co to je.
Stejně tak budou muset všichni přes Jugoslávských partyzánů, zatímco teď se vstupuje pohodlně do toho parčíku, že jo.
Ale že by jim ČVUT vyšel vstříc, tomu nevěřím.
V cestě jim stojí kostka tak leda k hlavnímu vchodu, srovnej zadní vchod:
https://mapy.cz/s/jedakeguku
vs. hlavní vchod:
https://mapy.cz/s/cubehodoja
Pokud si vzpomínám, tímto zadním vchodem do halových laboratoří (kde jsme měli i ke konci dost výuky a do hlavní budovy jsme ani moc nemuseli) jsme tehdy normálně chodili z menzy, která se tam tehdy nacházela. Stačilo snad přiložit ISIC nebo co jsme to měli. Dneska je to pro studenty pořád přístupné, ne?
Když jsem před rokem končil, tak byl přístupný. Jen se obávám, že se zahájením provozu tramvají se pro studenty uzamkne, aby se tam před dveřmi ráno netvořili davy.
Néé, tam je vstup do halovek? Do pr…. proč mi to nikdo neřek? 5 let jsem to obcházel. Ach jo. 😀
Znalí si „tajemství“ předávali jen důvěrně. A měli často i známé, co pro FEL pracovali, kteří je mohli pouštět i bočními východy přímo k zastávce 143/180. 😁
Aha, já si říkal, k čemu tam ty dveře jsou. Holt někteří jsou si rovnější, „skvělá“ práce architekta.
Snad správy budovy, vrátného. Dveře tam jsou, ale bude se šaškovst jestli pro zaměstnance, pro studenty nebo trvale zamčené. Pokud někdo smí, tak to neni značené.
Halové laboratoře jsou zralé k rekonstrukci, tak se při tom (snad) nová dopravní obsluha Strahova zohlední.
jsou zrekonstruované asi 2 roky…
Jen drobná technická. Jak jste přišel na slovo „neoplatila“? Oplatit někomu něco znamená třeba za nějakou službu poskytnout nějakou protislužbu, nebo když ten někdo provede něco nepěkného, tak se mu za to nějak pomstít. V tomhle kontextu by to správné slovo ale mělo být „nevyplatila“. V tom významu jako Vy jsem už několikrát viděl to slovo „neoplatit“ použít jednu kamarádku ze Slovenska. V češtině to slov ale snad ani neexistuje. Nejste náhodou původně ze Slovenska?
Nedávalo by větší smysl tam udělat trolejbus a na velké akce tam jezdit tříčlánkovými?
Tak to můžete i bez trolejbusové trati na Malovanku. Budou se stavět troleje pro současnou linku 176, která jede rozhodně víc směrem k „dopravním“ uzlům Prahy, než pojedou tramvaje. Takže v případě velkých akcí můžete 24m trolejbusy nasadit z Karlova Náměstí na Strahov.
Nevím, jak moc je trasa linky 176 vhodná pro delší vozidla, jsou tam docela ostré zatáčky. Přijde mi, že pro obsluhu Strahova je primárně určená 191, zatímco 176 tam jen „náhodou“ končí.
Noční 910 (18 m) se tam vytočí v pořádku. Problém má spíš s výkonem motoru. 24m trolejbusy mají shodný průjezdní profil, takže by neměl být problém. Furt lepší, než výjezd z Velekravína.
Ta 176 schválně spojuje Strahov s areálem ČVUT na Karlově náměstí. Není to hlavní směr, ale je to důležitý směr.
Přišlo by mi logické ten trolejbus prodloužit na Malovanku ze Strahova. Ale tramvaj bude tak asi vše v pořádku.
Souhlas, táhnout tramvaje do toho brutálního kopce mi nepřijde moc ekonomické nakládání s veřejnými prostředky.
Co má kopec společného s veřejnými prostředky?
Buď tam lidi jezdí nebo ne, to je jedné co určuje ekonomiku.
To není úplně pravda. Výstavba tramvajové trati je typicky dražší než výstavba trolejbusového vedení, takže to má jednoznačný vliv na ekonomiku. Třeba do Suchdola, pokud si dobře vzpomínám, bude stavba tramvajové trati vyžadovat stavbu nějakých estakád, aby mohla mít trať použitelný sklon. Trolejbus se obejde bez toho.
To, co je na této trase drahé je především údržba povrchu zastávek a trati, která musí být dělaná pro autobusy i tramvaje dohromady. Linka 149 se zkrátí na Stadion-Bavorská, 143 zanikne, takže jediná další linka sdílející trasu s tramvajemi bude 180 (kterou doufám nějak po stavbě trati Motol-Vypich zkrátí také a obsluhu Kajetánky a spol. budou řešit minibusy nebo něco podobného). Pokud všechno v trase Dejvická-Malovanka přesunete na koleje, můžete nechat místně odhalené kolejové svršky a zavést další opatření pro snížení nákladů na údržbu. Stejně tak čerpáte benefit sjednocené přepravy lidí více směrů v menším množství vozidel s vyšší kapacitou… Číst vice »
Vraťte se radši do Budějovic nebo si napřed zjistěte, že u Kajetánky se nacházejí vysokoškolské koleje, vy minibuse.
No, nutno říct, že částečně máme pravdu oba.
Ze 180ky se má stát okružní linka na Zličíně a obsluhu kolejí má zajišťovat prodloužená 184ka. Akorát to pak bude jediný autobus sdílející kolejovou trasu s tramvajemi od
Vozovny Střešovice, muzea městské hromadné dopravy,
a proto doufám, že se najde lepší řešení.
https://pid.cz/wp-content/uploads/system/LV2022-32/LV2022-32_B15.pdf
184 má přes kajetanku jezdit jako Tbus 66. Jediná část, kde bude jezdit podél tramvaje bude od Vozovny Střešovice po Prašný most (1 mezistaniční úsek) a Motol- Vypich (odkud se to eliminovat nedá). To fakt není problém.
Snad nebude končit na Hradčanské a pojede normálně dolů, takže to bude taky sdílení (s linkou 28).
Tak výstavba TT je dražší z principu bez ohledu na sklon tratě. Tahle bude v uličním profilu, ale asi se bude ulice rozšiřovat, což si určitě vyžádá stavby, ale se sklonem to nemá co do činění.
Že by na Suchdolecké trati měly být nějaké významné estakády mi není známo, možné to je, zaznamenal jsem tam nicméně spíše mimoúrovňová křížení s železniční tratí a silnicemi u řeky, což je celkem na snadě, aby tramvaje přinesly nějakou výhodu a nebyly ovlivněny stávající dopravou.
Na Suchdol to bude stoupat po úplně nové trase, ale zároveň tam vznikne i nové sídliště kolem toho: https://iprpraha.cz/projekt/134/novy-sedlec
Wow, ať žije silikon hill
Kolik km je to do garáží Řepy? Zvládne to dojet parciální elektrobus na baterky nebo bude třeba přitáhnout vedení i po cestě?
Necelejch 10 km a dá se říct +- po rovině.
V plánu je i trolejbusizace 191, která se využije i pro výjezdy+zátahy.
Zajímavé, jak relativně nová (?) myšlenka šla rychle připravit. A některé desetiletí „výhledově“ sledované věci jako třeba Jižní Město nebo Malešice furt a ještě dlouho nic.
Tip pro redakci na článek, TT Kobylisy-Zdiby, probíhá územní řízení, naposledy proběhlo veřejné projednání zámeru tuším v březnu ve Zdibech… mohli byste napsat článek o aktuálním stavu? 😉
Když Sparta chystá stadion, je třeba popohnat MHD. 😁
Jo no mají na to, vzhledem k rychlosti stavebního povolení, jen 5 až 10 let. Patrik se na to nechystá? Ten současný stadion má určitě vzácný ekosystém plný plísní, hub a rostlin…
A nebudou jej stavet na Rosicaku?
Rošičák se zbourá a na jeho místě vyroste stadion nový. Já mluvil o něm.
Možná by bylo lepší si něco málo zjistit, než začnu psát moudra, minimálně třeba časovou souslednost 🤦🏻
Na jizaku docela funguje metro… Tramvaj na Opatov mi přijde jako obyvateli zbytečná. Radši bych tu viděl parkovací domy, když už tu chtějí stavět další office park
Tramvaj nemá sloužit rychlému spojení Jižáku s centrem, ale třeba se Spořilovem (pokud se nepletu přes sídliště Košík, které je dopravně slušně odříznuté), a dále pro různé lokální přesuny, aby se také zredukovalo to velké množství autobusů, co na Jižáku kolem toho docela fungujícího metra kmitá.
Ne pres Košík, po trase 136/213. Tedy přes Spořilov a novou zástavbu na Bohdalci na Želivského. Každopádně je to trasa, která rozhodně není obslouzena metrem.
Nebo když metro klekne.
Malešice by mohly být součástí přestavby Nákladového nádraží Žižkov, nebo alespoň takové jsem viděl úvahy.
Studie je z roku 2016, takže zas tak úplně nová myšlenka to není. Ale jinak shoda pozitivních faktorů – vhodné politické prostředí (které přálo přípravě „papírů“), skoro žádní obyvatelé kolem (tedy žádná odvolání kvůli parkování apod.), nesporná přínosnost (každý chápe, že tramvaj je lepší než autobus do kopce), možnost získat dotace (OP Doprava) i relativně přijatelná cena (660 mil.). Kdyby cokoliv z toho chybělo, tak to trvá mnohem déle.
Dá se někde stáhnout projektová dokumentace? Přehledový plán by byl k pochopení smyčky na Stadionu asi lepší volba, než popisovat kolikrát se bude kde křížit trolejové vedení.
Mám tušení, že jsem jí právě dřív viděl, asi jí někdo odkazoval v komentářích, ale nemůžu to najít.
Mimochodem, dle informací na stránkách úřadu děsů má elektrifikace linky 176 od 24.6. „schválený stavební záměr“. Nejsem právník, znamená to, že má vydané stavební povolení?
https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_PHA1137?lang=cs
výkres koordinační situace
Neříkal někdo, že nemají ani na tvrdý chleba?
Ale ručitě někdo říka, že za ODS se nepostaví ani metr kolejí, že ODS přípravu všeho zatne.
Elektrifikace čeká i trolejbusy. – zajímavá věta 🙂
Že by to pak zvládli sklesat dolů na plzeňskou asi nehrozí, což?
Tam jsou dost špatné sklonové poměry a hodně serpentýn, ale propojení, pokud vím, se plánuje o kus dál z Vypichu do Motola, v podstatě po dočasné manipulační trati konce 70. let, kdy byla Plzeňská 3 roky bez tramvají a vozovnu Motol tehdy nešlo „vyrušit“.
Tam bude trolejbus 56 (ex191)
Jelikož na místě Rošického stadionu má vzniknout stadion ještě větší, měla by se trať, ale i celkové dopravní řešení oblasti upravit tak, aby to bylo použitelné pro návoz a odvoz obecentstva v řádu desítek tisíců. V této podobě trať postačí jen pro studentské ubytovny.
To tramvají neodvozíte ať uděláte cokoli. Podívejte se na Českomoravskou, tam i metro má co dělat aby to zvládlo.
Kdysi za doby Sletů a Spartakiád to tramvaje zvládly, a to na velkém stadionů (dosud největším na světě) je cca 200 tisíc míst pro návštěvníky, proti čemuž je O2 aréna trpaslík; tram oproti metru má výhodu – nemusí dodržovat skoro minimální 2 minutové intervaly mezi soupravami, takže za 2 minuty při rychlém nástupu mohou tram odvézt možná i více lidí, než metro a na B večer ani tyto intervaly nejsou, ani ráno – občas posílí provoz, ale určitě ne na 2 minuty.
Jenže v době Spartakiád nebyla Praha ještě ucpaná auty jako dnes. Jo kdyby i dnes prakticky všichni chodili spořádaně na MHD a na křižovatkách nezdržovali tramvaje auta, to by byla jiná.
Ale hlavně tam jezdily mraky speciálních autobusů. Těmi jezdila většina lidí, protože jely až před stadion.
300 lidí do tramvaje, 200.000 celkem
To je nějakých 650 až 700 tramvaji. Při intervalu 1 minuta je to 10 hodin ježdění.
Takže asi ne a tramvají mohl přijet leda tak každý druhý, ze tří stran a čekal klidně půl hodiny, než na něj vyjde místo. Nicméně politický úkol byl splněn, Lenin byl citován.
Kdyby všichni přesedli z aut do MHD, tak MHD zkolabuje, protože by neměla dostatečnou kapacitu.
a k tomu na každý straně tramvaje a v docházkové vzdálenosti dvě vlakový nádraží
Pro představu, kolik lidí jsou schopné odvozit tramvaje, si zajedte do Brna na Ignis Brunensis.
Kolikrát ročně tam ty desetitisíce budou? Možná 3x liga, 5x poháry, 3x repre… Případný pendl na Špejchar (nebo okružní přes Badeniho) běžná smyčka zvládne.
Zastávky jen 45m, smyčka s překříženými kolejemi na vjezdu, zastávka Malovanka nacpaná mezi dvě kolejové křižovatky, to je dobrý recept na omezení kapacity pro takovéhle akce.
a ještě nástupiště uvnitř smyčky, takže davy budou courat přes koleje
Proč to není obyčejná smyčka s výstupní zástávkou u velkého stadionu, tam by klidně mohly stát dvě soupravy za sebou? A nikdo by koleje nepřebíhal. Pak jet na odstav doleva a mít nástupní na dvou kolejích (nebo teda za sebou zase na 2 soupravy) místo toho stávajícího plácku? To křížení taky nechápu.
20-25 tis. 10x za rok, 25-35 tis. 20x za rok. Plus kdo ví, jak to bude s multifunkčním využitím, klidně tam muže být 10 koncertů pro 40 tis. ročně.
Sparta má každý zápas vyprodaný pro cca 18 000 lidí, takže minimálně každých 14 dní zhruba 20 000 lidí.
Pak to bude 50 000 lidí 😆 to bude mazes 🤣
Každý zápas bude vyprodán, to je každý 14 dní, odhaduji to na 50 000 diváků 😁 a přestaňte závidět 😂
Plus nastavba, domácí poháry, mezinárodní soutěže, mezinárodní utkání reprezentace, koncerty…. 😀
dle mého je tam ten stadion blbost, nedostatečná kapacitní obslužnost pro jednorázovou akci cca 30.000 lidí. Melo by tam být něco multifunkčního, co by mohla využívat široká veřejnost po celý týden.
Copak kapacitní kolejová doprava, ale výčep piva, jak praví klasik. 🙂
Přesně. Jak jsem četl ten titulek, automaticky mi to tam naskočilo…
Stánek!!!
Bude to obnášet i likvidaci velkosmyčky Dlabačov? S touto tratí už bude opravdu zbytečná.
Myslím, že kdyby Praha prodala tento pozemek k výstavbě tak by se slušná část nákladů na výstavbu TT pokryla…
Což se nikdy nestane, protože je tam šotoušská kavárna. Přitom by se to ani nemuselo prodávat, mohlo by tam vzniknout několik stovek městských bytů. Ale jak říkám, tohle by neprošlo přes šotouše kterýma je prolezlé dpp i magistrát
Několik stovek? To dost pochybuji vzhledem k velikosti té smyčky a omezené výšce budov.
Ta parcela má v nejdelší ose zhruba 135 metrů, několik stovek sem přehnal, ale dle velikosti tak 170-250 bytů s přehledem. A super kavárnička by mohla zůstat ale přestěhovat se do zeleného vnitrobloku. To bychom pak ale nemohli žít ve skanzenu 🙂
Myslíte stejné byty jako u bývalého Vyšehradského nádraží, tj. 20 m2 za 5 mil. Kč?
Ne, napsal jsem městské byty, nevíte co jsou městské byty? K tomu projektu na Albertově: to že to stojí tolik, je právě výsledek naší soustavné tři dekády trvající neschopnosti stavět dostatek bydlení tak, kde je velká poptávka. Nejenže to brzdí náš ekonomický rozvoj, vyhání to mladé lidi do zahraničí a způsobuje horší kvalitu života všem. A lpění na takových volných místech jako je tato smyčka to jen přiživuje.
Prozradím Vám takovou dopraváckou strahovskou vychytávku. Ty smyčky jsou tam takto schválně, aby se velký dav po skončení obří akce trochu rozptýlil. Autobusy jezdily přímo ke stadionu, ale také byly schopné i díky dispečerskému řízení a policejnímu ovládání křižovatek jezdit v intervalu pár sekund. To u kapacitnějších tramvají tak nějak nejde, začnou se štosovat na dalších křižovatkách a řídit policejně všechno nešlo. Tak prosím o nalezení jiné vhodné lokality pro stavbu nájemního bydlení. Syslov?
A přesně kvůli takovým lidem jako byste vy, utíkají mladí za hranice. Kvůli takovým lidem, kteří jsou ještě mentálně v socialismu, v dobách spartakiád
To by asi mohlo odpovídat. Také bych si tipl kolem 200 za předpokladu zastavěné plochy
Kavárna se může případně přestěhovat do vedlejší obdobně řešené smyčky Královka, která určitě jednu kolej též oželí. Ale chtělo by to jen přiměřenou zástavbu, žádné ocelobetonářské orgie.
„Přiměřená zástavba“ je dost subjektivní. Klidně by se tam za mě hodilo něco podobného, co se plánuje na Smíchově. https://praha.camp/img/cache/2880/9fb3d98e61918481f6aa7e8963b37b3915bbf2557f98ca45505c5e7f180fa85f Asi by to muselo být nižší, ale hlavně ať to je blok domů a ne jeden dům obklopený parkovištěm.
Ne. A nebude zbytečná, už vzhledem ke stavbě stadionu pro 35 tis. lidí poblíž.