Nová tramvajová trať na Strahov má stavební povolení. U stadionu vznikne terminál i pro trolejbusy

Budoucí tramvajová trať Malovanka - Strahov. Pramen: DPPBudoucí tramvajová trať Malovanka - Strahov. Pramen: DPP

Na Strahově vznikne v rámci stavby nový přestupní terminál pro autobusy i trolejbusy.

119 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kadlec

Užitečná bude tramvajová linka Strahov – Suchdol (ale bude tam hodně velké převýšení až se to jednou celé postaví 😉

Frantík

Se uvidí kdy se do toho kopne…

optimista

Užitečná komu a k čemu (jako přímé spojení)? Kolik studentů ČZU bydlí na Strahově a kolik suchdolských občanů je tam někde zaměstnáno? A bude snad ze Strahova jezdit i nějaká tramvajová linka někam do města (nejlépe asi přes Letnou)?

Petr

Další úsek, kde se v minulosti plánovala okružní linka metra E, se nyní nahrazuje tramvajovou tratí. Tramvajové koleje jsou jedním z důvodů, proč se po Praze nedá jezdit na kole. Koleje patří ve městě pod zem. Snad se trend v budoucnu zase obrátí.

jirik.e

A pak se diví, že se vám říká cyklofašisti, když chcete hnát chodce do podzemí…

digi

Ale ne pan si vzal cyklisty jenom jako zástěrku.. Když si porovnám bezohlednost řidičů aut a problémy s kolejema, tak koleje jsou nejmenší problém… cyklotrasa končící obrubníky není v pze problém…

Kozor24

Jasně naprosto vygumovana pumpička, ale je to zástěrka na řidiče aut.

Michal Bartoníček

Cyklisti jsou různí, já s ním jako cyklista ale nesouhlasím.

Michal Bartoníček

Koleje patří pod zem? Kdo vám to řekl?

MaT

Ať to jde říct studentům, co třeba zrovna na strahovských kolejích bydlí. 🙂 Asi by je všechny přestěhoval do zemljanek. 🙂

dizgrafy

Co raději cyklisty pod zem. Tedy to tunelů myslím, aby to nebylo interpretováno nějak jinak. 🙂 Vyšlo by to mnohem levněji. Cyklistické tunely by mohly mít mnohem menší průřez než tramvajové a konečně by mohly pumpičky frčet bezbariérově a mimoúrovňově.

Martin

Rozhodne by to byly levnejsi tunely, stacil by mnohem mensi prurez a jen osvetleni…

Honza

Jsou i někde podobnosti ohledně plánovaného vedení linek? Někde jsem četl, že je v plánu následně linka ze Strahova na Masaryčku a Hlavák, ale už to nemohu nikde dohledat. To by vcelku výrazně zkrátilo cestování do této oblasti.

D1

https://pid.cz/rozvoj-linek-2022-2032/

Linka 13 a 28 tam mají jezdit. Tomu co píšete nejvíce odpovídá ta 13 asi🤔

Honza

Ano přesně toto jsem myslel. Ale ty detaily opatření mě nefungovali, hlásilo mi to 404 a házelo mě to na gMaps. Až když jsem si ten odkaz vykopíroval tak to vidím. Zajímavá chyba, ale evidentně u mě. Už to vidím. Ano je to linka 13. S tím že až bude doplněna TT na Hlavní nádraží, pojede místo do Jindřišské až tam. No to by byla pecka. Reálně skoro 20minut zrychlení v dojíždění.

Y X

28 Strahov – Dejvický kampus jen jedním vozem inc ranní špičce všedního dne? To moc komfortu proti tomu současnému autobusu nepřidá teda

Frantík

Možná už budou nové tramvaje …

Lukáš Kníže

Linka 13 pojede kolem Pražského hradu na Malostranskou, dále po nábřeží E. Beneše do Revoluční, poté přes Jindřišskou na novou TT v horní části Václavského náměstí a u Muzea se bude stáčet na I.P.Pavlova a dále nahoru do Vinohrad.

Hugo

na najvyšší kopec v- Praze a cyklostezka? tak to jedenine cestou dolu, nahoru tramwaji.

Martin

Jezdil jsem i prudsi kopce… a to i na starem kole bez prevodu.. ale dnes bych to nedal,…
Mj., znate elektrokola?

DavidS

Nejvyšší kopec v Praze to není.

Zdeněk

Jel jste tam někdy? Na Strahov se dá bez problému dostat i vozíčkem, jen ne ze strany od Malovanky, nýbrž od Vypichu. Takže ano, cyklostezka je zcela ok. A připomínky by měly být povoleny jen pro ty, kteří nastudují okolnosti…

Honza

Já tam na kole jezdím pravidelně. Ale nikoliv Vaníčkovou, ale ještě prudší cestou a to Chodeckou. Přes Vaníčkovu je to zbytečná zajížďka (i když je to mírnější stoupání). Obecně zde ale cyklistů jezdí dost. Ono zde v oblasti Strahova nejsou jen studentské koleje, ale hlavně se tudy jezdí na Ladronku.

Clovek

Jojo, cyklisti ti jen at dostanou horsi cestu na relativne dost vyuzivane trase, at se ve zlabku tramvaje treba zabijou.

Zato studenti a fotbalisti (typicke nemohouci skupiny) nemuzou jit 1km pesky na tramvaj a tam jim tak musi jezdit primo pred dvere.

Adam Ř

Víte, že velké stadiony se nestaví kvůli fotbalistům?
A že jestli tam nějací cyklisti jezděj, tak to asi budou převážně ti studenti, kteří přeci nejsou nemohoucí a mohou to objet o ulici vedle

Clovek

Myslim ze na tech rozpadajich se stadionech se maximalne trenuje, casy Spartakiady jsou jiz minule a i za tech tam lide zvladli ten kousek dojit pesky.
A cyklisti nevypadaji na studenty. Podle heatmap ze Strava to bude spis proud z Ladronky:
https://www.strava.com/maps/global-heatmap?sport=Ride&style=standard&terrain=false&labels=true&poi=true&cPhotos=true&gColor=mobileblue&gOpacity=100#15/50.081/14.39127

Adam Ř

Stravu používají myslím primárně rekreační cyklisti a pro ně nedává smysl stavět infrastrukturu v takovýhle ulicích

MaT

No vidíte a já tam tudy jezdím do práce a z práce a na Stravu se mi ty cesty ukládají také. Takže?

Ondros

A vítě, že Sparta bude stavět na místě dnešního stadionu Evžena Rošického nový stadion místo toho na Letné? Stadion bude s kapacitou 35 tisíc diváků největší v republice a budou se zde také pořádat zápasy české reprezentace. Neřikám, že je to nejpotřebnější trať v Praze (za tu považuji asi spojení Pankráce a Dvorců/Budějovické a Michle), ale využití najde. Navíc ani Strahovský stadion nemusí být pořád jen ostuda, plány na využití také jsou, tak třeba nová trať bude impulsem.

Twix

Studenti by ten kilometr na tramvaj možná rádi chodili, jenže ta jim jaksi nejede ke škole…

Clovek

Na Dejvickou jezdi tramvaj z Malovanky i z Ujezdu. A pripadne dal do Suchdola se stejne musi prestoupit

Twix

A která linka jede z Malovanky na Dejvickou? Z Újezda tramvaj jede, ale nedává smysl jezdit ze Strahova na Dejvickou tudy. Do učeben na Karlově náměstí to přes Újezd jde.

Martin

Ze by 143 a 149?

Kubrt

Clovek blábolil o tramvajové lince.

Martin

Me je to samozrejme jasne, ze mluvil o tram. lince, ale spis bych to chapal jako chybu, prime spoje jezdi z Ujezda i z Malovanky, akorat jednou je to tram a jednou bus…

Frantík

No a potom přímák jezdí rovnou od kolejí…

Dachs

Hlavní otázka zní, zda existuje nějaký oficiální generel pro Strahov (kromě nového fotbalového svatostánku). Tu a tam probleskne názor, že trať je prosazována kvůli nějakým záměrům „lepších“ developerů, nebo že areál studentských kolejí pro špatný technický stav budov to výhledově má spočítané. (zdroj JPP, takže nebrat vážně) Ta trať by totiž neměla moc smyslu, pokud by se mělo zjistit, že pět měsíců v roce tam ty tramvaje nebudou mít koho vozit. (143 je bagrem jen cca X-XII a II-V.) A nějaký fotbalový návoz speciální linkou z Hradčanské se nebude konat denně. Přestup ze zkrácené 149(69) na tram 28 a opačně… Číst vice »

Frantík

Jako u toho posledního bohužel musím souhlasit, že Ropid nějaké čekání asi vynutit nedokáže, aby si autobus a tramvaj neujížděly. Byť tu 28 není potřeba s ničím prokládat…

Martin

28 ma fungovat jen v dobe VS semestru… a az po dostavbe trati na Suchdol…

Frantík

No to by vám dali, postavit koleje aniž by tam jezdily tramvaje. Byť v minulosti se to tak dělalo, když se stavěla infrastruktura dopředu.

XXXD

Ona tam bude jezdit ještě 13, ale 28 má dle letáku jezdit hned po dostavbě a holt prostě bude končit na Podbabě.

Martin

Ano, tak nejak…

Michal M

To bylo přesně kdy v minulosti? Myslíte sídliště Barrandov, Jihozápadní město, Bohnice, Libuš a další tradiční kloubákové destinace?

Frantík

No ty údajné historické fotky z Vinohrad…

A. Mikulka

Kde se postavila infrastruktura a nejezdilo se tam?

Martin

<yslim. ze na strahove maji byt byty, koleje se rekonstruuji, spatra tam ma mit stadion,…

MP22

Bylo by dobré připravovat prodloužení Atletickou a Tomanovou na až na Vypich a Motol. Jakmile tam bude mít Sparta stadion pro 35000 diváků, tak se bude hodit lifrovat ty lidi i na druhou stranu stranu města kapacitně.

Kubrt

No nevím; těch 360 dnů v roce, kdy tam nebude 35 000 diváků, tam bude jezdit kolik lidí? Linku 191 tramvaj stejně nenahradí.

Adam Ř

No, trať Myslbekovou i obě smyčky s mimoúrovňovým přístupem se stavěly kvůli jedné akci co pět let.
Spíš bych řek, že nedává smysl stavět trať pro hypotetický stadion co bude za X let

Jiří Kocurek

Přemýšlím a počítám: V domácí lize hrají 15x doma, z toho vyprodají tak 3 zápasy (se Slaví, Plzní a možná s Baníkem), nějakých 5 dalších by mohlo zaplnit přes 20 tisíc. Řekněme 5 domácích zápasů v Lize mistrů by mohlo vyprodat nebo téměř vyprodat stadion.
Kdyby 15x do roka, tak to je lepší vypravit posilové autobusy a ještě zbyde na několik trolejbusocých tratí.

55p

Jednou, dvakrát za rok nároďák.

MP22

Předpokládám že tam budou koncerty a jiné akce jako na Edenu, pravděpodobně častěji, ředitel Sparty se nechal slyšet že musí být stadion co nejvíce multifunkční, ono se to asi jinak nezaplatí…

Rossec

přemýšlím, kdy byl naposledy koncert na stadionu sparty?

DavidS

Nevím, kdy byl naposled koncert na současném stadionu, ale předpokládám, že nový se bude stavět jako multifunkční, aby tam ty koncerty být mohly.

Rossec

Raději bych tam viděl něco multisportovního, než stadion pro 35.000.

q89

Nejlepší jsou sporty, na které nikdo nechodí…

Frantisek X

To by šlo i s pouhým přidáním oblouku u Malovanky, byť „přes dolík“.

Adam Ř

Jak tu asi všichni vědí, obě tramvajové smyčky u Malovanky byly postaveny pro obsluhu stadionu při spartakiádách. Ne všichni ale asi viděli mapu, jak během spartakiády 1955 fungovala MHD, tak jí to posílám, třeba to někoho zaujme
https://drive.google.com/file/d/1e-gFtD_62JU3q8srBzS8nMK8VhTEuLCT/view?usp=drivesdk

MrMarkus

Smysl mi to dává. Jen jsem zvědavý na občasná zimní specifika, Pražský rallysprint se Vaníčkovou nejezdil náhodou, ta severní strana dokázala překvapit i když ve zbytku Prahy panovalo úplně jiné počasí 🙂

Jiří Schenk

No, jestli Křetínský, jak se zmínil, hodlá opustit Letnou a nový kapacitnější stadion mít na Strahově, tak bude mít argument v dobré obsluze areálu tramvajovou dopravou.

Vesper

Jenže to by pak bylo lepčí mít trať ukončenou blokovou smyčkou kolem stadionu. Ta smyčka co tam bude bude mít mizernou kapacitu.

https://mapy.cz/s/fepenoluho

Adam Ř

Jako jo, ale to už se stejně bude muset řešit až s výstavbou samotného stadionu.

Franta

Takhle to je v pohodě. Stadion Sparty má být místo Stadionu Evžena Rošického. A od něj to pak je v docházkové vzdálenosti i na Malovanku. Teď taky po zápase Sparty na Letné někdo čeká na tramvaj, někdo jde pěšky na metro Hradčanská, já chodil většinou pěšky až na metro Vltavská nebo přes park a Revoluční až na Masaryčku.
Kdyby byla smyčka kolem Spartakiádního stadionu, tak se tam akorát budou motat lidi, takhle se rozejdou na víc směrů.

Michal Bartoníček

Za jakýkoliv úsek tramvajové trati do místa, kde to má smysl, jsem rád. Mám k tomu ale nějaké dotazy.
1) Mezi zastávkami Malovanka a Stadion Strahov bude 900 m trať bez zastávky? Není nebo v budoucnu nevznikne potřeba zastavovat vedle atletické haly? Je tam ten potenciál?
2) Křižovatka Vaníčkova x Bělohorská bude řešená jako odbočka nebo tvar T?
3) Opravdu toho pro cyklisty nebylo možné udělat víc?

Adam Ř

1) mě se 900 metrů nezdá jako moc velká vzdálenost – ostatně autobus tam taky nastaví
2) vypadá to na odbočku, což IMO není moc problém – moc si nedokážu představit provozní režim, kdy by dávalo smysl dělat ostrovní provoz Bílá Hora – Strahov, nebo tak vést nějakou linku

Frantík

Vždycky se to dá točit přes Hládkov .

Adam Ř

Nn, Hládkovská kolej v současnosti umožňuje otáčení pouze ve směru Brusnice – Pohořelec – Hládkov – Brusnice. Nebo jako teoreticky by to šlo, kdyby se někomu chtělo hodně couvat v provozu, což není dobrý nápad, respektive pak je jednodušší (a stokrát bezpečnější) procouvat Dlabačov

Frantík

Jo vlastně máte pravdu, nahoru to nevyjede.
No je to tam navrženo blbě, navíc ještě v protisměru té jednosměrky.

Adam Ř

To, že je to na otáčení 22 mi přijde jako OK volba, ale ta protisměrka je fakt na hovno. Nejen z hlediska bezpečnosti (je tam docela dost nehod, na to jak málo tam toho jezdí), ale i z hlediska parkování, kterého se na vozovku vejde méně, než kdyby auta mohla jezdit po kolejích. V důsledku toho se parkuje na zvláštním lichoběžníku a žáci nemají téměř žádný plácek u vstupu do školy

Matfyzák

Zato zaci maji tramvajovou zastavku hned u dveri skoly, navic tramvaj co tam prijede (23) je vetsinou prazdna, takze nenastane problem, ze by se po skonceni vyucovani zaci do te tramvaje nevesli.

Adam Ř

Jsem jedním z těch žáků :D. I když už to není jako před kovidem – začaly jezdit jednovozové a dpp udělal kampaň, takže lidi už vědí, že tam platí lítačka.
Ale pokud vy se otočil směr koleje, tak by jednak nebyl debilní provoz tramvají proti autům, a jednak by mi to jezdilo ke vchodu ráno

Michal Bartoníček

1) Taková průměrná vzdálenost mezi zastávkami bývá 300 až 500 metrů, proto jsem se ptal, jestli tam ten potenciál je. Čtu jen z mapy.
2) Snažím se předvídat, jde mi o variabilitu sítě. Taky se dá dostat z Podbaby na Bořislavku. Kdysi tuhle relaci obsluhovala linka 2.

Frantík

No hlavně se tento rok takto výlukovala trať ve Svatovítské, takže jezdila jak říkáte linka 30.

Kubrt

1) Je tam pustina. Jestli se ta oblast jednou probudí k životu, jistě nebude problém tam zastávku dodělat, ael teď to nemá smysl.
2) Oblouky z Podbaby na Evropskou mají význam vzhledem k vozovně Vokovice. Dvojka tudy velmi krátce jezdila, jako posila provozu po Leninově po otevření metra. A protože na kulaťáku nebylo jak jinak jí ukončit, jezdila až k Internationalu.

Jan Dobiáš

Jezdila tam celé roky 20 – ale jako napaječ k metru z Podbaby a Č. Vrchu.

Adam Ř

1) 300m je docela málo, to není téměř nikde, jen když z různých důvodů si to určité vazby vynucují (třeba Pražského povstání pro přestup tram – metro a Kotorská pro přestup tram-bus, nebo oblast Karlova náměstí) 2) na Kulaťáku je situaci jiná kvůli vozovně, takže oblouk je užitečný pro výtahy/zátahy a v případě odstřihnutí (přerušení Svatovítské) je možný ostrovní provoz. Z obdobných důvodů dává smysl například oblouk mezi Michlí a Paloučkem. Vzhledem k tomu, že poptávka mezi Strahovem a Bělohorskou bude poměrně malá, tak tam nebude nikdy dávat smysl zavést linku, i kdyby se jedna z tratí z Malovanky do… Číst vice »

Ondra

Samozřejmě by tam mohly být cyklostezky jak v Holandsku ale pro to není v Praze žádná podpora. Cykloingerace se tam bastlí jen tak na okraj, tam kde je místo

Daniel

Ad 1) Přebýval jsem na Strahově 7 let a za celou tu dobu jsem opravdu nikdy nepotřeboval vystupovat mezi Malovanou a Kolejemi Strahov. Tady těch 900 m celkem dává smysl.

D1

Zruší se tedy s touto stavbou smyčka Dlabačov, či se jí to nedotkne?

Adam Ř

Uprostřed se bude dělat retenční nádrž (není mi jasné, zda nová, či rekonstrukce), jinak by měla být (z pro mě nepochopitelných důvodů) zachována

Jaaa

Odbočka pro dvě zastávky… Neznám to tam detailně, ale přijde mi to trochu málo…

Kubrt

V jakém smyslu málo?

Frantík

Autor asi neví, že 143 jezdí v souběhu s kolejemi jenom proto, aby nebyl zbytečný přestup na Malovance.

Tramvaj T3

Právě proto že to neznáte. 😉 Trať má obsluhovat přilehlé vysokoškolské koleje a stadion, dál ji není potřeba vést a hlavně skrz terén to ani prakticky možné.

Tomáš V.

Tenhle milý pán sem téměř zpravidla chodí jen sbírat mínusy. Nemá většího smyslu mu cokoliv vysvětlovat. 🙂

Milan

Podstatnější je ta délka 1,3 km, v dokumentaci, dokonce 1,5 km. Jinde by bylo o zastávku víc, ale od Malovanky ke stadionu je spíš průjezd lesem.

Adam Ř

Vemte to tak, že je to odbočka, která umožní převelet linku 143 (3.8 km dlouhou, interval ve špičce cca 4 min) na koleje, což má mimo obvyklé výhody tram proti bus také tu výhodu, že se vyhne zácpám na Patočkově

Bert

Zácpám na Patočkově by se býval mohl vyhnout i autobus, ale z pro mě nepochopitelných důvodů ukončili společný pruh pro tramvaje a autobusy právě před místem, kde téměř nejčastěji vznikají kolony.

Frantík

Mám pocit, že třeba ani na Vozovně Střešovice to dlouhou dobu nebylo , neboť ve směru od Prašného mostu je na zemi značení „BUS POZOR“ v jízdním pruhu, i když dneska normálně jezdí autobus po kolejích.

Adam Ř

Ve Svatovítské ZC to zavedli pár měsíců zpátky i přesto, že tam asfalt je už dlouho. Holt ne vždy se myslelo hlavou

Lysimachia

Kdy bude vypsán tendr?

Adam Ř

Skvělé! 143 je autobus, kterého mi líto nebude.

Maj štěstí, že jim tam (těsně) vychází prostor na 70m zastávku Malovanka – ve čtyřma linkama ve špičce to bude potřeba.

Ještě mě zaujalo, že do smyčky se bude vjíždět „křížem“. Moc jsem nepochopil proč, nenašel jsem nikde moc podrobnou dokumentaci, jen tohle
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://system.praha6.cz/export/1822/usnrada/21/21p2999_1.pdf&ved=2ahUKEwjX6830kfCIAxX5hP0HHT3FISEQFnoECEUQAQ&usg=AOvVaw2ZcV8N2824HmSEMTbpe_m_

Lysimachia
Adam Ř

Díky, na mobilu se mi to nepodařilo vytáhnout (teď koukám, že to tam je…) sorry

Twix

Napadá mě že vjezd křížem je proto aby byla celkově smyčka menší (zastávky uvnitř). Třeba v Rostocku je hodně nových smyček do kříže, protože uvnitř staví busy a z tramvaje se na ně přestupuje hrana-hrana. Ale z plánku jsem nepoznal jestli to má být i tento případ.

Adam Ř

To zní jako dobré vysvětlení, díky

Martin

Je to prestup hrana-hrana, tak aby trolejbus i tramvaj meli spolecnou zastavku – dvere naproti sobe, takze se nebudou blokovat na stejnem jizdnim „pruhu“,…

Tom

To bude kvůli společné zastávce s busy.

55p

„V prostoru vysokoškolských kolejí vznikne nová zastávka Koleje Strahov.“

Ehm, jak moc nová? Vždyť už tam dávno je.

Adam Ř

Ta se zbourá a postaví se nová, tramvajová namísto autobusové. Bude na de facto stejném místě

Twix

Trochu off-topic, na zastávce Koleje Strahov byl pokusně vybudován kasselský obrubník, taková ta zaoblená věc co má řidičům umožnit najetí přímo k němu, v praxi se toho spíš bojí. Je to tam ještě? Rozšířilo se to v Praze i jinde?

Jan T.

Já moc nechápu jak to pomůže, když z princpu zaoblený obrubník znamená, že hrana bude od vozidla ještě dál jež kdyby byl čistě kolmý.

duch

Znamená to, že se řidič nemusí bát poškození pneumatiky o ostré patníky, zároveň může lehce srovnat přijetí do zastávky.

MaT

Patníky? Nepletete si patník s obrubníkem?

Martin

Na harfe to je take…

Náhodný Kolemjdoucí

Mám pocit, že jsem to viděl na trase 201, asi ve Kbelích nebo Satalicích.

Pavel Vavříček

Bude tento úsek stejně náročný stoupáním jako estakáda na Barrandov nebo ještě víc?

Kubrt

Méně než Barrandov.

Koro

A více, než z Klárova nahoru?

Kubrt

Ano.

Radek

Bez nadsázky gratulace.

PavelX

Asi nikdy jsem na Vaníčkově ulici nepotkal cyklistu. Nevím, proč by jezdil do takového kopce mezi auty, nedejbože tramvajemi a chodci, když si může vybrat ulici Strahovskou, Chodeckou nebo Diskařskou, což bude všechno stokrát příjemnější.

Hobluj

Ovšem nesmí se klást překážky cyklistům na kole s pomocným motorkem, aby to bylo trvale udržitelné 😀

Jihočeský velkoměšťan

Ani tak daleko nemusí. Stačí použít tu „starou“ silnici, co vede nad Vaníčkovou ulicí. Možná je to oficiálně chodník, ale cyklista by mi tam opravdu nevadil.
Bylo by fajn to přebudovat na stezku pro chodce a cyklisty zrekonstruováním povrchu a doplněním dnes zchátralého a nedostatečného osvětlení.

https://mapy.cz/s/helecocepu

Frantík

Takže tudy chodily davy z Dlabačova…

Michal Bartoníček

Nebylo to proto, že se báli? Já bych tam po tom úzkém cykloproužku taky nejel.

Dachs

Já párkrát ano, po zešeření i někteří bez osvětlení. Takových sebevrahů si docela všímám. Naštěstí 🙂

MaT

Tak se ještě chlubte, že máte blbý zrak a cyklisty nevidíte. Já je tam občas vídám, když tam taky občas jedu.

A víte co, když máte takové dobré tipy, kudy mají cyklisté jezdit jinudy, zkuste si všechny tyhle tři ulice vyšlapat a pak tu Vaníčkovu. A zkuste si u toho zaznamenávat stoupání. A pak se o tom pobavíme, ju?