Nová technologie pro komunikaci na železnici. SŽ prověří využití 5G/FRMCS mezi Brnem a Bratislavou
Elektrická jednotka Moravia, stanoviště strojvedoucího. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Standard FRMCS, který je postaven na technologii 5G, má v budoucnu nahradit současnou síť GSM-R.
Jen trochu světla do toho matení pojmů tady. Tedy FRMCS nerovná se 5G pro železnici. FRMCS je specifikace adaptivního radiového systému pro železnice, který umí zprávy přenášet více systémy, počínaje 2G, resp. GSM-R, přes 3G, 4G/LTE až po 5G. Zejdnodušeně řečeno – přepne zrovna na to, co je k dispozici. SŽ to chce vyzkoušet na technologii 5G, asi proto, že masové nasazení lze očekávat až po r. 2030, kdy 5G už bude běžná a stále perspektivní technologie, schopná dobrého pokrytí trati a samozřejmě s největší přenosovou kapacitou.
Jste si jistý? To není zrovna to co UIC říká. Není to specifikace, ale zkratka pro stále otevřený návrh na „budoucí komunikační mobilní systém“ Future Railway Mobile Communication System a přestože z počátku se tam objevilo LTE, tak nemá smysl někam tlačit již překonanou technologii, když aktuálně je k dispozici 5G hardware a to je primární cíl, začlenit vedle GSM-R i 5G technologii včetně použití specifických bandů pro dráhu.
https://uic.org/IMG/pdf/brochure_frmcs_v2_web.pdf
Tak ještě kdyby tak šly použít komerční telefony s příslušnou appkou, ne že tlačítkáč GSMRt stojí desítky tisíc. No a kdyby se povedlo vysvětlit tuzemského výrobce, že fíra není otrok jejich vynálezu, bylo by to fajn. Pro zasvěcené myslím např. věčné zadávání pořadí hv na vlaku, když se v drtivé většině vlaků nemění nebo, že při přihlašování vlaku se musí předchozí odhlásit. Třeba německá Mesa to umí. Zadám číslo vlaku a enter, nic víc. Nezadávám opět pořadí pokud se nemění a předchozí vlak se odhlásí přihlášením nového. Jak prosté milý Watsone. Že se při přechodu z TRS do GSMRt na… Číst vice »
Výborně, bideme mit patý radiový systém.
Hodnotný perkelt je radiová siť v ČR
Na mobilu máte stále jen a pouze GPRS, aby toho nebylo moc?
Tento sa vie sám prepínať s GSM-R, tak ako na normálnom mobile. Takže kľud.
Takže k siplex/trs/gsmr se přidá DALŠÍ krám, který bude zase jenom někde? To si z dopravců už SŽ dělá pr**l!
Simplex a trska už patří na smetiště radiokomunikačních dějin.
Nebo máte doma telefon MB, a když někam voláte, tak nejprve zatočíte kličkou a když se ozve ústředna, tak řeknete „Spojte mi 12345, prosím?“
Podpis.
Simplex už je dáááávno nahrazená technologie posunovacími oblastmi GSM-R. Trska totéž.
Nedržte nás, prosím, v železničním skanzenu… Dost na tom, že se o to pokouší zástupy dalších neznalců 🙏
Dávno je nahrazená jen někde – rozhodně ne na většině tratí – a TRS je obvyklá jako náhradní spojení.
Tak nevím, jestli do těch zástupů nepatříte také.
Vážně?
A vo si myslíte, že je na trati mezi Brnem-Slatinou a Olomoucí přes Nezamyslice ? Trska. A co si myslíte že je mezi Tišnovem a Zďárem nad Sázavou přes Nové Město? Simplex.
Takže je v pořádku, že na trati do Berouna je báboblok?
To, že „někde něco je“ totiž neznamená, že to je v pořádku.
Bohužel Česko.
To určitě GSM -r neni zaveden všude a už bude další.
Nahrazená možná, používá se úspěšně stále.
Máš pravdu.
Z mašiny bude čo do ovládania fungovať FRMCS úplne rovnako ako GSM-R. Takže kľud.
Předpokládám, že bude jedno zařízení, které bude umět jak GSM-R tak FRMCS a systém to vybere automaticky podle dostupnosti. Takže úplně stejně jako všechny mobily.
Však už bylo na čase, aby se radiostanice uměla sama přelaďovat mezi vysílači.
Výhodou NMT oproti starším systémům je od počátku podpora automatického přepínání mezi základnovými stanicemi včetně přepínání během hovoru (handover), podpora pro mezinárodní roaming a specifikace účtování přímo ve standardu.
Tolik wiki. A tento standard byl definován v 70. létech.
Víte že na mobilním telefonu už máte až čtvrtý krám? GSM, 3G, LTE, 5G… Jistě je otřes to přepínat. 😀
Tady je to úplně stejné, místo GSM-R se to spojí 5G (v drážní podobě FRCMS, což možná ještě není finální název). Nic co by běžného uživatele muselo zajímat.
Rádiové řízení dopravny nezní moc bezpečně. (z hlediska napadení hackery). Kabel je prostě kabel.
Jako jo, kabel je fajn, ale tu lokomotivu na datový kabel moc mít nemůžu.
Přečetl jsem si to jako dopravnu a myslel jsem infrastrukturu. Teď už vidím, že tam je řízení dopravy.
No to vůbec. Hacker fakt nenapadá fyzické řešení přenosu. Kabel je prostě kabel je argument tak do hospody k pivu, ale to je tak všechno.
Pokud je spojení šifrované – jakože je – tak v přenosu kabelem nebo vzduchem prakticky není rozdíl. Ano, rádiové spektrum se za určitých okolností dá zarušit… a kabel se dá zase jednoduše prokopnout – na to není potřeba hacker, stačí bagrista Štefan.
Ve skutečnosti na fyzické vrstvě vůbec nezáleží, kompromitovat nebo přerušit jde i kabel.
Kabel je v některých částech republiky velmi nebezpečný, bo individua těžící měď optiku od mědi poznají až při vypálení izolací.
Což je mnohem pravděpodobnější nežli imperialistický agent s koženou brašnou s TRSkou vydávající se za výpravčího.
A to si představte, že dokonce zabezpečení jízdy vlaků systémem ERTMS je postaveno na radiovém přenosu, ba dokonce na „obyčejném“ GSM-R. To je hrůza, co?
A k čemu to bude dobrý když výpravči / dispečeri/ nepoužívají ani ten stávající?
A co byste chtěl slyšet? „Ta zelená platí pro tebe, skutečně můžeš jet?“
Běží na tom například i generální stop, který naštěstí se nemusí tak používat.
Chybí mi tam slovíčko … tak často používat.
Výborná poznamka. Podpis.
Jsem to nějaký čas nesledoval, byla už FRCMS ustálena a normalizována? Naposledy jsem viděl, že stále probíhají v UIC jednání a finální podoba je otevřená.
Každopádně není od věci, že se SŽ s technologií seznámí a bude ji kde zkoušet.
A taky že se to rovnou vyzkouší i s mezisíťovým hand-overem.