Nová spojka odstraní křížení vlakových cest v Kolíně
Hlízovská spojka, vizualizace. Pramen: Správa železnic

V plánu je rovněž velká rekonstrukce kutnohorského nádraží.

V plánu je rovněž velká rekonstrukce kutnohorského nádraží.
tam ta spojka je potřeba, protože delší rychlíky se do těch malých peronů prostě nevejdou
Ještě bych si dovolil jednu technickou. Ono by dost pomohlo i využití potenciálu ETCS, jenže to by se musel někdo od SŽ snažit. Místo aby člověk mohl na velimském zhlaví brzdit na výhybku a zvyšovat rychlost ihned když poslední vozidlo mine výhybku, čímž by se krátila doba obsazení kolizních bodů vlakových cest, se nikdo neobtěžuje a neupraví zabezpečovací zařízení (zejména přejezdy), stejně jako všude jinde, takže se mnohdy s 10 vozovým rychlíkem táhnu 50/40 dlouhé vteřiny i tam, kde by se dalo jet rychleji. Ale ono je přece mnohem jednodušší oznámit dopravcům, že není kapacita, než i za současných podmínek… Číst vice »
jo, tam je to chuťovka – po vykroucení se z vexlí ještě jedete celej kilometr 50, dřív, když se z těch vexlí vykroutil, tak mazal
Ale vždyť se všude tvrdilo, jak toto s ETCS odpadne. Že bude ETCS kreslit reálné rychlostní omezení podle skutečných výhybek. V Kolíně je nějaký problém? Jak je možné, že dřív to bylo rychlejší?
ono je to na vícero místech, ne jen v kolíně – navíc, problém etcs je ve velkých tolerancích – novou rychlostí musíte jet min. už 200m před značkou (prakticky pak 300-500m) – Poříčany vjezd směr na prahu – brzdná křivka do vexle na 120 začíná již před předvěstí očekávej 120 (cca 200m před), stejně tak úvaly směr praha – rychlost 100 při jízdě přes spojky je vyžadována již 200m před vjezdovým návěstidlem (za návěstidlem je cca 200m k vyhýbce), atd… – to by si někdo k tomu musel sednout a poladit to
Tak jestlipak taky zmizí kolize vlaků Praha – KH a NB – Pardubice, nebo se to „chytře“ na dvou výhybkách potká…? Snad ani nemám odvahu pátrat. 😉 A zkrácení jízdní doby z KH do KO je kde? Celá ta Hlízovská spojka měla být řešena dvoukolejně (nebo aspoň dvoukolejně na výjezdu ze stanice) a fungující i pro směr Praha novým mimoúrovňovým křížením. Zároveň by se při té příležitosti hodily 1-2 předjízdné koleje směr Velim – Záboří. Od KH k nymburským perónům by pak zbyly jen končící Os a v tomto směru tranzitní náklady, čímž by tam konečně kapacita začala stačit. Pak… Číst vice »
Hm, takže bude. Fakt, ta snaha „hlavně nic koncepčně neměnit“ je fakt šílená. V normálním světě by se nejdřív vymyslel cílový stav Kolína a okolí jako funkčního celku, a nějaké dílčí stavby by pak prostě jen realizovali tu či onu část skládačky. U nás jsou to často, jako zjevně zde, spíš tzv. „úkroky stranou“, které bude třeba zase časem předělat. 🙁 Naštěstí zrovna tohle má celkem snadné řešení v posunu zaústění koleje 38a do místa paralelního s výh. 1, což by beztak bylo vhodné, aby se udělalo kvůli rychlejšímu uhnutí nákladu z koridoru (nebo napojení na něj), těch 60 km/h… Číst vice »
Vůbec bych se nedivil, kdyby v tom byla i snaha o „úplný dopravní program“, která však v uzlech a na vícekolejných tratích víc škodí než pomáhá. Přitom za běžného stavu propustnost zvyšují spíš paralelní spojky. Úplný program se mnohde využuje jednou za 5 let při výluce, teoreticky….
No a hlavně on by tam i tak byl – vjezd od KH „po staré“ přece nikdo nezakáže.
Nikdy jsem nepochopil, proč ta spojka nevznikla již při koridorizaci Kolína.
Oni sice postaví spojku, nicméně ta prohloubí problémy s kapacitou kolínských perónů. Už dnes je problém v Kolíně nějaký vlaky osobní dopravy mimořádně předjet ve směru Pardubice – Praha a zpět a když k těm dvěma a čtvrt přetíženým perónům pustíme další vlaky, bude docíleno pouze další zhoršení plynulosti provozu. Jinými slovy nezlepší se prakticky nic, možná spíš naopak. Ta zmíněná úspora času je naprosto marginální a může se rozpustit právě v tom Kolíně. Tohle není míněno jako nesouhlas s tou spojkou, ale jako upozornění na nutnost už konečně s Kolínem něco udělat, protože současný stav osobního odvodu je naprosto… Číst vice »
Jo, máte naprostou pravdu, ty Vysočiny jednou za dvě hodiny plus osobáky po hodině ten Kolín zcela ochromí..m
Vysočiny mají jet každou hodinu a osobáky na Kutnou budou jezdit furt 4. a 5. nástupiště.
Ale vždyť tohle přeci vyřeší VRT!
v 2050 …
Myslíte Sp/R Praha – Čáslav? To těžko.
To byla ironie, narážka na věčně omílané tvrzení, že VRT vytvoří na konvenčních koridorech kapacitu pro náklady a posílení regionální osobky.
Podle mě je právě v Polabí největší chyba celých chystaných VRT: tady se mělo stavět hned, bez ohledu na přípravy zbytku, a „pouze“ na 250km/h, čtyřkolejně, se sjezdem na stávající trať před i za Kolínem a s připravenými pokračováními na Brno i na Hradec. Tak, aby to odvedlo maximum možného jak ze stávající trati, tak i z vlastního Kolína. I kdyby to pak ty slibované superexpresy do Brna a dál o 2 minuty brzdilo.
VRT v Kolíně kapacity samozřejmě vytvoří spoustu, ale až RS 5.
No a právě proti tomuhle Havlíček prská, že si to prej vymyslel Kupka (což pro ty, co trochu vidí za kulisy, je děsná legrace).
A fakt tu čtyřkolejku protáhnete současnými stanicemi?? Nebo to má být nová trasa, někde „poblíž“ paralelně se současnou?
Já jako neříkám že by to nebylo fakt fajn mít 4 koleje na 250kmh, ale FAKT je kudy??
Za mně je VRT mj. řešením problému jak nezajíždět/neprojíždět tama kde rychlý vlak stejně nikdy nebude zastavovat…
Ja jsem nikdy nepochopil, proc v Koline neni sturcovy peron pro reginu na Ledecko. Obsazovat dlouhe nastupiste reginou je ponekud nestastne. Tim spis, kdyz nektere S1 musi koncit v predsunutem 1. nastupisti.
A neměla by jako předjízdná kolej ve směru do Pardubic sloužit ta u nástupiště 1A? Ve směru do Prahy je pak u 3. nástupiště. Pro končící vlaky od Prahy musí stačit ta kusá a „pražská“ část té 0. koleje uprostřed.
Hlízovská spojka? Křížení vlaků? Ono k němu dnes dochází? Však to tam funguje normálně, ne? Já tomu nerozumím. Vysvětlí mi to někdo?
Rychlíky od Prahy směr K.H. a dále na vysočinu dnes jezdí tudy: https://mapy.com/s/fefanubemo a kříží na zhlaví Kolína velmi vytížený „protisměr“ Pardubice – Brno. Nově zde pojedou rovně ke 2. nástupišti a pak Hlízovskou spojkou.
Rychlík z Prahy do Brodu jede po první koleji musí k 4 nebo 5 nástupišti přes druhou kolej, po které se v protisměru může plnou rychlostí řítit od Pardubic pendolino.
Až bude spojka, vlak na Brod může jet po první koleji a na trať 230 odbočit za dílnama a nekřížit cestu protijedoucím vlakům.
Hlízovská spojka je sen mnoha generací (podobně jako třeba vysokovská spojka), nechce se mi ani věřit, že by se mohl splnit.
Tak tady je to stavba oproti té náchodské celkem banální.
Pro SŽ není nic banální 🙁
Už je to banální padesát let, slibovali to už i komunisti. Podobně jako je třeba banální elektrizace trati Brno-Veselí nad Moravou. Tu slibovali už v roce 1977 a dnes se projekt bude realizovat pomocí baterek.
Tak zatím je jen slíbeno zahájení, navíc nejsou peníze, taky Patrik se ještě neozval……..takže vyčkejme až se kopne.
Jak se zahájí, tak je z větší části vyhráno, nejvíc projektů se zruší nebo usne před zahájením, pak už to většinou vyjde, i když se to občas protáhne a prodraží
Nesmí ovšem přijít další Viktor Čistič, jakým byl třeba Víťa Bárta.
Pokud se takto připravuje modernizace samotného nádraží, tak asi znamená, že přímé vedení vlaků do K.H. města je už definitivně mimo hru?
No v době obousměrných souprav by to tak úplně pasé být nemělo…
Ty byly už před 50 lety. Ono to přeci jen trvá, než fíra změní stanoviště.
Ten problém je čas na obrat soupravy v místě, kde není zastávka. Dosud pokračuje vlak z K.H. asi 2 minuty, pak zastaví, strojvedoucí projde soupravou na druhou stranu a pokračuje v jízdě.
Tak právě ta modernizace umožní nové zausteni trateze Zruče.
Součástí rekonstrukce KH je právě i bezúvraťová elektrifikovaná spojka na Město.
Styk napěťových soustav by se měl vytěsnit mimo stanici směr Kolín.
A jak dlouho bude ještě ten styk soustav existovat, aby mělo vůbec ceny ho přesunovat? Nemělo by třeba cenu ty Elefanty podpálit, pak už by přece sjednocení soustav nestálo prakticky nic v cestě??
Pokud vím, tak pouze příprava na budoucí stavbu „Kutnohorského oblouku“……😔
Bude se i měnit trakční soustava? Respektive přesun koncového bodu od Kutné Hory ke Kolínu, nebo alespoň příprava aby šlo vše pak přepnout v minimálním čase?
Pokud si dobře pamatuji, posun má být součástí stavby.
Já bych to očekával a rozhodně by to dávalo smysl, ale nikde jsem to nenašel zmíněné a logikou si člověk nemůže být zcela jistý, takže se radši ptám znalejších 🙂
Kde by měla stavba končit v Kolině? Na mapě SŽ to je někde u dílen. Ptám se, protože, jestli někde vlaky při jízdě po této trati ztrácí čas, je právě tady a pak mezi Třebešicemi a Čáslaví.
Stavba má končit u krajních výhybek Kolína. Graf rychlosti zde: https://ctrlv.cz/Gaag
160 se moc nevyužije, když zůstávají ty 300 m oblouky u křížení tratí. Jen v tom oblouku R 500 m před Kutnou Horou mohli dát větší převýšení a mít tam aspoň 110 km/h.
a přes novou spojku takto: https://ctrlv.cz/kEfd
Chápu to správně, že tam budou výhybky na 120 resp. 130km/h do odbočky?
Ano, 1:26,5-2500. Protože spojkou bude vedena formálně hlavní kolej, bude rychlost 120 km/h.
Za tohle by na OTH taky zasloužili…
Aha, takže kolize s ND do Pardubuic bude. Ta stavba je fakt parodie na sebe samu…
Pane projektante, jako projektant byste měl vědět, že převýšení se navrhuje s ohledem na skladbu provozu a dosažitelné rychlosti a navrhovat zbytečně větší převýšení není z hlediska údržby úplně nejvhodnější řešení
Obecně máte pravdu, ale problematické je i zbytečně malé převýšení. A když kouknete do grafu, tak v KH zastavující náklad dosahuje uprostřed 500 m oblouku v jednom směru 57 km/h a v opačném 83 km/h. Průměrně tedy 70 km/h a při D=113 mm bude I=3 mm. Přesný počet/podíl jednotlivých vlaků zde nevidíme, nicméně jsou i náklady projíždějící KH a do budoucna jich bude více. A ty zastavující pojedou po rekonstrukci KH do odbočky 50, ne 40. A např. pro vážený průměr všeho 80 km/h už vychází Deq = 151 mm . Takže za tím, že zde je převýšení navrženo nevhodně… Číst vice »
Při navrhovaném D=120 mm bude E=4mm nikoliv I=3 mm, máte chybně uvedené převýšení 113 mm, ale to je detail. Důležité je vidět věc v širších souvislostech. Lze sice dosáhnout rychlosti 110 km/h, ALE tuto rychlost využijí jen rychlíky v části oblouku a dopad do jízdních dob bude v řádu nízkých sekund. Naopak poženete úplně zbytečně parametry k mezním hodnotám, ale nezískáte za to vůbec nic. Možná by bylo vhodné navýšit převýšení na 125 (max 130 mm) mm, ale více nedává smysl ani z pohledu možného zvýšení rychlosti.
Díky za ty profily, konečně se to tu začíná objevovat!
A ještě dodejme, že v Kolíně se v mezičase podařilo snížit rychlost z 80 na 60, takže ten kousek stovky je definitivně nevyužitelný. Proč není součástí stavby konečně aspoň průtah dvěma kolejemi do perónů? To bude zas jindy, nebo se to vůbec neplánuje,…?
Jak moc to má být „až“ 160kmh? Kousek nebo většinu trasy, jen pro klopidlo nebo i pro normálnější vlaky?
kde bylo 120 bude 160, ale význam pro zkrácení jízdy bude minimální, protože z obou stran jsou ostré oblouky. To spíš se to urychlí, že hlízovská spojka bude na 130
Pro Pendolíno a rychlejší stroje má být do budoucna dvojice kolejí mimo Kolín. Tak proč bourat město, když zbytek vlaků zastavuje a náklad jede max 120 km/h.
No konečně. Lepší, než nehorázné předražování modernizace přejezdů.
Koukni na detaily a hned budeš mluvit jinak. 🙁
Zase polovičaté řešení, že vlaky od Kutné Hory se dostanou pouze k nástupištím 4 a 5. Nebo snad bude doplněna i spojka u dílen?
https://mapy.com/s/ramojagago
A proč byste potřeboval, aby se dostaly i jinam?
A ta vaša spojka vyřeší co? Kromě Velmi komplikovaných obloukových výhybek, křížení a náročného výškového vedení kolejí pro takovouto spojku, se vám zase příží navíc směr Kolín – K.Hora se směrem K.Hora – Kolín a snižujete trochu kapacitu koridoru.
Jestli je něco polovičaté, je to dnešní stav.
Hmm, rekonstrukce nádraží! Se tech investic nebojí.
Zase špatně?
Tak 2.1mld …je tam budova, 9km reko tratě ve stávajících stopě a 1-2km ty nový spojky? Kolik tak jde na tratě a tu budovu? Me to celý přijde málo za ty penize. Jinde je za to novej usek dalnice.
Přečtěte si to znovu, rekonstrukce stanice Kutná Hora (vč. budovy) je jiná stavba. Tady z těch 2,1 mld. bude tak pár set tisíc za přístřešky v Hlízově…
Při vhodné koordinaci staveb by současné stavba podchodu v Kolíně způsobovala méně kompikací…
Pochopitelně 2028, kdy taky jindy 😅.
Tedy ta Kutná Hora, s Kolínem to chtějí nějak neuváženě uspěchat…
💥💫#2028 forever🤩💥💣
Ještě když už jim chybí 38 miliard na další rok. 😂
Zastavit kvůli tomu přípravu a pak se mlátit do hlavy, že není nic připravené je taky špatně.