Nová ranvej na Ruzyni se odkládá na 30. léta, letiště rok čeká na prodloužení stanoviska EIA
Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha
Nová ranvej má sloužit jen pro přistání, stávající hlavní dráha pak jen pro vzlety.
The worst airport in Europe.
Horrible service and travel experience.
Most expensive services both for travelers and airline companies.
Slow and ugly passport control….
Never ending lines.
No metro service, nor train.
Use the money to work on that, before you waste money on another unneeded runway.
Argument pro druhou dráhu spočíval hlavně na prognózách zvýšené poptávky cestujících. Nicméně ani podle zákona o svobodě informací mi letiště nemohlo poskytnout přesvědčivý, profesionální předpovědní model, který by odůvodnil tento požadavek. Ani před Covidem prognózy Eurocontrolu neodůvodňovaly vlastní tvrzení letiště. Nyní jsou předpovědi Eurocontrolu mnohem chmurnější. Pro novou dráhu proto neexistuje žádné opodstatnění. Faktor „životní prostředí“ ani nemusí vstupovat do diskuse. Nová dráha by byla vyhozené peníze. Peníze lze využít mnohem lépe, aby zajistily, že Letiště Praha svým zákazníkům nabídne dobrý zážitek.
Můžete samozřejmě nesouhlasit, ale mě bude zajímat pouze to, že jste také studovali 7leté prognózy Eurocontrolu.
Otázka pro insiders LKPR. V jakých hodinách platí na letišti provozní klid, kdy letadla nemůžou přistávat a ani startovat.
zadny takovy provozni klid neni.
a nepotrebujes na to insidera – tyto udaje najdes ma lis.rlp.cz v casti aip
Takže žádné omezení mezi 22:00 a 6:00 aktuálně na LKPR není aplikováno ?
http://lis.rlp.cz, sekce aip – LKPR, cast textove stranky txt1 a txt2
neptej se donekonecna na neco, co si najdes sam rychleji.
omezeni jsou, ale neexistuje nic jako provozni klid
Pravidelné lety byly v létě provozovány celou noc, i když celkové letové hladiny byly stále pod úrovní před pandemií. Naproti tomu Stansted s 28 miliony cestujících ročně a pouze jednou ranvejí přísně dodržuje zákaz vycházení na pět hodin. Mám screenshoty, které to dokazují!😉
Dobudováno navždy.
Letiště Praha by už mělo vzdát konkurenceschopnost vůči vzdálenému okolí, a začít pořádně rýžovat kromě obchůdků i za vysoce nadprůměrné letové poplatky. Tak nebude potřebovat tu novou dráhu už nikdy, a ještě podpoří letiště v Pardubicích, aby tam mohli konečné přestat s nekonečnými dotacemi.
Novou ranvej může mít Letiště Praha v Pardubicích.
Pokud jsem se správně díval, tak Schwechaty mají dvojnásobný provoz proti Ruzyni a jsou na půlce předcovidových let. …sice taky plánují třetí dráhu, ale i v předcovidových letech jim ty dvě dráhy stačily. Takže když Ruzyně zčtyřnásobí svůj provoz oproti dnešku, pak to teprve začne být problém.
Běžný provoz jedna dráha zvládne…ale co třeba:
– při údžbě (současná křižná dráha jde nad hustě obydlená území – není lepší mít stále stejný směr a jedno za čas pouze jednu krátkodobě plánovaně uzavřít?)
– zpoždění na odletu a pozdější či časnější přílety (na plné kapacitě budete akorát zcela neekologicky čekat na zemi či ve vzduchu na volný slot – není lepší mít trochu volna?)
– jakákoliv mimořádná událost na dráze
– hypotetická možnost výhledově zrušit letiště Praha Kbely a provoz převést na Ruzyni, která by mohla v případě potřeby přejít na provos s jednou dráhou civilní a druhou vojenskou
– Údržbu lze teoreticky dělat v noci jako to dělají na jiných letištích, takže jako argument pro výstavbu paralelní dráhy to není. Navíc je ještě záložní dráha.
– volné sloty nyní opravdu problém nejsou a otázkou je jak se bude situace v letectví vyvíjet do budoucna
– pro mimořádnosti na dráze je tady ještě druhá dráha
– letiště Kbely nechat
teoreticky … atak, a dal bych byt tebou radeji mlcel.
vndobe, kdy sloty stacit nebudou, bude pozde zacit resit drahu
Údržba letiště není otázkou pár hodin. To fakt nejde dělat v noci.
no, nejspíš to jde.. je řada letist, která má jen jednu dráhu, a taky fungujou 🙂
PRG ma sice dve drahy (dokonce tri! 🙂 ), ale ty se krizi, takze nelze pouzivat obe naraz. Proto se vzdy pouziva jen ta hlavni (06/24), draha 12/30 se pouziva jako zalozni, pri udrzbe hlavni drahy. Draha 12/30 je navic jeste o cca. 0,5km kratsi. Pokud se nemylim, tak letiste VIE ma dve drahy, ktere se ovsem nekrizi a jsou podobne dlouhe. Tudiz VIE muze pouzivat obe drahy najednou. PRG letiste patri k tem s nejvetsim provozem pri pouzivani jedne drahy. Ve spicce to je kolem 50 pohybu za hodinu. Coz pokud si clovek uvedomi, ze je to vlastne temer… Číst vice »
Před koronou byla dráha vytížena na maximální kapacitu několik hodin v týdnu. Jenže loni bylo pohybů jen 40% oproti roku 2019 a nikde není zaručeno, že se letecká doprava na předkovidová čísla zase vrátí.
Infrastrukturu letiště musite mít dimenzovanou na špičkový provoz, takže pokud byla využita na maximální kapacitu, tak to znamená, že je co řešit… A hlavně, infrastrukturu letiště není možné upravovat podle aktuální situace nebo dočasného poklesu, ale s dlouhodobým výhledem. Běžně se rozvoj letišť plánuje v horizontu desitek let, 20 let je minimum
ve vidni ty dve drahy pouzivaji soucasne, v praze nelze.
praha ma proboem s letem – v zime (pred covidem) kapacita je, v lete (zejmena ve spickovych casech) uz neni
V současné době letiště Ruzyně Praha s kapacitou dráhy problém nemá. Do budoucna se uvidí, EU bude tlačit ekologii čím dál více a letadla zrovna ekologická nejsou a hlavně narozdíl od aut nemají ekologickou alternativu.
Petře, tu blbost o tom, že letání není ekologické jste si asi vycucal z prstu nebo máte někde zdroj tohoto nesmyslu? Letadla jsou extrémně ekologická, protože vemte si 2 lidi do auta, vyjedete z Prahy a pojedete třeba do Dubaje … neřeším čas, řeším počet natankování + gramy CO2 z výfuku auta …
Letání patří, co do spotřeby CO2/osobu/km mnohem níže než jsou hybridní auta. Neberu let LKPR – LKMT!!!
Letadlo má spotřebu asi 3 litry na osobu a 100 km. Takže oproti elektromobilu nebo vlaku výrazně vyšší.
3 litry na osobu sice nevypadá jako moc, ale stačí letět delší vzdálenost – třeba někam na Bali a za jednu takovou dovolenou se spotřebuje stejně paliva jako celoroční ježdění autem.
Cit: „Letadlo má spotřebu asi 3 litry na osobu a 100 km. Takže oproti elektromobilu nebo vlaku výrazně vyšší.“… Jaký je tedy ekvivalent spotřeby, nutný pro výrobu potřebného množství elektřiny pro elektromobil nebo vlak na srovnatelnou vzdálenost? Když je to letadlem tak výrazně vyšší.
Z litru paliva se spalovacím motorem dají vyrobit až 4 trakční kWh, tak si to spočítej.
Takže kvůli ekologickým pošahancům mám za tchánem do Thajska jezdit vlakem, nebo elektromobilem?
Kde se bere elektřina, která ten elektrovozejček nabíjí?
Ne, sorry raději si sednu do A-380, v dubaji si dám cigáro a poletím do Bangkoku.
I když, teď vlastně z Prahy létají jen B-777.
I s tím se dá letět pryč z Greténistické EU.
To je taky zavádějící statistika. Jednak v autě jede buď jeden nebo pár lidí, letadlo je prakticky hromadná dálková doprava mezi dvěma body. Když to srovnáte s vlakem (nejlépe elektrickým) nebo autobusem, tak to vyjde podstatně hůř. Druhak autem nebo busem lidi jezdí kratší vzdálenosti, takže těch emisí tolik neprodukují. Letadlo naopak umožňuje přepravu mezikontinentální, kde je už je na jednu cestu to znečištění značné, láká hlavně na cenu a rychlost. Nelze porovnávat s jízdou autem do Dubaje, protože tak nikdo jezdit nebude.
Do Dubaje možná autem nikdo jezdit nebude, ale možná taky bude, když tam nebudou létat letadla. Každopádně třeba do Bulharska se dřív autem běžně jezdívalo.
Stále více platí,, že čas jsou peníze. Dnes se do Bulharska pustí autem jen někdo, komu na čase nezáleží, nebo někdo, pro koho je i cesta cíl. V dobách , kdy se jezdilo do Bulharska autem, bylo běžné, že si lidé vybírali v létě tři i čtyři týdny dovolené najednou, což dnes už prakticky neexistuje. TI lidé si tedy mohli dovolit strávit na cestě tam i zpátky čtyři dny i více.
Letecká doprava bohudík je ekologická mnohem více než cokoliv jezdící po silnici. Co se týká vlaku, resp. elektrického vlaku, tak záleží strašně na tom, v jakém státě zrovna jede ten elektrický vlak, pokud v Polsku, tak je to z hlediska ekologie nejhorší druh výroby elektřiny, pokud jede vlak třeba ve Francii, kde se dělá elektřina z jádra, tak je to ok, stejně jako např. v Norsku… takže za mě – od našich západních hranic je elektro celkem v pohodě, od Aše či Chebu na východ je to naopak hrůza. Jo a uvědomte si, že výroba čehokoliv elektrického na pohon, např.… Číst vice »
Aha, takže s čím porovnáme letadlo, aby to „správně“ vyšlo? Cesta nad 1000 km je prostě letecky efektivnější než jakýkoli jiný druh dopravy. A už vůbec se nemusíme bavit, když do toho vstoupí vodní nebo jiná překážka, že?
No jestli éro žere na osobu 3 litry na sto, tak to pro sólo cestujícího vychází. Pro čtyřčlennou rodinu v autě už ne…
Zase jeden zelenej pomatenej:-(
Rozbombardovat dráhu v Plzni je pro politiky snadné ale, vybudovat novou extrémně obtížné…
Taky mě to napadlo, že by to bylo dobré lowcostové letiště v blízkosti velkého města (Plzeň) a zároveň pro Prahu místo nesmyslů typu Vodochody nebo Pardubice. Ale tak teď je to passé. Ať žije montovna Evropy.
Jako by nám nestačilo, že tyhle nesmysly máme ve Varech, Pardubicích a hlavně v Budějcích. Ještě Plzeň…
no tvl 😀
Do Varů je to z Plzně kousek.
LKPD není nesmysl.
A trotlove budou dál nakupovat pozemky a stavět domečky v ose této uvažování dráhy za zlomky reálných cen, aby pak mohli zakládat spolky typu:“nebe bez letadel“. Jednou ta dráha projde, protože je v tom zák daleko vlivnejsich lidi. Jen to bude dražší a nových trotlu v nových domech na, pro ně překvapivě, levných pozemcích, bude nasobne víc. Stejně jako na nedostavenym pražským okruhu.
A mohl bych to pozemky a domečky za zlomky reálných cen vidět?
U okruhu je to jiná, tam se to dá udělat jako se staví v Rakousku a problematické části schovat do tunelu – třeba jako S1 okolo Vídně nebo S10 od Linze. Letadla schovat nelze.
Takové lidi osobně nechapu. Není to jen problém letecký, ale ve všech dopravních modech. Podobně na tom je i plánivaná Ostřešanská spojka v Pardubicích.
Panáčku v osách dráhy sa na rozdiel od iných miest zvesela kšeftuje za špičkové tržné ceny. Viz .výstavba e ceny bytov Horoměřicích
prosím, kde jsou ty pozemky v ose dráhy za zlomky cen? koupím hned a z fleku.
mimochodem … kdyz jsem nedavno koukal na ceny nemovitosti „u letiste“ – tak realita byla takova, ze ceny byly … uplne stejne, jako mimo letiste.
takze, zpatky na zemi prosim.
Ale jo. Já na zemi jsem. Kdo koupi pozemky u letiště na stavbu domečku a pak prska, že mu tam lítají letadla, je prostě trotl. A kdo pozemek koupil za plnou cenu srovnatelnou s klidovymi částmi v okolí Prahy, může oslovení trotl považovat za lichotku. 😉
Obávám se, že tu VPD už nikdy nepostaví…. Což je chyba, ale bohužel správný čas byl promeškán mnoha chybnými kroky jak státu, tak letiště a rozhodnutí soudu z roku 2020 tomu dalo korunu…
Proč je to chyba?
Ja v tom take nevidim chybu.
Přesně. Proč je to chyba?
bezpecnost, kapacita … mame pokracovat?
Ranvej pořád prázdná. Praha a její letiště nemá problém s kapacitou… Prostě není atraktivní…
Se stačí podívat na třeba na Gatwick, co dokáže s jednou dráhou.
Není to třeba zmíněné v EIA, proč ji chcou postavit?
Byl jste na letišti před covidem, zajímáte se o tuto problematiku více? Nejde zde pouze o navýšení kapacity ale hlavně o bezpečnost… a co se tyče že nemá problém s kapacitou tak v atraktivních časech pro dopravce je již kapacita naplněna a to není letiště na číslech před covidem… je třeba se o to zajímat než začnete kritizovat, zjišťovat si fakta…
ted nema. pred covidem meli.
no jo, ale gatwick ma vicemene konstantni provoz leto/zima.
v praze pred covidem uz sloty nebyly
Gatwick má jiný charakter provozu, větší množství wide body letů a tím dosahuje větších objemů cestujících
Větu ranvej je prázdná použil zjevně člověk, co nikdy v Kněževsi nebyl na vyhlídce.
Chyba je to proto, že se letiště reálně nebude moci rozvíjet. Při rozvoji letiště je třeba počítat s časovým horizontem 30-50 let provozu a musí se brát do úvahy špičková kapacita, kdy se poptávka po provozu očekává nejvyšší. Stávající dráhový systém je zastaralý a neodpovídá současným požadavkům na provoz. Vzhledem ke křížení drah je zde riziko, že v případě nehody, která by zasáhla křižovatku, by letiště prakicky bylo vyřazené z provozu. A mimochodem, s paralelní dráhou se počítalo v plánech letiště již před padesati lety
Naprosto souhlasim, uz to melo byt davno postavene. Neustale oddalovani jen zhorsuje atraktivitu PRG letiste. Uz nas predhani i BUD. Rovnez se obavam, ze nam uz ujel vlak…
Přesně tak a ještě chyby rychlejší doprava na letiště.
Navíc, BUD má paralelní dráhy…