Nová ranvej na Ruzyni se odkládá na 30. léta, letiště rok čeká na prodloužení stanoviska EIA
Nová ranvej má sloužit jen pro přistání, stávající hlavní dráha pak jen pro vzlety.
Stavba nové vzletové a přistávací dráhy na pražském letišti nezačne v této dekádě. „Letiště Praha aktuálně pracuje s termíny po roce 2030,“ sdělila mluvčí letiště Klára Divíšková. Jde tak o další posun projektu, který měl být dle původních plánů hotov už začátkem minulé dekády.
Plány vedle covidu komplikují i administrativní překážky. Letiště například už rok čeká na prodloužení kladného stanoviska EIA. „Platnost stanoviska EIA zatím prodloužena nebyla, probíhá doplňování podkladů žádosti. Termín možného prodloužení nelze odhadnout,“ uvedla Divíšková.
Letiště získalo klíčový souhlas k ranveji v říjnu 2011 po dlouhém a složitém procesu EIA; stalo se tak až na druhý pokus. Tehdy se počítalo s tím, že nová ranvej začne sloužit letadlům v roce 2014, či 2015. Od té doby se stavba odkládá. V roce 2020 se mluvilo o výstavbě v letech 2025 až 2028.
Pokud kladné stanovisko EIA z roku 2011 (už jednou prodloužené o pět let) nebude podruhé prodlouženo, bude muset letiště projít celým procesem posouzení vlivů na okolí znovu.
Potíž pro letiště představuje také skutečnost, že Krajský soud v Praze v červnu 2020 novou ranvej vymazal ze zásad územního rozvoje Středočeského kraje. Vyhověl tak pražským městským částem Nebušice a Suchdol (a jedné fyzické osobě). Proti tomu Letiště Praha podalo kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, který stále nerozhodl.
Nová ranvej má sloužit jen pro přistání, stávající hlavní dráha pak jen pro vzlety. Současná záložní ranvej RWY 12/30 bude zrušena. Podmínkou otevření paralelní ranveje pak je noční provozní uzavírka.