Nová ranvej na Ruzyni má problém, soud zrušil její vymezení v krajském plánu
Letiště Praha se na cestě k výstavbě nové ranveje bude muset vypořádat s další překážkou. Krajský soud v Praze minulý
Letiště Praha se na cestě k výstavbě nové ranveje bude muset vypořádat s další překážkou. Krajský soud v Praze minulý týden vyhověl pražským městským částem Nebušice a Suchdol (a jedné fyzické osobě) a zrušil část aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje z dubna 2018. Ta mimo jiné vymezovala plochu pro paralelní ranvej, která do Středočeského kraje zasahuje. Městská část Suchdol to oznámila na svých stránkách, verdikt zveřejnil i soud.
„Doručením rozsudku všem stranám již nová dráha v zásadách nefiguruje a nejde ji tedy schválit v územním řízení,“ komentoval rozhodnutí soudu spolupředseda pražských Zelených Vít Masare, který je iniciátorem kampaně proti rozšiřování letiště 55miliard.cz. „Je možné, že Středočeský kraj podá kasační stížnost a o věci bude rozhodovat Nejvyšší správní soud, ale i tak je to zásadní komplikace pro přípravu projektu,“ dodal. Kasační stížnost může kraj podat do dvou týdnů od doručení rozsudku, a také tak učiní. Podání kasační stížnosti dnes schválila rada kraje.
V dokumentu, který plní roli krajského územního plánu, podle soudu schází jakékoli relevantní vyhodnocení kumulace hluku a znečištění ovzduší. „Ačkoliv právě u těchto dvou složek se možnost hromadění či spolupůsobení vlivů výslovně nabízí, a to proto, že při provozu letištní dráhy souběžně s provozem dálnice a železnice je možnost kumulování hluku či emisí snadno představitelná a pravděpodobná,“ napsal soud.
Středočeský kraj s jeho rozhodnutím nesouhlasí. „Je názoru, že soudu nepřísluší hodnotit tak vysoce odbornou činnost, a je přesvědčen, že autor vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území zmíněné vlivy dostatečně vyhodnotil,“ uvedl úřad kraje na webových stránkách.
Mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň samotný verdikt nekomentoval, neboť letiště nebylo přímým účastníkem soudního řízení. Tím byl Středočeský kraj. „Nicméně situaci sledujeme. Zároveň pokračujeme v přípravných pracích na realizaci projektů dlouhodobého rozvoje Letiště Praha, které zahrnují výstavbu paralelní dráhy a rozšíření Terminálu 2. Investice do Letiště Praha považujeme z krátkodobého i dlouhodobého hlediska za nezbytné,“ řekl Pacvoň. Podobná situace nastala i v roce 2013, kdy se počítalo se stavbou dráhy v roce 2019.
Se stavbou ranveje se aktuálně počítá v letech 2025 až 2028. Předpokládané náklady činí 15 miliard korun. Nová ranvej bude sloužit jen pro přistání, stávající hlavní dráha pak jen pro vzlety. Současná záložní ranvej RWY 12/30 bude zrušena. Podmínkou otevření paralelní ranveje pak je noční provozní uzavírka.
Spor o ranvej se minulý týden řešil i v Senátu. Pražští senátoři stavbu odmítají.