Po dálnicích až 140, vyšší pokuty a body smskou. Stát mění pravidla a tresty pro řidiče
Ministerstvo dopravy chystá zásadní změny v bodovém systému. Návrh už odeslalo do meziresortního připomínkového řízení jako novelu zákona o provozu
Ministerstvo dopravy chystá zásadní změny v bodovém systému. Návrh už odeslalo do meziresortního připomínkového řízení jako novelu zákona o provozu na pozemních komunikací. Po projednání ve vládě budou mít konečné slovo poslanci a senátoři.
Podle ministerstva jde o kompletní revizi současného systému trestů za přestupky proti pravidlům silničního provozu včetně revize bodového systému. „K navrhovaným změnám se přistupuje s cílem zvýšit bezpečnost silničního provozu,“ uvedlo ministerstvo v důvodové zprávě. Ve velké části přestupků dochází ke zpřísnění trestů a zvýšení pokut, současně dává novela zákona více pravomocí policistům vyřešit přestupky na místě.
Nově bude výše pokut namísto stávajících sedmi pásem rozdělena jen do čtyř, přestupky budou rozdělené podle typové závažnosti. „Dochází k rozšíření jednotlivých pásem tak, aby bylo vzhledem k okolnostem spáchání přestupku a individuálním poměrům pachatele možno uložit tvrdší pokutu než dnes,“ uvedlo ministerstvo. Více se bude lišit rozdíl mezi pokutou udělenou na místě a ve správním řízením, řešení pokuty přes úřad bude dražší než dosud. Za prohřešky v nejdražším pásmu (například jízda pod vlivem návykových látek) bude pokuta 25 000 Kč až 75 000 Kč.
S výjimkou nejmírnějších pokut v prvním pásmu nebudou mít už policisté možnost stanovit výši pokuty podle toho, jak se jim zachce. Nově budou sazby za pokuty zcela pevné. „Výše ukládané pokuty tedy již nebude na zvážení policisty, čímž bude dosaženo sjednocení přístupu a snížení korupčního rizika,“ vysvětlilo ministerstvo. Novinkou je dále navyšování sazeb pokut na dvojnásobek, pokud byla spácháním přestupku způsobena dopravní nehoda. Nejvyšší možná výše pokuty bude omezena na 100 000 Kč. U nejnižších pokut půjde snížit pokutu až na jednu pětinu dolní sazby (ta bude dva tisíce korun).
Podle návrhu přibude dopravních přestupků, které lze řešit na místě. V Praze má dojít k přesunutí agendy projednávání přestupků z magistrátu na úřady městských částí. Velkou změnou projde bodový systém, který se změní po dvanácti letech. Ministerstvo připouští, že současný systém je už nepřehledný. Nově budou jen dvě pásma bodů: 6 a 4 body. Za nejlehčí přestupky se už body nebudou udělovat. Současně ale dojde k prodloužení doby, na kterou se ukládá zákaz řízení za vybodování a zvýšení bodového postihu za některé prohřešky
V případě způsobení dopravní nehody, při níž došlo k těžké újmě na zdraví nebo smrti, má dojít k zákazu řízení na 6 až 18 měsíců. Řidiči mají být o stavu bodů lépe informování: za každé odečtení jim má přijít textová zpráva na mobil či e-mail.
Přísnější bude stát u takzvaných „řidičských průkazů na zkoušku“, tedy u začínajících řidičů. Do dvou let od získání prvního řidičského oprávnění budou mít řidiči možnost spáchat přestupky jen za 6 bodů, poté přijdou o řidičský průkaz. Důvodem je vysoká nehodovost mladších řidičů. Policie získá současně větší možnosti zabavit řidičský průkaz.
Novela řeší i tradiční nešvar českých řidičů: nedodržování bezpečné vzdálenosti. Novela zákona navrhuje pokutu 2500 až 10 000 Kč za situaci, kdy při rychlosti 80 km/h má řidič menší odstup než třicet metrů. Pro řidiče nákladních vozidel budou pravidla ještě přísnější.
Současně umožní zvýšení rychlosti na dálnicích na vybraných úsecích až na 140 kilometrů v hodině.
Ministerstvo dopravy předpokládá platnost nového zákona od srpna příštího roku.
Hlavní přehled změn a jejich vysvětlení naleznete v důvodové zprávě k novele zákona, kompletní přehled změn pak zde.