Nová koalice zpochybňuje vysokorychlostní tratě. Okamura se bojí cen jízdenek

ANO se s SPD a Motoristy shodlo na zvýšení slev ve veřejné dopravě pro vybrané skupiny cestujících.
Vyjednavači budoucí vládní koalice ANO, Motoristů a SPD podle místopředsedy ANO Karla Havlíčka našli cestu, jak v příštím roce zajistit financování prioritních staveb. Havlíček to dnes řekl novinářům, podrobnosti ale neprozradil. Budoucí vláda podle něj chce pokračovat v prioritních dálničních a železničních stavbách. Rozumný kompromis podle Havlíčka strany našly v dlouhé diskusi o vysokorychlostních tratích. Předseda SPD Tomio Okamura naznačil, že se ANO, SPD a Motoristé dohodli na zvýšení slev na jízdné pro studenty nebo seniory.
„Tato vláda nám předává dopravu sice v dobré rozestavěnosti, to uznávám, ale v katastrofálním finančním stavu,“ řekl Havlíček, podle něhož v příštím roce chybí na dopravní stavby v chystaném rozpočtu 48 miliard korun.
„Financování dopravy bude největší investiční výzvou Česka v příštích deseti letech,“ uvedl Havlíček. „Asi nikdo nechce, aby skončila silnice nebo dálnice v pampeliškách jenom proto, že dojdou peníze,“ podotkl s tím, že investice do dopravy jsou výrazně vyšší než do obrany.
Budoucí koalice chce podle Havlíčka pokračovat v klíčových stavbách dálnic D3, D6, D11 a D35, stejně jako v dotažení železničního koridoru do Českých Budějovic nebo stavbě železničních uzlů v Hradci Králové a v České Třebové. „Dobrá zpráva je, že už jsme našli cestu, jak tyto důležité stavby v příštím roce zvládnout,“ uvedl místopředseda ANO a někdejší ministr dopravy. Možnost snížení cen dopravních staveb vidí ve zlepšení podmínek soutěží na jejich realizaci a využívání projektů se soukromými investory.
„Nechceme zdražovat dálniční známky,“ řekl Okamura a zmínil, že nyní jejich cena roste podle zákonem daného výpočtu, který zohledňuje inflaci.
U slev na jízdné pro studenty nebo seniory mají ANO, SPD a Motoristé podle Okamury podobné názory a dohodli se. „Určitě stav by na základě dohody měl být lepší než za Fialovy vlády,“ srovnal dohodnuté parametry s nynějšími slevami po úpravě za nynější vlády Petra Fialy (ODS). Přesná čísla Okamura neuvedl. Slevu z jízdného pro děti, studenty do 26 let a seniory starší 65 let snížila končící vláda od dubna 2022 na 50 procent z předchozích 75 procent.
Vysokorychlostní tratě (VRT) jsou podle Okamury hezká, ale finančně náročná vize nejen co se týká investic, ale také s ohledem na budoucí cenu jízdenek na takových tratích, což by byla čtyřmístná suma. „My jsme se dohodli na tom, že to zasluhuje nějakou hlubší analýzu,“ řekl Okamura. O důležitosti financování VRT mluvil i Havlíček, zástupci stran podle něj našli rozumný kompromis. ANO před volbami označovalo VRT za svou prioritu, zatímco pro Motoristy a SPD jsou mimořádně nákladným projektem s nejistým přínosem pro běžné občany.