Nová expozice v Národním technickém muzeu představuje zlatý věk železnice
Kladno z roku 1855, nejstarší dochovaná parní lokomotiva na českém území. Pramen: NTM

Výstavou vrcholí projekt NTM Rok evropské železnice 1825-2025. Podle ředitele muzea Karla Ksandra je skicou toho, co bude v chystaném muzeu železnice u Masarykova nádraží.
Dneska jsem tam byl. Zoufalství, kde nic, tu nic, to nic skoro nenasvícené. Dominantní exponát, technická lahůdka, dokument technického umu našich předků. Dvojkolí se zalomenou osou z trojčité lokomotivy řady 387, opravdu skvost. Ale bez jakéhokoliv popisu, tabulky či odkazů. Škoda. A odpověď osob kolem výstavy? Nevíme.
Jen znalý a pozorný návštěvník najde na náboji dvojkolí z obou stran vyražená čísla řady a série. Jsou to tak náročné výrobky, že nejsou záměnné ani ve stejné řadě lokomotiv.
Opravdu chabý dojem z této výstavy.
Číslo stroje na dvojkolí je tedy jaké? Není to náhodou dvojkolí co bylo v Chomutově z řady 375.0?
375.0 by měla dvojkolí zalomené dvakrát. 387.0 jen jednou. Kdo rozluští záhadu?
Čest našim předkům za přímo uměleckou zručnost při výrobě těchto (Kladno) a podobných unikátních lokostrojů; čest všem těm, kteří je dokázali dochovat pro současnost.