Nová expozice v Národním technickém muzeu představuje zlatý věk železnice

Výstavou vrcholí projekt NTM Rok evropské železnice 1825-2025. Podle ředitele muzea Karla Ksandra je skicou toho, co bude v chystaném muzeu železnice u Masarykova nádraží.
Období od vzniku kolejové dopravy po konec zlatého věku železnice návštěvníkům představuje nová výstava v Národním technickém muzeu (NTM). Jejím jádrem jsou autentické exponáty, například lokomotivní dvojkolí o váze 5,5 tuny, doplněné o modely kolejových vozidel, dobové fotografie nebo interaktivní předměty. Expozici, která odkazuje na několik letošních železničních výročí, ve čtvrtek její organizátoři představili novinářům. Výstava začala v sobotu a potrvá do 30. srpna 2026.
Výstava, kterou vrcholí projekt NTM Rok evropské železnice 1825-2025, je podle generální ředitele muzea Karla Ksandra skicou toho, co bude v Muzeu železnice a elektroniky. To by mělo být otevřeno v blízkosti Masarykova nádraží v roce 2030, 120 let od zpřístupnění prvních expozic NTM.
Nová výstava se podle organizátorů zaměřuje se na prvopočátky vzniku kolejové dopravy. „Začínáme ještě před érou páry, to znamená v šachtách a dolech, kde se princip kolejnice používal dávno předtím. Pak se zabýváme obdobím vynálezu parního stroje a vzniku lokomotivy. Sledujeme vývoj železnice po dobu zhruba 100 let, což je zlatý věk páry a železniční dopravy, který končil po první světové válce, kdy železnici začala růst konkurence v podobě dalších druhů dopravy,“ řekl ČTK autor výstavy a kurátor Muzea železnice a elektrotechniky NTM Adam Horký.
Většina exponátů je z depozitáře muzea, některé z nich ale před vystavením musely být zrestaurovány. Jiné exponáty jsou zapůjčené, například socha Austrie, která je z depozitáře Muzea hlavního města Prahy. Socha původně zdobila nádraží Praha-Těšnov, které bylo otevřeno před 150 lety a před 40 lety zdemolováno.
Návštěvníci si mohou prohlédnout i novější exponáty, mimo jiné staniční elektromechanický odjezdový panel pragotron. „Chceme ukázat, že železnice je stále živá, stále hraje velmi důležitou roli ve společnosti. Proto tu máme i exponáty, které jsou novější,“ uvedl Horký. Dodal, že příprava výstavy trvala tři roky.
Ovládání některých předmětů si mohou návštěvníci vyzkoušet, například stavědlový přístroj z Trhového Štepánova, kterým se ve stanici skoro 50 let řídila doprava. „Nám se ho díky spolupráci s šikovnými lidmi podařilo zprovoznit, propojit s počítačem, vytvořit simulaci, na které si každý návštěvník může vyzkoušet práci výpravčího,“ řekl Horký. Návštěvníci si mohou vyzkoušet i telefonní přístroje, princip železničního dvojkolí nebo rozpohybovat parní stroj.
Výstava odkazuje na několik letošních výročí. Před 200 lety byla mezi anglickými městy Stockton a Darlington otevřena první veřejná železniční trať a před stejnou dobou začala výstavba první veřejné trati i v Čechách, koněspřežné dráhy na trase mezi Českými Budějovicemi a rakouským Lincem. Před 180 lety přijel první parní vlak na pražské Masarykovo nádraží a nejstarší dochovaná parní lokomotiva u nás, která je k vidění v NTM, letos slaví 170 let.