Nová éra pražských tramvají. Škoda 52T vyjíždí s cestujícími

Škoda 52T před první jízdou s cestujícími. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

První jízdu obsadili “šotouši”.

Odebírat
Upozornit na
guest
84 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk Bass

Když vidím, jak jsou vyznačené prostory pro kočárky, tak maminka nemá šanci si k dítěti sednout. Takže to dopadne tak, že si kočárek přistaví k sedadlu – pokud tedy nebude moc nával.

Průvodce původní Aleš

Maminku jsme vyřešili. A co tatínek s kočárkem?

Martin Šubrt

To ale klidně u těch dvou míst může udělat. Není povinností stát přesně na tom vyznačeném místě, ale vyznačené místo má zejména při plnější tramvaji umožnit to místo najít a vytvořit.

Jakub P

Konečně fotky hotovýho interiéru a vypadá to, že Praha konečně bude mít nízkopodlažní tramvaj, kde bude moct stát skupina turistů pohromadě, aniž by zabrala veškeré prostory pro kočárky. A kde těch prostorů pro kočárky bude dost. Super.
Teď ještě aby šotouši z DPP přestali trvat na tom, že na 22 patří aspoň na půlku pořadí T3, aby si turisté užili historii MHD a pustili je tam.

Matěj P.

Překvapuje mě, že nemá žádné modré sedačky podle standardů PID jako v busech, i když jsou nějaká místa označená samolepkou na stěně.

Martin Šubrt

Protože v busech je snahou do modré dát pokud možno to, co není na podestě jako prioritně dostupné pro hůře pohyblivé lidi. V tramvaji je to jedno, stejně přístupných bez podest je všech 70 sedaček, tj není nutné barvou nějaké sedačky hlídat pro ty hůře pohyblivé, kteří logicky složitěji lezou na ty podesty a z nich. Tj. samolepkou je pár sedaček označeno jako lépe přístupných, např. s dostupným tlačítkem, ale v zásadě opravdu lze využít všechny sedačky.

zemko

v podstate je videt, ze lidi od tramvaji v Praze cekaji jen dve veci, nizkopodlaznost a fungujici klimatizaci.

jako rodic bych jeste pridal povinne davat do vyberka panoramaticke zadni okno jako je v 15T, nejlepsi kino siroko daleko

Martin

Ja porad nevim, z tech fotek u tech sedadel nad podvozky je takove koleno na koleno a placky nezasunete pod sedacku.., k tomu kdyz to obsadi nejaky floutek tak zabere i protejsi svym prohnutyl lehavym sedem…
Je nejaky neduvod mit radeji podvozky pod klouby, kde tolik neomezuji sezeni?
Samozrejme to neni z me strany kritika, ale spise otazka…

Jakub P

Podvozky pod klouby má 15T a nesvědčilo se to, dělá to velmi nešikovnej úzkej dlouhej průchod.

Martin

To je pravda, ale zde mate uzky pruchod take akorat mezi podvozky… kdyby se souprava udelala 4-vozova, tedy o podvozek vic a tim i o par cm sirsi, tak mezi podvozky i v salonu by bylo vic mista… i kdyz za cenu jednoho netrakcniho podvozku navic…
Jen uvaha…

Kubrt

Šířka i délka tramvaje jsou dané infrastrukturou.

LiborV

Vy jste konstruktér tramvají, že přesně víte jak by to bylo lepší?

DonVinkrozzo

Praha vyžaduje trakční všechny podvozky. Když 15T vypadnou 2 nápravy, tak to zbytek 6. náprav + – dorovná, ale rozhodně to není ideální jízda už z důvodu častějšího zásahu SSO.
Šířka nesmí být vice jak 2,5m (T3) 2,48m (15T) už takto má 52T problém, jelikož není ke střeše zkosená jako 15T.

Ales

Zajimalo by me, od kdy planuje DPP provozovat jen nizkopodlazni a od kdy jen tramvaje s klimatizaci?
2060 a 2100?

Vadym

S T3 se počítá do roku 2030

Milan

Jako cestující máte možnost vystoupit. Někdy nemá tu klimu ani řidič a ten tam musí vydržet celou směnu, někdy až 12 hodin.

Martin Šubrt

Otočím to trochu. Jaké služby dlouhodobě v MHD čekáme, že budou, když studenti platí levnější jízdné než v roce 1994 a dospělí levnější než v roce 2000? 😉 Přitom od těch dob byly investice do tratí, vozidel i nárůstu provozu naprosto obrovské. Ale jednou to na možnosti města prostě musí narazit. Dovedeme si představit služby a objem dopravy na úrovni 90. let, kdy nebyly bezbariérové tramvaje, busy ani vstupy do metra, nebyla žádná klimatizace a spojů jezdilo v zásadě o 50 % na ujeté kilometry méně?

Kluk

Jestli je tu někdo, kdo už se projel: Funguje ta klimatizace pořádně?

Teprve zítra začne kalendářní léto, ale už nyní je mnohdy tramvajích sauna. T3 díky velkým oknům fajn dokud dlouho nestojí, 14T nic moc, 15T slabota – ani když má klimatizaci (řidič ji nezapne? nefunguje?).

Autobusy také žádná sláva, naposledy v „klimatizované“ SORce tak 30°C. Pocitově řidič klimu nezapnul, ale člověku je blbé otevírat okna, protože neví zda je fakt zapnutá…

Toto by chtělo do budoucna vyřešit, věřím že je to pro spoustu lidí faktor proč sednout do vychlazeného auta (které nám to pak město vyhřívá ještě mnohem víc:)

Jan T.

Bohužel se mi zdá že záleží na voze, někde člověk ani nepozná že klimatizace jede, jinde je chládek hned po nastoupení. 15T klimatizovat umí slušně i v největších vedrech, jen je otázka jak je to s údržbou a jestli řidič dobrák na konečné nenchá všechny dveře otevřené (to jsem viděl spíš v zimě a topení šlo samozřejmě na plno ven). Jinak 14T i 15T bez klimatizace na konečné na slučníku je prostě pařák vždycky.

Martin

Zkusenosti z busu, sor miva casto klimu slabsi, nebo ji nekontroluji a uz tolik nechladi,… lide casto otviraji okna, kdyz bus stoji na konecne, nechladi a rozpali se, pak to trva, nez se vychladi… ale uz jsem jel i takovym, kde bezela klima a bus i topil, ci bezela nen jedna z nich a druha ne…

Kluk

SOR jsem ještě nezažil pořádně funkční. V 332 běžně výheň a přesto že klima (nebo větrání) hučí, ani po 15 minut jízdy od konečné se to nevychladí téměř vůbec. Pak člověk vychází ven z busu a i když je venku vedro, je to příjemnější, než uvnitř MHD…

Bylo by fajn mít někde v busech indikátor pro cestující jestli je klima ON/OFF a podle toho by se pak mohlo otevírat. Jinak holt lidi budou okna otevírat sami a efekt klimy bude zbytečný –> řidiči ji nebudou zapínat –> bude vedro. 🙁

filias

Sor je tragédie od začátku. Největší ale problém je, že ji řidiči běžně ani nezapínají. Vůbec nechápu, proč na to není nějaký předpis.

Milan

Klimatizace v 15T je nastavena z výroby. Pokud jede ventilace, je zbytek v automatu. Řidič nemůže pustit samostatně jen ventilaci bez klimatizace, pouze má možnost upravit spínací hodnotu -2/+2° po půl stupni. Osobně to používám, asi není potřeba při venkovní teplotě 20° vozit za sebou vůz vychlazený na 18. Režim topení a klimatizace se přepíná cca při venkovní teplotě 18°. To nastavení od výrobce má své mouchy a občas se stává, že tramvaj chvíli topí a chvíli chladí. S rostoucí venkovní teplotou se zvyšuje i ta spínací. V letním parnu kolem 35 se vnitřní teplota drží kolem 28-30, ve vozech… Číst vice »

Martin

To ale dobre neni, klima by na to mela reagovat, trochu mam obavu, ze pri preplnene tram v centru pak lide budou chtit otvirat ok a a pak to zariznou..

Martin

Jinak 15T vetsinou chladi pekne…

Kluk

To jsou špatné zprávy, že to v přeplněném stavu klima neutáhne. V centru, kde je nejtepleji, jsou taky tramvaje nejvíc plné… A s časem se bojím že se výkonnost klima jednotek pouze bude snižovat.

Mat

Já jsem se svezl jen pár zastávek na Barrandově ke konci trasy. Tramvaj pořád úplně nacpaná, ale byla tam vyloženě zima. Buď klima sama zvýšila výkon nebo do toho zasáhl po cestě řidič.

Martin

14T klimu nema a jen male vyklopky… 15T maji klimu az v druhe serii, v prvni serii ma klimu jen jedna…

Kluk

Jo, to jsem myslel. Ale ani v té druhé sérii 15T to není žádná sláva.

Jakub P

Občas člověk naopak narazí na nesmyslně přechlazenej kus, až je to o zdraví, jakej je to šok oproti teplotě venku. To pak přiznám se otevírám okna právě proto, abych účinnost klimatizace snížil.

Milan

Jsou „hodní“ řidiči, kteří posunou teplotu hned ráno ještě o ty 2 stupně dolů…. venku 22, prší a ve voze běží klima na 18-19°. Po střídání to po některých musím pravidelně vracet zpátky. No a taky jsou řidiči, kteří tu funkci úpravy teploty ani neumí najít, takže to po takovém dobrákovi ani nespraví a jezdí tak třeba až do půlnoci.

Vadym

2

Matěj

Tak jsem se s ní svezl a musím říct, že je nejen tišší, ale i jízda působí mnohem hladčeji, méně nadskakuje na výhybkách a zatáčky projíždí svižně. Přes dav lidí jsem sice moc z interiéru neviděl, ale na první dojem mi přijde velmi pohodlná.

vlachjan

Kousek jsem se svezl, a byť byla tramvaj beznadějně plná, bylo to takový hezký vidět, kolik nejrůznějších lidí to zajmá a jsou na ni zvědaví. Nejlepší byl mladý pár na mé nástupní zastávce, kteří měli obrovskou radost, sotva se z křižovatky tramvaj vynořila. První dojem je, že se Škodovce povedla.

Pražák

To tak někam potrebujte dojet, jdete na tramvaj a říkáte si „je chvilku po poledni, bude to prázdné, to si v pohodě sednu“. A pak se do tramvaje kvůli nadrženým šotoušům možná ani nedostanete. To fakt tam musite být všichni najednou? Ona ta tramvaj pohodě i zítra a i za týden. Na fotečky, svezení a následné nadávání jak je to na dvě věci bude času dost.

Jan T.

Dnes jede vložené pořadí, takže si může počkat pár minut na pravidelný spoj, kam se určitě vejdete. Horší to bude o víkendu a dál. Ale jak jsem psal už dřív, skalní šotouši budou mít možnost vozit se zhruba od půl šesté ráno, to bude místa víc.

Pražák

A proč by měl čekat normální cestující, který to využívá k tomu k čemu je to určeno. Proč nemohou počkat šotouši? VHD tu není pro jejich obveselení.

MP22

A vy nemůžete počkat pár minut na další tramvaj, když navíc tahle byla nepravidelná vložená? Ale chápu, úkol zněl kopnout si do šotoušů! A ještě bych se vsadil, že jste tam za ní mířil taky účelně a jen ze sebe teď děláte chytrého…

Pražák

Ne úkol zněl jasně, VHD tu není pro šoto zábavu. Proč by měl čekat cestující, který někam jede, proč nemůže šotouš přijít jindy?

Adam Ř

Pro normální cestující jsou všechny pravidelné spoje, tohle je vložený šotospoj

LiborV

Ten vložený spoj je k testování vozidla. Je vložený proto, aby v případě závady při testování mohla být stažena z orovizu a nedošlo k narušení na lince. Důvod vloženého pořadí s 52 T není, že to je šito atrakce.

Pražák

Takže místo, aby to vozidlo normální lidi, tak to bude za veřejné peníze sloužit jako zábava pro šotouše?

panda

Proč se Praha zas o trochu neposune a nedá všude místo označovačů už rovnou automaty na karty? Nebo ideálně něco kombinovaného.

Kubrt

Automaty na karty tam jsou, ale pokud jsou stále v prodeji papírové lístky, musí tam být i klasický označovač.

A. Mikulka

Ale nemuselo by to furt tisknout papírové jízdenky jak v pravěku.

Twix

Dokud se ty papírové jízdenky dají (někde jinde) koupit, musí se dát v tramvaji označit…

Cuba

Automat na karty v sobě má i díru pro označení papírového lístku. Na to nejsou potřeba dvě různý mašiny…

Kubrt

Aha, to jsem si ještě nevšiml, jakožto hrdý majitel předplatného 😉

Jan T.

Pražský má bohužel jen díru na výdej lístků.

Jan T.

Jednak může být kombinovaný a druhak má být minimálně u každých druhých dvěří. Není moc pohodlné protahovat se plnou tramvají k jedinému automatu v dlouhém voze. Řekl bych že dnes si už víc lidí koupí jízdenku kartou než že si označí papírový lístek. To spíš dělají skupiny turistů, kterým to průvodce koupil předem.

Cuba

Znám to jen z Brna, kde je u každých dveří tento označovač, co obslouží karty i papír…

https://dopravacek.eu/wp-content/uploads/2024/01/DPMB-Brno-automat.jpg

Mhr1

Ono to zas tak nové a revoluční není. 52T je zaplať Pán Bůh zcela jiná jako 15T, ale to neznamená, že něco podobného již Škodovka nedělala. 52T vychází z bratislavských 29T (a obousměrné 30T, jenomže obousměrné Praha nechce), které se za 10 let provozu osvědčily. Na rozdíl od bratislavských, které jsou na 90% nízkopodlažní, 52T bude 100%-ně NP. Pokrok holt nezastavíš.

MP22

Poradím vám.

100% – stoprocentní
100 % – sto procent

Kubrt

Je z toho článku tak nepochopitelné, že se jedná o zavedení nového typu tramvaje do pražského provozu? Proč má někdo potřebu někomu vkládat do úst něco, co neřekl a pak mu to vytmavit?

Alanis

Černa tlama 2.0.

Alanis

*Černá huba 2.0. Promiňte, už je pátek 🙂

watslaw

Copak, že vůz není na mapě PID?

Jan T.

Můj odhad je že k tomu není oficiální jízdní řád v datech, tak se to nezobrazuje.

Noscortas

To budou sedadla s umělou kůží, že?

A. Mikulka

Za mých časů se tomu říkalo slizká koženka.

Kubrt

Nejlíp stejně zní veganská kůže 🙂

Noscortas

To je pravda. 😀

Tomáš V.

Standardy PID jste objevil až teď? :-]

MP22

Z fotek vypadá interiér dosti sterilně, to je ale asi dané absencí propagačních materiálů pod stropem. Přijde mi, že v 15T facelift jsou mnohem slušivější sedadla, líbila se mi ta hra s šedými a červenými sedačkami, tady ty autobusové jsou takové laciné… A také bych čekal více informačních tabulí a moc nerozumím tomu velkému logu DPP které zabírá čtvrtinu velikosti informační obrazovky… Možná by bylo lepší tam dát přestupy? A vůbec, nemělo by to mít informační systém pid?

Jan Kavan

Není to logo DPP placeholder čísla linky?

smasska

Pravděpodobně ano, bude to fotka z toho ofiko přestavení. Nicméně stále je otázka, proč takovou obrovskou plochu zabírá ta nejméně podstatná informace pro cestujícího, tj. číslo linky, ve které už jede. Tedy ona to otázka není, přeci to tak kdysi bylo z vnitřní i vnější strany cedulí!

Cuba

Proč to má dva různé druhy značkovačů? Neznám pražské reálie, ale myslel jsem, že i v Praze už je něco jako Pípni a jeď…

Jeden značkovač vypadá jako klasický na lístky, ale je tam vidět i nějaký moderní. Díky za případné objasnění.

Martin

Není Pípni a jeď, je odbavení ve voze (stejné jako v Plzni, kde akorát je od roku 2005, upgradováno na podporu i platebních karet od roku 2015).

Nějak nevím, co je na Pípni a jeď tak skvělého (ty způsoby, kdy člověk nemusí hlídat odhlášení, budiž, ale to zas žere hrozně baterku 🙁 ).

Stráťa

Co je na tom skvělého? Třeba to že je to jednoduché, rychlé a nepotřebujete nic co běžný člověk nemá u sebe.

A taky by mě docela zajímalo jak by pípni a jed‘ mohlo žrát baterku ? Vždyť v platební kartě ani žádná baterka není a mobilem provádíte „platbu“ doslova pár vteřin.

P73

To není fairtiq… jak to žere baterku?

Cuba

U Pípni a jeď žádné odhlášení řešit nemusíte (jen při velmi krátké jízdě), žádnou baterku nic nežere. Si asi pletete s Fairtiqem a a ni tam si nemusíte hlídat odhlášení při správném nastavení.

Člověk položí jednoduchý dotaz a dozví se kupu nesmyslů…

Tomáš H.

Ten “moderní” oranžovej neni značkovač, ale právě to pípni a jeď. Rovnou si tam jde koupit bezkontaktně jízdenku, která už se pak označovat nemusí.

Náhodný Kolemjdoucí

Nejsou pípni a jeď systémy, kdy je jízdenka vázaná na platební kartu, průkazku apod., kdežto v Praze je to jen malý automat prodávající jízdenky?

Jakub P

Praha pípni a jeď nemá, podle Ropidu to nejde s integrací středočeského kraje (nejspíš se jim prostě nechce).

Takže máme označovače na předem koupený papírový lístky a někde uprostřed tramvaje jeden „miniautomat“, kde zaplatíte kartou a vytiskne vám to lístek.

Martin Šubrt

Pokud by mělo být pípni a jeď dokonalý, mělo by být pro celý PID, ne jen segregovaně v Praze. Jízdný je však levný a osazení zařízení do všech vestibulů metra a do všech vozidel místo jednoho čtyři až šest zařízení by stálo tolik, že by se vybíralo jízdné nějaký čas jen na výstavbu systému pípni a jeď. Proto se čeká na jeho modernější verzi s mobilem, kde odpadne investice do těch zařízení a jejich údržba.

Kubrt

Chápu, že slavnostní okamžiky vyžadují silná slova, ale myslím, že z pohledu běžného cestujícího nová éra pražských tramvají začal před dvaceti lety, když vyjely 14T – to bylo vozidlo zásadně odlišné od předchozích generací. 15T a 52T jsou jinak konstrukčně řešené, ale z hlediska běžného cestujícího to splývá 😉

Bram

Přesně tak. Až 14T byla nová tramvaj, zcela odlišná od toho, co tu do té doby bylo. Nepočítám RT6N1, která tu jezdila jen jedna a nepříliš úspěšně a nepříliš často. Přesto jsem se s ní měl možnost nejednou jako cestující svézt…

WhoCares

Pro bezneho cestujiciho (=ten co nakup plati at uz pres dane nebo jizdne) je potreba nejak zduraznit ze dostane lepsi cestovni prostredek aby snaze prijmul utraceni miliard za desitky novych vozidel. Ja osobne nove klimatizovane vozy vitam a doufam ze nezustane u pouhych 40 ze zakladni objednavky

Jan T.

Asi tak, nová éra bude až se toho koupí stovky kusů a všechny tramvaje (kromě retro linek) budou nízkopodlažní a klimatizované, což bude ještě dost dlouho trvat.

Bram

Nemuselo by to dlouho trvat, protože 200 vozů 52T je ekvivalent 400 vozů T3, kterých je ve vysokopodlažní podobě v Praze cca 330. Takže většina vysokopodlažních T3 by mohla brzy zmizet, pokud se dodá všech dvě stě tramvají a ne jen zatím zasmluvněných čtyřicet.

Pat

Podle rozvoje linek 2022-2032 bude potřeba 110 vozů navíc na nové tratě. Takže jsem zvědavý, ty nejstarší, vysokopodlažní vozy by se nahradit snad mohly no.

Kafro

Kdyby se někdo ptal, tak stále rozdýchávám šok, ale už se mi daří lépe, děkuji!

Tom

Viděl jsem ve městě při testovacích jízdách a je to pěkná reprezentativní tramvaj. Nezvykle tichá. Doufám, že dojem z jízdy bude stejný!