Je na čase se připravit na dobu, kdy už budou jezdit i pražské tramvaje jezdit vyšší rychlostí než 50 km/h…
Lars
22 dny
Mimochodem, to, že se jedná o tramvaj ze Škodovky jste mohli poznat tak, že se při první jízdě zasekly na Barrandově jedny dveře.
Martin
22 dny
Poprosil bych tyce u dvousedacek opet posunout do ulicky, pri drzeni se naklanet na sedici cestujici neni nikomu prijemne… Proc opet sikmyny u dverich, je to neprijemne na tom stat, ano je to cca o 3cm vys podlaha a pro nastupovani problem, ale casem by se pri opravach a modernizacich ostruvku dali ty 3 cm nabrat tam… Ukonceni tyci je opet na sedadlech, ale zaroven i pri tech malo svislych tyci jeste osazuje jednu oznacovac jizdenek… pritom by se dal umistit lepe nekde u dveri Jinak asi ok, kozenkove sedacky je skok dopredu, (i kdyz pamatuji i T3 s kozenkou)…… Číst vice »
Když lidi natahají v zimě dovnitř spoustu sněhové břečky, tak po tom mírném sklonu to lépe odtéka dveřmi ven a nerozlévá se to po celém voze.
Zlámalík
22 dny
No hurá. Tak teď jen doufat, že T3 nebdou prohlášeny za součást historického panoramatu a podmínku zachování statutu UNESCO a odporoučejí se postupně tam, kde už dávno měly být.
No jezdi na lince 23… ale mohli by mit historicke cislo, nebo jine mimo takto zvolene uprostred ciselne rady…
Napada me cislo 40, nebo 0 (ve Vidni me kdysi nezvikle cislo 0 prekvapilo), nebo cislo 1, za predpokladu, ze pri slouceni linek 1 a 31 opet do jedne se ponecha ta 31..
Oboji pak souvisi s tarifem, 4x jsou specialni tarif, v normalni rade je to za bezne jizdne…
Pricemz nechapu proc K2 jezdi za specialni tarif, je to bezna serie jako T3…
Popravdě já mám třeba T3 nejradši. Ne z nějaký nostalgie nebo šotoušké úchylky, ale čistě proto, že si v tramvaji nesedám. A T3 má vzadu tu skvělou plošinu, na které se dá pohodlně stát a ještě k tomu se skvělým výhledem. V jakékoliv jiné tramvaji je to vždycky boj s procházejícíma a vystupujícíma. Tak snad ta nová bude lepší…
Akorát je na tý „skvělý“ plošině proklatě nízko strop. Ona výška salónu T3 je celá dost nanic. Horní tyče tak musej být nízko, o rukojetích těch střešních větráků a displejích kolmo na horní tyče nemluvě, to bych celý oblepil žlutočernou páskou jako nebezpečný… A to nemám ani dva metry. Dvoumetroví a vyšší lidi se v T3 podle mě nevejdou ani hlavou pod strop, natož pod to všechno, co z něj visí…
No…ony pak přijdou T3R.N, a ty už budou výhradním vozidlem v celé České republice.
Oproti předchozím budou mít tu výhodu, že budou klimatizované a po vzoru LM99 i částečně nízkopodlažní…
Zdeněk Bass
23 dny
Když vidím, jak jsou vyznačené prostory pro kočárky, tak maminka nemá šanci si k dítěti sednout. Takže to dopadne tak, že si kočárek přistaví k sedadlu – pokud tedy nebude moc nával.
To ale klidně u těch dvou míst může udělat. Není povinností stát přesně na tom vyznačeném místě, ale vyznačené místo má zejména při plnější tramvaji umožnit to místo najít a vytvořit.
Jakub P
23 dny
Konečně fotky hotovýho interiéru a vypadá to, že Praha konečně bude mít nízkopodlažní tramvaj, kde bude moct stát skupina turistů pohromadě, aniž by zabrala veškeré prostory pro kočárky. A kde těch prostorů pro kočárky bude dost. Super.
Teď ještě aby šotouši z DPP přestali trvat na tom, že na 22 patří aspoň na půlku pořadí T3, aby si turisté užili historii MHD a pustili je tam.
Protože v busech je snahou do modré dát pokud možno to, co není na podestě jako prioritně dostupné pro hůře pohyblivé lidi. V tramvaji je to jedno, stejně přístupných bez podest je všech 70 sedaček, tj není nutné barvou nějaké sedačky hlídat pro ty hůře pohyblivé, kteří logicky složitěji lezou na ty podesty a z nich. Tj. samolepkou je pár sedaček označeno jako lépe přístupných, např. s dostupným tlačítkem, ale v zásadě opravdu lze využít všechny sedačky.
Zdravím, modré sedačky myslíte pro hendikepované? Jsou pěkné, ale pokud na nich někdo sedí, není úplně snadné poznat, kde se nacházejí sedačky s předností…
To nejsou představy, bohužel tu 22 z Malostranský nahoru s kočárkem někdy používám a kéž by to, co se na tu linku nasazuje byl jen zlej sen a ne skutečnost. Nedávno třeba jelo 5 vysokopodlah za sebou…
5 vysokých asi těžko, jezdí tak maximálně dvě vysoké za sebou. Teď koukám na aktuální stav a nízkých T3R.PLF (první vůz) + 15T jsou tam dobré dvě třetiny. Jinak souhlasím, že takové vytížené linky mají být prioritně nízké komplet, což se s postupující dodávkou nových T3R.PLF asi zanedlouho stane.
No…ony by na linky 2, 3, 5, 6, 14, 18, 22 a 24 vůbec Scheißewerke nesměly, protože hlavně skřípot 15T je u Městského soudu slyšet i na opačné straně budovy.
Na linky 9, 11, 20, 26 a 31 by nesměly pouze 15T.
zemko
23 dny
v podstate je videt, ze lidi od tramvaji v Praze cekaji jen dve veci, nizkopodlaznost a fungujici klimatizaci.
jako rodic bych jeste pridal povinne davat do vyberka panoramaticke zadni okno jako je v 15T, nejlepsi kino siroko daleko
Panaromatické okno je sice krásné (myšleno neironicky, na rozdíl od mnohých zde v diskuzích mám Kotasovy designy včetně 15T vesměs rád), ale bohužel ze zadního článku vzniká skleník a klimatizace (kterou jako typický Pražák od moderní tramvaje vskutku očekávám) to pak moc nezvládá.
To sedadlo vzadu uprostřed bude počítám okupovaný nějakým dítětem nonstop. Bych ho dal rovnou celoplastový a někde poblíž na 4hran zamčenej výsuvnej zásobník s heavy duty vlhčenejma ubrouskama…
Jako, že bude dítě ustříkávat? Vlhčené ubrousky jsou jedna z velkých prasečin poslední doby. Já bych dal dítě klečet a bral bych mu podložku (sám jen stojím, opíraje kolena o sedáky, ale už jsem velké dítě :D).
A dostanete to v T3 😀
V době vnoučat i s nízkými zadními dveřmi…
Martin
23 dny
Ja porad nevim, z tech fotek u tech sedadel nad podvozky je takove koleno na koleno a placky nezasunete pod sedacku.., k tomu kdyz to obsadi nejaky floutek tak zabere i protejsi svym prohnutyl lehavym sedem…
Je nejaky neduvod mit radeji podvozky pod klouby, kde tolik neomezuji sezeni?
Samozrejme to neni z me strany kritika, ale spise otazka…
To je pravda, ale zde mate uzky pruchod take akorat mezi podvozky… kdyby se souprava udelala 4-vozova, tedy o podvozek vic a tim i o par cm sirsi, tak mezi podvozky i v salonu by bylo vic mista… i kdyz za cenu jednoho netrakcniho podvozku navic…
Jen uvaha…
myslite? KTcko je sirsi nez 14T… kratsi vozy maji mensi vyboceni mezi napravami….
Kvuli KTcku se musela ale predelavat sit, rozhoduje vzdalenost mezi podvozky…
Proto treba prvorepublikova sit mela oblouky v krizovatkach osove stejne vzdalene (kratsi vozy), s T3 uz se infrastruktura menila, a diky KTckum take…
Praha vyžaduje trakční všechny podvozky. Když 15T vypadnou 2 nápravy, tak to zbytek 6. náprav + – dorovná, ale rozhodně to není ideální jízda už z důvodu častějšího zásahu SSO.
Šířka nesmí být vice jak 2,5m (T3) 2,48m (15T) už takto má 52T problém, jelikož není ke střeše zkosená jako 15T.
Povšimněte si, kde jsou podvozky. 52T má mnohem menší prostorové nároky při průjezdu oblouky než 15T nebo KT8. To také znamená, že v zastávkách v oblouku budou nástupní hrany blíže u obrubníků. Zúžení v horní části vozu žádný význam nemá, vždy rozhoduje nejširší část vozu.
T3, KT8, T6 nic takového rozhodně nemají a nikdy problém s „rozkyvem” nebyl. Ani dvoupodlažní vozidla na železnici vaši rozkývanou teorii nijak nepotvrzují.
Stejně všichni raději stojí ve dveřích… Procházet potřebuje to minimum, které neumí nastoupit příslušnými dveřmi. Jo, je to nešikovné i na stání, ale šplhat na sedadla mi přijde horší (viz busy SOR).
Ales
23 dny
Zajimalo by me, od kdy planuje DPP provozovat jen nizkopodlazni a od kdy jen tramvaje s klimatizaci?
2060 a 2100?
Myslím, že to bude mnohem déle – už nejen proto, že teď najíždějí nové vany, a ty nebudou chtít po 5 letech rušit, ale vzhledem k novým tratím, které do té doby mají vzniknout, nové tramvaje budou potřeba na tyto trasy a jen málo nahradí zatím stovky T3 a jejich variant. To by musel DP koupit všech 200 ks a nejsem si jist, že na to budou finance.
Mnohem déle, vzhledem k tomu, že stále jedou opravy prodlužující jejich životnost o cca 15 let, tak 10 let ještě přidejte.
Peníze holt na stromech nerostou.
Problem je, ze na nekterych linkach nepotkate klimu, a jelikoz nejsou rovnomerne rozlozene spoje, tak take treba 4-5 souprav za sebou klimu nema, a pak treba 3-4 ji maji…
Přibližně jen čtvrtina, někdy třetina vlaků má celovozovou klimatizaci a vozy vypravují snad jen 3 vozovny… Motol, Vokovice, Žižkov, jestli je nějaký vůz i v Kobylisích, nevím. A samozřejmě se nepustí ven všechny, některé stojí jako záloha pro garantované nízkopodlažní spoje., některé jsou odstavené po nehodě nebo kvůli závadě. Pokud nemá některá z těch vozoven podíl na nějaké lince, tak tam klimu nečekejte. Např dnes na lince 5 jen jedna souprava T3R.P, zbytek 15T s klimou. Na lince 9 taktéž naprostá většina s klimou. Obě linky vypravuje Motol a Žižkov, 15T s klimou byly i na negarantovaných spojích, protože o… Číst vice »
Otočím to trochu. Jaké služby dlouhodobě v MHD čekáme, že budou, když studenti platí levnější jízdné než v roce 1994 a dospělí levnější než v roce 2000? 😉 Přitom od těch dob byly investice do tratí, vozidel i nárůstu provozu naprosto obrovské. Ale jednou to na možnosti města prostě musí narazit. Dovedeme si představit služby a objem dopravy na úrovni 90. let, kdy nebyly bezbariérové tramvaje, busy ani vstupy do metra, nebyla žádná klimatizace a spojů jezdilo v zásadě o 50 % na ujeté kilometry méně?
Je to tak. Kdyby měl DPP od města dost peněz, tak určitě rád nakupuje další stovky nízkopodlažních klimatizovaných vozidel každých 5 let. Nyní platí cestující sotva 15% nákladů (což bude s další modernizací a zachováním levných jízdenek klesat). Takže se šetří a provádějí se modernizace či levné náhrady ve formě T3R.PLF a KT8D5R.N2P. Pokud se to používá na okrajové či méně zaplněné linky, noční jízdy, tak proč ne.
No, to by museli mít na to politici koule. Zdražit Lítačku, zdražit parkování – a do něj Lítačku automaticky zahrnout, ať mají řidiči motivaci jezdit MHD.
Problém je, že to zdražení předplatných pomůže daleko, daleko míň, než si ti, kdo ho navrhujou jako jasný řešení, představujou. Řekněme, že zdražíme roční tramvajenku na dvojnásobek, což není málo (a že jich prodáme stejně, jako dosud, což ve skutečnosti pravda nebude, za dvojnásobek jich bude citelně míň, ale berme to jako zjednodušení). A že jednotlivé jízdné zůstane stejné (protože to nijak ultralevné není a vzhledem ke kvalitě služeb už vůbec ne). Vzhledem k podílu předplatných (menšina) a jednotlivých jízd (většina tržeb) se dostanete ze situace, kdy tržby z jízdného pokryjou s bídou pětinu nákladů do sitace, kdy to bude… Číst vice »
V zásadě máte pravdu. Ale také se musí řešit slevy okolo. Před 30 lety nebylo běžné mít skoro 80 % slevu do 26 let, zdarma se nejezdilo do 15, mezi 60-65 nebyla poloviční sleva a zdarma se nejezdilo od 65. Když tohle připočtete k levné základní lítačce, je logické, že systém PID má opravdu mizerné příjmy. Což ale neznamená, že se nemá pracovat i na straně výdajů.
On je taky problém ta roztahanost Prahy, kdy jednotlivý cesty jsou v průměru násobně delší, než v hustších, lépe stavěnejch a organizovanejch městech. Tím samozřejmě náklady na cestujícího dost rostou. Jak jsem psal v diskusi o té clickbaitové anketě oblíbenosti MHD, kde se Praha z roku na rok „propadla“, tohle město klade na MHD leckdy až nesmyslný nároky. Čemuž ovšem DPP a ROPID jde taky dost naproti nevyvážeností (řadu těch cest prodlužuje absence kolejových tangent a to, že tangenciální busy jsou většinou minimálně v části trasy neuvěřitelně kličkující vymetáky) a potíráním bezmotorové dopravy, které se bojí jako konkurence (takže pak… Číst vice »
No…když to dobře půjde, tak v roce 2060 už nebudou v provozu žádná úplně nízkopodlažní vozidla.
Nejblíže tomu budou patrové autobusy pro NAD.
Kluk
23 dny
Jestli je tu někdo, kdo už se projel: Funguje ta klimatizace pořádně?
Teprve zítra začne kalendářní léto, ale už nyní je mnohdy tramvajích sauna. T3 díky velkým oknům fajn dokud dlouho nestojí, 14T nic moc, 15T slabota – ani když má klimatizaci (řidič ji nezapne? nefunguje?).
Autobusy také žádná sláva, naposledy v „klimatizované“ SORce tak 30°C. Pocitově řidič klimu nezapnul, ale člověku je blbé otevírat okna, protože neví zda je fakt zapnutá…
Toto by chtělo do budoucna vyřešit, věřím že je to pro spoustu lidí faktor proč sednout do vychlazeného auta (které nám to pak město vyhřívá ještě mnohem víc:)
Bohužel se mi zdá že záleží na voze, někde člověk ani nepozná že klimatizace jede, jinde je chládek hned po nastoupení. 15T klimatizovat umí slušně i v největších vedrech, jen je otázka jak je to s údržbou a jestli řidič dobrák na konečné nenchá všechny dveře otevřené (to jsem viděl spíš v zimě a topení šlo samozřejmě na plno ven). Jinak 14T i 15T bez klimatizace na konečné na slučníku je prostě pařák vždycky.
Zkusenosti z busu, sor miva casto klimu slabsi, nebo ji nekontroluji a uz tolik nechladi,… lide casto otviraji okna, kdyz bus stoji na konecne, nechladi a rozpali se, pak to trva, nez se vychladi… ale uz jsem jel i takovym, kde bezela klima a bus i topil, ci bezela nen jedna z nich a druha ne…
SOR jsem ještě nezažil pořádně funkční. V 332 běžně výheň a přesto že klima (nebo větrání) hučí, ani po 15 minut jízdy od konečné se to nevychladí téměř vůbec. Pak člověk vychází ven z busu a i když je venku vedro, je to příjemnější, než uvnitř MHD…
Bylo by fajn mít někde v busech indikátor pro cestující jestli je klima ON/OFF a podle toho by se pak mohlo otevírat. Jinak holt lidi budou okna otevírat sami a efekt klimy bude zbytečný –> řidiči ji nebudou zapínat –> bude vedro. 🙁
Copak klima. Papírově máme všechny busy nízkopodlažní. Reálně by na to museli řidiči pečlivě najíždět k obrubníku (což nedělaj a jsou zastávky, kde to ani není možný, protože jsou v zatáčce) a používat kneeling (to taky nedělaj)…
Klimatizace v 15T je nastavena z výroby. Pokud jede ventilace, je zbytek v automatu. Řidič nemůže pustit samostatně jen ventilaci bez klimatizace, pouze má možnost upravit spínací hodnotu -2/+2° po půl stupni. Osobně to používám, asi není potřeba při venkovní teplotě 20° vozit za sebou vůz vychlazený na 18. Režim topení a klimatizace se přepíná cca při venkovní teplotě 18°. To nastavení od výrobce má své mouchy a občas se stává, že tramvaj chvíli topí a chvíli chladí. S rostoucí venkovní teplotou se zvyšuje i ta spínací. V letním parnu kolem 35 se vnitřní teplota drží kolem 28-30, ve vozech… Číst vice »
Od výroby byla nastavena trochu tvrději, byl to fakt mrazák a mezi článkama lidem kapala voda na hlavu jak to kondenzovalo. Po pár letech se to vyladilo na slušnou úroveň. Bohužel nefunkčnost klimatizace není nikde indikována a tak lidi třeba zavřou okna dle piktogramů, ale ve voze je dusno stále a je to ještě horší.
Ad větrání na konečné. Je rozdíl otevřít, někdy vyvětrat když je to třeba, a ne mít zapnuté topení při mrznoucí teplotě a celou přestávku třeba dvacet minut otevřené dveře, což jsem zaznamenal.
Každý článek má svoji jednotku, takže v případě nefunkční klimatizace můžete nejčastěji poznat rozdíl přechodem do toho vedlejšího. Pokud už je horko velké a vidím všechna okna zavřená, tak už to oznamuju sám, aby si je otevřeli. No většinou na mě koukají jak na idiota, proč by měli ve voze s klimatizací otvírat okna. Že je uvnitř klidně 40° pro ně není důkaz nefukční klimatizace…. Věřte, že ani 20 minut někdy na ty extrémní jedince nestačí. Cestující se před smraďochem stěhují klidně i o dva články, u soupravy T3 přebíhají v zastávkách do prvního vozu, otvírají okna klidně i v… Číst vice »
Když vezli média, tak jsem byl vyloženě překvapený, jak velmi silná ta klima je. Jak naběhli šotouši a tramvaj byla přeplněná, v zásadě nebyl rozdíl oproti nejstarším T3 bez klimatizace. Uvidíme, dejme tomu čas. Asi bude dost záležet na obsazenosti…
To ale dobre neni, klima by na to mela reagovat, trochu mam obavu, ze pri preplnene tram v centru pak lide budou chtit otvirat ok a a pak to zariznou..
To jsou špatné zprávy, že to v přeplněném stavu klima neutáhne. V centru, kde je nejtepleji, jsou taky tramvaje nejvíc plné… A s časem se bojím že se výkonnost klima jednotek pouze bude snižovat.
Já jsem se svezl jen pár zastávek na Barrandově ke konci trasy. Tramvaj pořád úplně nacpaná, ale byla tam vyloženě zima. Buď klima sama zvýšila výkon nebo do toho zasáhl po cestě řidič.
Občas člověk naopak narazí na nesmyslně přechlazenej kus, až je to o zdraví, jakej je to šok oproti teplotě venku. To pak přiznám se otevírám okna právě proto, abych účinnost klimatizace snížil.
Jsou „hodní“ řidiči, kteří posunou teplotu hned ráno ještě o ty 2 stupně dolů…. venku 22, prší a ve voze běží klima na 18-19°. Po střídání to po některých musím pravidelně vracet zpátky. No a taky jsou řidiči, kteří tu funkci úpravy teploty ani neumí najít, takže to po takovém dobrákovi ani nespraví a jezdí tak třeba až do půlnoci.
Stejně tak jsou řidiči, kteří vyjedou s vymrzlým vozem s vozovny a ani topení nezapnou, to se týká spíš vozů T3. Nechápu, proč řidič nechá vnitřní teplotu takovou, že mi mrzne ruka při držení se tyče.
Obecně stupeň topení podle venkovní teploty (cca od 10° dolů) vyhlašuje dispečing, ten platí pro všechny vozy mimo 15T, tam to řidič nemá jak ovlivnit. Že dispečing po vzestupu venkovní teploty (někde uprostřed Prahy) zruší topení samozřejmě neznamená, že řidič topit nesmí, může pořád, záleží na něm. Někdy se stane, že jen řidič zapomněl, někdy to může být prasklá pojistka, to řidič podle vypínače prostě nepozná, a jako cestující máte právo se ozvat… Samostatnou kapitolou jsou vozy odstavené v zimě venku a bez zapnutého temperování. To je radost přijít ráno k omrzlému vozu, se kterým mám být za 20 minut… Číst vice »
Jedna zkušebně z výroby a do jedné se dodělávala dodatečně než to Piráti s Marvanovou stopli…
Matěj V.
23 dny
Tak jsem se s ní svezl a musím říct, že je nejen tišší, ale i jízda působí mnohem hladčeji, méně nadskakuje na výhybkách a zatáčky projíždí svižně. Přes dav lidí jsem sice moc z interiéru neviděl, ale na první dojem mi přijde velmi pohodlná.
Je to tak, zvuk jízdy přes výhybky mi dost připomíná západní vozy v Německu (i ty starší), které mají dost kultivovaný zvukový projev. Spíš jsou to nízké tlumené tóny, žádné pojízdné železářství.
15T řinčela jako nová mnohem víc než teď. Škoda kvůli tomu dělala nějaké úpravy kotoučových brzd.
vlachjan
23 dny
Kousek jsem se svezl, a byť byla tramvaj beznadějně plná, bylo to takový hezký vidět, kolik nejrůznějších lidí to zajmá a jsou na ni zvědaví. Nejlepší byl mladý pár na mé nástupní zastávce, kteří měli obrovskou radost, sotva se z křižovatky tramvaj vynořila. První dojem je, že se Škodovce povedla.
Prvni dny v provozu je to spise peklo, spousta lidi se chce svest, hodne 10-15 letych co na konecne zaberou vetsinu, ne-li vsechny, sedacky, a jedou na druhou konecnou a zase zpet.. pro cestujici nad 50 let a hure chodicich je absolutne nepouzitelna, pac je nikdo nepusti sednout… a mam i zkusenosti od starsich stredniho veku, co se snad ani nemyji, a ti se do vozu nacpou take ke svezeni a nataceni klipu ci fotografovani… V takovych obdobich jsem rad, ze vzdy jezdi mimo poradi… Ja ji videl zvenku a rekl bych, ze neni tizsi oproti 15T, mozna tolik nerachoti,… Číst vice »
Ty teenagery běžící pro místo jsem viděl v nějakém videu. Já bych takového ze sedačky vyhodil čistě z principu i když normálně stojím raději, než bych seděl vedle někoho cizího.
Pražák
23 dny
To tak někam potrebujte dojet, jdete na tramvaj a říkáte si „je chvilku po poledni, bude to prázdné, to si v pohodě sednu“. A pak se do tramvaje kvůli nadrženým šotoušům možná ani nedostanete. To fakt tam musite být všichni najednou? Ona ta tramvaj pohodě i zítra a i za týden. Na fotečky, svezení a následné nadávání jak je to na dvě věci bude času dost.
Dnes jede vložené pořadí, takže si může počkat pár minut na pravidelný spoj, kam se určitě vejdete. Horší to bude o víkendu a dál. Ale jak jsem psal už dřív, skalní šotouši budou mít možnost vozit se zhruba od půl šesté ráno, to bude místa víc.
A vy nemůžete počkat pár minut na další tramvaj, když navíc tahle byla nepravidelná vložená? Ale chápu, úkol zněl kopnout si do šotoušů! A ještě bych se vsadil, že jste tam za ní mířil taky účelně a jen ze sebe teď děláte chytrého…
Ten vložený spoj je k testování vozidla. Je vložený proto, aby v případě závady při testování mohla být stažena z orovizu a nedošlo k narušení na lince. Důvod vloženého pořadí s 52 T není, že to je šito atrakce.
Hoši zlatí komunisti, pár bílých pendreků přes ksicht by ty ksindly lenivý naučilo, že se má chodit do práce a neotravovat slušný lidi. Poslal bych je rovnou fárat do Příbrami, k převýchově!
I Ti šotouši jsou veřejnost. A jízdné platí taky… Sice s Vámi souhlasím v tom, že cílem MHD (jako celku) je hlavně přepravit co nejvíc obyvatel města za jejich cíly (ať už je to do práce, do školy, k lékaři, na nákupy), ale k tomu se přidává i třeba přeprava návštěvníků města (turisté)… Ale ti šotouši jsou také většinou obyvatelé města a tuhle příležitost (nový typ tramvaje) mají v Praze tak jednou za 10 let. Tak buďme taky trochu tolerantní… Třeba se z některých z nich pak také budou rekrutovat řidiči a další potřebné profese pro DPP. Byl to fakt… Číst vice »
panda
23 dny
Proč se Praha zas o trochu neposune a nedá všude místo označovačů už rovnou automaty na karty? Nebo ideálně něco kombinovaného.
Jednak může být kombinovaný a druhak má být minimálně u každých druhých dvěří. Není moc pohodlné protahovat se plnou tramvají k jedinému automatu v dlouhém voze. Řekl bych že dnes si už víc lidí koupí jízdenku kartou než že si označí papírový lístek. To spíš dělají skupiny turistů, kterým to průvodce koupil předem.
Ono to zas tak nové a revoluční není. 52T je zaplať Pán Bůh zcela jiná jako 15T, ale to neznamená, že něco podobného již Škodovka nedělala. 52T vychází z bratislavských 29T (a obousměrné 30T, jenomže obousměrné Praha nechce), které se za 10 let provozu osvědčily. Na rozdíl od bratislavských, které jsou na 90% nízkopodlažní, 52T bude 100%-ně NP. Pokrok holt nezastavíš.
Je z toho článku tak nepochopitelné, že se jedná o zavedení nového typu tramvaje do pražského provozu? Proč má někdo potřebu někomu vkládat do úst něco, co neřekl a pak mu to vytmavit?
A nic jiného si tenkrát národ nezasloužil.
Jinak by totiž hrozilo, že to nějaký také-spoluobčan zleje pivem, umaže větrníkem, zamastí buřtem nebo tak…což koženka snáší daleko lépe než normální potah…
Z fotek vypadá interiér dosti sterilně, to je ale asi dané absencí propagačních materiálů pod stropem. Přijde mi, že v 15T facelift jsou mnohem slušivější sedadla, líbila se mi ta hra s šedými a červenými sedačkami, tady ty autobusové jsou takové laciné… A také bych čekal více informačních tabulí a moc nerozumím tomu velkému logu DPP které zabírá čtvrtinu velikosti informační obrazovky… Možná by bylo lepší tam dát přestupy? A vůbec, nemělo by to mít informační systém pid?
Pravděpodobně ano, bude to fotka z toho ofiko přestavení. Nicméně stále je otázka, proč takovou obrovskou plochu zabírá ta nejméně podstatná informace pro cestujícího, tj. číslo linky, ve které už jede. Tedy ona to otázka není, přeci to tak kdysi bylo z vnitřní i vnější strany cedulí!
Co je na tom skvělého? Třeba to že je to jednoduché, rychlé a nepotřebujete nic co běžný člověk nemá u sebe.
A taky by mě docela zajímalo jak by pípni a jed‘ mohlo žrát baterku ? Vždyť v platební kartě ani žádná baterka není a mobilem provádíte „platbu“ doslova pár vteřin.
U Pípni a jeď žádné odhlášení řešit nemusíte (jen při velmi krátké jízdě), žádnou baterku nic nežere. Si asi pletete s Fairtiqem a a ni tam si nemusíte hlídat odhlášení při správném nastavení.
Člověk položí jednoduchý dotaz a dozví se kupu nesmyslů…
Pokud by mělo být pípni a jeď dokonalý, mělo by být pro celý PID, ne jen segregovaně v Praze. Jízdný je však levný a osazení zařízení do všech vestibulů metra a do všech vozidel místo jednoho čtyři až šest zařízení by stálo tolik, že by se vybíralo jízdné nějaký čas jen na výstavbu systému pípni a jeď. Proto se čeká na jeho modernější verzi s mobilem, kde odpadne investice do těch zařízení a jejich údržba.
…a tak by se ušetřilo za mzdy revizorů, kteří jsou tak pracovití, že je člověk potkal za 3 roky šestkrát…
Kubrt
23 dny
Chápu, že slavnostní okamžiky vyžadují silná slova, ale myslím, že z pohledu běžného cestujícího nová éra pražských tramvají začal před dvaceti lety, když vyjely 14T – to bylo vozidlo zásadně odlišné od předchozích generací. 15T a 52T jsou jinak konstrukčně řešené, ale z hlediska běžného cestujícího to splývá 😉
Přesně tak. Až 14T byla nová tramvaj, zcela odlišná od toho, co tu do té doby bylo. Nepočítám RT6N1, která tu jezdila jen jedna a nepříliš úspěšně a nepříliš často. Přesto jsem se s ní měl možnost nejednou jako cestující svézt…
Pro bezneho cestujiciho (=ten co nakup plati at uz pres dane nebo jizdne) je potreba nejak zduraznit ze dostane lepsi cestovni prostredek aby snaze prijmul utraceni miliard za desitky novych vozidel. Ja osobne nove klimatizovane vozy vitam a doufam ze nezustane u pouhych 40 ze zakladni objednavky
Asi tak, nová éra bude až se toho koupí stovky kusů a všechny tramvaje (kromě retro linek) budou nízkopodlažní a klimatizované, což bude ještě dost dlouho trvat.
Nemuselo by to dlouho trvat, protože 200 vozů 52T je ekvivalent 400 vozů T3, kterých je ve vysokopodlažní podobě v Praze cca 330. Takže většina vysokopodlažních T3 by mohla brzy zmizet, pokud se dodá všech dvě stě tramvají a ne jen zatím zasmluvněných čtyřicet.
Podle rozvoje linek 2022-2032 bude potřeba 110 vozů navíc na nové tratě. Takže jsem zvědavý, ty nejstarší, vysokopodlažní vozy by se nahradit snad mohly no.
A zrovna tak začne nová éra, až bude veškerý tramvajový provoz zajišťován tramvajemi s pracovním označením T3R.N.
A to prosím pěkně v celé ČR v červeno-krémové barevné kombinaci.
Kafro
23 dny
Kdyby se někdo ptal, tak stále rozdýchávám šok, ale už se mi daří lépe, děkuji!
Kolik různých provedení piktogramů můžeme najít v jedné tramvaji?
Vozíčkář + kočárek – 3x různý design:
1. Polep PID na dveřích a v interiéru
2. Tlačítko signalizace
3. Žlutý vyhrazený prostor na zemi.
V zájmu jednotné vizuální komunikace a snížení kognitivní zátěže by bylo vhodné sjednotit, věřím že to není nadlidský úkol.
Budou podle toho jízdního řádu jezdit i příští týden nebo jezdily pouze v ten pátek?
Může se to měnit ze dne na den, sledujte stránku DPP https://www.dpp.cz/spolecnost/aktuality/detail/66_3031-skoda-52t-vyjizdi-do-zkusebniho-provozu-s-cestujicimi
Zase je tam zbytečně moc sedadel po dvou, lepší jsou po jednom ve směru jízdy a víc místa na stání
Je na čase se připravit na dobu, kdy už budou jezdit i pražské tramvaje jezdit vyšší rychlostí než 50 km/h…
Mimochodem, to, že se jedná o tramvaj ze Škodovky jste mohli poznat tak, že se při první jízdě zasekly na Barrandově jedny dveře.
Poprosil bych tyce u dvousedacek opet posunout do ulicky, pri drzeni se naklanet na sedici cestujici neni nikomu prijemne… Proc opet sikmyny u dverich, je to neprijemne na tom stat, ano je to cca o 3cm vys podlaha a pro nastupovani problem, ale casem by se pri opravach a modernizacich ostruvku dali ty 3 cm nabrat tam… Ukonceni tyci je opet na sedadlech, ale zaroven i pri tech malo svislych tyci jeste osazuje jednu oznacovac jizdenek… pritom by se dal umistit lepe nekde u dveri Jinak asi ok, kozenkove sedacky je skok dopredu, (i kdyz pamatuji i T3 s kozenkou)…… Číst vice »
Když lidi natahají v zimě dovnitř spoustu sněhové břečky, tak po tom mírném sklonu to lépe odtéka dveřmi ven a nerozlévá se to po celém voze.
No hurá. Tak teď jen doufat, že T3 nebdou prohlášeny za součást historického panoramatu a podmínku zachování statutu UNESCO a odporoučejí se postupně tam, kde už dávno měly být.
Naopak by bylo hezké, kdyby na nějaké lince po centru Prahy jezdili navždy, podobně jako třeba v Lisabonu.
Předpokládám, že dokážete rozlišit mezi dopravní obslužností pro lidi a atrakcí pro turisty.
No jezdi na lince 23… ale mohli by mit historicke cislo, nebo jine mimo takto zvolene uprostred ciselne rady…
Napada me cislo 40, nebo 0 (ve Vidni me kdysi nezvikle cislo 0 prekvapilo), nebo cislo 1, za predpokladu, ze pri slouceni linek 1 a 31 opet do jedne se ponecha ta 31..
Oboji pak souvisi s tarifem, 4x jsou specialni tarif, v normalni rade je to za bezne jizdne…
Pricemz nechapu proc K2 jezdi za specialni tarif, je to bezna serie jako T3…
To je to „kam patri“ na specialni turistickou linku. Ne do bezneho provozu.
Popravdě já mám třeba T3 nejradši. Ne z nějaký nostalgie nebo šotoušké úchylky, ale čistě proto, že si v tramvaji nesedám. A T3 má vzadu tu skvělou plošinu, na které se dá pohodlně stát a ještě k tomu se skvělým výhledem. V jakékoliv jiné tramvaji je to vždycky boj s procházejícíma a vystupujícíma. Tak snad ta nová bude lepší…
Akorát je na tý „skvělý“ plošině proklatě nízko strop. Ona výška salónu T3 je celá dost nanic. Horní tyče tak musej být nízko, o rukojetích těch střešních větráků a displejích kolmo na horní tyče nemluvě, to bych celý oblepil žlutočernou páskou jako nebezpečný… A to nemám ani dva metry. Dvoumetroví a vyšší lidi se v T3 podle mě nevejdou ani hlavou pod strop, natož pod to všechno, co z něj visí…
Nejlepší výhled měla T6A5, vysoké a široké okno. 15T má vzadu panoramatické sklo, ale těžko se tam souká.
No…ony pak přijdou T3R.N, a ty už budou výhradním vozidlem v celé České republice.
Oproti předchozím budou mít tu výhodu, že budou klimatizované a po vzoru LM99 i částečně nízkopodlažní…
Když vidím, jak jsou vyznačené prostory pro kočárky, tak maminka nemá šanci si k dítěti sednout. Takže to dopadne tak, že si kočárek přistaví k sedadlu – pokud tedy nebude moc nával.
Maminku jsme vyřešili. A co tatínek s kočárkem?
To ale klidně u těch dvou míst může udělat. Není povinností stát přesně na tom vyznačeném místě, ale vyznačené místo má zejména při plnější tramvaji umožnit to místo najít a vytvořit.
Konečně fotky hotovýho interiéru a vypadá to, že Praha konečně bude mít nízkopodlažní tramvaj, kde bude moct stát skupina turistů pohromadě, aniž by zabrala veškeré prostory pro kočárky. A kde těch prostorů pro kočárky bude dost. Super.
Teď ještě aby šotouši z DPP přestali trvat na tom, že na 22 patří aspoň na půlku pořadí T3, aby si turisté užili historii MHD a pustili je tam.
Překvapuje mě, že nemá žádné modré sedačky podle standardů PID jako v busech, i když jsou nějaká místa označená samolepkou na stěně.
Protože v busech je snahou do modré dát pokud možno to, co není na podestě jako prioritně dostupné pro hůře pohyblivé lidi. V tramvaji je to jedno, stejně přístupných bez podest je všech 70 sedaček, tj není nutné barvou nějaké sedačky hlídat pro ty hůře pohyblivé, kteří logicky složitěji lezou na ty podesty a z nich. Tj. samolepkou je pár sedaček označeno jako lépe přístupných, např. s dostupným tlačítkem, ale v zásadě opravdu lze využít všechny sedačky.
Pokud by infantilní barvičkáři měli alespoň ty nejelementárnější schopnosti uvažovat logicky, byly by všechny sedačky modré.
Zdravím, modré sedačky myslíte pro hendikepované? Jsou pěkné, ale pokud na nich někdo sedí, není úplně snadné poznat, kde se nacházejí sedačky s předností…
Nejspíš na střeše 😀
Vaše představy jsou hodně dětinské…
To nejsou představy, bohužel tu 22 z Malostranský nahoru s kočárkem někdy používám a kéž by to, co se na tu linku nasazuje byl jen zlej sen a ne skutečnost. Nedávno třeba jelo 5 vysokopodlah za sebou…
5 vysokých asi těžko, jezdí tak maximálně dvě vysoké za sebou. Teď koukám na aktuální stav a nízkých T3R.PLF (první vůz) + 15T jsou tam dobré dvě třetiny. Jinak souhlasím, že takové vytížené linky mají být prioritně nízké komplet, což se s postupující dodávkou nových T3R.PLF asi zanedlouho stane.
Co takhle KT8?
No…ony by na linky 2, 3, 5, 6, 14, 18, 22 a 24 vůbec Scheißewerke nesměly, protože hlavně skřípot 15T je u Městského soudu slyšet i na opačné straně budovy.
Na linky 9, 11, 20, 26 a 31 by nesměly pouze 15T.
v podstate je videt, ze lidi od tramvaji v Praze cekaji jen dve veci, nizkopodlaznost a fungujici klimatizaci.
jako rodic bych jeste pridal povinne davat do vyberka panoramaticke zadni okno jako je v 15T, nejlepsi kino siroko daleko
Panaromatické okno je sice krásné (myšleno neironicky, na rozdíl od mnohých zde v diskuzích mám Kotasovy designy včetně 15T vesměs rád), ale bohužel ze zadního článku vzniká skleník a klimatizace (kterou jako typický Pražák od moderní tramvaje vskutku očekávám) to pak moc nezvládá.
To sedadlo vzadu uprostřed bude počítám okupovaný nějakým dítětem nonstop. Bych ho dal rovnou celoplastový a někde poblíž na 4hran zamčenej výsuvnej zásobník s heavy duty vlhčenejma ubrouskama…
Jako, že bude dítě ustříkávat? Vlhčené ubrousky jsou jedna z velkých prasečin poslední doby. Já bych dal dítě klečet a bral bych mu podložku (sám jen stojím, opíraje kolena o sedáky, ale už jsem velké dítě :D).
A dostanete to v T3 😀
V době vnoučat i s nízkými zadními dveřmi…
Ja porad nevim, z tech fotek u tech sedadel nad podvozky je takove koleno na koleno a placky nezasunete pod sedacku.., k tomu kdyz to obsadi nejaky floutek tak zabere i protejsi svym prohnutyl lehavym sedem…
Je nejaky neduvod mit radeji podvozky pod klouby, kde tolik neomezuji sezeni?
Samozrejme to neni z me strany kritika, ale spise otazka…
Podvozky pod klouby má 15T a nesvědčilo se to, dělá to velmi nešikovnej úzkej dlouhej průchod.
To je pravda, ale zde mate uzky pruchod take akorat mezi podvozky… kdyby se souprava udelala 4-vozova, tedy o podvozek vic a tim i o par cm sirsi, tak mezi podvozky i v salonu by bylo vic mista… i kdyz za cenu jednoho netrakcniho podvozku navic…
Jen uvaha…
Šířka i délka tramvaje jsou dané infrastrukturou.
myslite? KTcko je sirsi nez 14T… kratsi vozy maji mensi vyboceni mezi napravami….
Kvuli KTcku se musela ale predelavat sit, rozhoduje vzdalenost mezi podvozky…
Proto treba prvorepublikova sit mela oblouky v krizovatkach osove stejne vzdalene (kratsi vozy), s T3 uz se infrastruktura menila, a diky KTckum take…
KT i 14T jsou stejně široké, respektive řešíte nepodstatné milimetry rozdílu…
Vy jste konstruktér tramvají, že přesně víte jak by to bylo lepší?
Strojar a stavar….
Jinak ja verim, ze tohle je uz povedena tramvaj, jiz odzkousene technologie a ne firemni prototyp ke zkouseni v provozu co byl jen na papire…
Praha vyžaduje trakční všechny podvozky. Když 15T vypadnou 2 nápravy, tak to zbytek 6. náprav + – dorovná, ale rozhodně to není ideální jízda už z důvodu častějšího zásahu SSO.
Šířka nesmí být vice jak 2,5m (T3) 2,48m (15T) už takto má 52T problém, jelikož není ke střeše zkosená jako 15T.
Kratsi vozy maji jiny prujezdny profil, a u 4 vozu mluvim o 4 hnanych podvozcich a jednim vlozenym,…
Povšimněte si, kde jsou podvozky. 52T má mnohem menší prostorové nároky při průjezdu oblouky než 15T nebo KT8. To také znamená, že v zastávkách v oblouku budou nástupní hrany blíže u obrubníků. Zúžení v horní části vozu žádný význam nemá, vždy rozhoduje nejširší část vozu.
O nevýznamnosti zúžení horní části vyprávějte autobusákům, ti jsou z toho těsného míjení zrcátek radostí bez sebe. Např Biskupcova
Aha. Takže autobusáci podle vás tedy musí nejvíce nenávidět autobusy. Ty totiž zúžené nejsou. Ani KT8.
Zúžení nahoře samozřejmě význam má, protože tam musí být rezerva na rozkyv.
T3, KT8, T6 nic takového rozhodně nemají a nikdy problém s „rozkyvem” nebyl. Ani dvoupodlažní vozidla na železnici vaši rozkývanou teorii nijak nepotvrzují.
Stejně všichni raději stojí ve dveřích… Procházet potřebuje to minimum, které neumí nastoupit příslušnými dveřmi. Jo, je to nešikovné i na stání, ale šplhat na sedadla mi přijde horší (viz busy SOR).
Zajimalo by me, od kdy planuje DPP provozovat jen nizkopodlazni a od kdy jen tramvaje s klimatizaci?
2060 a 2100?
S T3 se počítá do roku 2030
Myslím, že to bude mnohem déle – už nejen proto, že teď najíždějí nové vany, a ty nebudou chtít po 5 letech rušit, ale vzhledem k novým tratím, které do té doby mají vzniknout, nové tramvaje budou potřeba na tyto trasy a jen málo nahradí zatím stovky T3 a jejich variant. To by musel DP koupit všech 200 ks a nejsem si jist, že na to budou finance.
Mnohem déle, vzhledem k tomu, že stále jedou opravy prodlužující jejich životnost o cca 15 let, tak 10 let ještě přidejte.
Peníze holt na stromech nerostou.
Jako cestující máte možnost vystoupit. Někdy nemá tu klimu ani řidič a ten tam musí vydržet celou směnu, někdy až 12 hodin.
Problem je, ze na nekterych linkach nepotkate klimu, a jelikoz nejsou rovnomerne rozlozene spoje, tak take treba 4-5 souprav za sebou klimu nema, a pak treba 3-4 ji maji…
Přibližně jen čtvrtina, někdy třetina vlaků má celovozovou klimatizaci a vozy vypravují snad jen 3 vozovny… Motol, Vokovice, Žižkov, jestli je nějaký vůz i v Kobylisích, nevím. A samozřejmě se nepustí ven všechny, některé stojí jako záloha pro garantované nízkopodlažní spoje., některé jsou odstavené po nehodě nebo kvůli závadě. Pokud nemá některá z těch vozoven podíl na nějaké lince, tak tam klimu nečekejte. Např dnes na lince 5 jen jedna souprava T3R.P, zbytek 15T s klimou. Na lince 9 taktéž naprostá většina s klimou. Obě linky vypravuje Motol a Žižkov, 15T s klimou byly i na negarantovaných spojích, protože o… Číst vice »
Anebo můžu jet rovnou autem, které vytáhnu z garáží a funguje mu klimatizace. Ale kde je pak ta konkurence pro IAD třeba o prázdninách?
Otočím to trochu. Jaké služby dlouhodobě v MHD čekáme, že budou, když studenti platí levnější jízdné než v roce 1994 a dospělí levnější než v roce 2000? 😉 Přitom od těch dob byly investice do tratí, vozidel i nárůstu provozu naprosto obrovské. Ale jednou to na možnosti města prostě musí narazit. Dovedeme si představit služby a objem dopravy na úrovni 90. let, kdy nebyly bezbariérové tramvaje, busy ani vstupy do metra, nebyla žádná klimatizace a spojů jezdilo v zásadě o 50 % na ujeté kilometry méně?
Je to tak. Kdyby měl DPP od města dost peněz, tak určitě rád nakupuje další stovky nízkopodlažních klimatizovaných vozidel každých 5 let. Nyní platí cestující sotva 15% nákladů (což bude s další modernizací a zachováním levných jízdenek klesat). Takže se šetří a provádějí se modernizace či levné náhrady ve formě T3R.PLF a KT8D5R.N2P. Pokud se to používá na okrajové či méně zaplněné linky, noční jízdy, tak proč ne.
No, to by museli mít na to politici koule. Zdražit Lítačku, zdražit parkování – a do něj Lítačku automaticky zahrnout, ať mají řidiči motivaci jezdit MHD.
Problém je, že to zdražení předplatných pomůže daleko, daleko míň, než si ti, kdo ho navrhujou jako jasný řešení, představujou. Řekněme, že zdražíme roční tramvajenku na dvojnásobek, což není málo (a že jich prodáme stejně, jako dosud, což ve skutečnosti pravda nebude, za dvojnásobek jich bude citelně míň, ale berme to jako zjednodušení). A že jednotlivé jízdné zůstane stejné (protože to nijak ultralevné není a vzhledem ke kvalitě služeb už vůbec ne). Vzhledem k podílu předplatných (menšina) a jednotlivých jízd (většina tržeb) se dostanete ze situace, kdy tržby z jízdného pokryjou s bídou pětinu nákladů do sitace, kdy to bude… Číst vice »
V zásadě máte pravdu. Ale také se musí řešit slevy okolo. Před 30 lety nebylo běžné mít skoro 80 % slevu do 26 let, zdarma se nejezdilo do 15, mezi 60-65 nebyla poloviční sleva a zdarma se nejezdilo od 65. Když tohle připočtete k levné základní lítačce, je logické, že systém PID má opravdu mizerné příjmy. Což ale neznamená, že se nemá pracovat i na straně výdajů.
Nebojte přijde AB a budou slevy ještě větší
To bude ta MHD úplně zdarma, a ještě půjdou na dlažbu revizoři…
On je taky problém ta roztahanost Prahy, kdy jednotlivý cesty jsou v průměru násobně delší, než v hustších, lépe stavěnejch a organizovanejch městech. Tím samozřejmě náklady na cestujícího dost rostou. Jak jsem psal v diskusi o té clickbaitové anketě oblíbenosti MHD, kde se Praha z roku na rok „propadla“, tohle město klade na MHD leckdy až nesmyslný nároky. Čemuž ovšem DPP a ROPID jde taky dost naproti nevyvážeností (řadu těch cest prodlužuje absence kolejových tangent a to, že tangenciální busy jsou většinou minimálně v části trasy neuvěřitelně kličkující vymetáky) a potíráním bezmotorové dopravy, které se bojí jako konkurence (takže pak… Číst vice »
No…když to dobře půjde, tak v roce 2060 už nebudou v provozu žádná úplně nízkopodlažní vozidla.
Nejblíže tomu budou patrové autobusy pro NAD.
Jestli je tu někdo, kdo už se projel: Funguje ta klimatizace pořádně?
Teprve zítra začne kalendářní léto, ale už nyní je mnohdy tramvajích sauna. T3 díky velkým oknům fajn dokud dlouho nestojí, 14T nic moc, 15T slabota – ani když má klimatizaci (řidič ji nezapne? nefunguje?).
Autobusy také žádná sláva, naposledy v „klimatizované“ SORce tak 30°C. Pocitově řidič klimu nezapnul, ale člověku je blbé otevírat okna, protože neví zda je fakt zapnutá…
Toto by chtělo do budoucna vyřešit, věřím že je to pro spoustu lidí faktor proč sednout do vychlazeného auta (které nám to pak město vyhřívá ještě mnohem víc:)
Bohužel se mi zdá že záleží na voze, někde člověk ani nepozná že klimatizace jede, jinde je chládek hned po nastoupení. 15T klimatizovat umí slušně i v největších vedrech, jen je otázka jak je to s údržbou a jestli řidič dobrák na konečné nenchá všechny dveře otevřené (to jsem viděl spíš v zimě a topení šlo samozřejmě na plno ven). Jinak 14T i 15T bez klimatizace na konečné na slučníku je prostě pařák vždycky.
Zkusenosti z busu, sor miva casto klimu slabsi, nebo ji nekontroluji a uz tolik nechladi,… lide casto otviraji okna, kdyz bus stoji na konecne, nechladi a rozpali se, pak to trva, nez se vychladi… ale uz jsem jel i takovym, kde bezela klima a bus i topil, ci bezela nen jedna z nich a druha ne…
SOR jsem ještě nezažil pořádně funkční. V 332 běžně výheň a přesto že klima (nebo větrání) hučí, ani po 15 minut jízdy od konečné se to nevychladí téměř vůbec. Pak člověk vychází ven z busu a i když je venku vedro, je to příjemnější, než uvnitř MHD…
Bylo by fajn mít někde v busech indikátor pro cestující jestli je klima ON/OFF a podle toho by se pak mohlo otevírat. Jinak holt lidi budou okna otevírat sami a efekt klimy bude zbytečný –> řidiči ji nebudou zapínat –> bude vedro. 🙁
Je to tak, je tam velmi slaba, je to vyrazne znat oproti treba solarisum nebo ivecu…
Sor je tragédie od začátku. Největší ale problém je, že ji řidiči běžně ani nezapínají. Vůbec nechápu, proč na to není nějaký předpis.
Aha, fakt ji nezapínají? Takže papírově máme busy s klima, ale reálně ani nefunguje. 🙂 No super.
Copak klima. Papírově máme všechny busy nízkopodlažní. Reálně by na to museli řidiči pečlivě najíždět k obrubníku (což nedělaj a jsou zastávky, kde to ani není možný, protože jsou v zatáčce) a používat kneeling (to taky nedělaj)…
Klimatizace v 15T je nastavena z výroby. Pokud jede ventilace, je zbytek v automatu. Řidič nemůže pustit samostatně jen ventilaci bez klimatizace, pouze má možnost upravit spínací hodnotu -2/+2° po půl stupni. Osobně to používám, asi není potřeba při venkovní teplotě 20° vozit za sebou vůz vychlazený na 18. Režim topení a klimatizace se přepíná cca při venkovní teplotě 18°. To nastavení od výrobce má své mouchy a občas se stává, že tramvaj chvíli topí a chvíli chladí. S rostoucí venkovní teplotou se zvyšuje i ta spínací. V letním parnu kolem 35 se vnitřní teplota drží kolem 28-30, ve vozech… Číst vice »
Od výroby byla nastavena trochu tvrději, byl to fakt mrazák a mezi článkama lidem kapala voda na hlavu jak to kondenzovalo. Po pár letech se to vyladilo na slušnou úroveň. Bohužel nefunkčnost klimatizace není nikde indikována a tak lidi třeba zavřou okna dle piktogramů, ale ve voze je dusno stále a je to ještě horší.
Ad větrání na konečné. Je rozdíl otevřít, někdy vyvětrat když je to třeba, a ne mít zapnuté topení při mrznoucí teplotě a celou přestávku třeba dvacet minut otevřené dveře, což jsem zaznamenal.
Každý článek má svoji jednotku, takže v případě nefunkční klimatizace můžete nejčastěji poznat rozdíl přechodem do toho vedlejšího. Pokud už je horko velké a vidím všechna okna zavřená, tak už to oznamuju sám, aby si je otevřeli. No většinou na mě koukají jak na idiota, proč by měli ve voze s klimatizací otvírat okna. Že je uvnitř klidně 40° pro ně není důkaz nefukční klimatizace…. Věřte, že ani 20 minut někdy na ty extrémní jedince nestačí. Cestující se před smraďochem stěhují klidně i o dva články, u soupravy T3 přebíhají v zastávkách do prvního vozu, otvírají okna klidně i v… Číst vice »
Když vezli média, tak jsem byl vyloženě překvapený, jak velmi silná ta klima je. Jak naběhli šotouši a tramvaj byla přeplněná, v zásadě nebyl rozdíl oproti nejstarším T3 bez klimatizace. Uvidíme, dejme tomu čas. Asi bude dost záležet na obsazenosti…
To ale dobre neni, klima by na to mela reagovat, trochu mam obavu, ze pri preplnene tram v centru pak lide budou chtit otvirat ok a a pak to zariznou..
Jinak 15T vetsinou chladi pekne…
To jsou špatné zprávy, že to v přeplněném stavu klima neutáhne. V centru, kde je nejtepleji, jsou taky tramvaje nejvíc plné… A s časem se bojím že se výkonnost klima jednotek pouze bude snižovat.
Já jsem se svezl jen pár zastávek na Barrandově ke konci trasy. Tramvaj pořád úplně nacpaná, ale byla tam vyloženě zima. Buď klima sama zvýšila výkon nebo do toho zasáhl po cestě řidič.
14T klimu nema a jen male vyklopky… 15T maji klimu az v druhe serii, v prvni serii ma klimu jen jedna…
Jo, to jsem myslel. Ale ani v té druhé sérii 15T to není žádná sláva.
Občas člověk naopak narazí na nesmyslně přechlazenej kus, až je to o zdraví, jakej je to šok oproti teplotě venku. To pak přiznám se otevírám okna právě proto, abych účinnost klimatizace snížil.
Jsou „hodní“ řidiči, kteří posunou teplotu hned ráno ještě o ty 2 stupně dolů…. venku 22, prší a ve voze běží klima na 18-19°. Po střídání to po některých musím pravidelně vracet zpátky. No a taky jsou řidiči, kteří tu funkci úpravy teploty ani neumí najít, takže to po takovém dobrákovi ani nespraví a jezdí tak třeba až do půlnoci.
Stejně tak jsou řidiči, kteří vyjedou s vymrzlým vozem s vozovny a ani topení nezapnou, to se týká spíš vozů T3. Nechápu, proč řidič nechá vnitřní teplotu takovou, že mi mrzne ruka při držení se tyče.
Obecně stupeň topení podle venkovní teploty (cca od 10° dolů) vyhlašuje dispečing, ten platí pro všechny vozy mimo 15T, tam to řidič nemá jak ovlivnit. Že dispečing po vzestupu venkovní teploty (někde uprostřed Prahy) zruší topení samozřejmě neznamená, že řidič topit nesmí, může pořád, záleží na něm. Někdy se stane, že jen řidič zapomněl, někdy to může být prasklá pojistka, to řidič podle vypínače prostě nepozná, a jako cestující máte právo se ozvat… Samostatnou kapitolou jsou vozy odstavené v zimě venku a bez zapnutého temperování. To je radost přijít ráno k omrzlému vozu, se kterým mám být za 20 minut… Číst vice »
2
To jsem nevedel? Mel jsem za to, ze zkusebne instalo ali jen do jedne…
Jedna zkušebně z výroby a do jedné se dodělávala dodatečně než to Piráti s Marvanovou stopli…
Tak jsem se s ní svezl a musím říct, že je nejen tišší, ale i jízda působí mnohem hladčeji, méně nadskakuje na výhybkách a zatáčky projíždí svižně. Přes dav lidí jsem sice moc z interiéru neviděl, ale na první dojem mi přijde velmi pohodlná.
Je to tak, zvuk jízdy přes výhybky mi dost připomíná západní vozy v Německu (i ty starší), které mají dost kultivovaný zvukový projev. Spíš jsou to nízké tlumené tóny, žádné pojízdné železářství.
To přijde až se trochu ojezdí.
14T a 15T byly taky zpočátku tiché…
15T řinčela jako nová mnohem víc než teď. Škoda kvůli tomu dělala nějaké úpravy kotoučových brzd.
Kousek jsem se svezl, a byť byla tramvaj beznadějně plná, bylo to takový hezký vidět, kolik nejrůznějších lidí to zajmá a jsou na ni zvědaví. Nejlepší byl mladý pár na mé nástupní zastávce, kteří měli obrovskou radost, sotva se z křižovatky tramvaj vynořila. První dojem je, že se Škodovce povedla.
Prvni dny v provozu je to spise peklo, spousta lidi se chce svest, hodne 10-15 letych co na konecne zaberou vetsinu, ne-li vsechny, sedacky, a jedou na druhou konecnou a zase zpet.. pro cestujici nad 50 let a hure chodicich je absolutne nepouzitelna, pac je nikdo nepusti sednout… a mam i zkusenosti od starsich stredniho veku, co se snad ani nemyji, a ti se do vozu nacpou take ke svezeni a nataceni klipu ci fotografovani… V takovych obdobich jsem rad, ze vzdy jezdi mimo poradi… Ja ji videl zvenku a rekl bych, ze neni tizsi oproti 15T, mozna tolik nerachoti,… Číst vice »
Svést by se možná někteří chtěli nechat také, ale v tomto případě si myslím, že jste spíš chtěl napsat svézt…
Pro případné dyslektiky mezi čtenáři to ještě napíšu explicitněji: svést – od slova svádět, svézt – od slova vozit.
Mnozí šotouši smrdí. Vžycky to tak bylo.
Ty teenagery běžící pro místo jsem viděl v nějakém videu. Já bych takového ze sedačky vyhodil čistě z principu i když normálně stojím raději, než bych seděl vedle někoho cizího.
To tak někam potrebujte dojet, jdete na tramvaj a říkáte si „je chvilku po poledni, bude to prázdné, to si v pohodě sednu“. A pak se do tramvaje kvůli nadrženým šotoušům možná ani nedostanete. To fakt tam musite být všichni najednou? Ona ta tramvaj pohodě i zítra a i za týden. Na fotečky, svezení a následné nadávání jak je to na dvě věci bude času dost.
Dnes jede vložené pořadí, takže si může počkat pár minut na pravidelný spoj, kam se určitě vejdete. Horší to bude o víkendu a dál. Ale jak jsem psal už dřív, skalní šotouši budou mít možnost vozit se zhruba od půl šesté ráno, to bude místa víc.
A proč by měl čekat normální cestující, který to využívá k tomu k čemu je to určeno. Proč nemohou počkat šotouši? VHD tu není pro jejich obveselení.
Protože ten vložený spoj je právě určený pro šotouše !
A vy nemůžete počkat pár minut na další tramvaj, když navíc tahle byla nepravidelná vložená? Ale chápu, úkol zněl kopnout si do šotoušů! A ještě bych se vsadil, že jste tam za ní mířil taky účelně a jen ze sebe teď děláte chytrého…
Ne úkol zněl jasně, VHD tu není pro šoto zábavu. Proč by měl čekat cestující, který někam jede, proč nemůže šotouš přijít jindy?
Pro normální cestující jsou všechny pravidelné spoje, tohle je vložený šotospoj
Ten vložený spoj je k testování vozidla. Je vložený proto, aby v případě závady při testování mohla být stažena z orovizu a nedošlo k narušení na lince. Důvod vloženého pořadí s 52 T není, že to je šito atrakce.
Takže místo, aby to vozidlo normální lidi, tak to bude za veřejné peníze sloužit jako zábava pro šotouše?
Jak tedy najezdit testovací kilometry?
Souhlasím s vámi. Ta tramvaj má vozit běžné cestující. Dnešní pojetí jízd jako šoto atrakce mi vadí.
Hoši zlatí komunisti, pár bílých pendreků přes ksicht by ty ksindly lenivý naučilo, že se má chodit do práce a neotravovat slušný lidi. Poslal bych je rovnou fárat do Příbrami, k převýchově!
Jako šotospoj to fungovalo včera, ode dneška už jezdí na pravidelném spoji.
I Ti šotouši jsou veřejnost. A jízdné platí taky… Sice s Vámi souhlasím v tom, že cílem MHD (jako celku) je hlavně přepravit co nejvíc obyvatel města za jejich cíly (ať už je to do práce, do školy, k lékaři, na nákupy), ale k tomu se přidává i třeba přeprava návštěvníků města (turisté)… Ale ti šotouši jsou také většinou obyvatelé města a tuhle příležitost (nový typ tramvaje) mají v Praze tak jednou za 10 let. Tak buďme taky trochu tolerantní… Třeba se z některých z nich pak také budou rekrutovat řidiči a další potřebné profese pro DPP. Byl to fakt… Číst vice »
Proč se Praha zas o trochu neposune a nedá všude místo označovačů už rovnou automaty na karty? Nebo ideálně něco kombinovaného.
Automaty na karty tam jsou, ale pokud jsou stále v prodeji papírové lístky, musí tam být i klasický označovač.
Ale nemuselo by to furt tisknout papírové jízdenky jak v pravěku.
Dokud se ty papírové jízdenky dají (někde jinde) koupit, musí se dát v tramvaji označit…
No v zásadě ne…
Až bude MHD zdarma, tak nebude potřeba označovat jízdenky…
Automat na karty v sobě má i díru pro označení papírového lístku. Na to nejsou potřeba dvě různý mašiny…
Aha, to jsem si ještě nevšiml, jakožto hrdý majitel předplatného 😉
Pražský má bohužel jen díru na výdej lístků.
Jednak může být kombinovaný a druhak má být minimálně u každých druhých dvěří. Není moc pohodlné protahovat se plnou tramvají k jedinému automatu v dlouhém voze. Řekl bych že dnes si už víc lidí koupí jízdenku kartou než že si označí papírový lístek. To spíš dělají skupiny turistů, kterým to průvodce koupil předem.
Znám to jen z Brna, kde je u každých dveří tento označovač, co obslouží karty i papír…
https://dopravacek.eu/wp-content/uploads/2024/01/DPMB-Brno-automat.jpg
Ono to zas tak nové a revoluční není. 52T je zaplať Pán Bůh zcela jiná jako 15T, ale to neznamená, že něco podobného již Škodovka nedělala. 52T vychází z bratislavských 29T (a obousměrné 30T, jenomže obousměrné Praha nechce), které se za 10 let provozu osvědčily. Na rozdíl od bratislavských, které jsou na 90% nízkopodlažní, 52T bude 100%-ně NP. Pokrok holt nezastavíš.
Poradím vám.
100% – stoprocentní
100 % – sto procent
Je z toho článku tak nepochopitelné, že se jedná o zavedení nového typu tramvaje do pražského provozu? Proč má někdo potřebu někomu vkládat do úst něco, co neřekl a pak mu to vytmavit?
Černa tlama 2.0.
*Černá huba 2.0. Promiňte, už je pátek 🙂
Copak, že vůz není na mapě PID?
Můj odhad je že k tomu není oficiální jízdní řád v datech, tak se to nezobrazuje.
To budou sedadla s umělou kůží, že?
Za mých časů se tomu říkalo slizká koženka.
Nejlíp stejně zní veganská kůže 🙂
To je pravda. 😀
To je jako kůže z veganů? No fuj… 🙂
A nic jiného si tenkrát národ nezasloužil.
Jinak by totiž hrozilo, že to nějaký také-spoluobčan zleje pivem, umaže větrníkem, zamastí buřtem nebo tak…což koženka snáší daleko lépe než normální potah…
Standardy PID jste objevil až teď? :-]
Z fotek vypadá interiér dosti sterilně, to je ale asi dané absencí propagačních materiálů pod stropem. Přijde mi, že v 15T facelift jsou mnohem slušivější sedadla, líbila se mi ta hra s šedými a červenými sedačkami, tady ty autobusové jsou takové laciné… A také bych čekal více informačních tabulí a moc nerozumím tomu velkému logu DPP které zabírá čtvrtinu velikosti informační obrazovky… Možná by bylo lepší tam dát přestupy? A vůbec, nemělo by to mít informační systém pid?
Není to logo DPP placeholder čísla linky?
Pravděpodobně ano, bude to fotka z toho ofiko přestavení. Nicméně stále je otázka, proč takovou obrovskou plochu zabírá ta nejméně podstatná informace pro cestujícího, tj. číslo linky, ve které už jede. Tedy ona to otázka není, přeci to tak kdysi bylo z vnitřní i vnější strany cedulí!
To je tím, že je tam všechno bílé. V 15T je to barevnější.
Proč to má dva různé druhy značkovačů? Neznám pražské reálie, ale myslel jsem, že i v Praze už je něco jako Pípni a jeď…
Jeden značkovač vypadá jako klasický na lístky, ale je tam vidět i nějaký moderní. Díky za případné objasnění.
Není Pípni a jeď, je odbavení ve voze (stejné jako v Plzni, kde akorát je od roku 2005, upgradováno na podporu i platebních karet od roku 2015).
Nějak nevím, co je na Pípni a jeď tak skvělého (ty způsoby, kdy člověk nemusí hlídat odhlášení, budiž, ale to zas žere hrozně baterku 🙁 ).
Co je na tom skvělého? Třeba to že je to jednoduché, rychlé a nepotřebujete nic co běžný člověk nemá u sebe.
A taky by mě docela zajímalo jak by pípni a jed‘ mohlo žrát baterku ? Vždyť v platební kartě ani žádná baterka není a mobilem provádíte „platbu“ doslova pár vteřin.
To není fairtiq… jak to žere baterku?
U Pípni a jeď žádné odhlášení řešit nemusíte (jen při velmi krátké jízdě), žádnou baterku nic nežere. Si asi pletete s Fairtiqem a a ni tam si nemusíte hlídat odhlášení při správném nastavení.
Člověk položí jednoduchý dotaz a dozví se kupu nesmyslů…
Ten “moderní” oranžovej neni značkovač, ale právě to pípni a jeď. Rovnou si tam jde koupit bezkontaktně jízdenku, která už se pak označovat nemusí.
Nejsou pípni a jeď systémy, kdy je jízdenka vázaná na platební kartu, průkazku apod., kdežto v Praze je to jen malý automat prodávající jízdenky?
Praha pípni a jeď nemá, podle Ropidu to nejde s integrací středočeského kraje (nejspíš se jim prostě nechce).
Takže máme označovače na předem koupený papírový lístky a někde uprostřed tramvaje jeden „miniautomat“, kde zaplatíte kartou a vytiskne vám to lístek.
Pokud by mělo být pípni a jeď dokonalý, mělo by být pro celý PID, ne jen segregovaně v Praze. Jízdný je však levný a osazení zařízení do všech vestibulů metra a do všech vozidel místo jednoho čtyři až šest zařízení by stálo tolik, že by se vybíralo jízdné nějaký čas jen na výstavbu systému pípni a jeď. Proto se čeká na jeho modernější verzi s mobilem, kde odpadne investice do těch zařízení a jejich údržba.
Zajímavé, že v jiných městech to jde. 🙃
Jak vás tak čtu, nebylo by lepší fakt rovnou vyhlásit MHD v Praze zdarma? Vybere se málo a ještě je to vybírání strašně drahý…
…a tak by se ušetřilo za mzdy revizorů, kteří jsou tak pracovití, že je člověk potkal za 3 roky šestkrát…
Chápu, že slavnostní okamžiky vyžadují silná slova, ale myslím, že z pohledu běžného cestujícího nová éra pražských tramvají začal před dvaceti lety, když vyjely 14T – to bylo vozidlo zásadně odlišné od předchozích generací. 15T a 52T jsou jinak konstrukčně řešené, ale z hlediska běžného cestujícího to splývá 😉
Přesně tak. Až 14T byla nová tramvaj, zcela odlišná od toho, co tu do té doby bylo. Nepočítám RT6N1, která tu jezdila jen jedna a nepříliš úspěšně a nepříliš často. Přesto jsem se s ní měl možnost nejednou jako cestující svézt…
Pro bezneho cestujiciho (=ten co nakup plati at uz pres dane nebo jizdne) je potreba nejak zduraznit ze dostane lepsi cestovni prostredek aby snaze prijmul utraceni miliard za desitky novych vozidel. Ja osobne nove klimatizovane vozy vitam a doufam ze nezustane u pouhych 40 ze zakladni objednavky
Asi tak, nová éra bude až se toho koupí stovky kusů a všechny tramvaje (kromě retro linek) budou nízkopodlažní a klimatizované, což bude ještě dost dlouho trvat.
Nemuselo by to dlouho trvat, protože 200 vozů 52T je ekvivalent 400 vozů T3, kterých je ve vysokopodlažní podobě v Praze cca 330. Takže většina vysokopodlažních T3 by mohla brzy zmizet, pokud se dodá všech dvě stě tramvají a ne jen zatím zasmluvněných čtyřicet.
Podle rozvoje linek 2022-2032 bude potřeba 110 vozů navíc na nové tratě. Takže jsem zvědavý, ty nejstarší, vysokopodlažní vozy by se nahradit snad mohly no.
A zrovna tak začne nová éra, až bude veškerý tramvajový provoz zajišťován tramvajemi s pracovním označením T3R.N.
A to prosím pěkně v celé ČR v červeno-krémové barevné kombinaci.
Kdyby se někdo ptal, tak stále rozdýchávám šok, ale už se mi daří lépe, děkuji!
To je ta 52T tak strašná?
Viděl jsem ve městě při testovacích jízdách a je to pěkná reprezentativní tramvaj. Nezvykle tichá. Doufám, že dojem z jízdy bude stejný!