Nová éra pražských tramvají. Škoda 52T vyjíždí s cestujícími

Škoda 52T před první jízdou s cestujícími. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

První jízdu obsadili “šotouši”.

Pátek 20. června 2025 se zapíše do dějin pražské MHD jako den, kdy se veřejnost poprvé svezla novou tramvají Škoda Forcity Plus 52T. O premiérovou jízdu byl mezi nadšenci velký zájem, tramvaj zcela zaplnili.

„Tohle je historický okamžik, nová éra pražských tramvají,“ řekl deníku Zdopravy.cz před první jízdou tramvaje 52T náměstek primátora Prahy Zdeněk Hřib.

Nejdříve se v tramvaji svezli pozvaní hosté a média, a to z vozovny Hloubětín. Následoval přesun na smyčku Lehovec, odkud ve 12:51 tramvaj vyjela do ulic metropole na lince 12 s konečnou zastávkou Sídliště Barrandov.

Video z první jízdy 52T s cestujícími:

Nazpět se vozidlo vydá ve 14:18, stejnou trasu pak dnes zdolá ještě jednou, a to s odjezdem z Lehovce v 15:43. V rámci druhé jízdy má na Barrandov přijet v 16:51. Zpět se vydá v 17:14, na obratiště Lehovec přijede v 18:22.

Oproti ostatním pražským tramvajím je jízda Škodou 52T velmi komfortní. Uvnitř působí prostorně, je příjemně klimatizovaná, za jízdy nic nerezonuje, neskřípe. Srovnávat lze se současnými standardy, jaké známe například z ostravských Stadlerů či 39T.

Škoda 52T na Palmovce.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T na Palmovce.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T na Palmovce.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T během první jízdy s hosty.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T během první jízdy s hosty.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T během první jízdy s hosty.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýPrvní jízdu obsadili “šotouši”.
Foto: Zdopravy.czPrvní jízdu obsadili “šotouši”.
Foto: Zdopravy.czPrvní jízdu obsadili “šotouši”.
Foto: Zdopravy.cz

Druhá fáze zkoušek

Dnešní nasazení tramvaje do zkušebního provozu s cestujícími je druhou fází homologací vozidla. V první fázi zkoušek musely první dva dodané kusy nové tramvaje Škoda Forcity Plus 52T najezdit celkem 20 tisíc kilometrů, z toho první polovinu bez zátěže, druhou polovinu s různou zátěží.

Homologační jízdy probíhaly mimo jízdní řády v celé pražské tramvajové síti v režimu 24/7. V rámci zkušebních jízd ve druhé fázi homologace stanovil Drážní úřad nájezd dalších 20 tisíc kilometrů.

DPP zatím nakoupí 40 kusů tramvají 52T, na dalších 160 má až do roku 2032 uzavřenou opci. Letos v prosinci musí být v Praze 20 plně homologovaných vozidel, za dalších 12 měsíců pak zbylých 20.

Škoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

V provozu maximálně sedmdesát

První vyrobená tramvaj byla poprvé představena veřejnosti letos v lednu, zhruba rok po podepsání smlouvy. Vozidlo má konstrukční rychlost 80 km/h, provozně však bude s cestujícími jezdit maximálně 70 km/h, a to pouze na vhodných tratích. Původně vedení hlavního města zamýšlelo objednat tramvaje pro provozní rychlost 80 km/h, zejména s ohledem na plánovanou novou trať do Zdib, která by měla mít místy rychlodrážní charakter, či trať do Modřan nebo na Barrandov.

Škoda ForCity Plus 52T je jednosměrná, pětičlánková, 100% nízkopodlažní tramvaj. Konstrukce nové tramvaje kombinuje vícečlánkové vozidlo se dvěma volně otočnými podvozky pod krajními články a se dvěma částečně otočnými podvozky pod vnitřními podvozkovými články.

“Z hlediska tramvajové infrastruktury je Praha jedním z nejnáročnějších měst na světě,” uvedl ke složitosti a specifikům pražské sítě místopředseda představenstva Škoda Group Tomáš Ignačák.

Zcela nový typ tramvaje

Jedna tramvaj vyjde na 83 milionů, za zatím objednaných 40 kusů tak DPP zaplatí 3,32 miliardy korun. Tramvaj vznikla jako zcela nový typ, má tak svá specifika. Jde zejména o technické řešení brzdy, kdy je standardní hydraulika nahrazena elektromechanikou. Když vypadne napětí, brzda se dostane do 100% účinku, a měla by tak být bezpečnější i méně nákladná na provoz.

Další novinkou je klimatizace, ve které je jako chladivo poprvé použit plyn R290, tedy propan. Tramvaj je vybavena antikolizním systémem, kdy laserový radar snímá trať po celou dobu jízdy. Palubní počítač má pak v sobě nahranou trať, ví, kterými body se nemá zabývat, a řeší jen anomálie. Dokáže tak predikovat srážku.

Ani nové tramvaje 52T nebudou jezdit s cestujícími 80 km/h. Šéf DPP vysvětluje, proč je to v Praze problém

Tagy 52T Dopravní podnik hl. m. Prahy Dopravní podnik hl. města Prahy dpp praha škoda Škoda ForCity Plus 52T Škoda Group
58 komentářů