Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví Letiště

Norwegian končí s lety mezi Irskem a severní Amerikou, kvůli MAXům

Boeing 737 MAX společnosti Norwegian. Foto: WWW.IANGEORGESONPHOTOGRAPHY.CO.UK
Boeing 737 MAX společnosti Norwegian. Foto: WWW.IANGEORGESONPHOTOGRAPHY.CO.UK

Uzemnění letadel Boeing 737 MAX, jehož konec je v nedohlednu, má další oběť. Jsou jí linky společnosti Norwegian mezi Irskem a severní Amerikou. Nízkonákladový dopravce oznámil jejich ukončení na 15. září. Jde o šest spojů z Dublinu, Corku a Shannonu.

Podle šéfa dálkových letů Matthewa Wooda nejsou linky z Irska kvůli uzemnění MAXů životaschopné. „Od března jsme se neúnavně snažili minimalizovat dopad na naše zákazníky najímáním náhradních letadel pro provoz mezi Irskem a severní Amerikou. Protože však datum návratu 737 MAX do provozu zůstává nejisté, je toto řešení dále neudržitelné,“ doplnil Wood. Firma už před oficiálním oznámením musela zrušit řadu letů přes Atlantik.

V roce 2017 přitom patřila k průkopníkům nízkonákladových zaoceánských letů, sázela přitom právě na stroje B737 MAX. Kvůli kratšímu doletu je nasazovala především z Irska a Skotska, v severní Americe zase objevila málo známá letiště. Z Dublinu létala do Hamiltonu (Kan.), Newburghu (USA) a Providence (USA), z Corku do Providence a ze Shannonu do Newburghu a Providence.

Cestujícím slibují Norwegian vyplacení náhrady za zakoupené letenky nebo přesměrování cest, u pilotů uvedly, že propuštění bude až tou poslední variantou.

„Chtěli bychom poděkovat letištím Dublin, Cork a Shannon, letištím New York Stewart, Providence a Hamilton, partnerům v cestovním ruchu a našim kolegům a zákazníkům za podporu transatlantické expanze Norwegian z Irska, která probíhala od roku 2017,“ uzavřel Wood.

Firma loni začala brzdit rychlý růst a zaměřila se na návrat do zisku, a to především skrze snižování nákladů. To se děje mimo jiné osekáváním přebujelé sítě linek. Společnost prodala část letadel a odložila nákupy dalších. Uzemnění letadel Boeing 737 MAX přineslo podle firmy dosud ztrátu zhruba 400 milionů norských korun.

tagy
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel
Host
Pavel

Všetky linky z Írska boli dotované buď letiskami, alebo miestnou organizáciu cestovného ruchu. Letiska v USA dotovali linky tak isto. Lety z DUB boli na začiatku operované s NG ale so zníženým payload, po príchode B737 MAX s plnou sedačkovou kapacitou. Ekobomicky to ale nikdy nevychádzalo, pokiaľ by neboli lety podporované na oboch stranách. Podobný problém je aj s EI a ich A321LR kde EI má feed z DUB ale linka na US strane je platená z miestnych zdrojov.

Jan Sůra
Admin

Zdroj?

GPGP
Host
GPGP

Tak záleží na vytížení letadel, jestli byli z min. 70% plné, a létali to 737-800 a biznisove bylo počítáno s Maxi tak se nedivím.
A navíc splátky těch 9 MAXů musí splácet i když nelétají…
Jak by se vám líbilo, kdyby jste měl nové auto, a nemohl s ním jezdit kvůli závadě jejíž oprava by trvala min. rok, stárlo by nejen auto ale i vy jelikož by jste chodil pěšky. 🙂

Prostě viník je Boeing, páč podcenil MCAS a nedostatečně to otestoval.

Panelák
Host
Panelák

Aneb „co všechno se dá svést na MAXy“…
Norwegian se potřeboval svých „TATLů“ prostě zbavit, protože jim to dělá díru do ekonomiky. Je to něco jiného než „nízkonákladově“ otočit letadlo čtyřikrát nebo pětkrát po Evropě.

Tom
Host
Tom

Lenže Norwegian nie je klasicky low cost. Ktorý si lieta po Európe. Dopláca na Boeing ci je to 737 Max alebo 787 dreamliner. Tie linky boli viac focusovane na írske komunity v USA preto lietali aj z corku a shanonu do USA. Nemyslím že boli stratové ale momentálne si nemôžu dovolit ACMI alebo iný prenájom keďže ceny vyleteli až príliš vysoko. Norwegian krváca tak ako iná letecká spoločnosť kvôli maxum a dreamlinerom. Čo nelieta to nezarába. Ani Smartwings asi dospel že stávka čisto na 737 je veľm zradná. Takže asi zaradia a220 a320 to flotily. Bude lacnejšie a km ene… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Neřekl bych, že za to můžou jen Maxy, ekonomiku provozu měli ztrátovou už před jejich uzemněním. S motory Dremlinerů to pravda je dost nepříjemná komplikace, která narušuje ekonomiku provozu. Maxy určitě mají vliv na plány v záoceánské dopravě, tam jsou nepříznivé důsledky nepřehlédnutelné.

Martin V.
Host
Martin V.

Před pár dny se jim při startu z Říma vysypaly lopatky turbíny z motoru RR-Trent. Ty fotky jsou docela hustý – auto ve Fiumicinu s rozbitým sklem, uvnitř hrst kovových střepů…

Panelák
Host
Panelák

Samozřejmě že byly ztrátové. Norwegian je něco jako SkyEurope blahé paměti, ten model provozu na rozhraní LCC a klasických aerolinií moc nefunguje.

Pavel
Host
Pavel

Na írskom fóre sa píše, že žiaden z letov ponad Atlantik operovaným z Írska nebol ziskový, napriek finančným podporám ktoré tieto linky mali. Zrejme sa už ukazuje, že lietať za 150eur za segment ponad Atlantik sa nedá na lietadle bez dostatočného feed load na oboch stranách. A MAX ale LR to nijako nezachránia.

Tom
Host
Tom

To je dosť možné , ale zásadný úder týmto linkám zasadilo uzemnenie maxu. Takéto linky potrebujú 3 až 5 rokov aby sa rozlietali a ustálili. Lietali na malé letiska kvôli menším poplatkom a oveľa prijatelnejsim podmienkam. Dublin lietali s 787. Cork a Shanon boli obsluzovane s 737 Max. Tie lietadla nemali biznis triedu ale len economy a možno premium economy. Myslím si že dopyt by aj bol .

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll