Norsko zavádí speciální daň na elektromobily podle jejich hmotnosti
Audi e-tron se stalo v roce 2020 nejprodávanějším vozem v Norsku. Foto: Audi
Norská asociace elektromobility plány odmítá, požaduje výkonové zpoplatnění podle ujetých kilometrů.
Tak elektroauto je jedním z největších greenwaschingových aktivit. Je sice pravda, že elektromobil trochu zlepší životní prostředí v daném místě, ale je třeba si přiznat, že daleko ekologičtější je, když auto vůbec nevyjede.
To máte sice pravdu, ale řidiči na to nějak moc nechtějí slyšet.
Kdyby se stejné prachy narvaly do vývoje syntetických paliv z recyklovaných materiálů nebo jiné alternativy, už bychom na to jezdili.
A kde byste asi tak to množství zdrojů pro výrobu syntetických paliv vzal, he? Však si srovnejte, kolik plastového odpadu doma vyprodukujete a kolik paliva za stejnou dobu spotřebujete (včetně cest letadlem a jinou hromadnou dopravou).
Bude to tak jednou všude v Evropě. Ostatně, bude snadnější znevýhodnit spalováky, než zvýhodnit elektriku.
To se nedivím, že elektráci chtějí výkonové zpoplatnění silnic, když toho po nich najezdí minimum – to je auto tak do krámu a zpátky.
S TDI přejedu republiku tam a zpátky bez tankování, na jednu nádrž.
Kdybych měl tu samou trasu urazit elektromobilem, tak jedu raději vlakem.
Čeština má pro to krásné vyjádření: elektromobil je auto na baterky.
„je to na baterky“ Zkuste popřemýšlet, jak to úsloví vzniklo.
Jen dodám, že americká ropná lobby elektřinu nezakázala a už vůbec ne v Sovětském svazu.
Bla bla bla bla.
Ano, máte pravdu, že na dlouhé cesty je diesl lepší a leckdy i ten vlak. Ale že se toho na elektriku najezdí minimum, protože je to auto do krámu a zpátky, je pitomost. Mám na baterky najeto za rok a půl skoro 30 tisíc km a to nemám nijak extra velkou baterii. Předtím s dieslem jsem nenajel o moc víc.
30 tisíc děleno rok a půl je 55 km denně. To elektro zvládne.
Když o dovolené křižuji ČeskoSlovensko, tak mám u toho spoustu zastávek. Ale vždy stavím tam, kde je to zajímavé.
S elektromobilem bych měl zastávek stejně, ale jen tam, kde je nabíječka… 🙂
Vy jezdíte autem denně? Já tedy ne. Ano, těch cca. 55km je moje cesta do práce a zpět a na ni je to skutečně ideální, zvlášť, když v práci můžu zdarma dobít. Ale je řada dní, kdy autem nejedu vůbec a je řada dní, kdy jím ujedu přes 200km. A i to jde se středně velkou baterií a bez dobíjení cestou bez problémů. I těch cest ve vyšších stovkách kilometrů jsem s tím už několik uskutečnil. Ano česká síť veřejných nabíječek je co do hustoty a umístění skutečně ubohá. Jak přesně je to na Slovensku nevím, ale když jsem tam… Číst vice »
Jedná se jen tedy o narovnání stavu a stejnou daň, co mají spalováky. To jsme všichni čekali, že časem přijde a řešení daní ze zátěže vozovky je dobré řešení. Principiálně spotřební daň pro EV je blbost. Odpuštění daní se vždy bralo jen do začátku. Jako člověk s EV jsem s tím naprosto v pohodě.
Jako fakt Norsko? Elektromobilům země zaslíbená???
Předpokládám, že to mj. kompenzuje spotřební daň za palivo. Takže musí zdanit samotná auta nebo zvýšit cenu el.energie. Mno jo, daň za vývoj…
Samozřejmě, viz níže. „Když se z podporované výstřednosti (kdy dotace kompenzují vyšší náklady na pořízení a složitější provoz – třeba řídkou síť nabíječek) stane standard, přijde i čas to standardně zdanit.“ A spotřební daň na palivo pro elektromobily se zavádí dost těžko. Asi nejlepším (nejspravedlivějším) řešením by opravdu bylo to plošné mýto, ale to je o dost složitější než úprava daňového zákonu.
Aneb jak se stát supermoderním státem s velkým podílem služeb. Právníci, zákonodárci, soudci, lobisti a placení aktivisti mění regulace co nejčastěji to jde, a ta elektrická auta se vyrobí v Číně.
Už se těším, až bude za rok článek o vývoji prodejů automobilů v Norsku.
Nebojte, nebude to mít výrazný dopad. V Norsku je elektřina velmi levná a po tom boomu posledních let je předpokládám velmi rozsáhlá i nabíjecí síť, přitom spalovací motory tam byly vždy velmi drahé (daň z registrace auta snad přes 200% jeho ceny) a za poslední rok výrazně zdražilo už tak hodně drahé palivo.
Holt když se z podporované výstřednosti (kdy dotace kompenzují vyšší náklady na pořízení a složitější provoz – třeba řídkou síť nabíječek) stane standard, přijde i čas to standardně zdanit.
V Norsku byvala elektrina velmi levna ale diky masivnimu vyvozu elektriny z vodnich elektraren velmi velmi podrazila. To se tyka jihu Norska. Na severu je stale levna ale tam jsou el auta k nicemu. A myto uz castecne el auta v Oslu plati. Dalsi taxa kvuli hmotnosti je z duvodu niceni silnic v obytnych ctvrti kde jezdi hlavne tezke Tesly.
Děkuji za objasnění. I tak si nemyslím, že by to výrazně snížilo prodeje elektromobilů. I ta drahá elektřina asi stále nevychází dráž než drahý benzin / nafta (nevím, jak v Norsku, ale v Rakousku ceny na veřejných dobíječkách velmi závisí na cenové politice jejich provozovatele a Vašem tarifu, dnes jsou asi leckdy i podnákladové) a elektroauta nebudou ani po zdražení v Norsku výrazně dražší než spalovací. Ta silniční daň v závislosti na hmotnosti není kvůli novým těžkým Teslám, ta pro spalovací předpokládám platila už předtím, teď se prostě jen rozšířila i na elektro. Má to svou logiku, je to asi… Číst vice »
Zkuste to vzít z druhé strany: co by udělalo s trhem v ČR (zemi elektromobilismem téměř nepolíbené – mluvím o čistých elektro, nikoliv o hybridech) třeba odpuštění DPH z nákupu elektromobilů? Registrace by sice asi stouply o stovky procent, ale z velmi nízkých čísel, takže dohromady byste si toho na silnicích téměř nevšiml. Stále by zůstávaly popelkou.
No já jich za den pár potkám už a je to každý rok víc a víc. Ale fakt je, že zatím je to myslím 1 % nových registrací a asi 1 % u ojetin nově registrovaných.
No právě. Chtěl jsem tím říct jen to, že snížení či zvýšení ceny o 25% v jednom segmentu trhu sice tržní podíly změní, ale ne zásadně. V ČR by to zlevnění zvýšilo podíl EV na registracích třeba z 1% na 5% (=pořád směšně málo), v Norsku zdražení EV může jejich podíl ze 78% snížit, ale ne o polovinu. Tím spíš pokud se malých EV pro kratší cesty dotkne minimálně (měly by se vejít do 500k NOK, čili na ně zatím DPH nebude? a i ta silniční daň nebude tak vysoká). Zákazníci, kteří si pořizují dražší auta, nejsou tolik citliví na… Číst vice »
Německo už snížení dotaci plánuje.
Vím, ale taky nedávno prolétla zpráva, že by je (kvůli neplnění svých klimatických cílů) naopak ještě zvýšili. Takže v tomto se dá věřit jen tomu, co už je schváleno.
Ono by bylo záhodno odebrat podporu především hybridům, protože ta je často zneužívána: u elektra nemůžete jezdit jinak než na elektřinu, ale hybridem můžete jezdit výlučně na benzin (krom toho, co si zrekuperujete) a řada lidí to bezpochyby dělá. Což je v důsledku snad ještě horší, než jezdit čistým benzíňákem (minimálně je to auto zřetelně těžší) a minimálně z hlediska CO2 mnohem horší, než nenáviděný diesel.
Ano. PHEV jsou zlo. Navíc tím, jak se pomalu blížíme k cenové paritě, neubudou dotace v bohatých zemích potřeba. Naopak zejména východ Evropy by měl z dotací EU příspěvek zachovat, popř. zavést. Pokud tedy stále v Evropě plánujeme s koncem prodeje spalováků v roce 2035 přestat.
Já bych PHEV úplně nezatracoval, ony mohou mít své místo na trhu, nejspíš pro někoho, kdo v „každodenním životě“ ujede 90% na elektřinu a dlouhou cestu na benzin jede opravdu výjimečně. I když je otázka, jestli pak má smysl kupovat, udržovat a neustále s sebou vozit dvě pohonná ústrojí, podle mě spíš ne.
Ale když už si někdo myslí, že se mu hybrid vyplatí, tak ať si ho celý zaplatí, ty dotace (a veškeré další výhody, které požívají) na ně jsou nesmyslné, protože jsou velmi snadno zneužitelné. Skvostný příklad lobby výrobců ve spojení s politickým greenwashingem.
Dotace na hybrid nemají smysl, ale jejich provoz právě velice. Efektivně snižují spotřebu benzinových aut a konstrukce je většinou blbuvzdorná a trvanlivá ve spojení s atmosferickým motorem. Měli jsme ve Švédsku půjčeou Kugu 2.5 s hybridem, neměli jsme kde dobíjet, takže na elektřinu jsme jezdili jen prvníCh 30 km, , ale i tak jsme jezdili za 5 litrů. A to bylo nové, nezajeté auto. Auris v hybridu je jedno z nejspolehlivějších aut vůbec, nájezdy jako staré dobré diesely.
Nic by se nezměnilo, obyčejný člověk pořád dělá minimum nákupů, většina jde na firmu právě již bez DPH.
Se spalovák zakáže, jako se zakázaly žárovky. A pak se bude složitě řešit, že u točivých/pracovních strojů…
…že co?
Stroboskopický efekt.
Klasické žárovky se pořád vyrábí, jenom se obtížněji shání. Právě pro specifické požadavky.
Těšit se můžeš, ale nic z toho nebude.
Zajímavé bude co to udělá s trhem. Třeba v Nizozemí každá změna podpory způsobila doslova bouřina trhu. Možná by bylo lepší nejprve zavezt sníženou DPH a teprve později plnou apod. Nestabilita je pro trh horší než přísná pravidla a vysoké daně.
Pardon, ale 😂😂😂
Proč? To je úplně normální vývoj. Nejprve se tlačí na změnu a dávají se výhody tomu směru kam se chce jít (rptpže začátky jsou vždy složité), jak se to převáží, výhody skončí.
No jasně, úplně normální. Všude zmatek a chaos, neustálá změna zákonů, aby maximum i poctivých lidí žilo v pocitu, že jsou zločinci, co můžou být vládci kdykoliv uvrženi do vězení. A dlouhodobé plánování umožněno jen těm, co uplácí vládu a ví, kdy která změna příjde.
To nemá vůbec nic společného s podporou nových technologií. Přesně jak píše Y.K., ta se sice nejprve zadotuje, aby se urychlilo její zavádění, ale když se šíře prosadí – což s sebou nese i zlevnění jejího dalšího rozšiřování – tak už je na ni daňově pohlíženo standardně.
Neřekl bych, že zrovna v Norsku je „Všude zmatek a chaos, neustálá změna zákonů, aby maximum i poctivých lidí žilo v pocitu, že jsou zločinci, co můžou být vládci kdykoliv uvrženi do vězení. A dlouhodobé plánování umožněno jen těm, co uplácí vládu“
No problém bych viděl v té dani k hmotnosti, takže za spalovák dáte menší daň než za elektroauto. Super 😀
Přečetl jste si to celé? Pouze jednu z daní a pouze jednou.
Přečetl a vyšší, i když jednorázově, bude.
Elektro je o nějakých 400kg těžší než srovnatelný spalovák, takže to je 5000 NOK jezdnorázově, čili zhruba 1% ceny vozu. Podle toho se při volbě pohonu opravdu nerozhodujete.
Ono to má i racionální opodstatnění: těžší auto víc opotřebovává silnice a má třeba i vyšší otěr z pneumatik.
Ale ano, jak říká asociace, plošné mýtné by bylo lepší řešení. Ale holt se složitěji zavádí.
Doteraz ta dan pre EV bola 0. Neviem podla coho budu pocitat, ja vychadzam z celkovej hmotnosti vozidla
Napr. taky Peugot e208 – jeho maximalna vaha je 1580 kg takze sa k cene prirata nejakych 1300 euro.
Maximalna hmotnost Nissan Leaf II s 40 kWh bateriou je 2000 kg, takze to mame nejakych 1800 euro k cene. Cena toho leafu je od 34 000 euro.
Leaf s 64 kWh bateriou vazi este o nejakych 140 kg viacej.
Přečtěte si příspěvek, na který jsem reagoval. Zde jde jen o to, o kolik ta daň pro EV bude vyšší než pro srovnatelný spalovák.
Ano, zavedením této daně zdraží EV výrazně více, než o to 1%. Chápu to tak, že EV do 500k NOK (bez DPH) zdraží jen o tuto daň, tedy nějakých 15 – 20k, auta nad tuto hranici o tuto daň a navíc 25% DPH.
normální vývoj bude, že dneska protežované elektromobily se za deset let začnou omezovat jako fuj. A legrační bude, že to co je dnes pozitivem (elektřina je ekologická) se stane negativem (žere to moc elektřiny)
A co podle Vás bude za deset let protěžovanou formou mobility? Nebo zakážeme individuální mobilitu úplně?
Naopak, elektromobily mohou výrazně pomoci dalšímu rozvoji OZE: Pokud budou nabíjeny řízeně tehdy, když v síti bude přebytek elektřiny.
Vodík? Sice to žere ještě více elektřiny, ale je bezpodmínečně nuté modernizovat na novější technologii. Aneb: „Šachy hrát nebudu, kdy tam byl poslední update, co?“
Já bych předně ocenil, kdyby mi ti, co mě tu mínusují, taky konstruktivně odpověděli. Především lojzik.
A nevím, proč by se mělo neustále zavádět něco nového. Teď hlavně máme řadu důvodů, proč razantně potřebujeme omezit spotřebu fosilních paliv.
Vodík taky přijde, ale pomaleji (je mnohem složitější vybudovat potřebnou infrastrukturu) a asi jen minimálně do osobních aut, tam jsou baterie většinou výhodnější. Ale pro těžké stroje (náklaďáky, železnice, stavební technika) se vodík jeví jako výhodnější, tedy alespoň dokud se nepodaří zavést do sériové výroby mnohem lehčí a kapacitnější baterie než ty stávající.
Hm, to si to teda malujete, ale přes všechny problémy s EV, se spalováky bude ještě větší problém. Máte nějaký nápad jak řešit budoucí mobiltu bez spalování ropy?
Na konstruktivní komentář se nezmůžeš?