Norové pokročili v přípravě prvního mořského tunelu pro lodě, Číňané z tendru vypadli
Lodní tunel skrz norský poloostrov Stad, vizualizace. Pramen: Kystverket/Snøhetta/Plomp

Tunel bude vybudován v nejužším místě poloostrova Stad. Bude 1,7 kilometru dlouhý, 50 metrů vysoký a 36 metrů široký.
10 mld zdá se mi extrémně optimistický cenový odhad.
Když je něco „první na světě“ většinou to přinese nové a nečekané problémy, které celou akci udělají mnohem delší a dražší, než si kdokoliv na začátku představuje.
Tipnul bych si, že tam bude dobré horninové nadloží = minimální až žádné ostění a minimum nějaké výstrojové technologie (světla, ventilace?, něco protipožárního?).
Tak doufejme ,že se jim tam neožere nějaký kormidelník a nezašprajcne šíf uprostřed tunelu.To by pak byl pro norský vyprošťováky těžkej špíl..
Půjde tam projít pěšky nebo na kole?
Když příliv dovolí a obslužné chodníčky zůstanou nad vodou 🏊
Ale globální oteplování a stoupající mořská hladina budou pomalu ale jistě ukrajovat z průjezdného průřezu tunelu odspodu…
Norská schopnost a ochota financovat překonávání fjordů a poloostrovů jejich nekonečného pobřeží mě nepřestává fascinovat. Unikátní dopravní stavby si mohou dovolit pouze nejbohatší státy světa…
Podle ilustračních schémat soudím že tunel bude velikostně dimenzovaný na běžnou loď trajektového systému Hurtigruten…
Jenže asi nevíte, že všechny ty stavby jsou většinově financovány nikoliv z veřejných prostředků, ale pomoci mýta.
A to mýto je v mnoha případech nejen vybíráno předem (prostě se elektronické mýtné brány postaví na původní staré komunikaci během výstavby nové), ale i na objízdných trasách, aby lidé z finančního hlediska neměli možnost výběru a museli platit.
Jak postavíte mýtnou bránu na moři? 😀 O financování toho zjevně moc nevíte, tak si cosi vymýšlíte. 😉
Reaguji na Jana a zmínku o „překonávání fjordů a poloostrovů“, takže předpokládám, že myslel silniční dopravní stavby; zejména tunely a mosty.
V Norsku jsem roky žil a pracoval a platil mýto všude, kde jsem jezdil. Navíc jsem financování některých staveb detailně studoval a psal o tom na fóru ceskedalnice.
Vaše zkušenosti s tou zemí jsou přesně jaké?
P.S. Na moři mýtné brány stavět nemusíte, protože existují vynálezy, zvané satelity a GPS – když by byly potřeba. Stavby pod Kystverket ale tímto způsobem zpoplatňované nejsou, protože v Norsku patří moře všem.
Ten článek je o tunelu pro lodě….
Jenže komentář na začátku vlákna je o dopravních stavbách obecně.
Ještě mu zkuste vysvětlit význam pojmu vlákno…
No vzhledem k úrovni zdejších příspěvků a kuráži jejich autorů to spíš vypadá na konec suchého února. 😁 Asi zdejší demagogická úterka dostala opusťák z léčebny. 😉
Trochu mne překvapuje, že máte v léčebně jen suchý únor a ne celý rok. Ale osobní zkušenost s léčebnou nemám, takže vám jako zkušenějšímu musím věřit. Tak doufám, že ty vycházky nemáte na moc dlouho.
😆🤣😭
Ale prd. Neobhajujte demagogické odbočky a nesmyslná tvrzení.
Dneska mýtná brána fakt nemusí mít fyzickou podobu. No a zrovna u tunelu, byť mořského, by nebyl zas takový problém fyzicky zabránit vjezdu, kdybyste na tom jo trval. A jinde na moři – použití přístavu je běžně zpoplatněno, když to zpoplatníte podle toho, odkud loď přijela, máte mýto.
Představte si, že mýto (poplatek za využití vzdušného prostoru, včetně řízení letového provozu) platí i letadla.
Opravdu? 😁 Satelitní technologie fakt nemá s mýtnymi bránami nic společného. 😉
Tak to bude velmi překvapen, až zjistíte, jaký systém mýta se v ČR provozuje. Teda myslím na silnicích, mořské tunely zatím nemáme.
Podle mne je to dobrý systém. Navíc se mýto vybírá jen do doby, než jsou náklady stavby splaceny a pak jsou mýtné brány odstraněny. Takže je dnes už řada starších projektů bez mýta.