Norové pokročili v přípravě prvního mořského tunelu pro lodě, Číňané z tendru vypadli

Lodní tunel skrz norský poloostrov Stad, vizualizace. Pramen: Kystverket/Snøhetta/PlompLodní tunel skrz norský poloostrov Stad, vizualizace. Pramen: Kystverket/Snøhetta/Plomp

Tunel bude vybudován v nejužším místě poloostrova Stad. Bude 1,7 kilometru dlouhý, 50 metrů vysoký a 36 metrů široký.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
czhunter

10 mld zdá se mi extrémně optimistický cenový odhad.

Když je něco „první na světě“ většinou to přinese nové a nečekané problémy, které celou akci udělají mnohem delší a dražší, než si kdokoliv na začátku představuje.

Alibaba

Tipnul bych si, že tam bude dobré horninové nadloží = minimální až žádné ostění a minimum nějaké výstrojové technologie (světla, ventilace?, něco protipožárního?).

Padre

Tak doufejme ,že se jim tam neožere nějaký kormidelník a nezašprajcne šíf uprostřed tunelu.To by pak byl pro norský vyprošťováky těžkej špíl..

Avoda

Jenže asi nevíte, že všechny ty stavby jsou většinově financovány nikoliv z veřejných prostředků, ale pomoci mýta.

A to mýto je v mnoha případech nejen vybíráno předem (prostě se elektronické mýtné brány postaví na původní staré komunikaci během výstavby nové), ale i na objízdných trasách, aby lidé z finančního hlediska neměli možnost výběru a museli platit.

M19

Jak postavíte mýtnou bránu na moři? 😀 O financování toho zjevně moc nevíte, tak si cosi vymýšlíte. 😉

Avoda

Reaguji na Jana a zmínku o „překonávání fjordů a poloostrovů“, takže předpokládám, že myslel silniční dopravní stavby; zejména tunely a mosty.

V Norsku jsem roky žil a pracoval a platil mýto všude, kde jsem jezdil. Navíc jsem financování některých staveb detailně studoval a psal o tom na fóru ceskedalnice.

Vaše zkušenosti s tou zemí jsou přesně jaké?

P.S. Na moři mýtné brány stavět nemusíte, protože existují vynálezy, zvané satelity a GPS – když by byly potřeba. Stavby pod Kystverket ale tímto způsobem zpoplatňované nejsou, protože v Norsku patří moře všem.

M19

Ten článek je o tunelu pro lodě….

Filip Jirsák

Jenže komentář na začátku vlákna je o dopravních stavbách obecně.

M19

Ale prd. Neobhajujte demagogické odbočky a nesmyslná tvrzení.

M19

No vzhledem k úrovni zdejších příspěvků a kuráži jejich autorů to spíš vypadá na konec suchého února. 😁 Asi zdejší demagogická úterka dostala opusťák z léčebny. 😉

Filip Jirsák

Trochu mne překvapuje, že máte v léčebně jen suchý únor a ne celý rok. Ale osobní zkušenost s léčebnou nemám, takže vám jako zkušenějšímu musím věřit. Tak doufám, že ty vycházky nemáte na moc dlouho.

Filip Jirsák

Dneska mýtná brána fakt nemusí mít fyzickou podobu. No a zrovna u tunelu, byť mořského, by nebyl zas takový problém fyzicky zabránit vjezdu, kdybyste na tom jo trval. A jinde na moři – použití přístavu je běžně zpoplatněno, když to zpoplatníte podle toho, odkud loď přijela, máte mýto.

Představte si, že mýto (poplatek za využití vzdušného prostoru, včetně řízení letového provozu) platí i letadla.

M19

Opravdu? 😁 Satelitní technologie fakt nemá s mýtnymi bránami nic společného. 😉

Filip Jirsák

Tak to bude velmi překvapen, až zjistíte, jaký systém mýta se v ČR provozuje. Teda myslím na silnicích, mořské tunely zatím nemáme.

MichalP

Podle mne je to dobrý systém. Navíc se mýto vybírá jen do doby, než jsou náklady stavby splaceny a pak jsou mýtné brány odstraněny. Takže je dnes už řada starších projektů bez mýta.

Jan

Půjde tam projít pěšky nebo na kole?