Norové pokročili v přípravě prvního mořského tunelu pro lodě, Číňané z tendru vypadli
Lodní tunel skrz norský poloostrov Stad, vizualizace. Pramen: Kystverket/Snøhetta/Plomp

Tunel bude vybudován v nejužším místě poloostrova Stad. Bude 1,7 kilometru dlouhý, 50 metrů vysoký a 36 metrů široký.
10 mld zdá se mi extrémně optimistický cenový odhad.
Když je něco „první na světě“ většinou to přinese nové a nečekané problémy, které celou akci udělají mnohem delší a dražší, než si kdokoliv na začátku představuje.
Tipnul bych si, že tam bude dobré horninové nadloží = minimální až žádné ostění a minimum nějaké výstrojové technologie (světla, ventilace?, něco protipožárního?).
Tak doufejme ,že se jim tam neožere nějaký kormidelník a nezašprajcne šíf uprostřed tunelu.To by pak byl pro norský vyprošťováky těžkej špíl..
Jenže asi nevíte, že všechny ty stavby jsou většinově financovány nikoliv z veřejných prostředků, ale pomoci mýta.
A to mýto je v mnoha případech nejen vybíráno předem (prostě se elektronické mýtné brány postaví na původní staré komunikaci během výstavby nové), ale i na objízdných trasách, aby lidé z finančního hlediska neměli možnost výběru a museli platit.
Jak postavíte mýtnou bránu na moři? 😀 O financování toho zjevně moc nevíte, tak si cosi vymýšlíte. 😉
Reaguji na Jana a zmínku o „překonávání fjordů a poloostrovů“, takže předpokládám, že myslel silniční dopravní stavby; zejména tunely a mosty.
V Norsku jsem roky žil a pracoval a platil mýto všude, kde jsem jezdil. Navíc jsem financování některých staveb detailně studoval a psal o tom na fóru ceskedalnice.
Vaše zkušenosti s tou zemí jsou přesně jaké?
P.S. Na moři mýtné brány stavět nemusíte, protože existují vynálezy, zvané satelity a GPS – když by byly potřeba. Stavby pod Kystverket ale tímto způsobem zpoplatňované nejsou, protože v Norsku patří moře všem.
Ten článek je o tunelu pro lodě….
Jenže komentář na začátku vlákna je o dopravních stavbách obecně.
Ale prd. Neobhajujte demagogické odbočky a nesmyslná tvrzení.
No vzhledem k úrovni zdejších příspěvků a kuráži jejich autorů to spíš vypadá na konec suchého února. 😁 Asi zdejší demagogická úterka dostala opusťák z léčebny. 😉
Trochu mne překvapuje, že máte v léčebně jen suchý únor a ne celý rok. Ale osobní zkušenost s léčebnou nemám, takže vám jako zkušenějšímu musím věřit. Tak doufám, že ty vycházky nemáte na moc dlouho.
Dneska mýtná brána fakt nemusí mít fyzickou podobu. No a zrovna u tunelu, byť mořského, by nebyl zas takový problém fyzicky zabránit vjezdu, kdybyste na tom jo trval. A jinde na moři – použití přístavu je běžně zpoplatněno, když to zpoplatníte podle toho, odkud loď přijela, máte mýto.
Představte si, že mýto (poplatek za využití vzdušného prostoru, včetně řízení letového provozu) platí i letadla.
Opravdu? 😁 Satelitní technologie fakt nemá s mýtnymi bránami nic společného. 😉
Tak to bude velmi překvapen, až zjistíte, jaký systém mýta se v ČR provozuje. Teda myslím na silnicích, mořské tunely zatím nemáme.
Podle mne je to dobrý systém. Navíc se mýto vybírá jen do doby, než jsou náklady stavby splaceny a pak jsou mýtné brány odstraněny. Takže je dnes už řada starších projektů bez mýta.
Půjde tam projít pěšky nebo na kole?