Noční vlaky z Vídně a Berlína do Paříže končí, Francie je přestane dotovat
Nightjet nové generace. Foto: ÖBB

Proti rušení vznikla ve Francii petice, podepsalo ji za pár dnů 45 tisíc lidí.
Proti rušení vznikla ve Francii petice, podepsalo ji za pár dnů 45 tisíc lidí.
Mě by jenom zajímalo, co je na tom tak hrozně drahé. Ty vlaky jezdily podle mých informací plné, vyprodané dlouho dopředu a přesto to zvládaly pouze s dotací? Co přesně z toho dělá tak finančně neefektivní záležitost? Poplatky za využití cesty? Mzda všech zaměstnanců ve vlaku, která zřejmě bude navýšená o nějaký noční příplatek? Významně nižší kapacita proti denním vlakům? Opravdu mě to upřímně zajímá.
Do textu se vloudila drobná chyba (místo třikrát týdně je uvedno třikrát denně):
..dopravce je na obou relacích nabízí jen třikrát denně…
A taky že ÖBB spojení loni na dva roky přerušily – když hned pod tím je starý článek, že na dva měsíce.
Tak kapacita Nightjetu je malá. CNL míval 12 vozů a bývalo to furt plné s taky se to neuživilo.
10 mio € za vlak, ktery jede trikrat tydne a po francouzskem uzemi ujede sotva 500km – to dava 70€/km! Jako fakt?
Jo, ale ten index sotostesti!
V článku stojí, že spojení je 3x denně, tedy i s nějakým denním spojem.
Kdyby to jelo denně tam a zpátky (1000 km/den), 350 dní v roce, tak mi vychází cca 28,5 € za km. Což je i tak hodně.
Nemůžete věřit každému překlepu. Ten nightjet opravdu jezdí třikrát týdně. Denní spojení SNCF do Berlína spolu s ÖBB neprovozují, mám pocit, že se tu nedávno psalo o novém ICE spoji?
Pak je to teda těch 67 €/km.
Zvlastni. Jel jsem tim v lete (z Vidne) a byl plny. Dokonce se ani 3 mesice predem nedalo koupit nic jineho nez sedacka. Ale prusvih je cesta pres Nemecko, hranicni kontroly a staveniste. Listek jsem koupil s prijezdem do Parize cca 9:30, cca mesic pred cestou byl posunut na 10:45 a dojeli jsme v poledne. Kvuli Nemecku, ve Strasburku bylo zpozdeni jeste vetsi. To cloveka odradi. A v pristich letech to s vylukami mininalne kolem Mnichova ma byt jeste horsi. Je mozne, ze i to je vyrazny duvod a ÖBB za par let navrat zvazi.
Zaplatil byste o 100-150 eur navic za jízdenku?
Je citit, ze OBB sa po tom prvotnom nightjetovom boome uplne prestali snazit, na nove linky sa vykaslali, aj tako, ktoru mali rozsirit aby jazdila kazdy den, nechali jazdit ledva kazdy druhy, sluzby stale ziadne, stare vagony sa rozpadaju, nove su prepadak,… ale teda neni sa comu cudovat, novu vladu doprava nezaujima a na OBB netlaci, tak sa mozu znova spravat ako klasicky narodny dopravca.
Aspon bude priestor aby to zacal jazdit niekto, kto bude mat zaujem svet zlepsovat, skoda len ze teraz to urcite nestihnu a za nejake dva-tri roky to uz nebude mat kontinuitu.
Četl jste ten článek? Lidi by jezdily, ale je to drahý – bez státní dotace se to nedá provozovat. Skvělé služby za lidové ceny by chtěl každý, ale někdo holt musí zatáhnout ten rozdíl.
Ta láce u létání je za cenu, že vydržíte tu chvíli nepohodlí. A většina cestujících na toto přistupuje. A zavazadla, to je kapitola sama o sobě.
Každý nechť se rozhodne, co mu vyhovuje.
Létání je holt rychlejší. Tedy sedačka letadla se prodá víckrát. Plus se neplatí za dopravní cestu nebo daň za palivo.
Elektrický vlak platí nějakou výrazně vysokou daň za palivo?
Příspěvky na OZE a emisní povolenky z „nečistých“ zdrojů se jistě do ceny trakční energie promítnou, ale netvrdil bych, že jde o výrazně vysokou položku v kontextu všech nákladů
Pokud je to elektřina z fosilních zdrojů, tak ano. Jenže to nejde srovnávat, v železniční dopravě jsou náklady na palivo, resp. elektřinu relativně malou položkou. V letecké jsou naopak zásadní a s emisními povolenkami se cena letenek výrazně zvýší.
Taky spousta diskuteru zapomina, ze lide necestuji jen mezi mesty s velkymi letistmi. Treba ze Salzburku potrebujete 3 hodiny nekam dojet, vlak tam stavi. Nicmene nocni vlak je fajn, kdyz odjizdi cca ve 22h a do cile prijizdi pred 9h. Tenhle jede z Vidne v 18 a do Parize jsem jim dojel v poledne. To uz je skoro vic nepohodli nez pri ceste letadlem.
Nerozumím, co je nepohodlného na příjezdu v poledne. Je to věc názoru. Mně to připadá dobré, v hotelu vás ještě v 9 ráno neubytují, nebo jenom za příplatek. Od 12 do obvyklých 15 hodin už se to vydržet se zavazadlem dá.
Tak to je samozřejmě otázka, co po příjezdu máte v plánu. Když já jedu nočním vlakem, tak protože z něj ráno vystoupím a mám celý den čas – na prohlídku města, cestu dál nebo cokoliv. Cestu přes noc beru jako úsporu času, byť nepopírám, že se ve vlaku většinou nevyspím tak dobře jako někde na pevné posteli. Kdybych měl po příjezdu v plánu jen check-in v hotelu, tak se radši vyspím doma a dopoledne strávím cestou letadlem nebo denním rychlovlakem, než v nočním vlaku. Kde to přinejmenším na lehátku je dost nepohodlné, jakmile se Vám nechce ležet, chcete se nasnídat… Číst vice »
Myslím si, že tato informace souvisí se zde nedávno publikovaným článkem o redukci nákupů souprav Nightjetů a s tím související úpravě konfigurace dodávek Railjetů II.
Dotace… Jen z Berlína 10.000.000€ ročně… To je na koruny skoro čtvrt miliardy… Vídeň je ještě o trochu dál… Kolík lidí by chtělo jezdit za cenu bez dotací s přiměřeným ziskem dopravce…? A hlavně kolik by ta cena byla…? Holt je načase přestat stavět vzdušné zámky…
A hlavne jet cely den misto letet za cca 100 EUR neco pres hodinu …
Copak o to, on zas každej letadlo třeba zdravotně nedává, někdo se chce za jízdy vyspat, někdo je fanda vláčků… Ovšem finančně to prostě nevychází….
V článku se píše pravý opak toho, než že by vlaky nebyly využívané. Za současných podmínek si to cestující nejspíš našlo. I když se tady v každé diskuzi bude vždycky někdo divit, proč všichni nelétají.
Otázkou ovšem je, kolik cestujících by zbylo v případě, že by linka byla provozována v komerčním režimu bez dotací.
K tomu času přičtěte zpravidla delší cestu na letiště a dobu na odbavení. Ty časy kolem jsou násobně delší, než samotná cesta. Další věc jsou zavazadla.
Je dost rozdil jet cely den nebo celou noc. A nekam doletet za 100€ je dnes uz casto problem. Zvlast se zavazadlem, cestou na a z letiste a noclehem pred nebo po letu.
Dotace 32000 eur na vlak, max. teoretická kapacita 306 osob (2x Bmz, 2x WLABmz, Bvcbmz a Bcmz), takže při 100% obsazenosti by museli cestující přihodit přes 100 euro na osobu.
Jak ono by se jezdilo autem a letalo, kdyby se za palivo platila plna cena – vcetne skod na zivotnim prostredi a obrany pred diktatory, jimz za ta paliva posilame miliardy… Anebo se jezdilo a letalo na ta spasna e-paliva!
Motoráky jezdí na tutéž naftu, traktor na poli taky, busy MHD taky.
Kolik teda na litr nafty, když 60% zdanění je málo?
K těm 60 % upřesnění:
https://www.kurzy.cz/kalkulacka/spotrebni-dan-benzin-nafta/
Je to méně jen kvůli dočasně snížené spotřební dani na naftu. A donutit všecky používat výhradně e-paliva, tak už žádnou obranu před diktátory neptřebujeme a navíc jsme sami diktaturou.
Stejně tak se můžeme ptát, kolik lidí by chtělo létat v případě zrušení osvobození leteckých paliv od spotřební daně.
Prostě jakékoliv dotace jsou naprosté zlo a totální pokřivení trhu… jenže museli by se toho držet naprosto všichni… Jeden zadotuje a všechno jde do háje… Ale to je zřejmě naprosto iluzorní
Bez tučných dotací by nevyjel jediný vláček a život by pro šotoboys rázem ztratil smysl.
Bez tučných dotací by nestálo 90% silnic, natož dálnice.
Zbavit se všech přímých dotací by možná ještě šlo, i když na mezinárodních trzích těžko. Ale dotace jsou i to, že spotřebitel neplatí externí náklady své spotřeby – a ty se většinou těžko vyčíslují a politici mnohdy i popírají, že by vůbec nějaké existovaly. Anebo to prohlašují za „sociálně neúnosné“.
Zhruba stejně. Podívejte se na cenu JET A1 s daní a bez. To nejsou zdaleka jediné náklady na let, takže zdražení ani ne o 10 %.
Navíc ve chvíli, kdy stát či kraje dotují letecká spojení, je zavádění spotřední daně na palivo tak trochu mimo -> zvýší se požadovaná dotace.