Noční vlak Praha – Brusel v ohrožení. Dopravce si stěžuje na německé výluky
První noční vlak European Sleeper dorazil z Bruselu do Prahy. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Dopravce stále nemá přidělenou kapacitu pro příští rok.
Tady se řeší jeden blbý noční vlak. Ale co si s tím německým chaosem počnou nákladní dopravci? Taky to zabalí, ať návěsy, které vozí, jezdí po vlastní ose?
Můžem se ale rozplývat nad tím, jak zavřeli 70 km naráz, že to neflikují a jak jednají: Buch do stolu, razantně. Zatímco tady zmizí při zdvojkolejnění výhybna (dvojkolejná).
Jak obsazené ty vlaky jezdí? Reálná otázka, vůbec netuším a zajímalo by mě to
Tak vzhledem k tomu že to je čiště privátní záležitost tak je spíš bude zajímat jestli jim ty vlaky vydělávají a pokud ne tak je zruší
Není to reprezentativní, ale my jsme jeli v srpnu a vlak byl solidně zaplněný už z Prahy, hlavně turisty, ale např. i jednou Češkou, co žije v Bruselu a jela s dcerou za babičkou do Prahy. Dokonce jsme nebyli jediní, kdo nastupoval v Ústí n.L.
Jízdenky jsem kupoval už v březnu a zejména na nedělní spoje byly nejlevnější a někdy i druhé nejlevnější jízdenky nedostupné.
Protože jsme neměli termín, tak jsem šel po levných jízdenkách a podle toho naplánoval výlet.
Dost lidí přistoupilo v Berlíně.
Podobná zkušenost z května. Nevím jak sedačky, ale lehátka a spací vozy byly dost zaplněné.
Přišlo mi, že tak na měsíc dopředu jsou vyprodané, takže pokud nekecaji, tak obsazené budou. To když jsem si jen pro zajímavost zjišťoval možnosti. Ceny začínají nízko. Jinak to spíš jsou vlaky orientované na opačnou stranu, tedy aby vozily alkoholové turisty na jednodenní chlastačku do Prahy (teda nechci všechny beneluxáky házet do jednoho pytle, někteří sem třeba přijedou i za památkama). Vypadá to tak i z webové prezentace té firmy – výlet do Prahy bez nutnosti noclehu v Praze. Na opačnou stranu právě potřebujete aspoň jeden nocleh, takže na jednodenní výlet do Bruselu se to nehodí.
Takže jako přijedou do Prahy dopoledne , stihnou se do šesti vožrat a zase pojedou domů…😆?
Ano. Pro nás se takhle dá jet např. na výlet do Varšavy nebo Budapešti. Nejel jsem se sice vožrat, ale jel jsem tak.
Nemusíte se hned opít. Takhle jsme jeli s dětmi do Energylandie u Krakowa, obě cesty lůžkem za cenu ubytování v parku. Ale pivo jsem si tam dal, to je pravda.
Viděl jsem ho v létě na hlavním třikrát na příjezdu a dvakrát vystupovalo kolem stovky a jednou kolem 150 cestujících, samo většinou mladých (bylo to, myslím, vždy 15 vozů). To je podle mě na první rok provozu až překvapivé. Hlavně když největší přepravní proud je samozřejmě Brusel – Berlín.
Jel jsem tímto vlakem teď na začátku září ve směru Praha – Amsterdam. Vlak docela zaplněný byl, od Berlína jsme i jeli v plném kupé. Měli jsme tedy zakoupené normálně sedačky ale byl nám přidělen lehátkový vůz a nemuseli jsme nic doplácet. Celkově byla cesta příjemná. Sice hodinové zpoždění, ale měli jsme asi 6 hodin nerušeného spánku a zážitek a zkušenost to taky byla skvělá. Jediná nevýhoda může být vyšší cena, ale v mém případě mi to nijak nevadilo.
Výborně, jestli nějaký vlak naprosto bezpředmětně zabírá volnou kapacitu na české železniční síti, je to stoprocentně tento.
Existuje lepsi spoj Praha – Nizozemi/Belgie? Podle me European Sleeper v tomhle ohledu je bezkonkurencni
Po české síti jede mimo špičku a může mít klidně velkou vatu, není na něm nic závislé. Má 12 vozů, na vyžírání kapacity jsou tu jiné vlaky.
Na rovinu, tímhle směrem jsou podstatně smysluplnější např. nákladní vlaky s kontejnery. A ty žádné špičky neřeší.
Říkat tohle, když se blíží start S61 je dosti odvážné
Vždyť je ta linka stejně naprosto příšerná a drahá. Za stejný peníze můžu jet s s DB a v úplně jiném komfortu.
A s Brussel Airlines, nebo Ryanairem úplně jinou rychlostí.
Dovezou me primo do centra? Muzu si na palubu vzit jakekoli tekutiny?
Přesně. Kvůli tomu, že si do letadla nemůže vzít litr slivovice a kanystr ředidla, jezdí spousta lidí do Bruselu zásadně přes noc vlakem namísto hodinového letu letadlem!
Hodinový let není ani pro Pražáka (30-60 minut na letiště + 1-2 hodiny předstih). Pro nás z divokého severu ještě víc, naopak vlakem méně.
A samozřejmě cena – ve více lidech v samostatném kupé jedete za cenu hotelu v Bruselu.
Hotelu se společným záchodem na chodbě a bez sprchy?
Bydleli jsme v Bruselu ve 4 asi za 200 EUR. S koupelnou, záchodem i kuchyňkou. Pravda 4 hvězdy to nebyly. Privatabteil lehátkový stal 280. Byli jsme 4 (já a tři teenageři).
I s cestou „přímo do centra“ tam s tím ryanairem nebo SN budete nesrovnatelně dříve, než tímhle vlakem.
Vy to hodinu v letadle nevydržíte bez vody?
Pán bude vzhledem k té přezdívce a argumentům asi trochu Sheldon Cooper.
Tak ono Bruxelles-Midi taky není zrovna v centru města.
Navíc vy si tekutin můžete vzít kolik chcete, stačí si je koupit až po security.
A pak mi let zrusi, takze budu muset na check-in prepazku pro novy boarding passy (ano, stalo se mi to ani ne pred tydnem v KRK a na gatu nas vsechny poslali na opetovny check-in do landside casti letiste) a pak vsechno musim (security podruhy) vyhodit a jeste jednou si koupit?
Nejsem si úplně jistý ale ve Frankfurtu už mají nové skenery a kromě toho, ze už nemusím nic vytahovat z batohu ( tekutiny, elektroniku ). Tak už mi dokonce naznačil zaměstnanec ze tu vodu nemusím nutné dopíjet a dat ji do boxu k batohu
Letadlo je na cestu po koncertě úplně naprd. A čekat na letadlo do rána a ještě někde přestupovat= to už jsem doma vlakem
Tady je to ale bez přestupu. To, že to není zas taková hitparáda ale nerozporuji.
A jaký je ten jiný komfort s DB? Jet z Prahy do Amsterdamu 13 hodin s přestupy přes den? Do toho bych asi nešel ani kdybych seděl v masážním křesle.
Se jezdívalo z Plzně do Košic Excelsiorem. https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=ZSR&kategorie=&cislo=620&nazev=Excelsior&rok=1994
Někteří na to nedají dopustit, mě to potkalo jenom v trase Praha-Morava, naštěstí.
Ona jedna věc je sedět – ale spíš ležet – 13 hodin, což lze chápat jako určitý diskomfort, ale s tím, že vás ten vlak do cíle doveze.
Druhá věc je mít reálnou možnost, že kvůli zpoždění zkejsnete někde v Německu s tím, že možná vás vezmou do dalšího vlaku a možná si budete moci s jízdenkou leda tak víte co. Tohle je nezkousnutelné pro většinu lidí až na největší dobrodruhy.
Ovšem v Excelsioru se člověk bál na chvíli zavřít oči 🤣🤣🤣
Ano, v úplně jiném komfortu. Na sedačce a s přestupama.
Ubytovacím vozem?
Taky s Flixbusem a Regiojetem. Brusel mám naposledy poznamenaný za 9 stovek u těchto dopravců (ale možná je to teď víc). Jo jsou i jiné možnosti. Jak jde čas, začínám zjišťovat, že ty autobusy nejsou zase tak špatné, i když vlak mám pochopitelně radši. (Železnice nějak nechce zákazníky, až na pár výjimek se z Prahy jezdí akorát na Slovensko a k dalším sousedům (Maďarsko tak nějak pořád počítám k sousedům), něco jako Aachen, Bukurešť, Moskva, Sofie nebo Paris už neni vidět, teda teď se vrátil ten Brusel, nedávno jsem viděl Laussagne (nepodařilo se mi dohledat, co to bylo), ale pořád… Číst vice »
Co vím, tak z Prahy jezdí přímý Nightjet ještě do Curychu.
Škoda, že v článku není informace, o jaké výluky se přesně jedná, jestli je problém Elbtál či uzel Drážďany nebo další palčivá místa na DB Netz ?
Co k tomu dodat, Německo je tak rozkopané, že noční vlak Berlin – Stockholm má jízdní dobu mezi Berlínem a Hamburkem cca 6 hodin…. Ať žije DB Infrago…
A takhle my si tu žijeme. Plná pusa proklamací o podpoře udržitelné dopravy, o kterou je i v tomto případě zájem, ale udělat pro ni reálné podmínky, to ne.
Když je to takový trhák, může jezdit přes Cheb :-))) Ale on asi nebude.
To by bylo z Berlína poněkud zajížďka, která by z toho pravděpodobně udělala nekonkurenceschopný spojení.
Ten Berlín je povinný?
Dost možná jo (v tom smyslu, že se to bez něj dá těžko uživit).
No je to původní konečná toho vlaku. Prodloužení do Prahy je nové poslední cca rok.
A proč tedy usilují o trasy na příští rok, kdyby to nechtěli nadále provozovat? Přes Cheb by to bylo „trošku“ méně výhodné, takhle to jede celé s jednou lokomotivou a snadno obslouží Berlín i Drážďany. Navíc mezi Chebem a Plauen (nebo kudy by to mělo jet) by nejspíš kapacitu už vůbec nedostali.
Sypání miliard do drážní černé díry jde přesně proti ekonomické udržitelnosti tohoto způsobu dopravy.
Tou černou dírou myslíte přesně co? Infrastrukturu na koridorech po Německu a Česku? Nebo soukromníka European Sleeper?
European Sleeper jezdí na komerční riziko dopravce.