Letectví

Noční můra jménem BER. Němci museli vyměnit stovky monitorů. Lufthansa nevěří, že se otevře

Letiště Berlin Brandenburg International. Foto: www.airport-berlin.de
Letiště Berlin Brandenburg International. Foto: www.airport-berlin.de

Správci letiště Berlin Brandenburg International, které mělo být už několik let v provozu a zatím stále není jistý termín skutečného otevření, museli vyměnit 750 velkých informačních LCD monitorů po celém letišti. Po šesti letech, kdy je cestující vůbec nevyužili.

Jde o sérii dalších zpráv o vícenákladech, které zpožděná stavba berlínského letiště přináší. Vyplynula z tiskové zprávy o zahájení provozu nového kontrolního technologického centra na letišti.  Z nového letiště, které má otevřít v říjnu 2020, se nově řídí například topení, klimatizace nebo vzduchotechnika na stávajících letištích Tegel a Schönefeld.

Německý list Berliner Zeitung následně upozornil, že součástí technických změn je i výměna 750 LCD monitorů po celém letišti.  Důvodem výměny je stáří monitorů a potřeba nového software.  Instalovali je tu na konci roku 2011 před plánovaným otevřením v roce 2012. Letiště za nové zaplatí půl milionu euro. Stovka putuje na letiště Tegel, zbytek k likvidaci. Využít je pro soukromé účely nejde: podle letiště jde o průmyslové televize.

Stavba berlínského letiště nabrala zpoždění hlavně kvůli problémů s požární ochranou, stálo tak už miliardy euro navíc. Přibývá přitom názorů, že se ho vůbec nepodaří otevřít. Naposledy člen představenstva Lufthansy Thorsten Dirsk. „Můj předpoklad je, že se celá stavba zbourá a postaví znovu,“ řekl podle Frankfurter Allgemeine Zeitung na páteční konferenci.

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Naše ubohá chudinka Blanka si navýšila věno jen z necele miliardy euro na jeden a půl.
    To BBI Flughafen jde ve velkem. Původni racionální rozpočet do milardy eur díky kvalitnímu projetku od stejného autora jako je terminál letiště Tegel, se pro různé dopňující stavby (dálnice, S-Bahn,..) navýšil na 1.7 miliardy eur.
    Několik měsíců před otevřením prý pro „špatnou komunikaci mezi zainteresovanýma“, tj mezi správou letišť, Lufthansou, spolkovou vládou, orgány Braniborska, Berlína,atd, se najednou začaly objevovat fatální defekty v projektové přípravě a v projektovém řízení, kdy kromě zmíněného nedodržení norem platných v době plánované kolaudace, letiště nemá dostatečnou kapacitu na odbavení všech letů přesunutých z Tegelu a Schoenefeldu, a tím už vůbec ne na plánované navýšení kapacity pro nové spoje, destinace a dopravce, a to jak na odbavení cestujících, zavazadel a letadel, tak ani doprovodné kapacity typu přístupové komunikace, kapacity chodeb, shromažďovacích ploch atd atd, až se vlastně zjistilo, že je vlastně všechno špatně. Výrok o zbourání a stavbě nového je sice racionální, ale Lufthansa už ho včera v TV dementovala, že šlo o nadsázku. Že se pokusí o přestavbu s otevřením do 2021, tj 9 let zpoždění. A plánovaný rozpočet: SEDM miliard euro! Desetinásobek proti plánu ze začátku století. Kdo to zaplatí nikdo neví, pro nejasné kompetence v řízení celého projektu se z chyb už sedm let obviňují všechny zúčastněné strany. Autor stavby se už od projektu distancoval, podobně jak se stalo i u Opery v Sydney. Snad bude mít nakonec BBI úspěch jako Opera, i když tam to stálo z plánovaných 7mil AU$ v 50.letech nakonec >100mil AU$ v 70.letech.

  • Ví někdo, o co tam přesně jde? V čem přesně je problém s těmi požárním předpisy? Jestli vůbec…

    • Tam nejde jen o pozarni predpisy… tam byl pruser v mnohem vice vecech.

      Veci zasly az tak daleko, ze realne uvazovali o tom, ze to cele zbouraji a postavi znovu.

    • Problém je v tom, že stavbu řídí Berlínská sociální demokracie.

    • Největší problém je v nekvalitní izolaci kabeláže v celém areálu letiště – proto nebylo vydáno osvědčení k protipožární ochraně a následně se na to nabalily ostatní problémy.

    • Přesně… Ještě bych poupravil, každá strana u vesla dojí svojí Blanku.

Newsletter

Partneři


Výběr editora