NKÚ tvrdě proti ministerstvu: Systém vážení selhává, přetížené kamiony dál ničí silnice, pokut je minimum
Instalace vysokorychlostních vah na Pražském okruhu. Pramen: ŘSD

Jen zlomek přestupků podle NKÚ skončil pokutou, stát mezitím vydává desítky miliard na opravy.
Silnice ovládá politiku a občan a firma platí opravy. Ještě mají tu drzost říct, že platí mýto, silniční daň a DPH + spotřební daň z nafty. Že to financují.
Závěry NKU jsou vždy v tiskové zprávě zjednodušovány a zveličovány, ten samotný závěr je nelichotivý, ale celé to opravdu nereflektuje ten komplex opatření, která se řešila a jejichž účinnost postupně naběhla až od druhé půlky roku 2024, což do doby konce kontroly nevykazalo patricne -medializovazelne – efekty. Jen namátkou: To, že se neváží nápravy je opatření dočasné, protože v zahraničních rejstřících nejdou tyto údaje, stejně jako údaje o provozovatelích, za tímto účelem lustrovat přes Eucaris, ale podařilo se to na úrovni EU predjednat a novelizovaná verze směrnice, v procesu schvalovaní, to již umoznuje. Pak jde taky o validnost dat v… Číst vice »
Hm, a český zákon žádné omezení tlaku na nápravu neobsahuje?
Obsahuje, ale je (má být, dle názoru většiny) v rámci pokutováni – řízení ověřováno i to, zda mimo vyhlaskoveho limitu nepřetižil i svou vlastní technicky přípustnou hmotnost na nápravu, protože to také dílčím způsobem ohrožuje bezpečnost silničního provozu… Vše řeší vyhláška MD 209/2018 Sb.
Důsledkem je i to, že tahač se dvěma zadními nápravami je v tomto státě naprosto fatou morgánou, já ho viděl jen jednou.
„Přestupků naměří desetitisíce na měsíc, po limitu 250 přestupků se však přepínají do indikativnímu provozu a přestupky se tak dál neřeší,“
To ty pokuty fungují homeopaticky, nebo jak? Nechápu..
Podobné problémy měly před asi 25 roky ve velkém i ČD, když se při kůrovcové kalamitě vyváželo mnoho dřeva do ciziny: kolejové váhy ve stanicích byly téměř všechny nepoužitelné, a tak záleželo jen na poctivosti odesílatelů, jakou hmotnost naloženého zboží udají – a že udávali velmi často i o dost méně než skutečně naložili, je asi jasné. ČD tak nejen přicházely o tržby, ale musely i řešit problémy s vozy, které jako „přeložené“ sousední železnice odmítaly převzít (pro orientaci stačil i pohled na prohnuté pružnice). Už tehdy se sice vyráběly i průjezdné váhy schopné „vážit“ i jednotlivé nápravy (nápravové tlaky)… Číst vice »
At ty vysokorychlostni vahy slouzi jako predvyber na automaticke stacionarni vahy na odpocivce, kam bude mit dle RZ povinnost zajet a prevazit… a kdyz neprojde, tak ho to proste nepusti ven, dokud nezaplati flastr. Kdyz tam nezajede, tak automaticky flastr jako kdyby odmitl zvazeni… jak proste mily watsone
Ono by uplne stacilo kdyby system neprepinal do rezimu „ignoruju“ po pouhych 250 prestupcich. Dal by to system mohl cele vyhodnotit sam a poslat pokutu bez prehazovani na obec. Obec by pak jen dostala nejakou pomernou castku na opravu silnic.
Opakované problémy MÚ Židlochovice. Nějakou dobu vyřizoval pokuty za překročení nápravového tlaku jako jediný v republice, ta jediná váha fungovala. Úředníci se snažili, ale pod nohy jim házeli klacky z MD a když už byli moc dotěrní, „váha se porouchala“. NKÚ sice opakovaně zjišťuje nedostatky, ale k probuzení podřimujícího úředníka v dlouhém a nudném pracovním dni to evidentně nestačí.
A o to Židlochovicím jenom šlo, penízky do rozpočtu, nic víc.
Proto za to strašně kopou.
A je to špatné? Jestliže se řeší zlomky procent přestupků, bylo by záhodno s tím „něco udělat“ za každou cenu…
Toto není jako měření rychlosti 10m za cedulí „obec“…
Špatné to samozřejmě není, ale tady se řešily přestupky, že souprava měla správnou i menší celkovou váhu a přesto dopravci dostávali pokuty za přeložení náprav třeba o 100 kilogramů, nesmysl že? Většinou to nejde zajistit, hlavně u sypkých a tekutých substrátů. Někteří dopravci se odvolávali a peníze se musely vracet. Tady už nešlo o bezpečnost a ničení komunikací.
Chapu ze presne merit zda ma bagr prihodit na korbu jeste jednu lzici je komplikovane, ale merit objem u tekutin je to naopak velice jednoduche a snad vim co povezu a kalkulacku ma v kapse dnes opravdu kazdy
Pokud povezete v jednokomorové cisterně kapalinu, tak se Vám to pohybuje celou cestu sem a tam, k tomu je kalkulačka opravdu k ničemu.
Promiňte, ale tohle už jsou vyloženě výmluvy. To, že se tekutina (tj. kapalina nebo sypká hmota) behem jízdy pohybuje, snad vědí všichni, od výrobce přes dopravce a objednatele přepravy až po řidiče. Pokud si koupím vozidlo, které i pri dodržení celkové hmotnosti nákladu překračuje povolené zatížení na nápravu, tak jsem si koupil špatné auto.
Pokud by jste byl z dopravy, toto nenapíšete, ale klidně ať se vozí méně, stejně to zaplatíme my všichni. A o vozidle to není.
Ona se ta váha neporouchala, ale prokázalo se, že váží špatně způsobem, že pokuty chodily i dopravcům, jejichž auta prokazatelně nebyla přetížená. A to samé se předtím stalo na D8. v Kolíně, na I/101 u Říčan. To je asi zásadní problém vysokorychlostních vah obecně. Nastavit je a udržet vozovku v takovém technickém stavu, aby po celou dobu ověření vážily správně. Člověk nemusí být žádný velký technik a silniční stavař, ale když si představím, že ty senzory jsou ve vozovce, po které denně přejedou desítky tisíc aut, v zimě, v létě, různými rychlostmi, a že tolerance je max. 4 mm nerovnosti… Číst vice »
Ano, přesně tak, proto se to má využívat primárně pro předvýběr.
Jak nemají obce možnost zjistit provozovatele? U výběru za rychlost nebo parkování to jde velice dobře 😎
Mnoho provozovatelů kamionů je zahraničních, nejčastěji polských. To je jiná situace než u překračování rychlosti nebo nelegálního parkování, tam výrazně převažují čeští provozovatelé vozidel.
No a? Napříč EU to jde velice dobře. Problém můžou být Turci nebo Srbové.
Co jsem pochopil, tak některé ORP na to nemají potřebné SW vybavení. Ale tam padá odpovědnost na ministerstvo dopravy, které jim tu podporu mělo zajistit (je hloupost, aby si to každá ORP řešila sama).
Mýlíte se, nejde. Problém je totiž v tom, že když ORP provozovateli takového přetíženého auta pošle příkaz a on na něj nereaguje, nic se neděje. Není doklad o doručení, takže není přestupce, není tudíž ani žádná dlužná pokuta, která by se např. při dalším objevení se toho auta v ČR vymáhala. Jinak řečeno, cizinci v těchto případech platí, jen když sami chtějí a při nezaplacení jim vůbec nic nehrozí.
Ministr Kupka má asi taky kamarády – velké kamionové firmy, možná by měl odejít spolu s Blažkem do propadliště politiky . I když je pravda, že předchozí ministři dopravy nedělali s kamiony vubec nic, 😰
Pokud máte na mysli české, tak i kdyby byl stokrát velkým kamarádem, tak je to úplně v pohodě a vůbec nic to neřeší. Problém je totiž jinde a nedá se to probírat jen na MD ČR.
Myslím, že zásadní problém bylo převedení vymáhání pokut na obce. Ať se na mne nikdo nezlobí, ale tohle byla obrovská „somarina“ a řekl bych, že to bylo zjevně za účelem možnosti ovlivnění průběhu disciplinárního řízení.
Podání vysvětlení by se mělo být velice nepříjemnou událostí v životě, které by se každý chtěl vyhnout a ne sousedský pokec nebo v horším případě nátlak shora přes známosti nebo právníky, aby záznam o přestupku putoval v zájmu lokálního úředníka do koše.
No tak váhy neváží. V tomhle státě se na nějaký vymáhání moc nehraje
Proč potom investujeme do zařízení a ještě se chlubíme, jak jsme před okolním světem napřed?
No napřed před světem pokud vím nejsme… sousední státy zaváděly podobné systémy roky před naším…
Není to tak. Vysokorychlostní váhy s automatickým postihem provozují v Evropě jen Maďarsko a Rusko, všude jinde jsou takové váhy jen jako předvýběr. A důvodem je to, že provozovatel váhy není schopen za přijatelných nákladů zajistit korektní vážení. Aby vážily správně, je nutná velice častá kalibrace, která je náročná a stojí dost peněz. A třeba v Německu je pokuta za přetížení 2 – 5% ve výši 30€ pro řidiče a 35€ pro dopravce, při přetížení 5 – 10% je to potom 80€ a 140€, takže to není taková kasička na peníze, jako u nás. Němci to mají nastavené prostě rozumně.… Číst vice »
Bol by príliš veľký problém mať na najbližšom odpočívadle po rýchlovážení normálnu váhu s policajtami, ktorý v prípade nameranie nadváhy na rýchlováhe urobili normálne váženie = pokuta na mieste a zabránenie daľšej jazde bez preloženia nákladu. Tým by sa neblokovali poctivý dopravci.
Bol
Někdy to takhle funguje a je to přesně jak píšete.
Byl, protože PČR ani INSID nemá kapacity na to vážit nepřetržitě a tyhle přestupky se nepřetržitě dějí. Navíc, pokud někde to kontrolní stanoviště rozbalí, tak se o tom řidiči navzájem informují a ten úsek objedou.
Ne, je to klasický případ, kdy to stát řešit nechce. V Rakousku i Maďarsku u dálnic váhy, kde prostě kamion sjet na měření musí. Ale to by se muselo chtít a ne jen povídat, viz tato zpráva.
Tak v Maďarsku to byl předvýběr automatem a potom stacionár. Jen to vysokorychlostní moc přesný nebylo.
To stačí, ne?
Ale tady by nikdo nic nerozbaloval. Na vjezdu do odpočívadla by byla váha. A každý musí dělat pauzu.
Prostě se to nechce řešit.
Do jakého odpočívadla? To je další časovaná bomba.
Do těch co se konečně budují? A ty náklaďáky průznu „rozházené“ kde se dá by se měly převážit přednostně… nehonit je kvůli odstavení (když je teď fakt nouze), ale převážit?
např. vjezd do ČR odpočívka Lanžhot – váží se všechny kamiony na vjezdu, Ok může pokračovat, pro ty s nadváhou by byl extra nadjezd s vracečkou na Slovensko
Takto to funguje na I/50 Starý Hrozenkov.
Kdo by to byl čekal.
A takhle si tu žijeme.
V tomhle státu si každý, kdo dodržuje pravidla prostě musí čas od času připadat jako úplný trouba …
Čas od času? Pořád. A je to čím dál horší. Škoda klíčů opotřebených tím slavným zvoněním …
Kde je pan Půr, aby nám poreferoval jak touto neschopností ministerstva dopravy tratí stát miliony milionů každý den?
A netratí?
Rách bych odpověď, ne mínus.
Asi ještě nepřišel na způsob jak by tento neúspěch přišil Pirátům, jinak by o tom už byl na infu nejen článek ale i dva až tři hodinové podcasty.
Jak nemůže být cílem vybírání pokut? Když už někdo chce jezdit přetížený, ať si to zaplatí. To mi přijde férové.
Tím ovšem ze zákazu jezdit přetížený děláte povolení, pouze za vyšší poplatek.
A takhle to fakt nefunguje a fungovat nemá. Když chce někdo jezdit přetížený, prostě nesmí.
souhlas. Navíc i kdyby se vybraly na to ty peníze, tak zpět na údržbu půjde jen zlomek. Zbytek se rozkutálí po cestě mezi rezorty…
To možná ano, ale jak chcete zastavit kamion podle výsledků vysokorychlostního měření? To nebude triviální… a nechávat to úplně bez postihu je ještě horší. Takže „aspoň“ tu pokutu, když už nic. Ale samozřejmě se nezříkat vyšších cílů…
Odesácký mindset. Vymáhání pravidel je šikana podnikatelů, protože na ojebávku mají právo.
viz aktuální kauza Luční boudy, tam to dokonce ODS žene i přes parlament změnou zákona
Tou větou neříká že se nemají vybírat pokuty ale to že výběr pokut není cílem ale pouze prostředkem k dosažení cíle, v tomto případě dodržování hmotnostních limitů a menších škod na infrastruktuře.
„(…)Přestupků naměří desetitisíce na měsíc, po limitu 250 přestupků se však přepínají do indikativnímu provozu a přestupky se tak dál neřeší“
– pardon, ale co tohle má být? Tak stát tam postaví drahou technologii, která by snad konečně mohla něco systémově udělat s problémem přetížených kamionů, ale schválně z nich nevyužívá data? Nebo jak jinak si to vyložit?
To je bohužel vliv ODS. Ovšem nějak si nedokážu představit, že by jiné strany měly zájem s tím pohnout. Leda tak Piráti, jenže to by museli mít v parlamentu většinu, protože ostatní koaliční strany by jim to okamžitě zarazili.
Asi někomu něco přistálo v obálce do kapsy.
Jsme v právním státě, ne v ruském automatu na žvýkačky. Padne fotka/váha/soubor, ale těch právnických obstrukcí kolem toho. Hlavně ty velké firmy…
Nečetl jsem tu zprávu NKÚ, ale jak už to tak bývá, sděluje se jen část problému. Celý ten systém nefunguje skvěle z mnoha důvodů. Za prvé, po Evropě se to v podstatě zatím jen testuje. Není země, kde by to existovalo jako standard. Za druhé, přesnost není tak dobrá jako u stacionárních vah, proto jsou tam velké kalibrační přípočty k dobru. V zásadě se to řeší jen u velkých přetížení, kde je to zjevné. Firmy se často (a oprávněně) bouřily proti malým rozdílům. Za třetí, je problém se zasílám pokut na obce – velké objemy dat, ty rozporují i malý… Číst vice »
A hlavně postih za přestupky musí směřovat proti provozovateli dopravy a ne řidiči. Firmy na to hřeší, stejně jako v případě pravidelných zastávek a odpočinku.
To je ta ekonomická kamionová doprava? Ročně 18.25 mld v mínusu, takže zisk z mýta se rovnou utopí v opravách silnic.
A to je jen dotace pro ŘSD. U krajů a obcí je ten mínus ještě větší.
Takže opravy silnic I. třídy ročně 18.25mld, výběr mýta 2024 17.1 mld ze všech silnic a dálnic. Ze spotřební daně se vybralo 84mld, které obratem šly do sfdi na silnice (81mld) Takže na opravě dálnic tečeme 9 miliard, které cca ŘSD ročně vynaloží. Kraje vynaloží na dvojky a trojky cca 28 miliard, takže každý rok na silnicích proděláme min 40 miliard. K tomu jen v roce 2023 stály celospolečenské škody způsobené dop. Nehodami až 146 mld Kč. Takže ročně 186mld v mínusu. To je ta ekonomická silniční doprava. To se to panečku vyplatí.
Někomu se to určitě vyplatí.
Tak na tohle si tipuji Kupka tiskovku neudělá….
Raději si ji udělá na to, že se sice vybudovala úseková měření na D4, ale ministerstvo je milostivé, tak to většinou nechává vypnuté a u toho úseku, který je náhodou zrovna zapnutý, se rozsvítí varovné cedule.
Úsekové měření je označeno všude, nejen na D4. Pouze na D4 je začátek měřeného úseku označen světelnou tabulí, jinde bývá značka IP31a (začátek i konec měřeného úseku).
Plácáte. Jen úsek Bučovice-Holubice (E50) má tři neoznačené měřící místa.
Už třeba jen po Praze je spousta neoznačených měřených úseků. Podobně i na mnoha jiných místech. Hlavně ale ta měření fungují obvykle nepřetržitě. Tak to mělo být i na D4, než do toho vstoupil Kupka a úmyslně využití měření omezil.
Hlavne, ze maji cas na pokutovani aut v zonach a na prekroceni rychlostti o 5 km nekde v polich u vyjezdu z obce ….
Jenže to je ono. Pokuta za rychlost v obci o 5 km/hod. vyšší vám logicky připadá jako nehoráznost, je to ale o 10%. Obdobně 10% u hmotnosti „kamionu“ znamená přetížení o 4 tuny. A to v té „zprávě“ NKÚ chybí, Kolik z těch údajných desítek tisíc přetížení je do 10%. Tipnul bych si, že naprostá většina. Při vážení je přestupek a pokuta již od 500 kg nad povolenou hmotnost. U 40 tun to je 1,25%. Sazba pokuty 5000 korun. U rychlosti by to byly pokuty při překročení v obci o 0,6 km/hod, mimo obec o 1,1 km/hod. a na dálnici… Číst vice »
Ty váhy byly povětšinu času vypnutë/mimo provoz, protože to po nich nikdo nechce dělat (čti městům kápne jen málo procent). Přístroj to vyfotí a uloží soubor, ale úředníci se v tom musí hrabat a rozesílat x dokumentů ve správním řízení….
No, předpokládám že tolerance měření už je z tohoto odečtena… takže naměřené přetížení bylo řádově o tunu vyšší??
Tolerance váhy je samozřejmě odečtena, ale to je stejné, jako u té rychlosti. Tolerance je ale do plusu i do mínusu, takže se nedá tvrdit, že když někdo v rámci tolerance projde, že je přetížený, zrovna tak může mít o ta procenta nižší hmotnost, než váha naměřila. Zásada, že nikdo nesmí být postižen nespravedlivě, snad ještě platí.
Je to také jeden z řady zásadních důvodů, proč nákladní železniční doprava nemá šanci být cenově konkurenceschopnou.
Možná ten, nejzásadnější. A na to by měl ŽESNAD velmi důrazně upozornit. Nedávno padlo vyjádření, že kvůli tržní ekonomice stát nebude železniční dopravu podporovat. Takže veřejná přelíčení a žaloby, za nedovolenou a účelovou státní podporu kamionů.
Ale mezi politiky napříč politickým spektrem není zájem na tom nic měnit. I proto je vážení a pokutování přetížených vozidel takové správně bezzubé…
Nadávají na pojízdný sklad v pravém pruhu dálnice, ale systémově nikdo nic fakticky neřeší. A podotýkám, jen zdražit silnici také není řešení.
Zdražit silnici je velký kus řešení.
Nechat silnice bez oprav, ať si na nich ty svoje přetížené krámy roztřískají.
Vám řeknou cosi o nedovezeném chlebu….
Čekám to. Ale mám takové tušení, že kamiony s chlebem nebudou tím hlavním ničitelem silnic. Jinak mlýn a pekárna za rohem, to by měl být základ všude, i v rámci soběstačnosti a zaměstnanosti. Fakt není nutné vozit základní věci sem a tam jak kočka koťata.
Jo to bylo, mlékárny masokombináty, obilná sila. Většinou okres byl v plno věcech soběstačný. Je by se v dnešní době nesmělo vozit skladovat do Německa. Dnes třeba Liberecký kraj nemá jedinou mlékárnu.
Dnes se v logistice hodně uplatňuje gather-scatter systém. Tedy že se náklad sveze z mnoha míst na jedno konkrétní a pak se zase rozváží zpět. Třeba i u zásilek je efektivnější je svážet na jedno nebo dvě depa v celé zemi a pak zase rozvážet, než je třídit na větším počtu míst (takže zásilka posílaná v rámci téhož města může klidně putovat 200 km tam a 200 km zase zpátky). Sice se najezdí mnohem víc kilometrů, ale stačí mnohem méně drahých třídicích linek a méně obslužného personálu. Podobné je to třeba i u toho chleba, kdy se sveze obilí z… Číst vice »
Ekologie v praxi…..
Vše řízeno tlakem korporátu na efektivitu a zisk…. Volná ruka trhu…. Ale přesto zde volné podmínky k podnikání nejsou, některé sektory jsou silně regulováné, autodoprava/logistika mezi ně ovšem nepatří.
Zlodějina za bílého dne. Hnus, takhle okrádat občany.