NKÚ tvrdě proti ministerstvu: Systém vážení selhává, přetížené kamiony dál ničí silnice, pokut je minimum

Instalace vysokorychlostních vah na Pražském okruhu. Pramen: ŘSDInstalace vysokorychlostních vah na Pražském okruhu. Pramen: ŘSD

Jen zlomek přestupků podle NKÚ skončil pokutou, stát mezitím vydává desítky miliard na opravy.

Odebírat
Upozornit na
guest
56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdendik

Opakované problémy MÚ Židlochovice. Nějakou dobu vyřizoval pokuty za překročení nápravového tlaku jako jediný v republice, ta jediná váha fungovala. Úředníci se snažili, ale pod nohy jim házeli klacky z MD a když už byli moc dotěrní, „váha se porouchala“. NKÚ sice opakovaně zjišťuje nedostatky, ale k probuzení podřimujícího úředníka v dlouhém a nudném pracovním dni to evidentně nestačí.

Moto

Jak nemají obce možnost zjistit provozovatele? U výběru za rychlost nebo parkování to jde velice dobře 😎

Luk

Mnoho provozovatelů kamionů je zahraničních, nejčastěji polských. To je jiná situace než u překračování rychlosti nebo nelegálního parkování, tam výrazně převažují čeští provozovatelé vozidel.

Martin Verner

No a? Napříč EU to jde velice dobře. Problém můžou být Turci nebo Srbové.

Jan

Ministr Kupka má asi taky kamarády – velké kamionové firmy, možná by měl odejít spolu s Blažkem do propadliště politiky . I když je pravda, že předchozí ministři dopravy nedělali s kamiony vubec nic, 😰

Oldřich Sládek

Pokud máte na mysli české, tak i kdyby byl stokrát velkým kamarádem, tak je to úplně v pohodě a vůbec nic to neřeší. Problém je totiž jinde a nedá se to probírat jen na MD ČR.

Milan

Myslím, že zásadní problém bylo převedení vymáhání pokut na obce. Ať se na mne nikdo nezlobí, ale tohle byla obrovská „somarina“ a řekl bych, že to bylo zjevně za účelem možnosti ovlivnění průběhu disciplinárního řízení.
Podání vysvětlení by se mělo být velice nepříjemnou událostí v životě, které by se každý chtěl vyhnout a ne sousedský pokec nebo v horším případě nátlak shora přes známosti nebo právníky, aby záznam o přestupku putoval v zájmu lokálního úředníka do koše.

none

No tak váhy neváží. V tomhle státě se na nějaký vymáhání moc nehraje

Franta Chcípák

Proč potom investujeme do zařízení a ještě se chlubíme, jak jsme před okolním světem napřed?

Pavol

Bol by príliš veľký problém mať na najbližšom odpočívadle po rýchlovážení normálnu váhu s policajtami, ktorý v prípade nameranie nadváhy na rýchlováhe urobili normálne váženie = pokuta na mieste a zabránenie daľšej jazde bez preloženia nákladu. Tým by sa neblokovali poctivý dopravci.

Franta Chcípák

Bol

Radek Liška

Někdy to takhle funguje a je to přesně jak píšete.

V. K.

Byl, protože PČR ani INSID nemá kapacity na to vážit nepřetržitě a tyhle přestupky se nepřetržitě dějí. Navíc, pokud někde to kontrolní stanoviště rozbalí, tak se o tom řidiči navzájem informují a ten úsek objedou.

První Jiří

Ne, je to klasický případ, kdy to stát řešit nechce. V Rakousku i Maďarsku u dálnic váhy, kde prostě kamion sjet na měření musí. Ale to by se muselo chtít a ne jen povídat, viz tato zpráva.

Zrzek

Tak v Maďarsku to byl předvýběr automatem a potom stacionár. Jen to vysokorychlostní moc přesný nebylo.

Radek

To stačí, ne?

none

Ale tady by nikdo nic nerozbaloval. Na vjezdu do odpočívadla by byla váha. A každý musí dělat pauzu.
Prostě se to nechce řešit.

Zrzek

Do jakého odpočívadla? To je další časovaná bomba.

Joska

např. vjezd do ČR odpočívka Lanžhot – váží se všechny kamiony na vjezdu, Ok může pokračovat, pro ty s nadváhou by byl extra nadjezd s vracečkou na Slovensko

123

Kdo by to byl čekal.
A takhle si tu žijeme.
V tomhle státu si každý, kdo dodržuje pravidla prostě musí čas od času připadat jako úplný trouba …

Milan

Čas od času? Pořád. A je to čím dál horší. Škoda klíčů opotřebených tím slavným zvoněním …

Jakub S

Kde je pan Půr, aby nám poreferoval jak touto neschopností ministerstva dopravy tratí stát miliony milionů každý den?

Franta Chcípák

A netratí?

Franta Chcípák

Rách bych odpověď, ne mínus.

David

Asi ještě nepřišel na způsob jak by tento neúspěch přišil Pirátům, jinak by o tom už byl na infu nejen článek ale i dva až tři hodinové podcasty.

jaroslav.dohnalik

Jak nemůže být cílem vybírání pokut? Když už někdo chce jezdit přetížený, ať si to zaplatí. To mi přijde férové.

Martin Verner

Tím ovšem ze zákazu jezdit přetížený děláte povolení, pouze za vyšší poplatek.
A takhle to fakt nefunguje a fungovat nemá. Když chce někdo jezdit přetížený, prostě nesmí.

V. K.

Odesácký mindset. Vymáhání pravidel je šikana podnikatelů, protože na ojebávku mají právo.

Stráťa

Tou větou neříká že se nemají vybírat pokuty ale to že výběr pokut není cílem ale pouze prostředkem k dosažení cíle, v tomto případě dodržování hmotnostních limitů a menších škod na infrastruktuře.

Pavel Mráček

„(…)Přestupků naměří desetitisíce na měsíc, po limitu 250 přestupků se však přepínají do indikativnímu provozu a přestupky se tak dál neřeší“
– pardon, ale co tohle má být? Tak stát tam postaví drahou technologii, která by snad konečně mohla něco systémově udělat s problémem přetížených kamionů, ale schválně z nich nevyužívá data? Nebo jak jinak si to vyložit?

Bram

To je bohužel vliv ODS. Ovšem nějak si nedokážu představit, že by jiné strany měly zájem s tím pohnout. Leda tak Piráti, jenže to by museli mít v parlamentu většinu, protože ostatní koaliční strany by jim to okamžitě zarazili.

Mengo

Asi někomu něco přistálo v obálce do kapsy.

Petr H

Nečetl jsem tu zprávu NKÚ, ale jak už to tak bývá, sděluje se jen část problému. Celý ten systém nefunguje skvěle z mnoha důvodů. Za prvé, po Evropě se to v podstatě zatím jen testuje. Není země, kde by to existovalo jako standard. Za druhé, přesnost není tak dobrá jako u stacionárních vah, proto jsou tam velké kalibrační přípočty k dobru. V zásadě se to řeší jen u velkých přetížení, kde je to zjevné. Firmy se často (a oprávněně) bouřily proti malým rozdílům. Za třetí, je problém se zasílám pokut na obce – velké objemy dat, ty rozporují i malý… Číst vice »

Milan

A hlavně postih za přestupky musí směřovat proti provozovateli dopravy a ne řidiči. Firmy na to hřeší, stejně jako v případě pravidelných zastávek a odpočinku.

Tomáš Veselý

To je ta ekonomická kamionová doprava? Ročně 18.25 mld v mínusu, takže zisk z mýta se rovnou utopí v opravách silnic.

martin749

A to je jen dotace pro ŘSD. U krajů a obcí je ten mínus ještě větší.

Tomáš Veselý

Takže opravy silnic I. třídy ročně 18.25mld, výběr mýta 2024 17.1 mld ze všech silnic a dálnic. Ze spotřební daně se vybralo 84mld, které obratem šly do sfdi na silnice (81mld) Takže na opravě dálnic tečeme 9 miliard, které cca ŘSD ročně vynaloží. Kraje vynaloží na dvojky a trojky cca 28 miliard, takže každý rok na silnicích proděláme min 40 miliard. K tomu jen v roce 2023 stály celospolečenské škody způsobené dop. Nehodami až 146 mld Kč. Takže ročně 186mld v mínusu. To je ta ekonomická silniční doprava. To se to panečku vyplatí.

Petr David

Někomu se to určitě vyplatí.

Jan Sova

Tak na tohle si tipuji Kupka tiskovku neudělá….

Luk

Raději si ji udělá na to, že se sice vybudovala úseková měření na D4, ale ministerstvo je milostivé, tak to většinou nechává vypnuté a u toho úseku, který je náhodou zrovna zapnutý, se rozsvítí varovné cedule.

dantex

Úsekové měření je označeno všude, nejen na D4. Pouze na D4 je začátek měřeného úseku označen světelnou tabulí, jinde bývá značka IP31a (začátek i konec měřeného úseku).

Radek

Plácáte. Jen úsek Bučovice-Holubice (E50) má tři neoznačené měřící místa.

Luk

Už třeba jen po Praze je spousta neoznačených měřených úseků. Podobně i na mnoha jiných místech. Hlavně ale ta měření fungují obvykle nepřetržitě. Tak to mělo být i na D4, než do toho vstoupil Kupka a úmyslně využití měření omezil.

Kamil

Hlavne, ze maji cas na pokutovani aut v zonach a na prekroceni rychlostti o 5 km nekde v polich u vyjezdu z obce ….

Jan

Jenže to je ono. Pokuta za rychlost v obci o 5 km/hod. vyšší vám logicky připadá jako nehoráznost, je to ale o 10%. Obdobně 10% u hmotnosti „kamionu“ znamená přetížení o 4 tuny. A to v té „zprávě“ NKÚ chybí, Kolik z těch údajných desítek tisíc přetížení je do 10%. Tipnul bych si, že naprostá většina. Při vážení je přestupek a pokuta již od 500 kg nad povolenou hmotnost. U 40 tun to je 1,25%. Sazba pokuty 5000 korun. U rychlosti by to byly pokuty při překročení v obci o 0,6 km/hod, mimo obec o 1,1 km/hod. a na dálnici… Číst vice »

Oldřich Sládek

Je to také jeden z řady zásadních důvodů, proč nákladní železniční doprava nemá šanci být cenově konkurenceschopnou.

Tomáš Veselý

Možná ten, nejzásadnější. A na to by měl ŽESNAD velmi důrazně upozornit. Nedávno padlo vyjádření, že kvůli tržní ekonomice stát nebude železniční dopravu podporovat. Takže veřejná přelíčení a žaloby, za nedovolenou a účelovou státní podporu kamionů.

Bram

Ale mezi politiky napříč politickým spektrem není zájem na tom nic měnit. I proto je vážení a pokutování přetížených vozidel takové správně bezzubé…

Oldřich Sládek

Nadávají na pojízdný sklad v pravém pruhu dálnice, ale systémově nikdo nic fakticky neřeší. A podotýkám, jen zdražit silnici také není řešení.

Petr David

Zdražit silnici je velký kus řešení.

Chleba Nakup

Nechat silnice bez oprav, ať si na nich ty svoje přetížené krámy roztřískají.

Jan Sova

Vám řeknou cosi o nedovezeném chlebu….

Chleba Nakup

Čekám to. Ale mám takové tušení, že kamiony s chlebem nebudou tím hlavním ničitelem silnic. Jinak mlýn a pekárna za rohem, to by měl být základ všude, i v rámci soběstačnosti a zaměstnanosti. Fakt není nutné vozit základní věci sem a tam jak kočka koťata.

Zrzek

Jo to bylo, mlékárny masokombináty, obilná sila. Většinou okres byl v plno věcech soběstačný. Je by se v dnešní době nesmělo vozit skladovat do Německa. Dnes třeba Liberecký kraj nemá jedinou mlékárnu.

Luk

Dnes se v logistice hodně uplatňuje gather-scatter systém. Tedy že se náklad sveze z mnoha míst na jedno konkrétní a pak se zase rozváží zpět. Třeba i u zásilek je efektivnější je svážet na jedno nebo dvě depa v celé zemi a pak zase rozvážet, než je třídit na větším počtu míst (takže zásilka posílaná v rámci téhož města může klidně putovat 200 km tam a 200 km zase zpátky). Sice se najezdí mnohem víc kilometrů, ale stačí mnohem méně drahých třídicích linek a méně obslužného personálu. Podobné je to třeba i u toho chleba, kdy se sveze obilí z… Číst vice »

Tomáš Veselý

Zlodějina za bílého dne. Hnus, takhle okrádat občany.