Nizozemsko zdraží leteckou dopravu, speciální daň stoupne o téměř 23 eur

Boeing 777 společnosti KLM. Foto: KLMBoeing 777 společnosti KLM. Foto: KLM

Zvýšení má odradit lidi od létání na krátké vzdálenosti.

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JirkaJJ

Mezitim kraje a města v ČR (Budějovice, Pardubice…) dotují provoz regionálních mezinárodních letišť…

pzag

U každého, kdo volá po spotřební dani na letecké palivo je vidět, jaký je to nenávistný tupec, kterému jde jenom o to kazit, zakazovat, regulovat. Kdyby totiž uměl dát dohromady 2+2, tak ví, že u letectví je takové řešení naprosto k ničemu. A to říkám jako někdo, kdo by neměl problém s tím, aby letecká doprava přispívala na „ochranu“ životního prostředí nebo podobné kecy.

Jan

Další rovnák na ohýbák. Přitom by stačilo prostě jen zdanit letecké palivo stejně jako se daní ostatní pohonné hmoty.

Y.K.

Ok, a co za to letectví dostane? Ostatní druhy dopravy za to dostanou stovky a stovky km infra, to si letectví samofinamcuje a že by druhy ostatních doprav byly šetrnější k životnímu prostředí se teda říci nedá (vyjma kapacitní železnice).

Podle mě je to jen způsob jak nějaký obor pumpnout pod taktovkou green washingu (tedy ne zcela čistě ekologického snažení, spíše tak nějak populisticky, nikoliv systematicky regulovat dopravu).

M@trixX

Lebo letiska rastu v lese.

Y.K.

Letiska se typicky samofinancují z poplatků a ještě státům generují profit (teda nevím jak ta slovenská, v ČR Praha rozhodně, ač jsou tu černé dotační ovce, třeba Budějice a Vary u nichž je vliv na klima blízko nule protože tam nic nelétá).

Tomáš

Správně. Jsem rád že se postupně vlády otáčejí správným směrem k ekologickému cestování a lidé si konečně uvědomí že letecká doprava zničující životní prostředí a vše kolem, navíc akorát páchající hluk půjde do záhuby.

Y.K.

Jenže letecká doprava je jen v koutečku proti autům, výrobě energie a tepla (šetříte každý watt a joul pro planetu pane radikále se štěrbinovým viděním?), likvidaci odpadu, zemědělství… Likvidace letectví opravdu planetu nespasí, to vám řeknou klimatologové, protože jsou tu zásadnější zdroje. Sice budou muset najít udržitelný směr, ale hon na čarodějnice jsem ve 21. století fakt nečekal (likvidace označeného jedince “který za to může”).

mrondycz

Víte že:
Průměrná spotřeba (obsazeného) letadla je v přepočtu na 100km asi 3,5l/100km/pax.
Dnešní moderní letadla se běžně dostávají (regional, short i long haul) i pod 2.5 litru na 100km na jednu sedačku. Tedy o proti osobní dopravě poměrně slušná konkurence.

dvojiteF

😀 😀 😀 😀 😀

Aleš

To jsou zase kecy ze strany politiků… Prostě aby se vlk nažral a koza (KLM) zůstala celá:
„Zdražení na více než trojnásobek má odradit podle představ vlády lidi od létání na krátké vzdálenosti.
Daň se netýká cestujících do dvou let a pasažérů, kteří v Nizozemsku přestupují.“
Takže kdo letí z Frankfurtu do Bruselu přes Amsterdam (což opravdu nedává smysl, protože vlak to jede cca stejnou dobu a samozřejmě centrum-centrum), tak tuto daň platit nebude, ale kdo letí z Amsterdamu do Sydney, tak jí musí zaplatit, i když neletí na zrovna krátkou vzdálenost.

Libcha

Já to chápu tak, že kdo letí do Sydney, tak sice daň zaplatí, ale vzhledem k její fixní částce se to v ceně za letenku spolehlivě ztratí.

David

Bože, to je argument. Mohl by jste dělat politika.

Petr z Prahy

Celkem rozumné. Letadla narozdíl od vlaků a autobusů nemusí platit spotřební daně. Například na 1000 km dlouhý let Praha – Londýn se spořebuje zhruba 4 litry na 100 km a pasažéra, takže na jednoho pasažéra je to 40 litrů paliva. Při spotřební dani 13 Kč je to 40*13=520 Kč. Nizozemsko nyní zavedlo 28,58 eur což je zhruba 700 Kč, takže rozhodně motivační na odrazení cesty na krátké vzdálenosti.

J.K.

Místo daní by spíš mohli skutečně liberalizovat železniční dopravu, např. angličtina jako komunikační jazyk, a tak…

A ne razit heslo – hýbe se to – zdaňte to…:/

Petr P.

Skvělé, zavedl bych to na evropské úrovni. Letecká doprava je příliš levná a oproti železnici mnohem více zvýhodněná – na to, jaké má environmentální a jiné dopady. A i lidé v letectví by si zasloužili vyšší mzdy…

J.K.

Levná je proto, že je efektivní… Co radši udělat efektivní i železnici?

Radek Janata

Levná je ale i kvůli těm odpuštěným spotřebním daním. Kdysi jsem to počítal a za ČR to dělalo asi 900 Kč na 1 cestujícího.

Gajda

A svojí efektivitě. Jedna 737 nebo A320 stojí 100 milionu dolarů, piloti berou daleko víc jak strojvedoucí, letušek je třeba víc jak průvodčích, spotřeba daleko vyšší jak u vlaku, narozdíl od vlaku nejde prodloužit a přesto stojí často míň. Navíc daň se snad neplatí u mezinárodních spojů ani u vlaků, ani u autobusů co se jízdenky týče.

ABC

to je max DPH, ne spotřební daň

pzag

Za ČR? Jak za ČR? Jak jste to počítal?
Kdyby mi 737 žrala 3 tuny na hodinu, jakože ne, tak na dvouhodinový let se 150 lidma je to asi 600,- Reálně ještě míň, pokud by spotřební daň bylá stejná jako u benzínu.
6 tun, 7200 litrů x 12,84 = 92 500,- / 150 = 620 Kč/osoba.
Reálně, pro stejný let tak 450,-

Y.K.

Ne to není. Kromě toho nezapomínejte na dotace do železnice. Letectví je levné jen v poslední době po deregulaci a vzniku low costů, do té doby letenky stály majlant. Deregulace na železnici jde výrazně složitěji, ale výsledek je třeba vlak RJ do Chorvatska (ať je kvalita jakákoliv) a projekty (pomalu nastupující) typu Ougo opravdu to není DPH, je to tím jak se letectví naučilo ty strašně drahý věci dělat efektivně, ti co se to nenaučili odchází do zapomnění.

ABC

Nikdy se to tak nedělalo!

Samo

Na úvod by úplne stačilo aby sa z leteniek platila DPH.

Gajda

U mezinárodních linek se DPH neplatí nikde – ani u vlaku, ani u autobusu. Tak proč by se náhle měla platit u letadel? Nebo v rámci narovnání jí plácneme všude a zdražíme ty vlaky o pětinu jen daní?

Cestovatel

Environmentální, udržitelné…. to jsou slova, kdy mi naskakují osypky. Apropó, už dohořela největší skládka pneumatik na světě v tom Kuvajtu? Už mají odsířené komíny na elektrárnách v Číně? Ne? ….aha, tak ok

Pepa

Piloti maji malo???

Karel

Tady je někomu líto, že má doma skoro jediný slušný a dobře fungující aerolinky v Evropě…

Zakon kaze

KLM nejsou fungujici, musel jsem s nima az k ECC kvuli vraceni penez za zrusenej let. Moc dobre museli vedet, ze nemaj sanci cokoliv uhrat, letenka jen za 11k, a presto to nechali zajit tak daleko.

Air Traveller

to, ze se jim nechce tak uplne vracet je vec jedna. ale to, ze jsou funkcni, je vec druha. a nezpochybnitelna .

Zakon kaze

Za me zpochybnitelna, na transatlantickejch letech je s nima vic a vic problemu

vtvt

Aha, tak proto předpokládá Eurostar a Thalys, že z 18 milionů cestujících se zvednou na 30 milionů cestujících.

A to přestože ruší pár zastávek a linku do Disneyworldu u Paříže.