Nizozemsko zastavuje plány na nové dálnice a železnice, peníze přesune na údržbu stávajících
Rekonstrukce stávající infrastruktury je podle ministra dopravy nyní větší prioritou.
Nizozemská vláda se rozhodla přesunout většinu peněz na údržbu dopravní infrastruktury místo stavby nových silnic či železnic. Důvodem jsou rostoucí ceny stavebních materiálů i specifický nizozemský problém: snižování emisí dusíku.
O omezení investic představené ministrem dopravy Markem Harbersem informovala nizozemská média, například NRC. Škrty se přitom mají dotknout i projektů na veřejnou dopravu, například tramvajové trati do Veldhovenu nebo stavby mostu přes řeku Maas v Rotterdamu.
Ministerstvo zatím neuvedlo přesný seznam projektů, které se nepostaví. Ministr Harbers ale již potvrdil, že velká část ze 7,5 miliardy eur na dopravu půjde do oprav stávající infrastruktury. Podle něj stát péči zejména o mosty v minulosti zanedbal.
„Peníze na nové silnice a železnice urgentně potřebujeme na rekonstrukci a údržbu stávající infrastruktury,“ řekl Harbers. V Nizozemsku se nyní intenzivně řeší, které projekty dostanou stopku.
V případě Nizozemska nejde přitom jen o důvody s nedostatkem peněz či rostoucími cenami stavebního materiálu a stavebních prací. Země dlouhodobě i kvůli intenzivní zemědělské živočišné produkci bojuje s výrazným překračováním emisí dusíku a nově se posuzuje i to, kolik dusíku se uvolní při samotné stavbě nové dálnice či železnice. Už několik let je kvůli dusíku omezena rychlost na dálnicích na 100 km/h.
Dusík se stal velkým tématem nizozemských voleb minulý týden. V komunálních volbách výrazně uspělo protestní hnutí farmářů BBB, kterému se nelíbí vládní kroky na snížení emisí dusíku. BBB ve středečních volbách vyhrálo u voličů v osmi z dvanácti provincií země. Se ziskem téměř 20 % hlasů může v horní komoře pomýšlet na 16 až 17 křesel. Radikální farmáře podpořil třeba bývalý prezident Donald Trump a řada krajně pravicových osobností, připomíná agentura AFP.