Nitra získá přímé železniční spojení s Bratislavou, skončí přestupování v Leopoldově
Bratislava hlavná stanica. Foto: ŽSR
Trasu dlouhou 97 kilometrů ujede vlak za 1 hodinu a 45 minut.
Trasu dlouhou 97 kilometrů ujede vlak za 1 hodinu a 45 minut.
Som z Nitry a je to bohužiaľ železničná diera a dlho tak zrejme zostane. Stačí sa pozrieť na stav infraštruktúry. Autobusová stanica aspoň prešla rekonštrukciou a vyzerá celkom k svetu. Železnica ale v celej trase jednokolajka, samotná stanica čistý skanzen (mechanické návestidlá a závory, skupinový odjazd, nulová bezbariérovosť, zázemie pre cestujúcich). Trocha nádeje bolo plánované nové spojenie cez Trnovec a Šaľu, ale to sa asi dlho realizovať nebude (ak niekedy). Jediné spoje s trochou potenciálu boli priamy motorák do Prahy cez Vláru a po zmene nadväznosti (kedysi sa na prestup čakalo 30-40min) aj spoje do Prahy a Brna (Os do… Číst vice »
Slovensko je krajinou, kde „MD“ neznamená Ministerstvo dopravy, ale Ministerstvo diaľnic.
Modernizácia a elektrifikácia trate N. Zámky – Nitra – Leopoldov je naplánovaná už 50 rokov, ale „skutek utekl“.
Metropolitany sú synonymom nespoľahlivosti – z MA’V chodia pravidelne zameškané a klincom do rakvy je 50-ročná rekonštrukcia trate na Záhorí.
Ba-N. Mesto pre niekoho môže byť komplikáciou pre iného nie. MHD tam chodí, rovnako aj na Ba predmestie / Vinohrady, akurát CP-ckari majú roky nastavený fetiš: Hlavná stanica a nič iné mentálne nezvládajú.
A nejen v Maďarsku mají zpoždění. Zpoždění totiž nabírají i na Slovensku a kolikrát mnohem větší.
Hungaria dneska v Brně sekyra pod hodinu. Zažil jsem horší…ale je fakt, že někdy to má sekeru už skoro jak Avala, neblahé paměti…
Podľa mňa jediné možné riešenie aj napriek nesúhlasu Útvaru pre Hodnoty by bolo najlepšie vybudovať spojku Šaľa – Nitra s tým, že by sa možno malo začať uvažovať aj nad treťou koľajou do BA. Vtedy by mohli vzniknúť REXy v hodinovom takte od 4:00 až do 23:00 s poschodovými štvordielnymi súpravami vybavenými WiFi a automatmi na občerstvenie a tieto vlaky by pokračovali až do Viedne. Zastávky by boli NR – Šaľa – Galanta – Senec – Vinohrady – Hlavná Stanica – Devínska Nová Ves – Marchegg – Wien. Samozrejmosťou by bolo, aby celá trať až do Rakúska bola rekonštruovaná a… Číst vice »
A ještě lepší by bylo udělat spojku už ze Sládkovičova do Gáně a pak odbočit doprava a zhruba v souběhu s dálnicí dojet do Nitry (i když by to bylo od severu a ne od jihu, takže nevýhodné pro další bezúvraťové pokračování vlaků na sever) – ale to už je příliš ambiciózní nápad …
Keď opravujú Žilinu tak prečo by nemali aj Nitru !!! Veď aj v Nitre platia dane !!!
Súhlas. Ja sa ale tomu útvaru divím, že sa celá trať ekonomicky posudzuje len kvôli Nitre. Stačilo by pritom uvažovať o celom strednom Slovensku (trať Levice – Palárikovo je tiež pomalá), že aj tom ma ten istý problém a postaviť od Nitry novú trať cez ZM do Hronského Beňadiku, samozrejme s tunelmi a dostatočne rýchlu. Vtedy by cez Nitru jazdili jednak R na Prievidzu ale aj na Pohronie a BB. V takomto prípade by bola návratnosť tejto trate úplne iná. Ale to by asi museli zodpovední trocha inak uvažovať.
Obrovský posun byl už ten přímý motorak z Trnavy do Nitry. Dřív to bylo na 2 přestupy, bez taktu. Takže autobus byl jasná volba, obzvláště když nevymetal všechny vesnice po cestě.
Holt trasování tratí je pořád jako za c&k monarchie. Směrem na Budapešť (a v Předlitavsku na Vídeň). Cokoliv vede křížem jsou strašlivé klikatice.
Bez nové traťové spojky od trati Bratislava – Nové Zámky to bude přes Leopoldov vždycky jen pomalá oklika a na tom nic nezmění nijak významně ani žádná modernizace trati mezi Leopoldovem a Nitrou.
Nitra is new Liberec
Slovensko je jeden velkej Liberec, říznutej Jeseníkem…
To budou vozit 861?
Jinak teda nic moc, cestovní doba jak s přestupem na osobák v NZ nebo Leopoldově, ovšem s konečnou na BaNM. Takže jedinou výhodou je to, že neujede ten připojný osobák (což ovšem není zanedbatelné).
Áno, plánované sú MJ 861.
No tak to bude terno. Spolehlivost katastrofální.
Je v tom zima a kravál ale jinak dobrý (když to jede) 🙂
Jsem si řikál, zda by nešly aspoň napřimít koleje do Nitry, třeba z Alekšince.
https://mapy.cz/s/garosagama
A ejhle on je tam golfovy park (s výhledem na Jaguar).
A což takhle postavit fungl novou trať do Nitry spodem ze Šaly?
Jednalo by se o pouhých 18 km v rovině po polích.
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&rm=9ozWpx6xBF9pZ3pxOdZ-&x=18.0043422&y=48.2277810&z=12
No… po poliach to síce je, ale po rovine tak uplne nie… Z Trnovca n. Vahom do Nitry po priamej ceste 1. triedy sa nazbiera na 18 km nejakých 175 m prevýšenia… To asi nie je ideálny terén pre vlak.
To je asi 10 promile, naprosto vklidu i pro nákladní vlaky.
Jen by teda na východním konci asi líp vyšel tunel, což by rovnou ubralo 20-30 metrů převýšení.
Tento variant bol zamietnutý z dôvodu vysokých finančných nákladov. Vraj rekonštrukcia trate od Leopoldova s elektrifikáciou bude lacnejšia. Už nikto však nerieši kapacitu na preťaženom koridore Leo – Bratislava.
Tak snad nikoho nenapadne zakázat autobusy, které jedou bez přestupu a za 1:00 až 1:15, snad 20x za den. Hádám, že bez subvencí.
To si ovšem ti „kompetentní“ musejí uvědomit, jaký je poměr cena/přínos: rekonstrukcí stávající trati sice ušetří finance a možná něco k půlhodině cestovní doby, ale rychlejší ani kratší (na vzdálenost) než ta jižní trasa to stejně nikdy nebude. A pokud jde o to (ztracené) převýšení, to přece platí v případě trasy přes Alekšince také, byť možná není až tak velké.
Ano, celkovo… Lenze to nie je rovnomerne stupanie, ale rovina asi 6km a potom hore-dole. Staci zadat trasu autom z Trnovca n. V. na zaciatok Nitry a pozriet sa na vyskovy profil.
Ta zeleznica by potrebovala bud nejake tunely alebo poriadne zarezy+mosty. Co znamena vysoke naklady. Alebo mozno by sa nasla klukata trasa medzi kopcekami bez vacsieho prevysenia – ale bola by vyrazne dlhsia a asi pomalsia.
Mozno uplne najrychlejsie spojenie by sa urobilo elektrifikaciou a trochou modernizacie trate pri vedeni priameho vlaku cez Surany a Palarikovo mimo NZ, samozrejme nestojac pri kazdej vrbe.
No keď tento terén sa zdá zložitý na stavbu novej trate, tak to už sme fakt zle na tom a nespraví sa nikdy nič. Iní stavajú horské trate, kde je samý tunel a viadukt a SR má problém pár km postaviť na trocha vlnitom teréne….i
Pokud vím, norma říká cosi o 7 promile.
Asi by to bylo lepší. Ja bral jen zlepšení, že by se jelo přes Leopoldov. A zaujal mě golfovy resort…
vykupoval jste někdy pozemky na Slovensku? jestli ne, tak se podívejte na katastr, je to miliarda metrových pruhů s tisícem vlastníků. Toto je i jeden z vážných problémů proč jde na SVK všechno tak pomalu.
Kvôli tomu sa menil stavebný zákon – na strategickú investíciu sa ponúkne vlastníkovi cena podľa odhadu a ide sa stavať bez ohľadu na ne-/súhlas. Musela by to však byť diaľnica…. (železnica je 5., možno až „6. koleso“ pre Ministerstvo).😡
JO, jenže jakmile se u vás označí něco za strategickou investici, slítnou se na vás mediální a politický supy a okamžitě vás začnou obviňovat z úplatků, machinací a že jste mafie. Pak se do toho vloží ještě Útvar za peniaze a je vymalováno a nepostaví se stejně nic, protože kdykoliv a u čehokoliv se najde něco jak ušetřit padesát euro.
Citace z Deníku N: „Už v roku 2017 Železnice Slovenskej republiky oznámili plán vybudovať novú trať medzi Trnovcom nad Váhom a Nitrou, ktorá by železničné spojenie Nitry s Bratislavou výrazne skrátila.
Podľa konzervatívnych odhadov by stálo aspoň pol miliardy eur, a tak po rokoch diskusií tento plán odsunuli medzi menej podstatné priority.“
Nitra je teda od koridoru o něco dál než Zlín, ale jinak jak přes kopírák s tím nádražím bez podchodu a přestupem.
No přes kopírák, ve Zlíně se nepropadli stropy do vestibulu, který je tak v Nitře z bezpečnostních důvodů uzavřen a lístky se prodávají přímo na nástupišti. Ale toto není na SK priorita, tou jsou nucené práce pro doktory, nebo výstavka čmáranic ministrině kultury.
Slovensko je paradie na stát, škoda, že nejsou víc na Balkáně, kam patří.
Bohužel s tím, co se tam děje posledních několik let, by to srovnání bylo urážkou pro některé balkánské země.
Jak říká kamarád kamioňák: Balkán začíná za Břeclaví…
Jenze konci v Lokoshaze. Dale je opet EÚ.
Ja by som to Rumunsko až tak pozitívne nevidel a už vôbec nie čo sa týka železníc. Skôr tie dráhy budú lepšie asi v Srbsku a to nie je v EU 🙂
Ještě lepší!
PS: Bolí vás zuby? Radujte se, zubař je v gulagu!
Havarijní stav stropu (díra ve stropě v rohu haly vznikla v červnu 2022) se ŽSR po dvou letech konečně podařilo opravit.
Dokonce v rámci toho zkulturnili celou odbavovací halu, i venkovní fasádu, alespoň okolo vstupních dveří, na žluto natřeli. 🙂
https://www.nitrak.sk/clanky/3733/foto-diera-v-strope-je-prec-zeleznicna-stanica-v-nitre-je-konecne-prerobena-a-otvorena
Pozn. pro Most:
– stropY nepropadlY
Jednalo se ale jen o jednu díru, takže jste se té hrubici „i/y“ použitím jednotného čísla mohl elegantně vyhnout.
Souhlas, když jsem tam přijel, říkal jsem si , to ani nemůže být pravda. Nevystoupil jsem někde na vesnici ??? Podobně autobusové nádraží vedle.
Aspoň je hned vedle, pro ty kdo přestupují. Protože fůra lidí nebydlí v docházkové vzdálenosti na nádraží.
V té lautr-rovině přímý vlak BA – NR: 97 km – 1°45′ = 55 km/h.
Jen o chlup pomaleji jezdí legendární rychlíky „Rožmberk“ na trati 255 mezi stanicemi Veselí/L. – Jihlava: 93 km – 1°48´ = 52 km/h.
Nitra vs. Bratislava je jako Liberec vs. Praha. Autobus to jede za 70 minut za 2/3 ceny vlaku. Do modernizace tratě z Leopoldova do Nitry vhodné jen pro šotouše.
A relativně dost podobná je v ČR i třeba relace Praha – Karlovy Vary s „úspornou“ oklikou přes Ústí nad Labem (a můžeme za ni věnovat tichou vzpomínku na Jardu Kocourka …): od té doby, kdy rychlíky byly převedeny na velké části trasy „pod dráty“, se z „Buštěhradky“ a i části „Pražsko-duchcovské“ staly pouhé bídné lokálky, které místo jakékýchkoli významnějších vylepšení SŽ(DC) jen udržuje v chátrání a cestovní dobu vlaků už příliš nezkrátí ani jakákoli modernizace „Podkrušnohorské magistrály“.
Tratě na Nitru si o elektrifikaci přímo říkají. Od Leopoldova kvůli přímému spojení s Bratislavou. A od NZ kvůli opravdu silné frekvenci. Tam by to chtělo rovnou 2 koleje.
Což ve Slovenských reáliích znamená, že ministerstvo začne výběrovým řízením na vrtulnikovou linku v PDO.
Pre Ficovu vládu je dôležitejšia štátom dotovaná 300 km dlhá letecká linka BA – Košice pre 5 poslancov.
Pouhá elektrizace stávajících tratí bez rozsáhlejších úprav směrového vedení pro skutečné zvýšení NTR rozhodně nestačí = příliš nepomůže: jednoznačným důkazem je třeba „Jižní tah“ mezi Veselím nad Lužnicí a Jihlavou, resp. Havlíčkovým Brodem. Pro Nitru je jediným smysluplným řešením výstavba nové spojovací tratě k Śahům + modernizace dalšího úseku do Bratislavy, nic jiného k aspoň trochu úspěšné konkurenceschopnosti železnice v relaci Nitra – Bratislava nijak výrazně nepomůže, přičemž dlouhé zbytečné okliky jsou navíc i ekonomicky nevýhodné (příliš vysokými náklady na provoz).
Či už úsek Šaľa – BA alebo Leopoldov – BA, problémom ostáva kapacita trate na obidvoch úsekoch. Skôr či neskôr bude potrebné považovať na troch koľajách v týchto úsekoch…..
štyroch