Nezvyklý zážitek na české železnici. Z Břeclavi do Bohumína začne jezdit švýcarský panoramatický vůz
Panoramatický vůz SBB. Foto: Petr Šťáhlavský / České dráhy
Místenky do vozu 1. třídy jsou již v prodeji, vlak poprvé pojede 11. června
Na české železnici se můžete kochat panoramatem šedivé protihlukové zdi. 🙂
🙂 Dobrou kachnu k tomuto tématu si lze přečíst v deníku Pravda pod nadpisem „České dráhy kúpili unikátny švajčiarsky panoramatický vozeň. Práve začína jazdiť“ v článku kreativního pana Martina Domčeka. 🙂
https://auto.pravda.sk/doprava/clanok/668705-ceske-drahy-kupili-unikatny-svajciarsky-panoramaticky-vozen-prave-zacina-jazdit/
Tak to je super, z Břeclavi do Bohumína jsou všude kolem trati nádherná panoramata 😀
Není to spíš kvůli Semmeringbahn mezi Vídní a Štýrským Hradcem?
To zas šotouši budou uchcávat blahem.Jako když autobusák vidí starej Ikarus
A možná myšlenkou, zda-li by se panoramatické vagony neuplatnily i na českých kolejích…
To, že je možné zřídit panoramatický vůz i jako oddílový, před nimi raději zamlčíme…
To jde udělat jak?
No že by se zkrátka okna, jak v oddílech, tak na chodbě protáhla do výšky na část střechy.
U oddílových vozů to bude mít tu výhodu, že u nich nehrozí sedadlo s výhledem do sloupku…
Ale v tomhle případě by pořád žádný panoramatický výhled nebyl, kdyby měl oddíl nadále stěny.
Jestli mi jde o výhled, měl by si ucvrkávat spíš v řadě Šx11
Kua, mu.
RTO LUX, popříadě ve verzi Cabrio. A nebo některý z patráků s otevřenou horní palubou.
Nicméně nejlepší pohled na svět je ze sedla. Akorát Gottlieb s Daimlerem vyměnili toho koně pod sedlem za něco, co nežere trávu u cesty.
Nesouhlasím. Nejlepší pohled na svět je z kokpitu bezmotorového letadla nebo horkovzdušného balónu.
(V příštím životě chci být kondorem nebo albatrosem, případně divokou husou nebo aspoň rorýsem.)
No…já bych řekl že nejlepší pohled na svět je z okna.
Například Hofburgu, Bílého domu, Elysejského paláce…
😀
De gustibus non est disputandum.
https://imhd.sk/ba/galeria-media/89061,212165,3067,195,556,1949,217881,1849,21614,1989,2008,1096,13865,66896,37859,2476/Karosa-B-731-Karosa-B-732?ref=ba%2Fpopis-typu-vozidla%2F54%2FKarosa-B-731-Karosa-B-732
To je dobre, nie?
To používání českých názvů cizích měst je tragédie… 🤦♂️
Velké množství jazyků, angličtinu nevyjímaje, disponuje vlastními variantami cizojazyčných názvů, tak nevim, proč máme v Čechách pořád potřebu to řešit. V češtině to má tim spíš smysl, když čeština má potřebu skloňovat, což často u cizojazyčných názvů možné neni.
Štrasburk, máme psát Strasbourg, protože je to zaručeně francouzské město? I se slovem Straße, což i s velmi chabou znalostí němčiny jeden pozná?
Taky z toho šílím – když se přeloží hlavní město, budiž, ale odkdy je Graz Štýrský Hradec? Klagenfurt má taky nějaký český název …
Jsem za to, používat pouze místní názvy a max. u hlavních měst to přeložit.
Klagenfurt am Wörthersee je česky Celovec na Vrbském jezeře.
Porovnejte také Furth im Wald – Brod nad Lesy – je to podle Vás správně ?
Samozřejmě je Brod na Lesy správně. Stejně tak jako je správně Tetschen, Aussig, Pilsen, Drážďany, Lipsko nebo třeba Monaco di Baviera, či Berlijn. Nevydávejte vlastní nevzdělanost a lenost (naučit se pár českých exonym nebo je dohledat) za strandard, prosím. Proč popíráte vlastní kulturu a przníte vlastní jazyk?
Mě to neříkejte, já to samozřejmě vím. Dotaz jsem směroval na Pavla. Mnohdy je totiž historický český název přesnější než současný německý !
Správně je i Bělák = Villach, Inomostí = Innsbruck, Láva = Laa an der Thaya, Cáhnov = Hohenau, Husník = Gänserndorf, Řešice nebo Reteč = Retz, Bejdov = Waidhofen a spousta dalších…
Po Slovinsky je Villach Beljak. Nejsme v tom sami. Slovinci mají přeložené názvy pohraničních rakouských měst.
Tak třeba názvy hospod u nás používají předložku „u“, kdežto v němčině „zu“, čemuž odpovídá spíš „k“, a v angličtině žádnou – a nikomu to žíly netrhá…
Takže … Dunaszerdahely, Oltec, Bogumin a kdo napíše „ve Vsetíně“ tomu zabaví hokejku do konce školního roku?
Kdybyste uměl Googlem, tak velmi rychle zjistíte, že Graz je zkomolenina slovanského Gradec, což je česky Hradec. A Štýrsko je česká forma keltskéo názvu Stiria. Český název Štýrský Hradec je ve skutečnosti starší něž německý Graz.
Mě zas irituje vaše jméno Pavel, správně by to mělo být z latiny Paulus, nevim kde jste na to svoje zkomolené jméno přišel.
Už tak dlouho, že si to ani nemohu pamatovat.
Graz je štýrský hradec už opravdu dlouho.
Nejen jeden ze štýrských hradců, ale přímo Štýrský Hradec.
Takže třeba Mnichov je rozhodne blbě?
České názvy rakouských měst jsou takovým milým dědictvím po Rakousko- Uhersku 🙂 Používal je občas i můj táta- (ročník 1926) protože jeho táta byl na vojně právě v rakouské části monarchie.
To jste si dost naběhl. Otázka by měla znít: Odkdy je Hradec (Gradec) Graz? Od doby, co tam přišlo německojazyčné obyvatelstvo a zkomolilo původní Gradec na „Grac“ (psáno Graz).
Tak šilte dál z vlastní nevzdělanosti a ignorace.
Tragédie jsou pologramotní nevzdělanci, kteří nejsou schopni se naučit pár velmi tradičních názvů.
Kýchám pouze „häptschü“,
neb jsem člověk lepší!
Zajímalo by mě, jestli byste třeba vůbec uměl správně vyslovit (čínsky) Peking nebo Šanghaj.
A buďte v klidu, v Německu taky narazíte na cedule Liberec (Reichenberg).
V Německu alespoň používají oba názvy. Takhle v Belgii se používá jen vlámský/francouzský (valónský). Takže cedule na dálnici ukazují buď Luik nebo Liege, snad jen v okolí Bruselu obojí. A samozřejmě, česky je to Lutych 🙂
a co třeba SK / HU ? V maďarsku je všude plno cedulí s nápisy Pozsony, Ěrsekújvár, Párkány a pár tabulí se slovenským názvem v závorkách….
Rozdíl je v tom, že tam obyvatelsvo toho jazyka žije dodnes. Dtto např. na Těšínsku.
Na ja, nur Wien, nicht wahr.
Samo Dunaj!
Moji rodiče se ještě za I. republiky ve školách učili zeměpis z atlasů, kde byly běžně uvedeny desítky českých exonym.
A komu to jde proti srsti, nechť navštíví tetu Wikipedii zde:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C4%8Desk%C3%BDch_exonym_pro_n%C4%9Bmeck%C3%A1_toponyma
Myslím, že se i trochu zasměje…
Dekuji za velmi zajimavy odkaz.
Mnohe z tech nazvu trochu znam vzhledem k jejich beznemu pouzivani v dobach monarchie, ale je tam pro mne spousta novinek.
Dík za super odkaz. Mj. o Cmuntu jsem neměl tušení.To říct v Táboře na kase…..
Omlouvám se za OT, ale když už jsme to nakousli…
Třeba zrovna to Vitorazsko bylo ještě ve vrcholném středověku osídleno převážně českojazyčným živlem a používané místní názvy tomu odpovídaly: Kamýk = Heidenreichstein, Líčov = Litschau, Vitoraz = Weitra… A při vymezování rakousko-československých hranic smlouvou ze St. Germain šlo o jednu ze sporných oblastí. Např. ve Cmuntu žila ještě i v r. 1919 početně dost silná česká menšina.
A co takhle jet do Lázní Žandava?
Anebo když si Maďar vyrazí do Fehérvárfürdö… 😉
Nebo do Soběnic aka Žebnice… 😀
(Ale pozor, jedna Žebnice je i na Plzeňsku…)
Super odkaz, ale přijde mi, že tam jsou uvedena i místa, která se vyskytují v ČR (Biskupice, Buchlov, Lipnice) – zřejmě budou mít své dvojníky někde v německojazyčných zemích… 🙂
Ale to přece není nic divného. Německé názvy těch dvojníků jsou tam přímo uvedené…
Nevim co je na tom divnýho, Němec taky nikdy neřekne Praha nebo Karlovy Vary. A pochybuju, že když mluvíte o Vídni tak říkáte Wien a Římu taky určitě neříke Roma a mohli bychom pokračovat.
To je někdy dost chyba. Kdysi při dojezdu do Venezia S-L. povídá spolucestující: „Asi zpoždění. Podle JŘ už měly být Benátky.
To celou cestu čuměl do mobilu, že neviděl ten dlouhej most a moře po obou stranách…?
On nevěděl, že Venezia jsou Benátky : – )
A tenkrát mobily byly kufříky se sluchátkem.
Přiznám se, že souhlasím. Beru hlavní města, ale počešťování v podstatě jakéhokoli městečka mě docela dráždí. I když vlastně nevím proč.🙂
Tak jestli je Kolín nad Rýnem městečko… 😉
A navíc je to Kolín nad Rýnem už dávno, zatímco Köln am Rhein jen nějakých 80 let – předtím to byl Cöln.
A ještě předtím Colonia Agrippina…
Nějaké počešťování by samozřejmě bylo směšné u měst, která svá česká jména mají odedávna.
Čili místo Peking bychom měli psát výhradně 北京? 😀
A co třeba Pej-ťing?
Spíš by mě zajímal důvod, proč dojde ke změně soupravy? Ta SBB souprava jezdí už od prosince Zurich-Graz-Zurich. Akorát se ji protáhne turnus od 11.6. Proč to tak je? Ví někdo?
Ano, ta souprava jezdí od prosince, ovšem roku 2013. Od 2022 došlo sice k většímu nasazení švýcarských vozů kvůli vyrovnávce výkonů vůči rj do Zürich, ale zrovna tahle panorama je na vlaku už od jeho novodobého začátku.
EC 105 jezdím pravidelně, tak to určitě prubnu. Nicméně je pravda, že v trase Ostrava Břeclav to svoje přednosti úplně nevyužije 🙂
Jakto že ne? Konečně bude parádní výhled na ostravské laguny…
No jo…neuživila by se v Ostravě nějaká ta „gigafactory“, zvlášť s postupným úpadkem těžby uhlí?
Ono totiž v Plzni, kde nezaměstnanost není, působí nápad stavby továrny pro 4,5 tisíce lidí poněkud absurdně…
U Karviné se o něčem spekuluje. Ale na Ostravsku taky není nějaká velká nezaměstnanost, data zkresluje vyšší počet vyloučených lokalit než jinde, hromada lidí po 50 s podlomeným zdravím atd. , reálně zaměstnávají firmy hromady Poláků, Slováků a Ukrajinců.
Oni netouží po českých nezaměstnaných většinu důležitých zaměstnanců se přetáhnou odjinud nebo přivedou v zahraničí…
V Karviné moc Čechů není, to jsou Slezani jak řemen..
Ta už tu je HE3DA v Horní Suché. Jako nahradit težbu uhlí vyrobnou baterii. To tenkraj moc „nezelení“.
Plus příspěvek Jeřdno
HE3DA už vyrábí, nebo je pořád zajíc v pytli?
Teď už prý jedou.
Ostrava a postupný úpadek těžby uhlí? Notpčo, tady někdo zaspal 29 let.
Co takhle Most? Ideální místo 👍🤗🏄
Problém je, že už tam nejsou.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/ostramo-sanace-kaly-z-lagun-jsou-definitivne-pryc.A210208_163302_domaci_vok
Souhlas, ono v cele trase od Wiener Neustadt dal… pres Semmering urcite pekne.
Na EC Transalpin Zürich – Graz to samozrejme smysl ma, to jsem kdysi i skoro cele v tomhle voze projel.
Napíšeme Graz : špatně
Napíšeme Štýrský Hradec: špatně 😀
Lidé preferující Š. Hradec žili hlavně v době Národního obrození…
Tohle je zbytečný Varlosi. Až dostaneš ban za vulgarismy, ještě se můžeš vydávat za Varla Frištenského…
On totiž myslel, že budete psát pouze jedno nebo druhé.
Tedy buď originální názvy (Graz, Przemyśl) nebo ty české (Štýrský Hradec, Přemyšl).
jako dobrý, no, jen nevím, jaký budou henty panoramata – trať vede v naprosto placaté krajině
Z Břeclavi se dá vyjet i do Grazu, tam už pár kopečků mají…
No jo…ale jak nasadit vagon 1.třídy na R12 nebo R27?
A haldy jsou co? 😀
U Převa lze také obdivovat gotickou katedrálu https://mapy.cz/s/bazudozojo
No…vypadá víc to jako kostel v Chebu…
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cheb_velk%C3%BD_kostel_1.jpg
Kdyby jen u Přerova, další je u Studénky, u Hranic by měla být.
Buchlov, Bílé Karpaty, Hostýnské vrchy… Dolnomoravský úval zdaleka není taková placka jako třeba Polabí někde u Kolína.
Na to se dá dívat i z normálního vozu.
Panoramatický se uplatní jen v úzkých údolích, mám takový dojem, že v ČR se neplatní nikde. Snad podél Labe do Německa.
Slezský semmering.
303 – pokračování na 323 nebo 280
310 – mezi Velka Bystřice – Moravský Beroun
250 – možna
Třeba Posázavský pacifik?
Ale on jezdí na tratích s dráty.
Na 323,320 stačí být v horním patře.
I na 280 stačí obyčejná okna.
Stejně 90% lidí čumí do mobilu.
mimo vámi uvedených možná stříbro-cheb, nýrsko- žel.ruda, turnov-harrachov, beroun-rakovník
bráno čistě podle subjektivních estetických měřítek, bez ohledu na technické parametry tratí jako takových
Pro zajímavost mohu napsat, že u EC 104 (z Rakouska do ČR) je možné nahlédnout do plánku první třídy, kde je uvedeno, že se jedná o panoramatický vůz (1. třída – Panorama)
Jj, konečně. Jsem si minulý týden říkal, kde je chyba v rezervačním systému, že není možné přidat místenku do první třídy.
Přes 400 Kč za cestu Ostrava-Breclav ….Vskutku lidová cena 😀
Cena je to naprosto lidová
Až moc lidová, když člověk uváží, že z Břeclavi do Svinova je to 179 km…
U soukromníků taková vzdálenost za polovic 🙂
A nebo při velké poptávce za jednou tolik. Každá mince má dvě strany, tak občas koukněte i na tu druhou 🙂
A tak jedou šetřílkové mimo špičku a nemusejí se mačkat s ostatními nastojáka v uličce.
Ví asi nerozumíte Low Costu a První třídě, co?
Vy*
A soukromník snad jezdí EC/IC Břeclav-Ostrava?
tak nekde se na ty strepy ze Skodovky vydelavat musi…
433 korun za skoro 200 km v 1. třídě? Vždyť to je naprosto směšná částka.
Není.
Je to 2,4 Kč/km. Za kolik byste chtěl jezdit, člověče? A ještě jednou zdůrazňuji, jde o cenu v 1. třídě(!!) – ve „dvojce“ to je za 238 korun*. To je asi koruna a čtvrt za kilometr.
*) Vázaná na EC 105 koupená teď na 13. června; flexi je za 318 = 1,73 Kč/km, SJT za 333 = 1,8 Kč/km.
A s IN25 je to za 325 Kč a s IN50 za 217 Kč. Takže úplně v pohodě.
Doufám, že má pořádně výkonnou klimatizaci, protože jinak to v letních pětatřicítkách bude dokonalý skleník.
35 v Břeclavě? To ještě přidejte.
Kde se vzala ta obsese, že šotoultras potřebují přesná exonyma každého zeměpisného názvu? 🤪
To není obsese šotoultransů, to je součást klasického vzdělání a citu pro jazyk.
Přesně tak, buď mezi Štýrským Hradcem a Přemyšlem, a nebo mezi Grazem a Przemyślem
Nejsem ani šoto, ani ultras, ale tyhle googlemapismy jsou z 90% bláboly. Když si Google najímal překladatele zeměpisných názvů, tak ho asi bohužel platil „za kus“…
To máte ještě dobré. Já jsem na jedné mapě živou mocí nemohl zadat do vyhledávače „Haag“.
Když jsem to našel ručně, tak tam toto nyní nepříliš bezpečné město měli pod názvem „The Hague“ (anglicky).
Ještě že pravidelné nasazování tohoto vozu nepodléhá proslule spolehlivé vlakotvorbě Českých drah, běžím si koupit místenku…
Takže pokud by ČD delegovaly řazení vlaků na druhý břeh státní hranice (na DB, ÖBB, PKPIC, MÁV), tak by to třeba vás potěšilo?
Pokud by to vedlo ke zvýšení funkčnosti místenkového systému asi bych musel být pro…