Nezvyklé práce pod kolínským nádražím. Emílie razí místo pro nový kabelovod, uvolní místo pro podchod
Samotná stavba podchodu začne příští rok.
Na stavbě bezbariérového podchodu na nádraží v Kolíně včera stavbaři umístili ve Starokolínské ulici do jámy, ze které se bude razit nový kabelovod, první část tunelovacího razicího stroje. Do hotového kabelovodu se v lednu přemístí zabezpečovací technika ze současného technologického podchodu, kde se uvolní místo pro vybudování podchodu pro cestující.
Technologie ražbou byla pro kolínské nádraží, kterým denně projede zhruba 500 vlaků, zvolená kvůli minimálnímu omezení dopravy. Podchod s výtahy a další stavební úpravy by měly být hotové do konce roku 2026. ČTK to řekl Martin Turek ze Správy železnic (SŽ), která je investorem stavby.
„Ve středu asi ve večerních hodinách, někdy po 21:00 hodině, se spustí samotná ražba, to znamená, zakousne se razící štít, projde skrz tryskovou injektáž a měl by zvládnout řádově 100 metrů ražby,“ řekl za generálního dodavatele stavby, společnost IR.Construction, Jaroslav Pavlík.
Tunelovací stroj, který se skládá ze tří částí a váží přes 100 tun, bude v pětimetrové hloubce razit téměř 90 metrů dlouhý tunel o průměru tři metry, samotný kabelovod bude široký 2,5 metru. „Za samotnou ražbou bude probíhat zatlačování jednotlivých prefabrikovaných dílců, což bude tvořit budoucí kolektor,“ doplnil Pavlík. Ražba, která je podle něj nejrizikovější částí celé stavby, potrvá zhruba dva týdny v 24hodinovém provozu.
S kabelovodem těchto rozměrů dosud nemají stavební firmy v Česku zkušenost, řekl Pavlík. „Razily se vždycky menší průměry,“ řekl. Přepojení všech kabelů se plánuje na 15. ledna, dopravu při něm zřejmě omezí noční výluka. Práce na podchodu, který bude ústit zhruba 30 metrů vedle ústí kabelovodu, začnou v příštím roce.
Podle Petra Hybského ze společnosti Metrostav TBR, která zajišťuje ražbu kabelovodu, zahrnuje práce pod zemí vždy úskalí, co se týče přesných geologických podmínek. „I když se udělal dostatek průzkumů jak vrtných, tak nedestruktivními metodami, třeba georadarem, pořád může přijít jakékoliv překvapení,“ řekl Hybský.
Riziko nálezu munice
Upozornil například na to, že Kolín byl za války bombardován, nelze tak zcela vyloučit například nález staré munice. Na jednom z nástupišť museli pracovníci společnosti kvůli injektáži před ražbou odmontovat část přístřešku. „Začínáme v poměrně měkkých zeminách, písčitých, štěrkových, jílovitých, a závěr víme, že budeme v pevných horninách, v rulách, což je úplně skalní hornina. A právě v tom přechodu je to úskalí pro stroj, kdy zespoda se mu zvedá skalní podloží a na vrchu má ty měkké horniny, tak tam se udělala zpevňující injektáž,“ doplnil Hybský.
Tunelovací stroj dostal jméno Emilie, po kolínské rodačce Emilii Bartoňové, která byla součástí odbojové skupiny a spolupracovnicí výsadkové operace Silver A.
Kabelovod i podchod povedou pod celou stanicí na druhou stranu nádraží. Nástupiště v Kolíně jsou nyní bezbariérově přístupná pouze pomocí pojízdných plošin na schodištích ze současného podchodu. Součástí stavby bude i úprava trakčního vedení, nástupišť, jejich zastřešení a oprava administrativní budovy před nádražím. V celé stanici bude cestujícím sloužit nový orientační a informační systém. Práce, které začaly letos v únoru, provádí firma IR.Construction, náklady jsou téměř 654 milionů korun. Stavbu financuje Státní fond dopravní infrastruktury.