Nezvyklá srážka dvou letadel. Vichrem rozjetý dreamliner narazil do A350
Srážka Boeingu 787-7 s Airbusem A350-900. Foto: Cranefield Analyst
Na katarském letišti v Dauhá došlo ke kurióznímu incidentu dvou letadel společnosti Qatar Airways. Nárazy silného větru uvolnily zaparkovaný Boeing
ni nevim na tom videu je to hrozne spatne videt, ale nefouka nahodou od 350 ke 787? Nebo spis temer zezadu…mne to pripada ze se 787 otocila proti vetru …
Celkem logické ne? Vítr se opírá do kýlovky, která má obrovskou plochu a otočí si momentem kolem hlavního podvozku automaticky čelem proti větru.
jo a pak proti vetru pojizdi… to je logika… proti vetru si letadlo bez motoru ve vykonu muze pojizdet leda tak z kopce jinak bude stat na miste nebo ho ho vitr bude tlacit dozadu.
Plachetnice take pluje na predobocni vitr. V takovem pripade se plachta trimuje na profil ne nepodobný křídlu letadla. Teoreticky to tedy mozne je
Zkuste to pomaleji a trochu více uvažovat. Je to naprosto logické ač to na první pohled může působit překvapivě. To letadlo se otočí proti větru kolem hlavního podvozku, resp. kolem levého, pravý vyklouzl z bloků a to působením větru na kýlovku (vertikální ocasní pochu). Následné postavení je takové, že úhel ofukování trupu a kýlovky generuje vektor do boku ke kameře (kam jej nepustí adheze kol) a vpřed kam nebržděný letoun volně může a zřejmě tam bude mírné závětří od sousedního letounu. Výslednice sil nic jiného. Kdyby se otočil ještě více, pojede dozadu. Plachetnice také mohou proti větru na úplně stejném… Číst vice »
Taky mi přijde že foukalo spíš od kamery
Já vím jak to bylo určitě boeing z dálky naprogramoval 787 aby zničila konkurenci 350
Mě teda ze všeho překvapilo nejvíc to počasí 😀 To bych v Kataru nečekal. A myslím, že ani v Kataru nečekají takové věci. Minulý rok ty záplavy v Dubaji byly taky super.
Vzhledem k tomu, jaký pozornosti se v manuálu a350 věnuje metodika přistavování nástupního mostu, kterej se v žádnym případě nesmí dotknout trupu aby se nepoškodil, tohle bude drahá sranda. Ani bych se nedivil, kdyby tu 350 odepsali…
Kdyby mělo zašpalkovane všechny kola na hlavním i pridovym podvozku tak se to nestane….
Ale chápu že v době covidu, kdy jsou na zemi skoro všechny let., je špalků málo a tak na jedno let. mají max. 2-4 ks 🙂
Spíš neměli v křídlech ani kapku kerosinu 😉
Tak můžou natočit jeden odlehčený díl leteckých katastrof.
Máchale, srazilo se ti to… Asi vítr, co?
Tak bylo prvního máje, chtělo to pusu aspoň tvář no 🙂
Ne, 30. 4.
Ne, že by na tom moc záleželo, ale pro ty, co davali mínusy… Ta událost se stala 30. 4., takže nerozumím, proč mínusujete fakta…
Odvěký souboj dvou výrobců letadel.
Takové malé pošťouchnutí od konkurence 😉
Urcite to bylo zaparkovano podle predpisu. Haha
Asi tam pilot zapomněl dát kvalt a zatáhnout ruční brzdu.
Zatim to vypadá, že ano, i zašpalkované bylo podle předpisů, ale asi mělo prázdné nádrže, takže bylo lehké
I v ural airlines vedi, ze kdyz je v predpovedi silny vitr tak se letadla musi natankovat. Qatar no, navoneny h…o
Mínusáři, máte o tomu nějaký faktický komentář? Protože předběžné šetření ukazuje na to, že letadlo nebylo dotankované …
Máte k tomu nějaký zdroj? Na kolik tun mělo být dotankované?
Nevím jak u 787, ale u 737 se při očekávání silného větru plní křídla do plna
Křídla se do plna neplní skoro nikdy. Pak s tím palivem co, když ho bude pro následný let moc? Plní se vždy podle kalkulací podle požadavků posádky. Bouřky můžete čekat v docela širokém rozpětí časů, jak rychle a kolik po přistání musíte natankovat když se ten den očekávají bouřky?
Dále hmotnost na hlavním podvozku je i tak enormní (cca 15 t na každý hlavní u 737), ve větru je obvykle problém příďový podvozek s minimálním zatížením a tam plné nádrže nepřidají vůbec nic.
Chtěl bych znát ověřenou skutečnou proceduru při vichřici.
Poznámka k zatížení předního podvozku, konkrétně u cargo verze B747. Při vykládce i nakládce je přední podvozek řetězy připoután k ploše, aby při případném převážení nedošlo k nárazu zadní části trupu na plochu.