„Nezodpovědný experiment na cestujících.“ PKP Intercity kritizují ústup RegioJetu na poslední chvíli

RegioJet na poslední chvíli seškrtal expanzi v Polsku. Podle státního dopravce se to může dotknout stovek tisíců lidí.
Polský státní dopravce PKP Intercity vydal kritické stanovisko ke škrtům v plánované expanzi RegioJetu na tamní železnici. Jak již deník Zdopravy.cz informoval, český soukromý dopravce se na poslední chvíli rozhodl zredukovat plány a od nového jízdního řádu vypraví v Polsku méně vlaků, než plánoval.
„Rozsah a načasování rozhodnutí je nutné hodnotit jako krajně nezodpovědné, neboť přímé důsledky nesou cestující, zejména v citlivém vánočním období. Zrušení celkem 1 080 vlakových spojů v praxi znamená ztrátu téměř 250 tisíc míst pro cestující, což vede k vážnému a náhlému omezení nabídky spojení mezi největšími městy v Polsku,“ uvedl PKP Intercity.
Rozhodnutí přijaté pouhé tři dny před plánovaným odjezdem podle dosavadního monopolního dopravce ponechává cestující bez reálné alternativy, jak se dostat „ke svým rodinám na svátky“. „Představuje bezprecedentní situaci na polském železničním trhu,“ eskaluje svá tvrzení PKP Intercity.
Podle PKP Intercity je zvláště nepřijatelné to, že RegioJet již dříve aktivně usiloval o přidělení tras a časů, na nichž PKP Intercity po desetiletí budovalo svá spojení.
„O konečném zrušení vlaků PKP Intercity rozhodl správce infrastruktury, o čemž společnost opakovaně a včas informovala příslušné instituce. Nyní však, jen několik dní před plánovaným odjezdem, soukromý dopravce ruší své vlastní vlaky sám,“ uvedly PKP Intercity.
🚆❌ 1080 odwołanych pociągów
🪑⬇️ 250 tysięcy miejsc mniej dla pasażerówTak wygląda odpowiedzialność prywatnego przewoźnika wobec podróżnych.
PKP Intercity podejmuje pilne działania, by ograniczyć skutki tej sytuacji i zapewnić możliwość podróży.
⬇️Pełne stanowisko PKP… pic.twitter.com/Bg2mZRk1Jl
— PKP Intercity (@PKPIntercityPDP) December 12, 2025
Státní dopravce říká, že již dříve varoval, že takový způsob sestavování jízdního řádu s sebou nese reálné riziko stažení se „nezkušených dopravců a ponechání cestujících bez možnosti cestovat“.
„Dnes se toto riziko, před kterým jsme důsledně varovali, plně materializovalo,“ dodaly PKP Intercity.
Podle stanoviska aktuálně státní dopravce podniká intenzivní kroky s cílem navýšit nabídku přepravy a zajistit možnost cestování cestujícím dotčeným touto situací. Společnost zejména jedná se správcem infrastruktury o navrácení čtyř vlakových tras, které byly dříve blokovány soukromým dopravcem.
„Současně je nutné jednoznačně zdůraznit, že deklarované přínosy vzniku konkurence na polských železnicích se v praxi ukázaly jako nezodpovědný experiment prováděný na cestujících.“ uzavřel státní dopravce.
Ještě před pár dny chtěl RegioJet s nástupem nového grafikonu navýšit počet párů vlaků mezi Varšavou a Krakovem ze dvou na šest, aktuálně plánuje pouze tři. Dříve přitom chtěl vypravovat každý den až osm párů vlaků. Redukce se dotkne také plánovaného spojení z Varšavy do Gdyně, kam namísto plánovaných tří párů vlaků pojede jen jeden.
Škrty v plánované expanzi zdůvodnil RegioJet nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců, zejména vlakvedoucích. Řešit ho chce zvýšením mzdy.
RegioJet na poslední chvíli proškrtal plánovanou expanzi v Polsku. Nemá lidi