Nezájem o projektování ostravského přednádraží, do soutěže se nikdo nepřihlásil

Vizualizace předprostoru ostravského hlavního nádraží. Zdroj: OstravaVizualizace předprostoru ostravského hlavního nádraží. Zdroj: Ostrava

Zakázku hodlá město vyhlásit znovu, pracuje s variantou revize.

Odebírat
Upozornit na
guest
56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karl vB.

V současné době na tomto nádraží slouží k přístupu na perony nadchody. Město je požaduje zrušit a vybudovat nové PODCHODY s poukazem na ideu nějakého shopping centra v Přívoze 🙂 a garáží v podzemí. Nedávno mj. i Ostravu navštívila velká voda. Být na místě SŽ, tak tam ty nadchody nechám. Nezájem projekčních kanceláří o tuto akci si osobně zdůvodňuji tím, že to může být z přesvědčení projektantů, nepodílet se na další nereálné krávovině, protože: – dodatečně zastřešovat původní zastřešení je vskutku raritní – chodec to z nádražní budovy na zastávku MHD bude mít dále, než dnes, zato tam „po novu“… Číst vice »

Juraj

Technická: když kolejiště zaplaví voda, čemu konkrétně pomohou nadchody?

Karl vB.

Velmi sofistikovaný dotaz. 🙂 1. Kolejišti pod vodou nadchod samozřejmě nepomůže, ale až voda opadne, nebude nutné jí z přístupu z haly na perony odčerpávat. 🙂 2. Nadchod stojí a při povodních zůstal na suchu. 3. Podchody (v Ova-hl.n. schody z haly dolu, na peron nahoru), které jsou povodní lehce zranitelné, by navíc bylo nutné nově vybudovat. 4. Nejsem si jistý, do jaké míry by byl plánovaný podzemní shopping center po letošních událostech, na živel pojistitený, pokud ano, tak za kolik. Navíc nechápu, proč by se v Ostravě něco takového mělo složitě budovat pod úrovní terénu a zrovna v Přívoze… Číst vice »

Dusmor

Tak zrovna msstavby jsou v této záležitosti naprosto fanatičtí a zrušení nadchodů odmítají jakkoliv připustit.
Podchod zrychlí přístup na nástupiště a zkrátí přestupní vzdálenosti. Proto dává v uzlu smysl.
A co se týká velké vody, není problém podchod a vstupy do něj postavit tak, aby odolal zaplavení kolejiště, peróny byly nad hladinou. Zvláště pak, pokud se jako letos jedná o velkou vodu předem ohlášenou. Potom můžete při stoupání hladiny namontovat přes vstupy protipovodňovou stěnu a máte nejmíň metr rezervu.
Plus předpokládám, že se konečně budou realizovat dlouhé roky připravované protipovodňové projekty.

Dusmor

Tramvajová i trolejbusová smyčka budou zrušeny, zastávky budou nově průjezdné s pokračováním po Wattové směrem na Hlučínskou. A je požadováno aby byly přímé, v délce 65 m (aby se vešly dvě soupravy). Když k tomu přidáte z obou stran oblouky, vyjde umístění tak, jak je na obrázcích. Tj. cca 15 m dále od budovy. Přesto vyjde přestupní vzdálenost kratší, protože odpadne průchod přes celou starou nádražní budovu.
S tím, že Ostrava nemá z pohledu cestujících hlavní nádraží souhlasím, označení Ostrava-Přívoz považuji za vhodnější.

Dusmor

Tak změřit si vzdálenost na mapě určitě zvládnete sám. Co se peněz týče, celý uzel stejně potřebuje generálku, tak proč je takový odpor udělat to pořádně?
Přístup na Frýdlantská nástupiště má být rovněž podchodem, přece byste nechtěl přes koleje hnát lidi úrovňově.
A že přístup na zastávky MHD je kvůli památkářům navržen pitomě, tak o tom tady celou dobu píšu.

Dusmor

Vidím, že se naše představy o řešení problému naprosto míjejí. V tom případě prosím popište, jaké máte řešení.
Dosud jsem vycházel z toho, že žijeme v prostoru popisovaném třemi vzájemně kolmými rozměry délkovými a jedním rozměrem časovým.

Jaromír

Dá se souhlasit skoro se vším, kromě předposledního odstavce a toho P.S., protože: 1) Ostravská nádraží jsou bohužel historicky umístěna na okraji města resp. městských čtvrtí, 2) Ostrava hl. n. je a nadále bude přestupním uzlem ve směru od/do Frýdku-Místku, resp. i Havířova (svědčí tomu neustálé volání o navýšení počtu vlaků přes centrum t.j. Ostravu-Stodolní), 3) Proto jsou zde přes Ostravu hl.n. vedeny vlaky nejen z výše uvedených směrů, ale i od Opavy, (Krnova, Olomouce), resp. Kopřivnice, 4) Vedením přímých a to i dálkových vlaků z Opavy směr Olomouc (Praha), ale i směr Ostrava hl.n., O.-Stodolní a střed, výhledově až… Číst vice »

Dusmor

Hmm divné, z tohoto vlákna zmizely příspěvky, na které jsem reagoval a tak to vypadá, že si tu nesouvisle povídám sám se sebou. 🤔

Vlastimil Kocurek

V Českých Budějovicích je nádraží největším dopravním uzlem, MHD, ale naštěstí tam není místo pro budování celého náměstí -.nádraží MHD, po vzoru autobusových nádraží. Podobně v Praze před hlavním nádražím nikdo nevybetonoval sady na něco podobného. Prostě 5 a 9 rozvezou lidi k dalším přestupním zastávkám, a skutečně nená žádní trauma přestoupit. V ČB se podařilo vtipně umístit ty zastávky tak, že nezabírají žádnou novou plochu, vtěsnaly se do pásů stávajících ulic. A o to jde, při klimatické změně nepotřebujeme další asfalt a beton. Tím myslím ty cca 4 nástupiště, co tam vidím. Navíc uz urbanistického hlediska vypadají takové ploch… Číst vice »

Juraj

No a například v Olomouci se zase udělal přesný opak a vznikl krásně kompaktní přestupní terminál, kde je to pár kroků na tramvaj i bus do všech směrů, dokonce včetně některých dálkových linek. To vše propojeno rovnou do podchodu a k podzemnímu parkovišti.

Neexistuje úplně univerzální recept a ani ten pražský hlavák není úplně dobrý příklad, pokud vezmeme v potaz urbanistickou historii toho místa.

Pavel

Olomouc je skvělým příkladem uzlu navazující veřejné dopravy na vlak. Škoda jen těch dálkových autobusů (FlixBus, RgJ…) co stojí o kus dál a uzel objíždějí.

Vlastimil Kocurek

Ano, souhlas, není univerzální recept, samozřejmě vím o té Olomouci, tam jde o vhodné navázání na nádraží, ale okolo toho terminálu okamžitě začíná městská architektura, to je podstatné. Olomouc to je trochu jako z jiného světa, byla tam velmi dlouho omezená výstavba , a proto se s pozemky zacházelo jinak, efektivněji. To Ostrava vůbec nezná. Ostravské hl. nádraží je zasazeno do obrovské plochy nepotřebných staveb, slumu -opuštěných ploch, jen z jedné strany navazuje s odstupem velmi zajímavá architektura čtvrti Přívoz. (na obrázku podle vysoké věže kostela). Proto mi bylo proti mysli, budovat tam ještě další prostor se 4 nástupišti o… Číst vice »

Karl vB.

Ve vašem výčtu hrůz jste nezmínil velmi neotřelé zastřešení autobusového nádraží v Bruntále, v podobě zvětšeniny jedné dámské propriety.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Soubor:Autobusov%C3%A9_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD_Brunt%C3%A1l.JPG
Naproti tomu nové autobusové nádraží v Přerově působí docela decentním dojmem.

Vlastimil Kocurek

Díky za ukázku. V Přerově jsem měl na mysli vlakové nádraží, to jsem mohl zdůraznit. Na autobusové se teď podívám na GM. Díky.

Karl vB.

Staré autobusové nádraží v Přerov byl ještě výživnější děs-běs, než to vlakové.
Historické foto z roku 2008, mapy.cz:
https://d34-a.sdn.cz/d_34/c_img_gV_2/rY7OyF.jpeg?fl=res,2200,2200,1
To nové přerovské je mi sympatické svojí střídmostí – na rozdíl od „vložkového“ Buntálu.

Vlastimil Kocurek

V Přerově vzniko snad největší AN v okresním městě v soc. ČSSR, protože Přerov měl velmi vysoký počet dojíždějících do zamstnání, hlavně do Přerovských strojíren, kde pracovalo cca 7.000 lidé.

Karl vB.

Podobně to bylo i v Plzni, kde dřív bylo centrální autobusové nádraží umístěno nedaleko Škodovky v Husově ulici.
https://mapy.cz/letecka?l=0&q=plzen&source=muni&id=1243&ds=2&x=13.3625221&y=49.7465853&z=18

Vlastimil Kocurek

Ano díky, jednou jsem tam dokonce byl. Jsem zvyklý ledacos posuzovat, ale tam mně to úplně vyplo rozum, když člověk vedle vidí za plotem tu Škodovku, tak to považuje za součást té firmy :):). A nejhorší bylo, že to bylo jednobarevné, všude okolo byla jen šedá barva, jako v nějakém akčním filmu.

thebearspook

Umím si živě přestavit tu soutěž. Zadání vágní a pak deset stran vyhrožování a pokut za nesplnění čehokoliv nesplnitelného. Kdo má práci, tak takové „soutěže“ ignoruje.

standa

myslím že ty stojany na kola tam jsou fakt k popukání… protože tam si nikdo kolo fakt nedá!! snědá tíseň by se o ty kola hned postarala 😀

Vlastimil Kocurek

Podívejte na celý ten obrázek, na všechny obrázky, to postrádá lidské měřitko, samé zbytečné obří plochy, nebo střechy velkých budov (které u toho nádrží vůbec nemusely být), které vyzařují v létě + 5 st navíc, a člověk čeká že z toho vylezou nějaci betonoví roboti. Chybí to, že je to pro člověka, pro lidi. Celé prostředí okolo je neobyčejně frustrační. Ostrava se už musí zbavit těchto manýrů, které se tam tak dlouho budovaly – ocelové srdce. Cha chá. Celý ten prostor je jeden velký chaos až slum, jen pár metrů za tou vizualizací.

Jan Sova

Je pravda že vylézt z hlavního nádraží Mordoru je jaksi spojeno s nutkáním rychle odtud odjet do přívětivějších částí. K tomu postačuje nástupní ostrůvek a vysoká frekvence odjezdových spojů…. Nějaké rekultivace jsou opravdu třešinky na jiný dort….

Zlámalík

Dávám plus bod za komentář, protože můj názor na urbanismus Ostravy je dlouhodobě značně negativní. „Mnoho promarněných šancí“ je velmi diplomatické vyjádření situace.

Dusmor

Neboli jinými slovy se nám snažíte sdělit: „Vykašlete se na substrát, ať si při čekání na tramvaj klidně dál mokne, nějaké plány na budoucí rozvoj území nás nezajímají, padesát let to tu vypadá stejně, tak hlavně nic neměnit.“
Nejste tak náhodiou architekt / památkář?

Smiřte se už konečně s tím, že největší překážkou v rozumném řešení přestupního terminálu Ostrava-Přívoz je právě úporná snaha zachovat tu rozvidlenou střechu v předprostoru nádražní budovy, která sice dávala trochu smysl v době, kdy tam byla smyčka trolejbusů a smyčka tramvají. Ale pro průjezdné zastávky tramvají, trolejbusů a (příměstských) autobusů už smysl nedává.

Karl vB.

Tak ať tu stávající střechu zrušej a koupěj tam pergolu zn. „Nový hlavák“.
V Přívoze by se ta dřevostavba docela vyjímala a možná by do lokality přivedla i nějaký ten dočasný turistický ruch. 🙂

Dusmor

Bohužel se k téhle střeše zadavatelé z nějakého nepochopitelného důvodu upnuli a tím blokují efektivní řešení daného prostoru.
Když se k tomu připočtou neustálé změny v požadavcích (protože se místo komplexního řešení oblasti preferuje porovnávání si pindíků za účelem zviditelnění se a trucakce typu nadchody musí zůstat) a z toho plynoucí další a další odklady realizace, není divu, že se jim k zbytečné práci nikdo nepřihlásil.

Karl vB.

Já se SŽ ani nijak nedivím, že svojí aktivitu raději směřuje někam jinam a Ostravu nechává „vyhnít“, když město předvádí, to, co předvádí.
Na stránkách:
https://www.msstavby.cz/nikdo-nechce-projektovat-prednadrazi-31-10-2024/
…je v časové souslednosti od roku 2017 podrobně rozebrána problematika přednádraží a aktivita/ nečinnost města Ostravy.

Vlastimil Kocurek

Ono to ještě do roku 2030 v klidu počká.

Vlastimil Kocurek

Když vidím na obrázku další betonové hrátky v Ostravě, je mi smutno, podobně nezvládli Karolínu , také tam jev létě spousta rozžhaveného betonu a tady nástupiště na MHD další betonové monstrum. Ostrava se prostě vyžívá v gigantismu, přitom nemá dobré využití ploch, všude velké plochy okolo stavebních objektů, Rekonstrukce žel, uzlu v Ostravě počká do doby, než se vyjasní, kolik ještě takových firem jako je Liberty padne, a bude jich dost, a potom převést obrovské plochy SŽ a vlečky zkrachovalých firem pod město, a včlenit do města. Vždyť SŽ se tam roztahuje, jako kdyby ji celá Ostrava patřila. Ano a… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Další betonové hrátky čekám před nádražím Vítkovice, nebo ne ?? Ví někdo ??

182-097

To je teda blábol dne tohle.

Vlastimil Kocurek

To tady všechno jsou komentáře, každý si řekne svůj názor,
ne bláboly. To jen papouškujete kulturu vyjadřování, které se tady vede.

PetrD

Karolina je s krátkým i.

Vlastimil Kocurek

Tak v Ostravě je všechno s kratkym.

Jiří Kocurek

Tak ona vadí už i zelená střecha?

Vlastimil Kocurek

Praha je jediné město, které bylo schopné podstatně zredukovat pozemky SŽ a zapojit je do města. Město-tvorný význam toho je tam vynikající. Z hlediska urbanistiky je to ale stejně tak potřebné v Ostravě. Dosavadní železniční síť tam vznikala živelně, pod tlakem průmyslu. A co dokázala SŽ, teprve po 30 letech se začala zajímat o elektrifikaci do Opavy a nepokračovala v tom směru dále, ekektrifikace do FM a dále chybí, ….. Prakticky SŽ tam nedělá vůbec nic. Do Havířova dávno měla vést rychlá železnice, pro dojížďku, protože Havířov je jen rezidentní čtvrt Ostravy, a z vyšší infrstruktury tam není vůbec nic,… Číst vice »

Zlámalík

Taky Vídeň, současný hlavák. Dráze sebrali několik hektarů skladišť a bince a je tam město. https://tinyurl.com/2ygmujos

Frantisek X

Zásobované kamiony. No nevím, nějaké ty areály s vlečkami pro zásobování i odbyt klidně zůstat mohly. Lidé nebudou živi jen bydlením a zahrady k pěstování potravin tam také plánované nejsou…

Pat

A jak se to podle vás dostává z těch skladů ke spotřebiteli? Lidi si to tam chodí vyzvednout pěšky k nádraží?

trafopajka

Divné, takový prestižní projekt… Možná byla chyba, že se ve stejné době vyhlásila soutěž na kadibudku v Břóchovanech.

Koro

😀

Karl vB.

Tak tam je aspoň jistota, že nebude nutno položit dalších 350 dotazů, jak to zadavatel vlastně myslel (jako někde).
Navíc lze předpokládat jednoznačný požadavek zadavatele na funkčnost objektu.

Matěj Procházka

Na co utrácet za tak dlouhé přístřešky přes nástupiště, když tam za sucha ani člověk nemá šanci dojít. 🤷‍♂️😁

Karl vB.

„…zastřešení přístřešku před výpravní budovou“
Tím se myslí ta čtvercová střecha nad kruhovou dírou v té původní střeše, co na ní, po novu, má růst ten brčál?

Michal Tvrdý

Vyzerá to zaujímavo, ale nebolo by lepšie potiahnuť to súvislé zastrešenie až ku zastávkam MHD ?

Karl vB.

To by bylo příliš logické…

Vlastimil Kocurek

To nejsou zastávky MHD, ale celé předimenzované nádraží MHD.
přitom to není žádný velký uzel MHD v Ostravě.

Jiří Kocurek

Je to Ostrava Hlavní nádraží, tam je návaznost na MHD nutnost, to není Kaproun.

Vlastimil Kocurek

Návaznost ano, ale na cenu jednoho hektaru nástupišť.

Zlámalík

Nebo Brno po odsunu 😛

DavidK

To, že Ostrava – Hlavní nádraží není žádným velkým uzlem, jakým si ale být zaslouží, je už věc druhá, a je to především věc neschopného města Ostrava s tím cokoli udělat. Ano, tato neschopnost je sice podmíněna opravdu nešťastným umístěním samotného hlavního nádraží v samotném městě a okolí, ale i přesto jsem přesvědčen, že nejde o neřešitelný problém. Místo toho tady v Ostravě vymýšlíme (jsme vymysleli) blbosti, jako „uzel“ Sad Boženy Němcové, nebo Křižíkovou.

markam

Samozrejme, že bolo! Bohužiaľ, takéto projekty niekedy postrádajú základnú logiku, resp. sú umením možného. V tomto prípade by si zástupcovia mesta nesmeli tvrdohlavo stáť za tým, že existujúca pergola je nedotknuteľná a pamiatkovo významná a musí byť zakompomovaná do architektonického riešenia.

Michal Tvrdý

No tak to je jediné šťastie, že sme si po 1989 nepovedali, že sochy V.I.Lenina sú pamiatkovo chránené … Ja teda neviem, akú pamiatkovú hodnotu má kus betónovej pergoly … ktorý je taký aký je práve preto, že „lícuje“ so súčasnými nástupišťami MHD. A pritom je tam parádny priestor pred stanicou na to, aby sa z toho dala fakt urobiť funkčná a krásna brána do mesta ….

Frantisek X

Brána k novým, posunutým nástupištím MHD. Že by se jim ty přidané spoje tam, co je to teď, už nevešly?

Dusmor

Jak píše výše Karl vB.: To by bylo příliš logické. A ještě logičtější by bylo natáhnout třetí rameno podchodů napříč zastávkami MHD a udělat výstup na každé z nástupišť, aby jste pohodlně došli od vlaku rovnou a v suchu na tramvaj / bus. Navíc by tím pádem cestující nemuseli křížit cestu MHD na povrchu, čímž by ubylo kolizí. Prostě přijedu vlakem ze Žiliny, vystoupím z vlaku, ujdu cca 50 m pod střechou perónu plus schody dolů, pak 120 m podchodem a jsem v podzemním vestibulu, odbočím k tramvajím, cca 60 m, schody nahoru a můžu nastoupit do dvojky a jedu… Číst vice »