Bikesharing Doprava ve městě Mikromobilita Nová mobilita

Nextbike loni zaznamenal růst o třetinu, letos vyjíždí s 5 200 koly do 19 měst

Kolo Nextbike v Praze. Foto: Nextbike
Kolo Nextbike v Praze. Foto: Nextbike
Během tří let se z olomoucké firmy stal největší hráč na trhu sdílených kol.

Společnost Nextbike Czech Republic se loni stala bezkonkurenčně největším hráčem na trhu sdílených kol v České republice. Letošní sezónu začíná v 19 městech, což je nejvíce v historii tuzemské firmy.

Ještě před třemi lety nabízela společnost svoji flotilu ve třech městech, loni na počátku roku v 9 městech. Letos jich je s příchodem jara už 19. Nově bude flotila sdílených kol také ve Frýdku-Místku, Krnově, v Mnichově Hradišti, Uherském Hradišti a ve Zlíně. O expanzi informovala firma v tiskové zprávě.

Nextbike Czech Republic je kapitálově ryze českou firmou z Olomouce. Používá německou licenci mikromobilitního operátora. Zaměstnává 35 lidí, letos flotila kol vzrostla na 5200 kusů. Firma počítá s růstem i letos, protože města vypisují soutěže na provozovatele bikesharingu.

„Starostky, primátoři i radní ve městech po celé republice postupně objevují kouzlo bikesharingu,“ říká výkonný ředitel a jeden ze zakladatelů Nextbike Czech Republic Tomáš Karpov. „Pozitivní zkušenosti měst, která začala už před pár lety, jim ukazují, že to má smysl. Vědí také, že jsme jako Nextbike spolehlivým partnerem, který o flotilu ve městě pečuje, že umíme obsloužit milionovou metropoli, malé město i propojené regiony,“ dodal Karpov.

Podle něj jsou nejlepší referencí zkušenosti z měst, kde již fungují. „Například v Ostravě díky naší flotile lidé udělali v roce 2020 skoro 700 000 jízd, v Mladé Boleslavi alias Městě automobilů za sedm měsíců provozu skoro 120 000 jízd,“ vypočítává Karpov.

Pomoc v podobě pandemie

Podobným službám loni výrazně pomohla pandemie koronaviru, která přivedla ke sdíleným kolům desetitisíce tisíce nových uživatelů napříč republikou. ,,Lidé si více váží svého času, vědí, že na kole mohou být v cíli často rychleji a spolehlivěji, protože je nebrzdí ucpané ulice,“ dodal Karpov. Podle něj se navíc tak udržují i fit. „Často signalizují, kde by si ve městech přáli ještě lepší infrastrukturu, ať už stezky nebo stojany na parkování kol. To je pro radnice cenná zpětná vazba, se kterou potom dál chytře pracují,” popisuje Tomáš Karpov zkušenosti ze spolupráce s městy.

Nextbike letos vyjede v Česku s novými osmirychlostními koly. V první vlně bude kol nové generace 1500. Vylepšováním průběžně prochází také mobilní aplikace Nextbike, která je pro uživatele klíčem k odemčení kteréhokoliv kola Nextbike. V nových kolech jsou zabudovány RFID čtečky s možností budoucího zapojení platebních i smart karet, jako je například pražská Lítačka.

V řadě měst mají lidé prvních 15 minut jízdy zdarma, díky zapojení Nadace Tipsport si mohou po celé republice pořídit také měsíční či roční tarif, který jim za 149 korun, respektive 899 korun, přidá ke každé jízdě dalších 30 minut navrch, takže mohou bez dalšího placení jezdit i delší trasy. Podle Nextbike roste zájem firem o podobnou spolupráci. Novým partnerem jsou například Skanska Reality a Kofola.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan v

Přijde mi divné, že žádné z těch měst nezkusili implementovat bikesharing vlastními silami, třeba jako součást služeb dopravního podniku.

Petr

Škoda že zrovna Řepy a Zličín včetně sídliště Metropole jsou prakticky komplet vynechané pokrytím jakéhokoliv bikesharingu. Velmi bychom to tu uvítali.

Jenda

Na těch kolech, stejně jako na carsharingu, je nekouzelnější to, že je po příjezdu zahodíte a můžete zapomenout, že existují. Nemusíte se starat o to, jak je dostat zpátky. Což se hodí v případě, že se chcete napít, rozprší se, nemáte náladu šlapat anebo zkrátka v cíli nemáte to kolo kam bezpečně uložit. Pravidelně na tom jezdím z Jarova na Hlavák, je to rychlejší než tramvají, většinu cesty jedu po cyklostezce, a zatímco vlastní kolo bych v Sherwoodu nenechal ani za zlaté sele, tohle tam v klidu zaparkuju a víc neřeším.

V.N.

Zajímala by mne ekonomika celého tohoto systému. Kolik jsou například v nějakém konkrétním městě náklady na celý systém , kolik zaplatí lidé a kolik dosypává město. Dále by bylo dobré vidět nějakou analýzu , kdo si ta kola půjčuje. Jestli lidé , kteří by jinak jeli autem , MHD anebo šli pěšky…. anebo ti, kteří se chtějí jenom projet….

vydra

Jak to vidím, tak většina se sdílenými koli či koloběžkami jezdí odnikud nikam, je to taková atrakce v centrech měst. Kdo to s dojížděním na kole/koloběžce myslí vážně má svoje vlastní.

Zejména sdílené koloběžky jsou se svým rychlostním a výkonným limitem nepoužitelné k čemukoliv jinému.

Jakub P

„Kdo to s dojížděním na kole/koloběžce myslí vážně má svoje vlastní.“ To platí tam, kde ten člověk může jet bezpečně na kole celou cestu a má ho na obou koncích jak bezpečně zaparkovat. Pokud potřebuje kolo zkombinovat s veřejnou dopravou, může se to sdílené hodit.

jiný Petr

Já jezdím do práce i z práce na sdíleném kole a je to po autě nejrychlejší možnost. Předtím jsem chodil většinou pěšky (35 min), když jsem spěchal, použil jsem tramvaj (i s chůzí a čekáním 20-25 minut), dnes to je i s chůzí cca 17 minut.

Bjorn

Dovolím si nesouhlasit. Sám mám doma jak kolo, tak i elektrickou koloběžku a i to je důvod, proč aktivně využívám také bikesharing, nebo sdílené koloběžky. Je to ideální dopravní prostředek na krátké jízdy ve městě kdy si na ulici kolo vezmete a na ulici ho také odložíte. Neřešíte kde svoje kolo bezpečně odložit tak, aby tam bylo i za několik hodin. Když potřebujete jednosměrnou jízdu, neřešíte jak ho dostanete zpátky domů. Pro krátké cesty centrem je to rychlejší než tramvaj a můžete se dovézt až přímo na adresu, na kterou jedete (i když to úplně nemusí platit zrovna u Nextbike).… Číst vice »

jan v

To si úplně nemyslím. Bydlím v bytě, který nemá vlastní sklad/sklep a pokud bych pro pojížďky po městě měl používat vlastní kolo, musel bych ho při nepříznivém počasí nechat doma, a nebo někde umývat. Ale je pravda, že bydlím relativně v centru města, takže pozorovateli to může připadat, že jsem jen další z řady těch, co používají městská kola v rámci odpočinkových aktivit. Souhlasím ale, že využitelnost kola je díky téměř neexistující infrastruktuře u nás velmi nízká. Ke škodě všem účastníkům provozu.

Radek

Využívám v Ostravě a velmi si službu kvituji. Nyní je navíc dotovaných prvních 30 minut. Také služba fungovala přes zimu (menší počet kol), takže mám zkušenosti i na sněhu. V mrazech převodovka v náboji nefunguje. Informace o osmirychlostních převodech je zajímavá a překvapující. Já měl informaci od zdroje, že letos vyjedou s elektrokoly.

Michal O

Nyní je navíc dotovaných prvních 30 minut?
Ne, není.

Jakub

Je to složitější, doporučuju mrknout na stránky poskytovatele: http://www.nextbikeczech.com/vyhodne-tarify/
Prý Berounsko má zvýhodnění 45 min, tak je možné že to podobně bylo v jiné oblasti.

Martin

Ne, není to složitější. Žádných 30 minut zdarma tam není. Neoblbujte lidi.

Permonik

Je, ale při předplatným… pro jednu jizdu je 15min gratis….

Marek