Nextbike pokračuje ve Frýdku-Místku, počet výpůjček tam neustále roste
Kola nextbike v Hradci Králové. Foto: Nextbike
Provoz sdílených kol je ve Frýdku-Místku podporován městem, cyklisté mají 15 minut zdarma.
Provoz sdílených kol je ve Frýdku-Místku podporován městem, cyklisté mají 15 minut zdarma.
Čekal bych, že ve FM, kde si (nejen, ale zejména) místní můžou vyřídit doklad na využívání MHD „zdarma“ (což bylo tamním magistrátem i vyzdvihováno, že využití MHD vzrostlo atd.), už taková sdílená kola nebudou mít úspěch.
Dalo by se rozklíčovat, z jaké části je to na úkor právě cest v MHD, do jaké části na úkor cest autem a v jaké míře namísto pěší chůze?
On je to pro MHD spíš velmi dobrej doplněk, než konkurence. Řeší to hlavní slabiny MHD – „poslední míli“ a intervaly. A dá se to s ní dobře kombinovat, popojet na kole někam, odkud mi nějaká MHD jede tam, kam chci, nebo mi odtamtud jede dřív, docvaknout na kole poslední úsek od MHD do cíle (to samozřejmě závisí na pokrytí stanicema systému).
FM není zas tak malé město na to, aby tam intervaly MHD nemohly být velmi krátké.
Zejména má-li MHD převzít relevantní podíl vnitroměstských přeprav (obecně srov. s počtem aut, které za minutu – či i kdyby „za 10min. periodu“ srovnatelnou s intervalem MHD v rámci vnitroměstských přeprav jedou).
A ty linky a intervaly pokryji vsechny relace kudy lide jezdi nebo jen nektere? Prirozene, ze v centru to s MHD nebude spatne.
Proto píšu o 10min. intervalu, který v pracovní dny v denní době může být všemi relevantními směry.
(v centru může být pochopitelně kratší – v úsecích, kde se sejde souběh více linek)
Relevantnimi smery pro MHD, nebo relevantnimi smery pro dopravni potreby obyvatel? To druhe sebelepsi MHD podchyti jen zcasti.
https://mapy.cz/zakladni?source=pubt&id=15216311&timeboard=%7B%22l%22%3A%22865316%22%2C%22d%22%3A-1%2C%22v%22%3A%7B%22from%22%3A%222024-10-24T00%3A00%3A00%2B02%3A00%22%2C%22to%22%3A%222024-12-14T01%3A00%3A00%2B01%3A00%22%7D%7D&ds=1&x=18.2970656&y=49.6637274&z=16
Tohle jako desetiminutový interval moc nevypada….ani tohle:
https://mapy.cz/zakladni?source=pubt&id=15216367&timeboard=%7B%22l%22%3A%22883621%22%2C%22d%22%3A-1%2C%22v%22%3A%7B%22from%22%3A%222024-10-24T00%3A00%3A00%2B02%3A00%22%2C%22to%22%3A%222024-12-13T01%3A00%3A00%2B01%3A00%22%7D%7D&x=18.3268704&y=49.6885545&z=16
Však s tím 10min. intervalem nepíšu o stávajícím stavu, ale o stavu takovém, který by měl smysl zavést aby MHD převzala výrazný (aspoň přibližující se autům) podíl přeprav lidí po městě (resp. pak by i ten 10min. interval mohl být málo).
Tak přirozeně že MHD nemůže zajíždět do všech ulic ve městě, to dá rozum. Já mám zakoupený kupon pro FM a MHD ve FM jezdím každý týden. Považuji ji za dobře vyladěnou – zastávky na správných místech a intervaly OK. Kéž by to bylo všude tak.
To netvrdim. Ale i velmi dobra a casto jezdici MHD ma pripady cest, kdy je to kolo, aspon na casti trasy, vyrazne rychlejsi. Lidi potrebuji cestovat i v sedlech, o vikendech, na trasach, ktere MHD vyjdou se 2+ prestupama…
MHD je skvela a ve mestech nezastupitelna vec. Ale byt odkazanej jenom na hromadnou dopravu prijemny neni. Obcas, nekomu casteji, nekomu mene casto, se vyskytne potreba cesty, pro kterou je sebelepsi MHD tezko (nebo dokonce vubec) pouzitelna. A na cast takovejch cest se kolo skvele hodi.
Heste vam tam chybi jizdy naindukovane. Dopravni indukce funguje i u jizd na sdilenych kolech.
Možná je to právě opačně? MHD mě odnaučí jezdit všude autem, při chození po městě pěšky si všimnu kol, pak potřebuju někam/někdy kde MHD není ideální, tak si půjčím kolo. Nejspíš ze stojanu, který je dobře dostupný MHD.
Se špatnou MHD budu používat auto, a proč bych z auta přešel na kolo?