Nevíme, co bude dál. Z opravené Osoblažky jsou místy trosky, voda vzala část úzkokolejky
Nejvíce poškozený je úsek z Koberna do Osoblahy.
Výsledky mnohaletého snažení nadšenců, obcí a Správy železnic (SŽ) o rozvoj úzkokolejky z Třemešné ve Slezku do Osoblahy vzala z velké části o víkendu povodeň. Unikátní úzkokolejná trať, která prošla v posledních letech rozsáhlou opravou, je z velké části zcela zničená.
„Nevíme, co bude dál. Poškození trati na řadě míst je opravdu velké,“ řekl David Chovančík ze Slezských zemských drah. Podle něj je trať na řadě míst podmáčená a podemletá, někde je železniční svršek úplně pryč. „Nejhorší je situace v úseku Koberno – Osoblaha,“ dodal Chovančík. Podle něj ale nejsou naštěstí výrazně poškozené opravené nádražní budovy, došlo jen k zatopení sklepů.
Podcast: Je zázrak, že v periferním regionu zůstal takový klenot, říká David Chovančík z Osoblažky
Osoblažsko patří mezi nejvíce postižené regiony povodněmi. Přírodní katastrofa přišla pro osoblažskou úzkokolejku v době, kdy trať prošla postupně velkými opravami včetně nádražních budov. K poškození trati navíc v situaci, kdy mají obce převzít na trati provoz, tento týden se měla podepisovat smlouva. Podpis byl zatím odložen, plány ale podle Chovančíka dál platí.
Rozhodnuto: Obce v prosinci převezmou provoz na „Osoblažce“ od Českých drah
Osoblažská úzkokolejka je dráha s atypickým rozchodem 760 milimetrů. Na úzkokolejce je již od roku 1898 pravidelný osobní provoz. Úzkokolejka je zajímavá například svou klikatostí, i proto se jí říká dráha sta oblouků.