Neviditelná sklopná pole a fish friendly turbíny. Nový návrh jezu u Děčína má uklidnit aktivisty i úřady

Vizualizace jezu u Děčína. Pramen: ŘVCVizualizace jezu u Děčína. Pramen: ŘVC

Ministerstvo argumentujeme, že dané území bylo vždy spjato s regulací Labe.

Ministr dopravy Martin Kupka na setkání s novináři připomněl, že součástí budoucí strategické infrastruktury Česka je i zajištění spolehlivé dopravní cesty po Labi.

A to podle něj představuje pouze vybudování plavebního stupně Děčín, které se chystá již desítky let a po celou dobu čelí odporu enviromentalistů. Ti nesouhlasí s další regulací toku řeky a upozorňují na velké škody, jež nový jez způsobí říčním ekosystémům.

Podle Kupky může plavební stupeň Děčín v budoucnu pomoci například při dodávkách nafty z Hamburku, na kterých bude podle něj Česko i v budoucnu závislé.

Ředitelství vodních cest (ŘVC) aktuálně na druhý pokus dovedlo k podpisu smlouvy tendr na zpracování dokumentace k posouzení vlivů stavby na okolí (EIA).

Jez u Děčína. Stát na druhý pokus našel zpracovatele dokumentace EIA, cena vzrostla

Do prvního kola se přitom nikdo nepřihlásil. Byly za tím obavy před svízelností stavby a střetu s ochránci a představiteli úřadů,“ posteskl si ministr Kupka.

Ministerstvo však argumentujeme tím, že dané území bylo vždy spjato s regulací Labe, a to už od druhé poloviny 19. století. „Jsou tam původní přístavní hrany, už nyní nejde o neregulovaný tok,“ uvedl Kupka.

Vzdutí jako jednoletá voda

Ředitel Ředitelství vodní cest (ŘVC) Lubomír Fojtů je přesvědčený, že odpor enviromentalistů je zamířen na stav projektu před 10 lety, od té doby se však plány výrazně změnily.

Vzdutí bude jen na úrovni jednoleté vody, na kterou jsou lidé i příroda zvyklí. Jez bude mít sklopná pole a při normálních stavech tam vlastně nebude vůbec vidět,“ popsal Fojtů.

Součástí bude malá vodní elektrárna o výkonu 7,9 MW, která podle ŘVC může dodávat elektřinu pro celý Děčín. „Plánovaný rybí přechod bude mít průtok jako nedaleká řeka Ploučnice. Turbíny budou fish friendly,“ vyjmenoval pozitiva šéf ŘVC.

Jez by měl podle současných plánů vyjít na čtyři miliardy korun, elektrárna má stát dalších 1,5 miliardy. Plavební stupeň má zajistit celoroční splavnost Labe u hranic, a to na úrovni ponoru alespoň 140 centimetrů.

Tři jezová pole budou mít šířku 40 metrů a hrazenou výšku 5,2 metru. Součástí bude plavební komora o rozměrech 200 x 24 metrů. Stavba počítá s kompenzačními opatřeními k obnově lužních porostů, vodních tůní a štěrkových břehů.

Konkrétně je má nadefinovat právě zmíněný posudek EIA, s jeho dokončení se počítá v roce 2027. Poté se začnou budovat kompenzační opatření a v 2032 má začít samotná stavba plavebního stupně.

Stát počítá se splavněním Labe až do Pardubic. K tomu bude potřeba vybudovat ještě stupeň Přelouč II. a další modernizace jezů či plavební dráhy. V Přelouči se má začít stavět v roce 2031.

Tagy Děčín Martin Kupka Plavební stupeň Děčín ŘVC ČR
20 komentářů