Netradiční design. Alstom ukázal podobu nové bateriové tramvaje pro Saúdskou Arábii

Vizualizace nové tramvaje pro Saúdskou Arábii. Foto: AlstomVizualizace nové tramvaje pro Saúdskou Arábii. Foto: Alstom

Tramvaje budou jezdit výhradně na baterie.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gajda

Nádherný na tom je, že to vypadá dost jinak jak tramvaje, na který jsme zvyklý. Jediný co mě na tom bouchlo do očí je, že dveře splývají ze zbytkem tramvaje, ale to jde vyřešit i značením na nástupištích.

Sáček

Co říkáte na interiér. Tam asi bude málokdo stát. Žádná průběžná tyč, žádné zvednuté ruce. Stolečky s madly. Velkolepé gauče.

hroch.obojzivelny

Mně to přijde zajímavé. Ale já mám zvrhlý vkus, tak na to moc nedejte.

Jaaa

Šedesátky se vracejí? 🙂

Joemax

Je to rozhodně krásný 🙂

Honza

Zdá se mi to, nebo ta zadní část je dost podobná zadní části polárního expresu?

Michal.S

Na první pohled mi to přišlo jak kdyby to designér odflákl přes Ai, ale je to při druhém pohledu zdařilý orientální design.

Juraj

Je to takový blízkovýchodní steampunk, něco jako u nás podnikatelské baroko. Nic míň bych nečekal.

K dokonalosti to ještě chce klimatizovanou zastávku pro 1300 cestujících se zlatou střechou a velkou fontánou uprostřed pouště.

automatic

za prvé nechápu smyls té linky, její provoz pouze na baterie (uprostřed pouště) a dále vzhled odkazující na historické vozy? no pokud vím, tak v Saudské Arábii nikdy žádné tramvaje nejezdily, takže milý Astome, na jaké historické vozy že je to odkaz? A pak jsem si nevšiml jak je vyřešena otevřená plošina ve vztahu ke kompletně klimatizovanému interiéru, nikde jsem si nevšiml že by byla směrem dovnitř vozu uzavřena. Celkově to na mě působí jako děsný kýč. Nechápu také proč jsou to dvě oboustranné jednosměrné tramvaje spojené stylem PX? O prostoru ve vozovně nebo dílnách alá Olomouc asi nemůže být… Číst vice »

Leipaer

Design se řídí požadavky zákazníka.

Kubrt

Designový odkaz je na Hedžázskou železnici, po jejímž tělese (zřejmě částečně) trať povede.
Kýč to je – ale to je prostě arabská estetika, líbí se jim jiné věci, než nám.
Myslím si, že ta koncepce PX je daná právě tím, aby mohli udělat tu otevřenou plošinu.
Provoz na baterie je požadavek zákazníka – nechtějí mít výhledy rušeny trolejí.
Koncepčně mimo realitu – proč konkrétně?

automatic

proč mimo realitu? Protože to sice na trase bude “spojovat” několik měst a obcí ale už třeba interiérem je jasné, že se nejedná o běžný dopravní prostředek ale spíše o rádoby turistickou atrakci, jen je problém v tom, že v téhle oblasti skoro žádní turisté nejsou, možná tak místní turisté ale rozhodně jich není tolik aby dávala tahle tramvajová linka smyls. a jak říkám, jako klasická doprava pro místní obyvatele to vůbec smyls nedává. Kdyby tohle jezdilo po Rijádu nebo třeba v Dubaji nebo v Dauhá, tak si řeknu, že jako turistická záležitost v centru města je to super, na… Číst vice »

Kubrt

Nějaký pozoruhodnosti tam jsou, počet návštěvníků je v řádu 250 000 ročně (což je srovnatelné se zámkem v Českém Krumlově) a snaží se tam nalákat další. Že ta tramvaj je turistická atrakce je jasný a nikdo netvrdí nic jiného. Jsou to jejich peníze, já bych třeba takhle neinvestoval, ale zase tak úplně marný to asi nebude.

Frantisek X

Spíše než trolej bych v Arábii očekával tramvaje na naftu. 🙂

Petr Vaněk

Oddělené jsou pravděpodobně obě celé1/3 vozů u spřáhla, v přechodu mezi články, od zbývajících 2/3 vozu, neboť všechna okna v těch článcích u spojení jsou do poloviny zasklená.

Sáček

A je to vůbec tramvaj? Není to již vlakotramvaj-tramvlak? (light rail) Odkazuje na tamní historické drážní vagony. Realita bude působit jinak než strašná vizualizace.

Milan

Nám to přijde minimálně zvláštní. Ale mentalita lidí v Saúdské Arábii bude prostě jiná. A od toho se taky odvíjí design. Navíc mají peníze na různé atrakce, tak si tam prostě jednu atrakcí ve formě tramvaje postaví…

Jan

Naprostá designova bomba! Pro Prahu ideální a opak oblud od Kotase

Juraj

Dát tam ještě viditelné nýty a komín chrlící páru, a může to jezdit po „zachráněném“ Vyšehradském mostě místo vlaků.

hroch.obojzivelny

To by bylo naprosto boží. 🙂

Sáček

Jedná se o takový extrém z jedné strany spektra proti extrému z druhé strany spektra jako je ten Kotas

gotop

Za mě velice hezký design, jen mám otázku pro znalé, budou tyto třívozové jednotky pravidelně nasazovány ve dvojicích?

Kubrt

Určitě ano, ten systém staví Alstom a ten nemá ve zvyku smyčky na konečných 😉

automatic

vzhledem k tomu že se jedná o oboustranné ale jednosměrné tramvaje tak ano, je to stejný koncept jako tramvaje v Casablance. Designově mi to připomíná ty ruské pokusy o retro tramvaje v Petrohradu. Děsný kýč. Navíc v zemi, kde není žádná tradice tramvají dělat retro tramvaj je taky poměrně zvláštní. Design by byl dobrý tak akorát pokud by jezdil v historickém centru nějakého blízkovýchodního nebo severoafrického města a to ještě s velkou rezervou.

Kubrt

Design odkazuje na hedžázskou dráhu, která touto oblastí procházela. Zajímavá jsou ta otvírací okna, včetně zadního panoramatického.

https://de.wikipedia.org/wiki/Hedschasbahn#/media/Datei:JHR_Br%C3%BCcke2.jpg

Sáček

Možná dřevitý design boků, je vidět že to vychází z klasického retro stylu 50. a 60. let

škoda

skvělý! je fajn když se toho designéři nebojí a dostanou volnou ruku. ne jak ve škodě 🤓

Sáček

Co Škoda Artic pro Finsko? Záleží na objednavateli, jestli chce „retro“, „klasické“ nebo „moderní podle aktuální módy“.

Kája321

Cože?! Tramvaje můžou vypadat originálně :O