umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Doprava ve městě Tramvaje

Nesmrtelné T3. DPP chystá jejich velkou modernizaci na „Wany“, hlavně kvůli nočním linkám

Tramvaj T3R.PLF. Foto: DPP
Tramvaj T3R.PLF. Foto: DPP

Dopravní podnik hl. města Prahy chce vyřešit požadavky Ropidu na nízkopodlažnost nočních tramvajových linek velkou modernizací stávajících tramvají T3R.P na nízkopodlažní T3R.PLF, přezdívané také jako „wany“. Vypsal soutěž na úpravy celkem 65 tramvají v hodnotě 195 milionů korun.

Plán schválilo ještě loni na jaře dřívější představenstvo, vypsání soutěže ale nakonec znovu potvrdilo stávající vedení firmy. DPP záměr vysvětluje tím, že nechce na noční linky nasazovat větší a modernější tramvaje 14T nebo 15T. Při očekávané životnosti kolem dvaceti let tak lze očekávat, že tramvaje vycházející T3 budou jezdit po Praze ještě v polovině tohoto století.

„Požadavkem sdružení zastupující občany s omezenou schopností orientace a pohybu a organizátora MHD v Praze, společnosti ROPID, je, abychom zajistili nízkopodlažnost i na nočních tramvajových spojích. Proto DPP hledal řešení, jak po provozní, technické a zejména nákladové stránce co nejefektivněji nízkopodlažnost na nočních linkách zajistit,“ vysvětlil mluvčí DPP Daniel Šabík. DPP provozuje 9 nočních tramvajových linek, na které vypravuje každou noc až 81 vozů. Tramvaje jsou po modernizaci nízkopodlažní jen v prostřední části.

Podle DPP nemá smysl nakupovat na noční linky nové krátké vozy, jejich cena začíná na 20 milionech korun. „Další náklady by znamenalo zavedení nového typu do flotily, tj. přeškolení řidičů, techniků apod. Při pořízení maximálně 65 vozů, které potřebujeme na pokrytí nočních linek, by se celkové náklady pak pohybovaly zhruba na úrovni kolem 1,5 miliardy Kč,“ dodal Šabík.

Modernizace na T3R.PLF má být levnější, jeden kus vyjde na zhruba 8,5 milionu korun.  „Modernizaci si navíc provedeme sami, vlastními silami, poptáváme pouze nákup hrubé stavby tramvajových skříní společně s průvodní technickou dokumentací a poskytnutí práv na další využití této dokumentace,“ konstatoval Šabík. Podle něj navíc budou pro modernizaci vybírat v první řadě tramvaje po haváriích nebo před velkou revizí.

S vítězem veřejné zakázky podepíše DPP rámcovou smlouvu, v rámci které bude probíhat dodávka jednotlivých skříní.

DPP má těchto vozů nyní k dispozici 35, potřebuje jich ale 100. Modernizace skončila v roce 2011, předloni ji DPP obnovil a nechal si od Pragoimexu v Krnovských opravnách a strojírnách vyrobit další prototyp.

218 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Robert

Mohl bych poprosit o vysvětlení?

Vypsal soutěž na úpravy celkem 65 tramvají v hodnotě 195 milionů korun.

vs.

Modernizace na T3R.PLF má být levnější, jeden kus vyjde na zhruba 8,5 milionu korun.

Gremli

Stačí rozkliknout odkaz…

„Předmětem veřejné zakázky je uzavření rámcové dohody s jedním dodavatelem, jejímž předmětem budou dodávky hrubé stavby až 65 ks tramvajových skříní jako výměnných dílů pro modernizaci tramvajových vozů T3R.P zadavatele.“ Tedy 3M za 1 kus hrubé stavby tramvajové skříně.

vs.

Celkové náklady 8,5M na modernizaci 1 kusu tramvaje.

Zdeva

Lepší, když přijede Wana než vysokopodlážka…

Pražák

A ještě lepší když místo „natřískané“ wany přijde moderní nízkopodlažní vozidlo s dostatečnou kapacitou.
Uvědomte si prosím, že se nebavíme o přechodném řešení na 10 let, ale že to tu bude strašit ještě kolem roku 2050!

Cestovatel2

Ok, ale objektivne je to nejhezci tramvaj, ktera po Praze jezdi.

Pražák

Wana? No každý máme jiný vkus

Cestovatel2

Jenom říkám, že kdyby ty nové tramvaje byly všeobecně přijímané jako kvalitní co do designu a provedení, pak byste asi mel pro vase návrhy vetsi podporu. Pan Kotas není momentálně mezi Prazany uplne nejpopularnejsi designer.

Pražák

O tomhle jsem psal už níže, jak jste si zřejmě nevšiml, tak jsem nikde nenapsal nic o konkrétním typu tramvaje, který by měl DPP kupovat. I kdybychom zůstali u ŠT, tak na třeba tramvaje pro Bratislavu jsem žádné stížnosti nezaznamenal, případně „finské“ tramvaje co ŠT dodají do Ostravy, Plzně či Německa.

Přemek

Není důkazem geniality tvůrců T3 právě toto? Uvědomme si, že každá kvalitní, nadčasová a snadno modernizovatelná konstrukce přináší ohromné úspory při financování nákupů nové techniky obecně, pro tramvaje to platí také. Osobně s modernizovanými T3 jezdím rád, mně schody nevadí, mám je jako tréningový objekt. Co se efektivnosti týče, stačí srovnat s TCO/LCC varianty EVO, kterou tu někdo propaguje

Pražák

Tak to je argument, mně schody nevadí, dokonce si na nich zatrénuji, takže super. MHD není o pocitech, nebo tréningu, ale o hromadné dopravě osob, co možná nejpohodlněji v co možná nejkratším čase.
DC 3 nebo Škoda RTO byly též nadčasové stroje, přesto je dnes v běžném provozu už neuvidíte.

AAA

Škoda RTO by přitom možná šlo na wanu předělat taky

Dalibor

Motor vpředu, náhon na zadek, rámový podvozek. Jak???

Alexandr Mikulka

Jednoduše. Nízký nástup za zadní nápravou. Takhle upravené autobusy klasické koncepce např. v Řecku jezdily už těsně po přelomu století.

Cestovatel2

Pokud není o pocitech, pak proc tedy jezdi stare tramvaje třeba v San Franciscu nebo v Lisabonu, kde je z toho castecne turisticka atrakce? Proc T3 coupe vyhrava designove ceny?

Pražák

Protože je to hlavně o té atrakcí a pak teprve o dopravě osob. Od atrakce je tu právě coupe a pak linka 23, byť zrovna na lince 23 je to provedení poněkud sporné.

Alexandr Mikulka

Protože linka F „Market“ určitě není ZDO ale turistická atrakce a Amící řeší bezbariérovost jinak – viz PCC linka v Chicagu s plošinami na každé zastávce.

xxyy

No je pravda, že tramvaj 28 v Lisabonu je pouze turistická atrakce, neviděl žádného Portugalce, že by s ní jezdil. Na ostatních linkách jezdí nové tramvaje.

Cestovatel2

A jenom doplnuju, ze, co se tyce San Francisca, nemluvim o te turisticke atrakci na kopci, ale o normálních tramvajích https://www.traveller.com.au/streetcar-named-desire-san-franciscos-vintage-rail-cars-gyrfel

Alexandr Mikulka

No tak se naučte pořádně anglicky: Not JUST a tourist attraction.

Y.K.

Na T3 není nadčasového vůbec nic, teda kromě designu a nátěru, který se opravdu povedl. Jinak to byla americká konstrukce PCC z roku 1936 (o čemž tehdejší bombastická propaganda raději mlčela), tedy koncept poněkud zastaralý už v době vzniku. V době výrobu T3SUCS už byl brutálně zastaralý minimálně absencí pulsní regulace, která sice existovala, ale ČKD při výrobě vozidel vůbec nezajímala. Proč jsou tak oblíbené k přestavbě? Už mají pulsní výzbroj s rekuperací TV Progress, která se „jen“ přehodí do Wany, PRAGOIMEX už nějakou desítku let let nabízí schválené wanózní skříně, na původní podvozky je bambilion náhradních dílů z dřívě… Číst vice »

Dalibor

tzn. přesně jste popsal tu nadčasovost.

Pražák

Provozovat něco co bylo zastaralé již v době vzniku, byť lehce modernizované, ještě za sto let nesvědčí ani tak o kvalitě výrobku samotného, jako spíše o nemohoucnosti provozovatele.

Erik Ziak

Ja sa teda čudujem, prečo nevzali radšej EVO1. Je to moderné, 100% nízkopodlažné a hlavne to vyzerá oveľa lepšie než reinkarnácia T3.

Pražák

Protože by to bylo, stejně jako nákup větší EVo2 nebo nákup 15T jen se dvěma moduly (jak tu někdo navrhoval) příliš logické?

Alexandr Mikulka

Mnohem jednodušší a pravdivá odpověď zní: Protože je technický ředitel DPP tétrojkošotouš.

Y.K.

Pro EVO1 potřebujete nový podvozek a výzbroj, pro Wanu ne. takže za tím budou co nejnižší náklady, kdy se z původní tramvaje zrecykluje opravdu hodně dílů (včetně sběrače a vybavení kabiny).

Pražák

Praha není tak chudá, aby si nemohla dovolit nové tramvaje. Navíc v dlouhodobém měřítku redukce vozového parku na dva základní typy, případně jen jeden v několika variantách vygeneruje též nemalé úspory.

DonVinkrozzo

Pane Pražák zajímalo by mě kolik si myslíte že Praha dává do DPP financí Když jsme u množství typů , tak ano je jich hodně, ale T3.R.P analog i digitál , mají veliký počet dílů stejný i s KT8D5rn2p a T3plf je na úplně stejném principu. Až vozy 14T a 15T mají úplně jiné díly a ani mezi sebou nemají nic společného. A když se vrátím k financím tak nejlepší je pro všechny když vozy jezdí , ale když nastane VKP tak udělat vůz 15T trvá 4. dny oproti dvojice T3.R.P může za 12.hodin do provozu. Vysvětlím jen okrajově co… Číst vice »

Pražák

Já si nic nemyslím, já to vím. Letos je to přes 15 mld. Kč jen z rozpočtu hlavního města.
A argument už nám to tady skoro 60 let jezdí, jsme na to zvykl, takže to může jezdit další 30 let, lidi v dílnách si s tím, narozdíl od moderní tramvaje poradí a vůbec co by jste chtěli, my na žádné změny nejsme zvědaví je jedním z důvodů proč obecně české veřejné služby připomínají občas Balkán.

DonVinkrozzo

Já jsem nikdy nenapsal že by to nechtělo něco 100% nízkopodlažního. Jen zrovna 15T není ten stroj co se povedl díky zbytečné složitosti dosti dílů, Takže pořád lepší plf než tramka která extrémně dlouho musí stát kvůli údržbě…

Pražák

A ona je světě jen 15T (byť já ji z pohledu cestujícího považuji za to nejlepší co v současnosti v ČR jezdí)? Pokud bychom zůstali u Škodovky, tak to co dodávali třeba do Bratislavy nevypadá zle, žádné stížnosti s poza řeky Moravy jsem neznamenal. Případně „finské“ tramvaje, které ŠT bude dodávat do Plzně a Ostravy a Německa.

xxyy

Pěknej hnus to vaše EV01

jirka

Museum. TOt vse . a kecu plno

jva

Praha – velkoměsto západního střihu, Minsk – díra na východě?
http://www.cs-dopravak.cz/zpravy/2019/11/3/810-novch-trolejbus-pro-minsk-do-roku-2022

(jak dlouho se v Praze řeší výběrko na busy, trolejbus už léta ve stádiu pokusů a „vášnivých debat v anarchistických kroužcích“…)

Petr

Já tedy nemám moc zkušeností z ostatních linek, ale 95 a 98 v úseku Lazarská-Biskupcova(-Vozovna Žižkov) jezdí pravidelně tak narvané, že kdyby se tohle stalo na nějaké denní lince, bude z toho kauza ve všech médiích. A my teď místo kapacitnějších tramvají na noční linky vyrobíme a nasadíme něco, kam se vejde ještě míň lidí a je to ještě méně pohodlné? wtf?

Pražák

Máte samozřejmě pravdu, ale když jsem na to poukázal s tím, že jediné logické řešení je nákup velkokapacitních tramvají v jednosměrné i obousměrné variantě na standardní linky a pak menších tramvají (cca velikosti 1,5 sólo T3, samozřejmě nízkopodlažních) na noční a méně vytížené linky, spojený s postupným vyřazením zastaralých tramvají T3 (ve všech. verzích), KT a nepovedených 14T, tak mi zdejší šoto úderka vysvětlila, že T3 (po menší úpravě) je moderní vozidlo, wana je lepší než 100% nízkopodlažní tramvaj a navíc staré tramvaje mají tu výhodu, že kvůli nim jezdí do Prahy milióny turistů, kteří, pokud by DPP kompletně přešel… Číst vice »

Leinad

A skutečně by bylo potřeba extra typ délky 1.5 T3? Možná by stačilo nastavovat 15T, předělá se prostřední modul a jsou vozy o délce 2/3 a 4/3. 🙂

Pražák

Klidně, byl to jenom návrh

xxyy

Já bych v noci poslal i jen dobytčák bez oken, stejně je to tam samej ozřala co neplatí

Pražák

Rok 2045, DPP vyhlašuje soutěž na dodávku hardware i software pro přestavbu T3R.PLF na autonomní vozidla, přestavbu těchto „moderních a osvědčených“ tramvají zajistí ÚD DPP. Po oznámení tohoto zásadního rozhodnutí managmentu DPP všichni šotouši vycházejí do ulic a slaví. Zbytek pražských obyvatel, kteří toto rozhodnutí nepochopili vyráží do nejbližší prodejny s out doorovým vybavením a kupuje kvalitní boty. Auta jsou již několik let zakázaná, takže jim nezbývá než se spolehnout na vlastní nohy.

Tomáš Záruba

Když se kupuje nějaký polotovar, tak technickou dokumentaci k němu ještě pochopím, že si musím výslovně říct. Ale když si koupím technickou dokumentaci, tak ještě extra nějaká „práva k využití= = ????
To mi trochu připadá, jako kupovat extra auto a extra právo s ním jezdit, popř. ho někomu půjčit nebo ho nechat opravit.

Y.K.

To jsou nehmotné statky, autorské právo. Koupíte song je stejné jako pořízení dokumentace. Potřebujete jej využit ve videu, musíte koupit práva na takové využití.

bohyn

Tam jde asi o možnost tu dokumentaci dále přeprodat. DPP by tak třeba mohl nabídnout dalším DP přestavbu T3. Přecejen T3 ještě jezdí docela dost.

Pražák

Všude se toho plánují postupně zbavit (Ostrava, Plzeň, Brno…). Obávám se, že za 10-15 let budou jezdit jen Praze a Liberci. Ještě pochopím ten Liberec, nemají evidentně peníze, ale jeden z nejbohatších regionů v EU?
Všude v civilizovaných zemích jsou trendem moderní, velkokapacitní, plně nízkopodlažní tramvaje a Praha bude mít wany. tj. lehce vytuněnou tramvaj z konce 50 let! To už není šoto úlet, to je prostě pitomost.

Paja

Retro je moderní (byť tou 23 nikdo nejezdí 🙂 )

Pražák

No bodejť by taky někdo jezdil. Já být zahraniční turista, který chce tramvají dojet k některým z nejpřitažlivějších pražských turistických cílů, any mi pak na zastávku přijelo něco co vypadá jak rekvizita z historického filmu, také bych váhal zda nastoupit.
Bohužel šotouši v DPP a Ropidu si neuvědomují, že 95% turistů pojem T3 nic neříká a na rozdíl od nich běžný turista po spatření T3 (nedej bože v původní podobě) nedostane erekci, ale spíše si položí otázku jestli je ještě v Evropě.

Tomáš

Váš názor beru. Můj názor zní, podívejte se do Švýcarska, kolik je tam starších kousků a jen díky dobré údržbě a jisté přestavbě se drží dodnes. Třeba se chce Praha dát tímto směrem. Za mně jen pro.

Pražák

Já bych byl raději, pokud by se Praha chovala třeba jako Vídeň, Švýcarsko je poněkud specifické, téměř ve všem.

MirekP

Ale zrovna ve Vídni přeci jezdí také „každá druhá“ tamvaj stará, která dodává městu ráz a která je poměrně vyhledávaná. Nejednou jsem si všiml, že např. asijští turisté nechají ujet novou, nízkopodlažní a čekají na starou.

Pražák

Ale postupně to nahrazují. Rozhodně nemají v plánu tramvaje navržené v 50. letech provozovat ještě v půlce 21. století.
Navíc, a to je další problém, T3 je kapacitně nedostatečná (k navrhovaným úkolům) již dnes, tak ji předěláme na wanu kde je místa ještě méně.

Železničář z venkova

Pokud ta tramvaj po modernizaci / rekonstrukci splňuje současné požadavky ( klimatizace se dá dosadit ) a je z části nízkopodlažní proč by neměla jezdit? Proc za desítky milionů kupovat novou tam, kde si mohu za jednotky milionů předělat stávající jinak vyhovující?
Technická stránka cestujícího nemusí zajímat, cestujícího zajímá jak se v tom jede a v tom je T3 stále nedostižná i po 50 letech

Pražák

Jezdit může, požadovanému úkolu však již nedostačuje. Je v ní ještě méně místa než v klasické T3.
Také jezdíte 25 let starým autem? Vždyť stačí údržba a dosadit klimu.

Železničář z venkova

Moje auto mělo pětadvacet před třemi lety.
Takový auta se už dneska nedělají, takže nové ani nechci

Pražák

Fajn, Vaše volba. Já mám raději pohodlí, bezpečnost a návštěvu servisu jednou za rok.
Věřím, že moje preference jsou podobné jako preference většiny obyvatel.

Alexandr Mikulka

Jezdím 27 let starým autem. Automatickou klimatízaci má z výroby, stejně jako ABS, všechna okna i šíbr v elektrice, vyhřívané sedačky, airbagy (tři, podle tohoto divného počtu byste mohl dokázat odvodit, co to je) etc.. Zkuste lepší příklad :-D.

xxyy

To co jezdí v Brně nechcete

Hanzi

Požadavek Ropidu, aneb jak ještě více lézt do řiti a mastit politické body. Noční individua mají problém vylézt v noci do schodů v tramvaji? Já myslel že je něco jako přepravní řád, který hovoří kdo a jak smí být přepravován. Jenže to by nakonec ty noční spoje jezdili obsazené tak z deseti procent.

Pátek

Moje slova.

Alexandr Mikulka

Další kus debila.

bohyn

No tak sem s tím, kdo a jak si být přepravován?

Leinad

Třeba střízlivý invalidi za dalších podmínek smějí být přepravováni. Opilec stejně nepozná zvenku blížící se wanu, aby odhadl kde budou prostřední dveře.

Alexandr Mikulka

Kus debila.

bkp

Nechápu, jak nějaká zaměstnanec DPP, dokonce řidič, může obhajovat tramvaj, kde hlavní deformační prvek je řidič.

Pátek

Nechápu proč někdo píše takové nesmysly. Řidič je vždycky na ráně bez ohledu na tramvaj. A kolik takových vážných nehod bylo…..minimum.

bkp

V pevných tramvajích má výrazně vyšší naděje, než v těch s pevností papírového draka.

Pátek

A co jako ? Deset hodin v 15T je pro řidiče za trest.

Pražák

V čem konkrétně? Klimatizace, lepší sedačka, kamery?

Josef22

V čem? Prý je to moc nový a moderní, proto je to špatný + je do toho ještě šotouš, no pak ta diskuze s Pátkem vypadá tak, jak vypadá. A Pátek v tom samozřejmě jezdí 24/7, aby mohl posoudit, co je lepší, že ano.

Pražák

Pátek je, řekněme, poněkud zmatený, ale co vede vedení DPP a magistrát k tomuhle šoto šílenství, jak jinak nazvat přestavbu T3 a jejich provozování až do roku 2050 vážně nechápu.
Ale na voloviny typu lanovka do Bohnic evidentně peníze jsou. Bohužel, když se pustí k moci levicoví aktivisté, tak jde logika stranou.

Tomáš Záruba

Lanovka není žádná volovina.

Pražák

Je a pořádná.

LWQ

Lanovka je myslin Krnacovina [cti: cypovina]

Pražák

O tom žádná, ale tuhle „krnáčovinu“ dnešní koalice cyber anarchistů a progresivních levičáků s písní na rtech převzala

Alexandr Mikulka

Zvláštní je, že tramvajáci to vidí jinak ale šotouši budou rozhodovat za ně.

Poudy

Tak jestli to dopadne tak že budou noční linky plně obsloužené vanami a na žádných denních spojích nebudou k vidění, tak se z nich může stát vcelku slušná ikona nočního života v Praze! 🙂

Pražák

Ikona nočního života? Tolik zase šotoušů v populaci není. Je to krok zpět a pořádný.

Pátek

Tak kvůli Wanám jezdím do Prahy dost turistů

Georg

jasne, a ta druha pulka kvuli kacenam.
at uz hulite cokoliv, dobre vam radim – nechejte toho…

Pátek

Tak účastnil jsem se dvou zájezdů z Dresden a byli to turisté kteří do Prahy přijeli kvůli MHD. Hlavní program linka 23, muzeum MHD a Tatra vozy. Wany a zrychlovače jsou u Němců velmi oblíbené.

bkp

V roce 2018 přijelo do Prahy skoro 8 milionů turistů. Dva šotozájezdy z Dresden nejsou vhodný vzorek.

Pátek

To je pouze to, čeho jsem se osobně účastnil. Jinak v dopravních časopisech v Německu jsou dost články o pražské MHD. O Tatra vozech. A o průserech Škodovek. Koneckonců Škodovka má problémy v Chemnitz. Což bude ještě zajímavé

bkp

Odkaz?

Pátek

zaměstnanec dopravního podniku v Chemnitz. To je více než dost. Ale nedivím se. Po Riga, Helsinki, Praha, Bratislava, Miskolc, Turecko je to vlastně klasika od Škodovky.

Matouš

Ten pan „Pátek“ je známý německý (nebo český, kdo ví) troll jménem F. H., nevšímal bych si ho.

Korektor

Máte tam překlep, ve slově trotl se píšou dvě té, nikoliv dvě el.

Alexandr Mikulka

Lžeš a jsi magor.

Alexandr Mikulka

Škodovka žádné problémy v Chemnitz ve srovnání s Vosslohem nemá.

Karel

Přijeli z Dresden do Praha do muzeum, jo?

Alexandr Mikulka

Já teda znám i hodně šotoušů ale ještě NIKDY jsem neslyšel, že by někdo jel do Prahy kvůli Waně, této quinta essentia ohavnosti.

Pátek

Příspěvek smazán.

Georg

😀 no to kazdopadne. zrovna nedavno jsem s kamaradem vzpominal na line ikarusy na 244, na rozvrzane karosy s automatickou prevodovkou praga, na pristresky z hlinikoveho plechu a dratoskla.

jo, na rozvojovou zemi to melo fakt uroven.

Pátek

Tak hlavně že rozvrzané sorky jsou top autobusy.

Georg

no… zkusil byste nekdy smenu na mestskym autobuse se sedmistupnovou manualni prevodovkou?

Pátek

S manuální převodovkou jsem jezdil na Karose a to byla luxusní jízda.

LiborV

Věřím tomu, jde však o to, že Vaše preference v oblasti vozidel a jejich řízení, využití jsou výrazně menšinové. A je dobré, abyste to vzal jako fakt.

Alexandr Mikulka

A to je který? Jezdil jsem s Ikáčem, který měl šestikvalt ale jednička se stejně nepoužívala.

Pátek

Spíš by měla noční doprava jezdit po 30-40 minutách po celý týden. Poslední denní spoje z centra po posledním metru a první spoje denních linek na první metro. Do Řep stačí jenom jedna linka, druhá klidně může končit na Kotlářce. Do Modřan každý druhý spoj 92, zbytek ukončen na Dvorcích. atd

orky

Zřejmě nejste častým uživatelem noční dopravy ,že?

Pátek

Bohužel jednu dobu jsem byl. A byla to síla. Feťáci, bezdomovci, alkoholici, drzá hlučná mládež. A spousta spojů zcela zbytečných.

Jiří Kocurek

Takže teď na směnu do vozovny jezdíš autem, tím pádem ty noční spoje nepotřebuješ. A když je nepotřebuješ ty, tak je nepotřebuje nikdo. To už je fakt vrchol nadutosti.

Pátek

Příspěvek smazán pro duševní omezenost autora.

os.ka.rek

Noční doprava jezdí přes týden po 30 minutách, o víkendu dokonce po 20.

Pátek

No právě. Opilci ale do MHD nepatří.

os.ka.rek

Správně. Ti patří do aut.

Pátek

spíš na záchytku.

X 1

Do parlamentu.

Poudy

Pane Pátku, všechno nejlepší k pátečnímu svátku!

Jiří Kocurek

Na Hrad! (Havel taky chlastal první ligu).

Pátek

Příspěvek smazán.

Georg

ty blaho, tak jestli byl opilec, tak toho zvladl vic nez 95% lidi za strizliva, vcetne tebe… 🙂

Pátek

Příspěvek smazán pro duševní omezenost autora.

Pátek

Bolševici cenzurují

Pátek

Ne. Vás opravdu neadoruji.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Z principu je cenzura pouze věc státu. Zde píšete příspěvky na soukromý server, kde si provozovatel nebo majitel určuje pravidla. Dokud vám někdo nezakazuje založit si vlastní server a psát tam vaše názory tak se nedá mluvit o cenzuře.

Gremli

Otázka je i úklid a údržba tramvají…ono nic nemůže jezdit 24/7. A stačí-li v noci kapacitně malé, tak proč ne…navíc můžou sloužit zároveň jako provozní záloha pro denní tramvaje.

DonVinkrozzo

Bohužel z důvodu nedostatku vozu + velkého vypravení jsou soupravy které přijedou cca v 20:00 , rozpojí se, udělá se DO , proběhne úklid a ještě do mokrého vozu vleze řidič a klidně už v 21:00 jede…. podobný postup se děje i ráno s rozdílem že se musí vytvořit souprava…
Pokud je na voze lehčí závada tak se to dá stihnout , ale někdy bohužel se musí „vadný“ vůz někam odhodit a souprava se vytvoří s rezervním sólem (pokud je rezervní souprava tak se vyšle ta). Vůz se závadou se snažíme co nejdříve opravit, aby bylo rezervo.

os.ka.rek

Fajn zpráva. Tramvaje jsou to moc hezké a vylepší již tak skvělou noční dopravu v Praze. 🙂

Pražák

Co je na té zprávě skvělého? Že bude Praha, 7. nejbohatší region EU dále desítky let provozovat zastaralé tramvaje, kterých se ostatní česká města postupně zbavují? To může těšit max. šotouše. Navíc, sólo T3 je velmi často na noční lince nedostatečná i v klasické verzi, takže wana, která je ještě o něco málo kapacitní není žádným zlepšením. Praha by měla naopak všechny staré tramvaje postupně vyřadit (primárně T3 a KT) a místo nich nakoupit jeden typ velké tramvaje v jednosměrné i obousměrné versi na denní linky a na noční a méně vytížené linky (např. 21) nakoupit něco jako Evo2. Místo… Číst vice »

os.ka.rek

V noci by se delší tramvaje nevešly na Lazarskou, navíc jezdí velmi často, proto postačují i méně kapacitní tramvaje. Nikdy jsem neměl problém se do tramvaje pohodlně vejít, často si i sednu.

Pražák

Tak to nevím kde žijete, či jak často jezdíte noční tramvají. Naposledy jsem jel natřískanou noční tramvají před 14 dny, samozřejmě sólo T3, nastupoval jsem na Karláku a trochu se to uvolnilo až na Vršovickém náměstí. Takže pochybuji, že by něco jako Evo2 (cca 1,5 klasické T3) nebylo značným přínosem.

Kuba

Dokud bude zajištění nízkopodlažnosti o volbě mezi wanou a podestama, tak je dobře, že Praha preferuje wany. Nebo v čem přesně je EVO moderní, zatímco wana zastaralá?

Poudy

Wana je rozhodně lepší řešení než nějaké Evo, to do Prahy nepatří. T3 nám tu zůstanou ještě na dlouhá desetiletí v provozu, sice v jiné podobě, ale základ bude stará dobrá T3 a to potěší. Lidem co nepřirostly k srdci vůbec nerozumím 🙂

Pražák

MHD není o pocitu, ale o co možná nejkvalitnější službě. Tátův starý Wartburg jsem měl také rád, ale už dávno v něm nejezdím. S tímhle přístupem bychom do dnes jezdili žebřiňákem.

Pražák

Za prvé píši o Evo 2 respektive o moderní tramvaji této velikosti (netrvám na konkrétním výrobci), tj. kapacitnější tramvaj, za druhé právě díky nízké podlaze po celé délce se urychlí výstup a nástup. A za třetí, od konce 50. let již nějaká ta doba uplynula, tedy nepochybuji o tom, že by nové vozidlo bylo celkově lepší, podvozkem počínaje, moderní elektronikou konče. Taky určitě nejezdíte Octávií, kterou si Váš dědeček koupil v roce 1961 a netvrdíte jak je to super auto. T3 byly před několika desetiletími jistě skvělé, ale dnes patří do muzea.

DonVinkrozzo

Celelec typu Progress s digitálním regulátorem není tak zastaralý jak si myslíte. Naopak ta výzbroj je snadno opravitelná, téměř bezporuchová a i docela efektivní.
Aby jste to pochopil tak uděláme příklad: budete mít tedy starý automobil který se vám líbí vzhledově tak tedy použijete jeho design na novou skříň (ale design je volitelný) , dáte tam nový pohon, brzdy, dokonce přidáte „klimatizaci“ a co jediné zůstane je poupravený podvozek.
Co tedy vznikne? Skoro nový automobil jen s upraveným podvozkem na který máte ve sklepě tuny náhradních dílů.

Pražák

Já to chápu, obávám se, že to nechápete spíš vy. Vezmu-li technologii druhé půlky 50. let, lehce vytuním podvozek, dám do toho novou kastli, která se co se bezpečnostni prakticky neliší od té původní, narvu tam Progress (který je oproti tramvaji zastaralý jen o dvacet let, tramvaj samotná o 50) a lepší brzdy, tak nedostanu moderní vozidlo, ale jen o něco málo lepší zastaralý krám s otřesným interiérem (jen ty dvoje schody jsou vážně luxus). Jako do Omská dobré, ale Praha je (respektive by měla být) evropské město. Vy a další příznivci do toho taháte emoce, prostě šoto zamilovanost do… Číst vice »

Pátek

Každopádně je dobře, že budou Wany. Jsou pro cestující i řidiče dobré.

bkp

Vnitřní schody, málo míst k sedění, nízko okna, malá vnitřní výška, humpolácká brzda… Na tý tramvaji je všechno špatně.

Pátek

Váš názor.

bkp

Můj názor?!?
Můj názor může být, jestli se mi líbí nelíbí třeba jejích „čumák“. Věci jako počet a rozteč sedaček, nebo vnitřní výška nejsou názor, ale fakt.

Pátek

Příspěvek smazan.

bkp

V čem lžu? Že vana má vevnitř tři schody, zatímco 15T nemá? Že vana má menší vnitřní výšku, než 15T? Takže prrrr!!

Pátek

Klid šotoušku. Do Wany se vejde více lidí. S Wanou je rychlejší stanicování. Ve Waně není v létě horko jako v 15T. Ve Waně je více místa.

Pražák

Do wany se vejde víc lidí než do 15T? Tak to už je vážně šoto úlet.

bkp

Ve vaně je místo kvůli malému počtu sedaček a místu na stání i na schodech.
Oboje je možné, ale v civilizovaném provozu vyhání lidí do aut.

TPal.

Pro cestující určitě ne.

Pátek

Pro cestující je peklo jízda s 14T nebo 15T. To jsou strašně sračkoidní tramvaje

Pražák

V čem je jízda 15T pro cestující peklo?

Pátek

Málo místa, blbé sedačky, hluk jak ve fabrice na zvony, v létě dusno, v zimě zima.

bkp

Místa je tam dost, holt metr tramvaje není pro 10 cestujících. Sedačky jsou volba DPP a ve vaně mohou být stejné, kromě toho, 15T má větší rozteč. Na křižovatkách dělají hluk všechny tramvaje, 15T má alespoň velmi tichou výzbroj, pravda má (bude mít) Klímu, která je slyšet.

Pátek

15T patří mezi nejhlasitější tramvaje. Společně se 14T jsou pojízdným železářstvím

Kuba

Pátek asi dneska kouřil hodně trávy a „Lže jak Zeman“, abych parafrázoval jeho samotného 🙂 Pátku, prosím, nezapleveluj tuto diskusi jednou lží za druhou, díky!

Pátek

Chovej se slušně soudruhu. Místo urážení dej důkazy

Kuba

Nápodobně, Pátku, nápodobně.

Pražák

Blbé sedačky? Co pijete? Naopak, plastové sedačky v 15T jsou to nejlepší co DPP má. Hluk je ve srovnání s T3 menší (jak uvnitř tak venku), ve srovnání s KT nebo 14T pak o poznání menší. 15T má klimu a zima mi tam nikdy nebyla.

LiborV

Váš názor je zdá se menšinový. Většina cestujících se zdá se to vidí jinak než vy.

Pátek

I když si myslím, že noční linky nemusí být nízkopodlažní. Pro většinu opilců je to zbytečnost a slušných lidí v noci jezdí tak 10%.

Tomáš V.

Taky jezdim nekdy v noci namol, a pritom nikoho neobtezuju, sedim si v sedacce, usinam nebo posloucham pisnicky. Na obcasne podnety maximalne reaguju trochu pomalejc. Jsem neslusny? 🙂
Jen ze zvedavosti. Jinak je mi Vas nazor jedno:)

Pátek

Takže porušujete smluvní přepravní podmínky. Tak to nejste slušný člověk.

Lukáš F.

Hmm, takže kdokoliv, kdo požije alkohol, nesmí jezdit MHD, protože porušuje přepravní podmínky? To jsou mi tedy novinky…

Pátek

Doporučuji si přečíst SPP. Bohužel v noci jezdí převážně opilci a to degraduje noční dopravu.

Kuba

Tak jsem si přečetl SPP. Slovo od slova. A – světe div se – zjistil jsem, že opět lžete, Pátku 🙂

Pátek

Z důvodu dodržení přepravních podmínek z hlediska bezpečnosti cestujících, bezpečnosti jiných osob a ochrany jejich zdraví a bezpečnosti a plynulosti veřejné osobní dopravy a z hlediska zajištění řádné, klidné a pohodlné přepravy je pověřená osoba oprávněna nevpustit do vozidla (přepravního prostoru), případně z vozidla (přepravního prostoru) vykázat osoby, které jsou zjevně pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek a jsou ve stavu, kdy ohrožují sebe nebo jinou osobu, majetek nebo pořádek, nebo jejichž vzhled svědčí o celkové zanedbanosti a které znečišťují ostatní cestující nebo vozidlo, prostory pro cestující a zařízení dopravce svým jednáním nebo oděvem a které vozidlo (přepravní prostor)… Číst vice »

Pátek

Chudáčku Kubo kdyby sis nejdřív zjistil fakta

Kuba

Chtělo by to ještě pochopit význam psaného slova a způsob reagování v této diskuzi. Reagoval jsem na vaší lež, kterou jste odpovídal Tomáši V. Ten psal, že když jede na mol, sedí tiše v sedačce a usíná (což neznamená, že přepravní prostor využívá k přespávání).
SPP by porušil, pokud by byl namol A ZÁROVEŇ se choval nevhodně.
Chudáčku Kubo, kdybyste se nejdřív naučil číst.

Pátek

Máte problém se čtením. To že nedělal bordel, neznamená že neporušil SPP: Do MHD nesmí vlézt člověk pod vlivem alkoholu. Doporučuji se naučit nejdřív číst.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Nikoli, vyhozen může být pouze člověk pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek, který dělá bordel, smrdí atd., to „a“ va vašem textu značí slučovací poměr. Prosím naučte se sám číst než k tomu budete nabádat jiné.

bohyn

Může být vykázán, ale o tom, že nemůže nastoupit tam nic není.

MRC

V které části odstavce se píše o tom, že by měl pan Tomáš V. automaticky vypadnout? 🙂 Pokud by dělal bordel, tak neřeknu, ale jestli je pravda to co říká, tak určitě tento odstavec neporušil. Co tam máte dál? 🙂

Karel

Spojku „a“ už jste probírali?

bohyn

Tam se ale nic o porušení přepravních podmínek nepíše 😉 To, že řidič může vykázat váguse je trochu něco jiného.

LiborV

Důležité slovo je zjevně. V praxi to zjevně pi nástupu do vozu musí být výrazné vrávorání, či pády. vykázán ten, který je tak moc opilý, že ohrožuje bezpečí ostatních.

Xaver

Takže vozíčkáři v noci nemají dle vás důvod nikam cestovat?

Pátek

Co by vozíčkáři dělali v noci ve městě ?

Samo

To čo ktokoľvek iný.

Pátek

Opíjeli se do němoty jako většina ? O tom bych pochyboval.

TPal.

Párty si lze užít i bez alkoholu, milý Pátku. 🙂

Pátek

Tak jim to jdi vysvětlit.

LiborV

To co ostatní!! Někdo se vrací domů z plesu, hospůdky, jiný jede na brzkou ranní směnu, kontrolu kolegů na noční (třeba já)… Důvody jsou různé u lidí s vozíkem i bez. Co děláte v noci venku vy?

Pátek

Já v noci spím. A do práce vstávám ve 2 ráno, protože dojíždím přes 100 kilometrů.

bohyn

Třeba to co Vy, ať už tam děláte cokoliv 😉

Modré zábradlí

Vás s vaším hendikepem na noc zavírají? Tak proč by měli vozíčkáře?

Pátek

Znovu opakuji, že většina slušných lidí v noci spí nebo pracuje, ale netoulá se po městě a nechlastá.

Jiří Kocurek

Ano, slšný člověk se pozná podle toho, že lidem DIKTUJE, co mají dělat ve VOLNÉM čase. Slušný člověk se pozná podle toho, že háže všecky do jednoho pytle. Slušný člověk se také pozná podle toho, že by zakázal všecko, so on sám nepotřebuje. A nejvíce slušný člověk se pozná podle toho, že nemohoucího srazí a ještě navíc urazí.
Ale úplně nejslušnější člověk se pozná podle toho, že SEŘVE mladého, co sedí „na vozíčkářích“ (a je jedno, že ten „mladej zdechlák“ nemá nohu). A soutěž o nejslušnějšího vyhrává ten, který z autobusu vyhodí slepce se slepeckým psem. (to se fakt stalo)

Pátek

Je mi jedno co kdo dělá ve volném času. Ale nalitý člověk do MHD nepatří. Kolikrát jsem na takové opilce musel volat policii.

Zlínka

To mi připomíná jednoho poslance, že v noci pracují jen kur.y a zloději.
Nejste pane Pátek náhodou ten poslanec?

LiborV

Mnohé první a poslední noční spoje uprosřed týdne vozí zcela jiné cestující než opilce. Jedná se obvykle o zaměstnance, kteří končí v práci mezi půlnocí a 0:30. Spoji kolem 3:30 jezdí ti, kteří potřebují být v práci, na druhé straně města než bydlí, okolo 4:30 v práci, se začátkem kolem 5:00. Mohu potvrdit zkušenost z 1. a předposledního/ posledního nočního spoje ve všední den. Typicky to bývá v úterý v noci, ve středu ráno.

Pátek

No však to je těch cca 10% normálních lidí.

Jiří Kocurek

Takže těch 10 % normálních lidí přijde o práci, protože se nedostanou na směnu včas. To ovšem slušnému člověku nevadí. Ikdyby tam jel byť jen jediný opilec, „vyházel“ by je z tramvaje všecky. A to tím, že by jim ten spoj úplně zrušil.
A že slučný člověk jedná na základě vymyšlených skutečností, protože reálná data nemá? To přece nevadí, slučný člověk se pozná podle touhy po moci, podle touhy řídit ostatním jejich životy podle jeho vlastních pravidel, a to včetně barvy a délky vlasů.

Pátek

klid soudruhu.

LiborV

Vy jste ta procenta cestujících počítal, že víte, že těch co cestují v týdnu nočními spoji a nejsou opilí je 10%? Nebo máte nějaká čísla? Já osobně pokud si mohu vybrat zda spěchat s přestupy na poslední denní spoj, nebo jet 1.noční 505, tak volím z centra noční autobus. Jedná se většinou o návrat z akcí typu Noc muzejní, Noc kostelů, od mezinárodního autobusu apod. Nikoliv z hospody.

Pátek

Ano párkrát jsem dělal průzkum na nočních linkách. A počítal jsem i extra opilce, došel jsem k výsledku lehce přes 90% jedinců, co pozřeli alkohol nebo ho dokonce konzumovali v tramvaji/autobusu. Vše jsem samozřejmě nahlašoval na policii a dotyčné jsem upozornil na porušování SPP.

Kuba

Pátku Pátku… další lži a další lži… Opravdu opilých lidí, kteří dělají v MHD bordel, je tak 10%.

Pátek

Potrefená husa co

Pátek

je jedno jestli dělají nebo nedělají bordel. Prostě pod vlivem chlastu nesmí do MHD !!!!

Kuba

Vysvětloval jsem vám to již výše. O tom, že cestující nesmí do MHD pod vlivem chlastu, není v SPP ani slovo. Nesmí tam, pokud svým chováním vzbuzuje na první pohled pohoršení nebo dělá bordel. Což naštěstí 90% pod vlivem nedělá.

Modré zábradlí

Nekrmte trolla.

bohyn

Tak znova, kde se to píše?

LiborV

A ty opilce jste rozeznával podle čeho? Uprostřed noci bývají obvykle spoje linky 905 relativně klidné. Jinde je to možná jiné, nevím.

Pátek

Paráda. Konečně dostane Praha super tramvaje a ne šroty jako od Škodovky.

Juraj

Nikdy som nedostal úplne konkrétnu odpoveď, prečo na nočné linky nemôžu dlhé stroje. Chápem, že kapacita Lazarské je obmedzená, ale ani dnes sa tam všetky linky naraz nezmestia. Chápem tiež, že „Ropid si platí sólo“, ale u tram sú tie jednotkové náklady fakt len číslo vycucané z prsta.

Michal Jaroš

Napadá mě třeba vandalismus. Přeci jenom krátký vůz má řidič více pod kontrolou.

LiborV

Proč nemohou jezdit v noci na vybraných linkách ty staré obousměrné vozy s nízkopodlažním článkem?

bohyn

Protože jezdí na denních linkách a potřebují nějaký čas na údržbu a úklid.

Radek

Když jezdí dlouhé vlaky na nočních linkách (třeba silvestr), tak se přestupní bod Lazarská musí úplně zrušit, což dost komplikuje cestování.

Dezert5322

Zrušit? Stačilo by zrušit čekání a snížit intervaly, těch 10-15 minut to cestující přežijí.

Georg

to je docela dobry dotaz, protoze nocni tramvaje jsou zaroven vzdy naprosto narvane, coz je vzhledem k opilcum a ruznym existencim dost humus. vetsi vuz by se urcite hodil.

Džamel

A jaký je vlastně důvod mít extra vozy pro noční linky? Proč to nemůžou odjet denní vozy?

bkp

Noční doprava je hlavně dobrý důvod, proč udržovat a pořizovat tyhle škopky.

Kuba

Nikde není psáno, že nebudou jezdit i přes den.

bkp

Nikde to není psáno. Ano, v tím vidím průser.

bkp

Bože…
Navíc vrabci na střeše si šeptají, že to není ani tak o úspoře (jakkoli potěší), ale je to prostá šotoušovina.

Komarek

A co je na tom? Jsou to hezký tramvaje, nejsou?

LiborV

Nepraktické. I když možná hezké.

Pátek

Jsou praktické, pohodlné, nabízejí komfort pro řidiče i cestující. Oproti nim jsou Škodovky škopky.

Georg

sorry jako oznacovat t15 jako skopek a vyzdvihovat proti ni lowcostovy bastl wanu opravdu nesvedci o bystrosti pisatele…

Pátek

Já pracuji v dílnách takže o tom něco vím. 15T je tězce koncepčně zastaralá tramvaj. Poruchová, složitá. Wana je jednoduchá na údržbu a po všech ohledech lepší.

SaulGoodman

Jo, takže 15T je koncepčně zastaralá tramvaj, ale xtá přestavba T3 je koncepčně jako někde na výši, jo? 😀 Achjo

Georg

no tezko se da oznacovat plne nizkopodlazni tramvaj jako „koncepcne zastarala“ proti vysokopodlazni, nebo bastlu typu wana, ktery je plny kompromisu.

nehlede k tomu, ze wana je vlastne stale PCC tramvaj, koncept stary stoleti… 🙂

Josef22

Hele Pátku, tady nejsi na novinkách nebo idnesu, kde si všichni hrají na nejchytřejší.
Nejdřív píšeš, že děláš v dílnách DP a o kousek výše píšeš, že pracuješ od 2.hodin ráno. Pokud si to moc dobře pamatuji, tak mi tenkrát sdělili, že se dělá buď 6:00-18:00 nebo 18:00-6:00… Tak to nějak nesedí, ne?
A když už jsme u toho, tak osobně jako řidič bych upřednostnil raději pohodlnění vozidlo s moderním ovládáním a klimatizací, která se v létě velmi šikne, aby mi v práci nekleplo z vedra.

Pátek

Tak člověk se musí do práce nějak dostat….Hodinu potřebuji ráno minimálně na rozehřání a zbytek zabere cesta.
Klimatizace je zbytečná.

Kuba

Pátek možná dělá v dílnách, ale 100% ne v tramvajových. Napsat, že T3 je pro řidiče pohodlnější než Škodovky (jakkoliv tedy rozhodně fanatický obdivovatel Škodovek nejsem), může buď někdo, kdo o tramvajích nemá šajn, anebo totální blázen.

Pátek

Tak se zeptejte řidičů sám co preferují.

Kuba

Tramvaj řídím 7 let. Vím, co preferují, alespoň v naší vozovně.

LiborV

Zdá se, že nemáte mezi řidiči reprezentativní vzorek. Raději než tramvaje od Škody mám Siemens a Bombardier. Je mnoho řidičů autobusů i tramvají na západ od nás, kteří by do vozu bez klimatizace (v létě) a bez kamer dobrovolně nevlezli.

LiborV

V čem prosím ten komfort pro řidiče „Wana“ přináší?

TPal.

Ne. Ani oproti T6.

Partneři

Škoda transportation
podcast