Nesmrtelné bardotky. Další dopravce soutěží osazení ETCS do téměř 60 let starých lokomotiv

Bardotka "šestka" společnosti KŽC Doprava. Pramen: KŽC DopravaBardotka "šestka" společnosti KŽC Doprava. Pramen: KŽC Doprava

ETCS do lokomotiv 749 soutěží i České dráhy.

95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Davidoff

https://archiv.hn.cz/c1-67772420-nemci-se-vysmali-ceskemu-bdquo-sprtstvi-ldquo-s-etcs-nedaji-ho-ani-na-koridor-do-hamburku-komplikace-to-je-i-pro-nase-dopravce
Banda českých bláznů, fanatiků, nekňubů, naivů, troubů, sebedestruktorů – Němci se nám smějí. A dávat do 60 let starých mašin drahé ETCS je utramegakravina na xtou, kde x je 4-10. A prosím všechny mínusáře ať vrazí hlavu do futer a pořádně bouchnou, aby se jim rozsvítilo. ETCS se má dávat jen do nových strojů, výhradní provoz se starými křápy může vyplodit jen chorý mozek patlalů ze SŽ v absurdistánu Česko. Zdar jak Brno, joudové.

El Barto

Halásku, jdi se praštit do futer sám. A redakce by tě měla už definitivně vypráskat tak jak na k-reportu, o takového toxika snad v diskuzi nestojí nikde.

Pedro

To je naprostá zběsilost, co u nás některý hlavy pomazaný dokážou vyplodit. Jako kdysi ty rekonstrukce 830. Vždyť se nám celej svět musí už smát.

Practicus

právě naopak – jsou to jednoduchý a spolehlivý stroje – takže u nás se bude jezdit, když celej svět bude stát

Náhodný Kolemjdoucí

Briti nebo kdo dali ETCS i do parní lokomotivy.

Kubrt

A dostal na to její majitel dotaci, nebo si na odpisy vydělá komerčním provozem zážitkových vlaků?

SotousJarda

Vsechno bude nebojte 😉

Leinad

Do novostavby nebo do historického kusu?

Davidoff

Taky se nám smějí, nikdo z okolních zemí to tak bezhlavě nezavádí.

Petr

Dělám před generací lidí,co takové mašiny dokázaly vyrobit..tolik let a pořád mají budoucnost 🥲.

Miloš

Další dopravce???vždyť je slyšet jen o jednom dopravci,který na to navíc bude čerpat dotace…to se to ETCS dosazuje do letitých veteránů když jim to zaplatíme..

M474003

Jěště k obrázku T 478 1 006 ale KDE MÁ ZÁVĚSKY??? Není to překrucování historcké věrnosti?
Jediná Zamračená neměla z výroby pryžokovové sloupky:

Chleba Nakup

006 dokonce neměla ani elektrické topení a obdélníkové nárazníky! Dnes budu mít kvůli tomu pokažený zbytek dne.

petr

Ta toho neměla! A dyt to není důležitý,na závěsky to nejezdí,prostě je to 6 a smitec

Ondřej

Katastrofa

Pedro

Co to tady řešíš proboha?????

M474003

Nechápu, co je na tom tak drahého. Osazený plošný spoj, nejlépe SMD, naprogramovaný procesor obvyklého typu, několik výkonových tranzistorů v plastovém pouzdru, několik relé a několik běžných čidel užívaných v průmyslu nebo silniční dopravě. Neviditelná ruka trhu z toho udělala předražený výrobek. Státy by měly jít po výrobcích, zajistit jim přiměřený zisk, ale „vacamcať pocamcať“. Bolševik by to zadal podniku TESLA a UNITRA, případně Elektroindustria Niš, stanovil by cenu, ale vznikly by jiné problémy, jak bylo v té době obvyklé.

Jan Tichavský

Hardware problém nebude, i když to je trochu složitější než nasázet součástky na desku. Musí to mít určitou spolehlivost, nějakou redundanci, přece jen jde o zdraví lidí, ne modelovou železnici ve sklepě. Horší je to byrokracií, papírováním, vykázáním dostatečné spolehlivosti a bezpečnosti, auditovaný software a podobně.

petr

To myslíte vážně?viděl jste to někdy😉zajedno je velký jak skrin5,někam se to musí napasovat

Y.K.

Naprogramovaný procesor. Vy teda zrovna ajťák nebudete. 🙂 Jinak cenu nedělají ty polovodiče, ale konstrukce která musí být bezpečná dle SIL standardů, odolná prostředí v lokomotivě a hlavně včecho do posledního kliku prošlé miliony zkoušek certifikované. SBC to nepohání, i když by teoreticky mohl, ale není to bezpečné a odolné. A pak máte zástavbu do vozidla, což tu ceny teprve začne hnát násobně nahoru, protože je to spousta lidské práce, projekt, výpočty, vlastní rozvrtání mašiny a pultů, pak zkoušky a zkoušky, to není levná sranda no akdyž to podělíte třena mašinama, tak vyjde šílené cena. Třeba serverový a síťový hardware… Číst vice »

Zoffrey

Ono nejdražší na tom bude ta byrokracie, všechna ta zařízení musí splňovat všelijaké Euronormy atd.

Pan průvodčí

Zaklepal kladívkem – 1 Kč
Věděl jak – 99 Kč

Dusmor

Měl na to zaklepání glejt – 900 Kč

Pán jeskyně

A nebylo by levnější z té jedné 751 udělat taky 749 a soutěžit na čtyři mašiny jednoho typu?

Martin 13

Co jim do toho mudruješ,budeš to platit ty?

Jan Šlezingr

Přesně to mě napadlo jako první. Hlavně je padlé na hlavu, že se soutěží to samé u více provozovatelů…

Kubrt

Kdyby si to museli provozovatelé zatáhnout ze svého, tak by se jinak snažili zkoordinovat.
Mě celkově přijde absurdní, že se počítá jedna cena za prototyp a druhá za „sériovou rekonstrukci“. Nechť si to výrobce nějak nacení, náklady na vývoj (= stavbu a schválení prototypu) promítne do ceny výrobků (všech, jako v kterékoliv jiném oboru) a s tím ať se snaží uspět na trhu. Proč má prototypový zákazník nést větší díl nákladů, než případní další zákazníci?

MartinS.

Tak to ale běžně chodí i jinde.
Něco atypického chcete, výrobce to pro vás vyvine, Vy zaplatíte vývoj a výrobce to začne nabízet na trhu už bez těch nákladů na vývoj. Ten výrobce by to totiž sám od sebe nevyvíjel. A navíc nemá ani jistotu, že si to někdo další objedná.
Jiná věc jsou věci, které ten výrobce běžně produkuje a podléhají vývoji. Tam se potom vývoj rozpočítá do ceny všech dalších výrobků.

Kubrt

Neříká se tomu podnikatelské riziko? Ale když se najde kavka, co si ten jeden první kus nutně chce koupit, a druhá kavka jí to zadotuje (z peněz vybraných na daních), tak proč by se výrobce bránil, to je jasné.

MartinS.

Neříká. Podnikatelské riziko se tomu říká u běžného výrobního programu. Ale ne u atypů.
Když si koupíte boty od Bati, tak tam vývoj zaplatil Baťa a nesl riziko, že se nebudou líbit a neprodají se.
Když půjdete k ševci, vymyslíte si boty na míru, na které bude muset švec vyrobit nebo koupit kopyto, tak to celé zaplatíte. Ale on je potom možná ještě někomu prodá, protože to kopyto už bude mít.

Leinad

A proč na to zákazník kupující prototyp přistoupí? Kdybych platil vývoj, zvažoval bych jestli nechci licenci třeba jako výhradní prodejce. Nebo dopředu se domluvit s ostatními a kupovat to dohromady.

petr

Jak Hurvínek válku 🤪

platamond

Nebude to nutností mít Pegase na starší typ vozů?

Zrzek

Tak jediný funkční Pegas je podle všeho na praotci brejlovci v České Lípě.

El Barto

Ještě je v 753.127 po panu Křížovi. Odkaz: https://mamba754.wz.cz/753/127/753127_20250410b_et.jpg

K tomu by měl být ještě v 751.001, ale nejnovější fotka, kterou jsem našel a kde z ní stoupá pára, je z roku 2016.

fabec

Na pretahy atp ideal

Miroslav

Jojo, ČKD lokomotivku jsme zavřeli a zbourali, lokomotivy v Plzni neděláme. Etcs do veteránů dáváme. Porevoluční antitechnici to tu vedou čím dál hlouběji do…

Zoffrey

Řekl bych, že to není tak černobílé. Za socialismu měly ČSD zajištěno zhruba tři čtvrtiny nákladních výkonů a počítalo se i s dalším růstem, takže se objednávaly velké série elektrických i dieselových lokomotiv. Díky velkovýrobě pak vycházely jednotkové ceny mnohem příznivěji. Dnes ale nákladní doprava nemá jisté vůbec nic a pořízení nové lokomotivy je spíše sázkou do loterie. Pokud už se někdo rozhodne investovat, často jde jen o 2–3 kusy, což cenu výrazně zvyšuje. Proto se ekonomicky vyplácí udržovat při životě starší stroje a doplnit je o systém ETCS.

Juraj

Pořízení nové lokomotivy je sázkou do loterie, a proto Siemens prodal už přes 2200 Vectronů a v Evropě je tucet leasingovek nakupuje po tuctech.

Zoffrey

Právě proto dopravci sahají po ELL a jiných pronájmech – v momentě kdy nemají zakázky lokomotivu jednoduše vrátí ELL, a Vectron je alespoň elektrická univerzální lokomotiva (plus největší bonus Siemens je všude a ma všude licencované opravny) – ideální pro nákladní i osobní dopravu, naproti tomu pořízení vlastní dieselové lokomotivy je neskutečně vysoký risk, obzvlášť od společnosti CZ Loko.

Kubrt

V Evropě působí i firmy poskytující motorové lokomotivy – Akiem, Beacon rail, Nexrail. Ovšem ani jedna ještě nevyhodnotila český trh jako natolik zajímavý, aby sem se svými motorovými lokomotivami zkoušela proniknout.
Ještě k vašemu předchozímu příspěvku. Srovnávat podmínky plánovaného hospodářství s dneškem nedává smysl. Lokomotivy kupoval stát za nějakou cenu „aby to vyšlo“, lokomotivky vyráběly, ale z toho, co útržily jim nezbývalo na investice, inovace. Stát taky nekupoval vždycky rozumně, vizte poslední sérii sergejů pro ČSD, která přišla v době, kdy už jejich potřeba klesala.

Jan Tichavský

To sice prodal, ale valnou většinu prodával ještě než přišel útlum nákladní přepravy po Evropě. Tady jde spíš o dsotupnost neelektrických traťových lokomotiv. Elektrik máme dost a to i novějších, ČD předalo díky vlastní modernizaci Cargu hodně peršingů, a dnes s nima nebudou mít kam jezdit.

Kubrt

Jaké neelektrické lokomotivy na trhu postrádáte?

Juraj

Miroslave, zkus vylézt z díry a podívat se po světě.
Železniční průmysl je dneska dál z Škodovka celkem úspěšně dodává jak tramvaje, tak elektrické jednotky a metro – tedy to, na co má. Mezi námi, ČKD nejvíc doplatilo právě na vás, předrevoluční techniky, kteří vyráběli třicet let to samé. Jakmile se rozpadla RVHP, najednou jaksi nebylo co nabídnout.

Ondřej

Nee ČKD bylo umělé zlikvidováno.vyvoj pokračoval i v 90 letech ..za mne třeba na posun je řada 731 velice povedena..

Kubrt

Jak uměle zlikvidováno? Tím, že ty výrobky nikdo nekupoval, případně chtěl kupovat, ale ne platit adekvátní cenu (SŽD)?

Miroslav

Aha, a jaktože ty šedesátileté šroty stále slouží, kdyz to je takový nekvalitní šunt? Máme za ně superúžasné dokonalé moderní stroje? Ze současné ultrasuperdoby? Nemáme, že? Nezastavám se socialismu, ale technické vyspělosti 60.let aby bylo jasno.

Kubrt

O voze a o koze.
Neříkám, že výrobky ČKD byly šunty, ale že je v 90. letech (téměř) nikdo nekupoval. Což v té době dopadalo i na západní výrobce, ČKD nebyla jediná lokomotivka, co tou dobou padala. Cestou by byl prodej nějaké etablované západní firmě (kroužilo kolem AEG například), ale bohužel byla upřednostněna česká manažerská privatizace, které té firmě nepřinesla ani kapitál na inovaci výrobků, ani přístup na nové trhy.
Dnešní lokomotivy samozřejmě jsou schopné nahradit stroje ČKD, ale jsou nákladné, tak proč neprovozovat ČKD výrobky, když poslouží. Hledáte konfrontaci tam, kde není.

Jan Tichavský

Technická vyspělost neznamená, že se musí rozpadnout po nějaké době. Spíš že to jde levně udržovat, na druhou stranu to hodně žere (jak elektřinu tak naftu) a není to moc pohodlné ani bezpečné, ale je to taková z nouze ctnost. Ať už jde o tramvaje T3 a její reinkarnace (což je předválečná technologie s hezčím skořápkou), nebo ČME3 na východ od nás. Však máme i parní stroje, které slouží k občasnému povození na zvláštních spojích, ale denně by to nikdo používat nechtěl, ani ten strojvedoucí. A náhrady samozřejmě jsou a vyrábí se, ale je to drahé na počáteční investici.

Juraj

Na Kubě taky ještě běžně jezdí auta z 50. let, což ovšem neznamená, že je to pro nás nějaký vzor nebo že nic lepšího mezitím nevzniklo.

Ondřej

Umělé zlikvidováno…tunel . Mašiny se neprodávaly jen do byvaleho Svazu.

Kubrt

Já si tu dobu pamatuju, včetně toho co a kam se prodávalo.

MartinS.

No většina produkce ČKD lokomotivka se právě prodávala do bývalého Svazu… a ten jaksi přestal platit…

Ondřej

Ano přestal. ČKD prodávalo lokomotivy i jinam a pořád nějaké ksefty byly .ale vedení ČKD bylo neschopné.

126975

Nikdo nic nezavřel ČKD ještě před rokem 1989 konečně začalo investovat do výstavby nové lokomotivky v Praze Zličíně, jenže výrobní program byl orientován na sovětský trh a s koncem SSSR skončila i lokomotivka, protože neměla ve výrobním programu nic s čím mohla konkurovat na volném Celou lokomotivku po krachu koupil Siemens ,ale bohužel nedostával v té době žádné zakázky, tak ukončil činnost na našem území.

Kubrt

Principálně souhlas, ale závod na Zličíně byl stavěn jako továrna na tramvaje, jako náhrada smíchovského závodu. Možná byla nějaká vize, že jednou se tam přesune i výroba lokomotiv z Libně, ale určitě ne v té horko-těžko realizované části.

Ondra K.

Přesněji řečeno jednalo se o novou továrnu na hromadnou výrobu morálně i technicky zastaralých tramvají pro SSSR. Celkem záhy se ukázalo, moderní nízkopodlažní tramvaje se vyrábí kusově, a taková výroba má poněkud jiné nároky.

Martin 13

Miroslave jsi trapný,hezký den.

MartinS.

Tak si zkuste připomenout, co naše lokomotivky na přelomu 80. a 90. let produkovaly? Škoda Plzeň vyráběla v té době peršingy, esa a bastardy, jediný asynchron zůstal jako prototyp… ČKD lokomotivka vyráběla ve velkém ČME3, stroje vývojově z let 60. a 70., za které navíc nedostávala zaplaceno… Vagónka Studénka po letech výroby 810 (M152.0) a jejich přípojných vozů produkovala soupravy AČ2 pro Rusko a pro domácí trh kvatra a později rakve. Vývoj minimální. S takovým výrobním programem se fakt nedalo na trhu prorazit. Když se to tak vezme, tak brejlovci a banány a vlastně i ty bardotky jsou i přes… Číst vice »

Ondřej

A co lokomotivy řady 742 a 731 nic?

El Barto

…a takto se ze šotosektáře Haláska vyklubal navíc i dezoblb a dřívbylolípák.

Průvodce původní Aleš

A můžete vysvětlit, proč jste ji zavřeli a zbourali?

Daniel Jablonecký

Česko: země příběhů.

jan táborský

Stát si vymyslel ETCS tak by ho měl zaplatit i všem dopravcům … a teď do mě

Johny

Jediny duvod proc by mel stat (a dejme stranou ze ta potreba prisla odjinud) sanovat naklady na podnikani? Stejnou logikou byste mohl chtit po statu proplaceni nakladu spojenych s udrzbou toalet v restauracich. To, aby mela restaurace toto zazemi taky prislo se zakonem. Podminkam podnikani se ma dany subjekt prizpusobit, nebo zkratka nepodnikat. Clovek by rekl ze 40 let od sociku lidi konecne pochopi jak ty veci funguji.

jan táborský

No nevím, změnit pravidla v půlce zápasu, no bude to ak, jako si budete zateplovat svůj vlastní dům, protože někdo „chytřejší“ přišel na to , že plýtváte teplem a ještě vám řekne jak a zaplatíte to Vy , tak to je přesně ten socík, o kterém tu píšete

Jan T.

Až na to že tím zateplením ušetříte hlavně vy sám.

jan táborský

A takoví jako vy mi budou říkat kolik to má mít centimetrů ,kolik svetrů si mám vzít, aby to bylo akorát ,tak jste to myslel , paráda

Hawky

Ale to tomu socíkovi nevysvětlíte😆Proto je pro něj nepřípustné v „půli zápasu“ požadovat větší bezpečnost provozu….

jan táborský

Ano Evropský dobrotruse

Johny

Pletete si pojmy a dojmy. Svět se vyvíjí a je třeba na to reagovat (A to včetně legislativy) a podnikání je o tom být schopný se přizpůsobovat a ti, kteří to nedokážou jdou zkrátka z kola ven….. A přirovnávat regulace k socíku.. to snad nechám bez komentáře.

jan táborský

To nechte raději

percula

Nezlobte se, ale dům se zatepluje hlavně proto,aby se ušetřily náklady za vytápění.

jan táborský

Ano za uměle zdražené vytápění pravda

Juraj

No ale stát si provoz těch bardot neobjednává, ani ho nepožaduje. To je jako stěžovat si, že vás se Škodou 105 Němci nepustí do nízkoemisní zóny.

Implementace skutečného zabezpečovače je obecně prospěšná věc a dopravci se podle toho zařídili. A pokud vy zcela zbytečně pouštíte teplo z domu do okolí, je to primárně vaše blbost.

jan táborský

A Vaše zbytečná starost

Stoupa

A že vám vláda mění daně a zákony, tedy pravidla v půlce zápasu vám nevadí?

jan táborský

Vadí

David

Stejně jako stat platí abs v autech?

Leinad

Jezdit autem vyrobeným před povinností ABS je legální. Po přechodném období nejde nevybavená nová auta akorát homologat.

N.N.

Našel by se jiný případ: Zástavba mýtných „krabiček“ do vozidla.

jan táborský

Někdo Vás nutí dávat ABS do té 105-ky ?

Berhof

Jestli to chápu správně, tak aktuálně soutěží KŽC i ČD stejný typ zvlášť, čili bude mít každý svůj prototyp a oba se zaplatí z dotace? 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

a8n

Naprosto správně. A stěžovat si můžete na MD, kde to tak inteligentně vypsali.

Tomáš Záruba

Všechny prototypové zástavby měl zaplatit stát (nebo EU) a uvolnit pro volné využití k sériovým instalacím, které už by si pak zaplatili dopravci.

N.N.

A přitom je ve světě normální, že se zadavatalé spojí do konsorcia a soutěží společně.

Z. Lapil

Jestli nebude problém v tom, ze by státní ČD „přispěly“ soukromému KŽC.
Každopádně vím, ze byl na ceske straně docela velký problém, když se ČD spojily s Rakušany skrz poptávku railjetů. Nějak ze nebyla ta správná soutěž; moc jsem to tehdy nepochopil. Snad je to i stalo pár set milionů na pokutě.

Joe

A stran soukromníků, co ostatní soukromníci a KŽC? Zrovna 749/751 je vozidlo, které je tady stále zastoupeno celkem ve slušném počtu a číslo provozních kusů za poslední léta nekleslo, ale naopak stouplo. Tuhle lokomotivu teď má pomalu každý větší spolek. I bez ČD by se napočítalo takových 20-25 kusů na jeden projekt. Nebo si i soukromníci raději hrají na vlastních minipísečcích a nejsou schopni se domluvit?

Aleš Krška

Proti společným projektům více firem je celý dotační kolotoč a potažmo vše nastavené od ERy (DÚ). Ono dávno nejde o nějakou bezpečnost, ale jen o rýžování peněz a dotacevody. Viz třeba i rozdíl 749/751 nebo 740/742 a k tomu to, že nejde prototyp pro všechny je ukázkou právě toho marastu. Kdyby to už na začátku nastavili zcela jinak, logicky, ubylo by jim hodně odpůrců, kterým je nasazována psí hlava, že jsou proti bezpečnosti, ale ono je to zas trochu jinak.

N.N.

Asi stejný problém, jako když si obce navzájem přispěly na obnovu trati v Údolí desné.

David

Na obecné rovině souhlasím s tim, že dotace do nějakého systému/řešení ze strany státu by pak měly byt dostupné v otevřené licenci.

Ale dávat peníze do nějakých starých vraků?

Juraj

Nebo si langustovci a jedujeduvlakem mohli zavolat a domluvit se…

a8n

Nedivil bych se, kdyby tím porušii podmínky dotace.