Nesmrtelná kredenc. Praha bude platit provoz 65 let starého motoráku až deset let, bez soutěže
Motorový vůz 831 v zastávce Praha-Žvahov. Foto: Ropid
Provoz retrolinky zlevnil o 28 % v porovnání s loňskem.
Provoz retrolinky zlevnil o 28 % v porovnání s loňskem.
Vozy se musí měnit aby se někdo nakapsoval. Vždyť ty nové přináší pouze displeje s neinteligentní grafikou a USB zástrčky + někde WiFi. Na straně druhé často mizerné možnosti bezpečného uložení zavazadel a jak mi sdělila průvodčí, dráhy za krádež zavazadla vynuceně na druhém konci vlaku neručí.
Staré vozy jsou aspoň romantické
A co emise? Euro 7?
Aspon jedno pozitivum, kdyz jede kredenc, tak to ze Smichova neni do Rep pomalejsi nez tramvaj. Je to zhruba nastejno (29min.). To same z hlavaku ve srovnani s devitkou. Kdyz jede sukafon, tak do krpalu je tam o 3 minuty dyl, ze hlavaku o 4.
Za 10 let bude pro nostalgií dost 854 a 810. Ono by bylo dost i krokodýlů, ale to by je ČD nesměly dotrhat do minima provozuschopných… Jinak souhlas s Bramem. Hektor s rybákama či 020 v zimě…až na to objíždění.
854 a 810 jsou ale už retro. Takže žádný problém. Jen ty převodovky v 854 budou výzva. Nakonec ona taková třicetiletá 842 už spěje do retra také. Pokud si vezmu, že Hurvínci byli retro v 85 tedy 37 let od počátku výroby, je vozidel mraky. Ta 020 v zimě by bylo dobré, dnes plynové komory byly v Loděnicích. Ale možná jim bufíci nekouřili. 😀
Nerad to říkám, ale 810 a 854 retro zatím nejsou. 810 stále jezdí a retro budou tak nejdříve za pět let, spíš ještě o něco později. 854 mají nový (asi tedy už čtvrtstoletí starý, to nám to utíká 🙂 ) interiér, takže vyjma těch dvou s původním interiérem tyto vozidla cestující jako retro vůbec nevnímají. A i dle slov cestujících je interiér řady 851 moc nový, takže ani ty dvě 854 s původním interiérem ještě nejsou to pravé retro. Pravé retro z motoráků jsou jen vozy 830, 831 a M131.1, z přípojných vozů především dvounápravové Rybáky (starší celodřevěné dvounápravové vozy… Číst vice »
Řada M262 (831) byl na svou dobu extrémně moderní a sofistikovaný stroj. Systém pohonu diesel-elektrický, v jednom podvozku dva elektromotory a druhý podvozek vezl diesel. Bavilo mě přecházet a poslouchat zvukové projevy dieslu a elektriky na druhém konci vozu. Tenhle kultovní stroj si prostě zaslouží kvalitní údržbu a je skvělé, že se předvede cestujícím. Je to prostě kus historie československé železnice. Zvuk dieslu Tatra je nezaměnitelný a ve světě různými nadšenci železniční historie vyhledávaný, stejně jako Zamračená nebo chceteli Bardotka. A děkuji pražským radním, že fandí historickým vozům a prezentují je veřejnosti stejně, jako mám radost z provozu historických tramvají… Číst vice »
Kdepak Tatra, motor je ČKD 🙂 A on je ten problém spíš ve způsobu, jakým Praha tyto vlaky objednává, než přímo v existenci těchto retro spojů.
Jo jo loďák z Hořovic.
Na svou dobu extrémě moderní? Vždyť dieselelektrické byly už Modré šípy které vznikly deset let před M262.0. Byly „jen“ výslednicí předválečného vývoje.
Co na nich bylo skutečně hodně moderní byly bezrozsochové podvozky.
Moderní? Konstrukcí spadající do 30.let. Modernější byl bezrozsochový podvozek a pár dalších prvků.
Skvělé. Díky zastupitelstvu Prahy. Alespoň budu moci dětem ukázat, jak se jezdilo dříve ! Kdo ještě nejel, moc doporučuji. Prima výlet za pár korun.
Zdraví AM
Ještě před pár lety to jezdilo béžné do Sušice a musel jsem se stydět, co to tam jezdí z retro.
Ty dunihlavy to nemůžou vydržet! Už jen ty motory potřebuju pořádnou udrzbu
Hlavně mi přijde vtipné, v době řešení exhalací a řešení zákazu výroby aut se spalovacím motorem s obavou o klima, provozovat stroj, který toho vypustí násobně o desítky víc exhalací, než nejnovější stroje.
By mě zajímalo, díky čemu je u ROPIDu tak KŽC oblíbené, protože díky kvalitní službě to určitě není.
Jde o velmi, velmi přátelské vztahy…
Ze by tam byli nějací numizmatici?
Sice se řeší odměny sekretářkám, které někdo (autocenzuza), ale tady je to úplně totéž. Je mi úplně jedno, kdo co kam a komu ve volném čase. Opravdu. Ale že nám díky tomu mizí naše prachy, to mě štve.
Numismatika je pro děcka. Notofilie je lepší. 🙂
Nesmrtelná kredenc. Dokud neshoří.
Kdekoliv jinde to vypadalo jako satira, v případě Prahy jde tak nějak o standard.
Nechápu smysl soutěže, pokud bylo nasazení vozu 831 cílem. Kolik dopravců by nabídlo vůz 831?
A proč by se musel nabízet jen 831? Jiné retro neexistuje?
Už jsme to tu přeci probírali, jiné použitelné retro než 831 neexistuje. Pro motor v řadě 831 se stále vyrábí náhradní díly, kdežto pro motor v řadě 830 se nevyrábí už dlouho nic a kdo si co nasyslil, to také má a tím to hasne. S Hurvínkem je potíž, protože jde jednak o stroj, na který už také není moc náhradních dílů a hlavně je problém se strojvedoucími – jednak je třeba, aby se v něm naučili řadit a za druhé je třeba, aby jich byl dostatečný počet, protože řízení Hurvínka je dost náročné. Připomínám, že po celodenním řízení řady… Číst vice »
Bramem zmiňovaná převodovka je předválečný patent německé firmy Mylius s pneumatickým řazením. Odhaduju, že původní záměr německé konstrukce bylo převodovku ovládat s automatizací technologických mezikroků (vyřadit původní stupeň, počkat, zařadit nový), ale na soudruhy v ČKD to bylo moc high-tech, tak hodili do užívání polotovar, kde tyhle věci musí dělat lidská obsluha. Před asi deseti lety jsem dostal zážitek „Na hodinu strojvůdcem“, který se odehrával na prasátku. Z hodiny zabrala asi 45 minut instruktáž a výcvik převodovky, najeli za tu hodinu méně než kilometr. 😀 Zájemce o jebání s Myliusem ale musím zklamat, vypadá to, že to už nedělají, prasátko… Číst vice »
Převodovka Milius se sem dostala tak, že nám tu po válce zbyly německé dvounápravové vozy s touto převodovkou, tak se prostě a jednoduše z jednoho z nich převodovka vymontovala a konstruktéři jí prostě a jednoduše pro M131.1 celou okopírovali a nikdo si tehdy nelámal hlavu s licencí. Nevymýšlej tedy zase nějakou paralelní historii, takže tu prostě a jednoduše nepiš nesmysly. V případě řady T211.0, neboli prasátka, konstruktéři v ČKD potřebovali převodovku dimenzovanou na zcela jiné poměry (motorový vůz za sebou netáhne třista tun ani po rovině) takže převodovka se sice ovládá stejně jako v M131.1, ale tím veškerá podobnost končí.… Číst vice »
Existuje 810 a jeho úpravy, ale ty ještě jezdí v pravidelném provozu.
Pokud by chtěl PID dvaašedesátku, je jich plno.Cestujícím je úplně jedno zda je to 830 nebo pozdější rekonstrukce na 831.
Jen je problém s náhradními díly a ten, kdo má řadu 830, si jí nenechá oddělat na pravidelných vlacích každý víkend v roce. Ta vozidla jsou prostě stará a přes týden je vždy třeba vyléčit to, co se o víkendu pokazilo. A léčit se dá jen tehdy, jsou-li k dispozici náhradní díly, přičemž pro motor v řadě 830 už tyto díly k dispozici nejsou, pro motor v řadě 831 stále jsou, ale mám určité pochyby, že tomu tak bude třeba i za deset let, tedy zda se tyto díly budou stále vyrábět. Tady se můžete podívat, že se na motory… Číst vice »
Zřejmě bude čas na remotorizaci.
Mám obavy, že bude spíš už třeba řadu 831 odstavit a najít jinou vhodnou soupravu. V současnosti provozovaná 831.183 je nyní po dosti rozsáhlé opravě, skoro bych řekl, že po generálce, ale za deset let to bude opět značně opotřebovaný motorový vůz zralý na další opravu obdobného rozsahu. Souprava 720/721 + dva Rybáky je souprava udržitelná do dalších let. Až se v ruSSácku zklidní (třeba někdo konečně spáchá atentát na vrchního kremelského zločince Vladolfa Putlera), tak se sem zase obnoví dodávky náhradních dílů na motory řady 310, protože v ruSSácku je v provozu stále nejspíš minimálně tak dva tisíce lokomotiv… Číst vice »
heh „běžné dopravní obslužnosti Košíř, Jinonic či řepského sídliště“. Ze Zlicina to na hln jede o 12 minut dele nez tramvaj – 43 min (!).
Hlavne ze Praha nema drobne na potrebne cyklisticke stavby – kolo by taky bylo rychlejsi.
Asi jste se díval nepřesně – směr dolů je 43 min vlak a 34 tram 9, což je rozdíl 9 min., nahoru to kupodivu je rychlejší vlak 38 min a tram stále 34 min, tj. jen o 4 min. Nebýt úvraťování na stavbě Smíchova, tak by vlak byl rychlejší, v roce 2022 nejrychlejší spoj 28 min.
To je pro sportovce, kopcem nahoru do Řep. Praha je vůbec nevhodná pro kolo, pokud chcete někam dojet, musíte z kopce do kopce. A každý nemá na elektrokolo za desítky tisíc.
Mam elektro ,ale on je leden a teď je kolem nuly ,rozednelo se v 8. Dokážu jezdit do plus pěti za sluníčka ,ale tohle fakt ne
Souhlas, když jsem byl kluk, babička mi kolo zamkla na půdu v půlce listopadu a dřív jak v březnu jsem ho nedostal. Moje babička to měla v hlavě srovnané, na rozdíl od „moderních“ cyklistů.
Nevím co měla srovnané, dá je jezdit když je hezky a není ledovka, což může být v lednu nebo v únoru, zaleží na počasí. Zimy jsou čím dál tím mírnější a není výjimka si dát výlet na brdy ještě než oficiálně začne jaro.
Přeprava kola je v metru, vlaku a některých úsecích tramvají zdarma k jizdence nebo predplatnimu kuponu. Někde snad bere i bus. A tras na kolo znám po Praze spoustu. Pokud chcete namítnout, že je sólo jízdenka drahá, tak máte zčásti pravdu, pokud by šlo jen o ten vývoz na kopec, ale v Praze a okolí má kvanta lidi ten predplatni kupon a měli by ho tak jako tak. Takže pro velké množství lidí je to skutečně bonus zdarma.
Ze Zličína dolů možná. Ale zpátky určitě ne!
Nostalgii si opravdu představuji úplně jinak. Nechci si ani v tom nejhorším snu představit jak k takovému rozhodnutí ROPID dospěl. Je to hnus velebnosti !
Néjlepší emhádé v Evropě přéce…
Každý si představujeme hodně věcí jinak. Na západ od našich hranic je takový způsob zachování historie úplně normální.
V Bad Schandau jezdí historická tramvaj údolím Křinice k vodopádu. Je to jednokolejka vedená po straně silnice, rozdělenená dvěma výhybnami na 3 úseky. Provoz je zabezpečen žezly, pro každý úsek má žezlo jinou barvu.
Věřím, že tu linku provozuje přes 100 let stále tentýž dopravní podnik a nikoho nenapadne ji soutěžit.
Ta linka jezdit dva dny týdnu ještě k tomu víkendových přesčasy co se vám na tom zdá drahé? Už jsem viděl fotky kredence u zahraničních cestovatelů a dělá to poměrně zajímavou propagaci Praze. A diskutovat jestli na zakázce za pár korun ušetřím 1000 Kč za jeden den jízdy fakt nemá cenu. Jakožto bysme s nima naopak měli držet
Přemýšlím jestli je to ironie nebo ne 😀
To se to „někomu“ sypou penízky, že. Výkony přidělené bez soutěže, pohodička. Jezdí se starým šrotem, odkoupeným za symbolickou cenu.
Nový tag šotouši za veřejné prostředky nemá chybu.
Ještě, že nikoho nenapadl a trápit lidí, či by jeli rádi místo autobusem třeba starou RTO…
Ty už se všechny rozpadly a existující by takový pravidelný provoz už nevydržely.
Vydržely by, například Ústecký kraj objednává na vlakovou linku T3 návaznou autobusovou linku že Zubrnic do Úštěka, kde jezdí Škoda 706RTO. Jezdí ale jen v červenci a srpnu, nikoliv po celé období provozu linky T3. Takže možnost tu je a autobusů Škoda 706RTO je dost. Ale je třeba, aby autobusy byly v pořádku, tedy měly patřičnou údržbu, přičemž je třeba počítat s tím, že se historický autobus v takovém provozu opotřebuje a po několika sezónách bude potřebovat opravu většího rozsahu. Náhradních dílů by mělo být pořád dost, protože hasičských 706RTHP je stále v provozu hodně a jsou vyřazovány velmi zvolna…
Za 252Kč/km by se tam dala prohnat i RetroRegína, ať se tam taky pohne jiná kredenc….
Jedna věc se musí KŽC nechat, aspoň jim ty historické vlaky jezdí. Podívejte se třeba šrot z Vršovic „434.2186“ co akce to problém. Někdy to vyjede, ale nedojede. Někdy to ani nevyjede. To je skvělá lokomotiva pro Prahu a okolí. Rodina se těší na výlet parním vlakem a dojede dieselová lokomotiva…..popřípadě z výletu se stane horor.
KŽC v posledních letech už tolik nesleduji – oni provozují parní lokomotivu? Kde? Jakou?
Pamatuji Pošumavský rychlík, kde byla nasazovaná jako náhrada jejich 810.
Rozkrádání státních peněz před očima daňových poplatníků
Městských peněz, když už.
ČR je unitární stát. Žádné „městské peníze“ tu neexistují. Daně jsou příjmem státu a ten tento svůj majetek zákonem přiděluje rozpočtům samosprávných administrativních jednotek.
Pokud by k tomuto přerozdělování nedocházelo, Praha by němela peníze ani na základní funkce, natož na hračky.
Naopak kdyby peníze z daní přicházely přímo samosprávě tam kde se vyberou, tak má Praha nejvíc.
Erár jako erár.
No obávám se že Praha by státu nikdy nic nepustila ze svého již přiděleného….
Nic co by se nedělo i u jiných „projektů“
Říkám to furt, snížit daně. Dát méně peněz do těchto černých děr jménem města a obce… A taky snížit daně z nemovitostí…
Opravdu rozkrádání peněz?!? Pražský motoráček je vlak, který kdyby nebyl objednáván v podobě řady 831 od KŽC, tak by byl objednáván v podobě rekonstruované 810 od ČD. Takže o rozkrádání státních peněz opravdu nelze hovořit, protože jde prakticky jen o malý doplatek za provoz historického vozidla. Pražský motoráček totiž jezdí místo vlaků linky S65 v sobotu, v neděli a ve svátek. A jelikož si Pražané linku S65 o víkendech oblíbili, tak ji nelze o víkendech zrušit či omezit. Něco jiného jsou pracovní dny, kdy je její využití dost bídné, ale o tom se tu nyní nebavíme. Ostatně po modernizaci trati… Číst vice »
S provozem Motoráčku jako takového – a potažmo turistických linek obecně – nemám nejmenší problém. I volnočasové cesty jsou jednou z funkcí kvalitní veřejné dopravy a pokud to má prvky i další atrakce (historické vozidlo), tak je to jedině dobře. Dělá se to tak všude po světě a je to mj. dobrá cesta, jak budovat kladný vztah dětí k ježdění vlakem. Co je problém, je nadstandardní vztah Ropidu a KŽC, kde není snaha udělat ani průzkum trhu, nebo hnát dopravce k odpovědnosti, když neplní smlouvu (S34). S výjimkou Cyklohráčku (který je ČD) všechny ostatní T linky nejsou postavené na otázce… Číst vice »
Zapomínáte že Cyklohráček neni jediná T linka v režii ČD. Další jou Cyklo Brdy a cylovlak Český ráj.
Ano, správná poznámka, díky.
U těch výletních cyklolinek bych si třeba uměl představit modernější vozidlo (hlavně na delší cesty), ale beru, že v létě čumět z otevřeného okna v 60 km/h a baštit u toho obložené chleby má pro spoustu lidí své kouzlo.
Netýká se to zdaleka jen tohohle motoráku, ale obecně myslím, že je ta naše dotační ekonomika šíleně přebujelá. Stát nemá peníze, kouká kde by zvednul jakou daň, a pak dotujeme kde co. Myslím, že dlouhodobě by bylo dobře kdyby lidi viděli co všechny tyhle srandy stojej.
Omlouvám se, ale to je ekonomický náhled jako po přečtení první kapitoly Holmana. Ano, stát dotuje kdeco, protože to má nějakou společenskou hodnotu, která by nemohla fungovat na čistě komerční bázi.
Proto stát podporuje umění, památky, muzea, vzdělávání, zdravotnictví, sociální služby nebo veřejnou dopravu, protože alternativa by byla ve výsledku pro společnost a/nebo ekonomiku horší.
Tak pro to nemusíme chodit daleko. Stačí se podívat vedle na Slovensko, když se do toho dá ideologie a ekonomický náhled.
A co je na tom špatně? Nafta zlevnila, cena šla dolů. Chtějí 831, tak si objednali u kžc.
Možná je na čase si své koníčky platit ze svého.
Konkrétně?
Sparkasse, Komercka, Veolia..
To jsou firmy, které tu podnikají a vydělávají. Zatímco v případě KŽC se jedná o veřejnou zakázku přidělenou městem na základě jakýchsi sympatií k jedné firmě. Úplně jiná situace.
Až příliš kulantně řečeno; přesněji se zde jedná o „sympatii k jedné osobě“…
Ukrajina
To je hodně krátkozraký názor. Když chci mluvit slušně.
vypatlaný šotouš rusofil, ideální kombinace na trvalý blok
To by dojezdila zubačka, Morávka a nebo Tlinky v UK. Je to stejný případ. Ale o tom se nepíše…?
Tak například na část turistických linek v ÚK proběhla soutěž. Jaká soutěž na výkony KŽC v rámci PID proběhla?
Na Moldavu ano, ale zbytek byl snad bez soutěže: zubačka, jízdy do Rokytnice, M.Moravka, Jemnice, T.Štepanov.
Otázka zní, když by Ropid udělal soutěž, kdo a s čím by se přihlásil? Já myslím, že nikdo.
Ropid neudělal soutěž. Zbytečná otázka.
ROPID poptal, například u Šatavy (RC) a jeho odpověď byla negativní. U koho jiného se ještě měl ptát?!? Jinak Šatavovi se nedivím, že do toho nešel, chce si svá historická vozidla zachovat pro další léta. A pokud by nebyl objednáván Pražský motoráček, objedná u ROPID místo něho vlaky ČD s rekonstruovanou 810, aby ty vlaky vůbec jezdily, protože jejich vynechání by se nesetkalo s pochopením veřejnosti. To je to tak těžké pochopit?!?
Máte nepochybně pravdu, leč dotovaných koníčků – zadaných přímo máme většinu. Aneb – co třeba sporty – třeba vyberu náhodně dotaci pro fotbalový klub XY (dotace na mládežnický klub) Neměla by se také vypsat soutěž a třeba by chtěl někdo na provoz mládežnického klubu méně?
Možná někdy pochopíte rozdíl mezi podporou sportu dětí a mládeže a šotobyznysem Bohumila Augusty. Nejen v tom, že mládežnické kluby jsou z principu nevýdělečné, na rozdíl od firmy, která má nejvyšší rentabilitu tržeb mezi českými železničními osobními dopravci.
A ještě mu to nestačí.
To si takhle jedu vlakem a koukám vedle na přiopilého B.A., jak tiskne z pokladny spoutu nulových jízdenek pro děti. A ty mu stát (my všichni) také s radostí proplatíme. A že jich měl pěkný štůsek.
Tak se objednal Pražský motoráček za méně peněz při rostoucích nákladech na skoro vše, tedy i na mzdy. Už by to tedy mělo být z pohledu strážců veřejných financí plně v pořádku 😉.
Akorát ten dunihlav není už na každodenní lítání!
Tak toto je, milé děti, ukázkový příklad nepotismu.
A jaká je přesně příbuzenská vazba někoho z KŽC k někomu na magistrátu nebo Ropidu?
Vztah nemusí býti vždy „příbuzenský“.
Nepotismus je vždy rodinný vztah. Je to typ klientelismu.
Příbuzenská nikoliv, zákon toto neumožňuje.
Lepšie ísť „loďákom“, teda remotorizovanými „žhavými trubkami“ než šukafonom. Že je vozidlo o desaťročia staršie? Nevadí, je neporovnateľne pohodlnejšie.
Co je na tom lepšího.
V průběhu těch pěti let bude spojení památkově chráněno a
bude zařazena mezi technické památky UNESCO. Tím pádem se doprava bude stále objednávat nezávisle na ceně a instalace ETCS bude vyloučena, z důvodu ohrožení vyškrtnutí Prahy ze seznamu UNESCO.🙃😉
UNESCO potřebuje Prahu víc, než Praha UNESCO.
Takže elektrifikace taky nehrozí? 🙂
Jedným slovom: všetko.
To je odvaha tvrdit, že těch deset let odjezdí. Navíc zabudování ETCS do dvaašedesátky je slušná výzva.
No, ono KŽC se v ETCS celkem dobře pohybuje. Dotace 23,4 mil. Kč do jedné (slovy: jedné) lokomotivy řady 751 a 40,4 mil. Kč do tří lokomotiv řady 749 stojí za pozornost (viz https://opd3.opd.cz/projekty). Tedy dalších skoro 65 mega z veřejných peněz na šotozábavu….
Nejde o peníze, zdroje jsou. 😀
Ale nainstalovat to tam. Šáhnete na drát a rozpadne se Vám izolace, protáhnout kabeláž nějakou trasou je zážitek.
Tak aspoň tam udělají novou elektroinstalaci, to zanmená že to vydrží pár destiletí déle.
Principiálně v tom není rozdíl oproti investování veřejných peněz do technických muzeí, různých popularizačních aktivit nebo oslav. Nic z toho není striktně nutné k životu, ale přesto to plní nějaký – kulturní, popularizační, dokumentační – cíl. Ani hrady a zámky nemusíme nutně udržovat v provozním stavu, ale existuje nějaká společenská shoda na tom, že to má svou hodnotu.
Toto je to nejmenší, co bych KŽC vyčítal. Daleko horší je netransparentní zadávání výkonů, historická vozidla na pravidelných linkách (S34/S43, předtím S24) a obecně chování této společnosti na železničním trhu.
Jsou na trhu mnohem horší společnosti, ktere jsou ještě lidmi opěvovány
Které?
Já ty dotace KŽC zase až tak nevyčítám; hloupý kdo dává, hloupější kdo nebere. Vadí mně, že za 65 mega určených na podporu dopravy by se dalo třeba odstranit místo s trvalou pomalou jízdou. Dle mého by to přineslo mnohem více užitku, než vrážení peněz do padesátiletých (?) shnilotin, které jsou dobré jen pro šotozábavu.
Ano, tady má hromadu másla na hlavě MD, které vypsalo ten titul tak inteligentně, že bude dotovat prototypové zástavby do těchto šrotů každému žadateli zvlášť.
Njn., tady se ale veřejné prostředky investují do soukromého byznysu, ne veřejného majetku.
Když jsou peníze, jde vše. I zabudování ETCS do parní lokomotivy.
Nedovedu si představit, jak by ETCS ovládalo parní lokomotivu. Serva na všechny ty páčky?
To si taky neumím plně představit, ale v Británii to dokázali. https://x.com/steve220459/status/1798792902241403053?mx=2
Proč na všechny? Musí to umět hlavně včas brzdit a regulovat tlak, aby tomu nevybouchnul kotel. Co ještě?
Jako máme historickou tramvajovou linku 91 tak je dobře že je i retro vlaková linka. Možná by bylo fajn mít i další retro vozy na této lince.
Jenže ta tramvaj na lince 91 je v super stavu. Nevím v jakém stavu má KŽC současné kredence, ale někdy tak před deseti lety jezdil vlak z Prahy přes Boleslav, Dolní Bousov do Jičína. Ta kredenc byla v šíleném stavu. Okno u nás se samovolně otevíralo, světlo svítilo každé druhé a každé jiným žlutým odstínem. V lese u Dlouhé Lhoty musel zastavovat a odpočívat, protože ujet 15 km bez zastavení byl problém. Mám rád historická vozidla. Rád se s nimi svezu. Jenže musí být v adekvátním stavu. Vlaky KŽC pokládám za šrot na kolejích. Kde vůbec nejde o nějakou nostalgii,… Číst vice »
Historické tram linky jsou 41 a 42. Tzv. retro je linka 23 obsluhovaná vozy T3 či T3M (v posilových situacích jako např. během prázdnin). Na lince 91 sice také jezdí značně „retro“ modely T3R, ale je to regulérní noční spoj z Divoké Šárky do Strašnic.
A ty historické linky (41 a 42 a nechce se mi dohledávat označení té autobusové) mají speciální (citelně dražší) jízdné a nikdo s nimi nepočítá v rámci dopravní obslužnosti míst, která projíždí. A to je podle mě dobře a stejně tak bych přistupoval k této lince…
Ale linka 23 součástí základní obsluhy je, stejně jako linka 1 v Miláně, nebo lisabonské Remodelado, nebo sanfranciská linka E, nebo všemožné pozemní lanovky po světě.
Toto není ten hlavní problém.
Je a nelíbí se mi to. Ale vzhledem k intervalům tramvají to není takový problém. Kdyby ty retro sóla jezdily vybrané víkendové spoje 22, bylo by to o dost horší.
A nevím, jak je to s financováním, ale vzhledem k charakteru vozidel předpokládám, že to není pro město tak drahá šotosranda, jako ten Pražský motoráček.
Anologií k T3 na lince 23 bych viděl motoráky 810 na nějaké posile třeba do toho Zličína. Což snad i jezdí. Staré, ale ne úplně muzeální vozidlo za tarif PID. Nějaké starší kousky jako jsou vozy RInghoffer u DPP by si pak zasloužili už zaplatit nějaku tu stovku navíc od daného turisty a být k dispozici na objednané komerční jízdy.
Bohužel ne jako posila, 810 je tam stále základní vozidlo. Posunout to k něčemu modernějšímu by bylo o dost lepší a záslužnější využití peněz navíc, než naopak posun ke Kredenci o víkendech.
Vím o jednom Honekráku…
„V případě poruchy se může nasadit 851.“
By mě zajímalo jestli někdo počítá, kolikrát už tam byla 810 nebo dokonce mravenec (případně nic).
Nebo 830? 🙂
Můžete 😉
https://sledovani.55p.cz/vyletni-vlaky_2024/
https://sledovani.55p.cz/vyletni-vlaky_2025/
A já se v tom na jaře svezu.
takže kvůli tomuto krámu se trať Smíchov – Hostivice nedá použít s kočárkem nebo kolem?? Tak tomu říkám dopravní obslužnost
Toto jezdí mezi Praha hl.n. a Praha-Zličín.
Kola i kočárky to vozí, jenom je jich někdy moc a už se nevejdou. Jinak je to ale jenom víkendový doplněk ke standardnímu provozu, kde je sice 810, se kterou ta přeprava kol a kočárků taky není nejpohodlnější a nejkapacitnější, ale to už je jiný problém než KŽC a kredenc.
Ne, kvůli tomuto ne.
S65 se nedá použít s kočárkem nebo kolem za žádných okolností, neboť i ČD tam nasazují 810.
Maximálně poprosit o svezení, když bude RegioJet přetahovat siria do servisu 🙂
V 810 jsem vozil kola i kočárky už před desítkami let
Což o to, já taky (ještě nedávno, třeba podřípským motoráčkem), ale pohodlné to není a místo je tam max na jeden kočár nebo dva malé.
Kola mají jezdit na cyklostezce a kočárky po chodníku. Né v kredenci.
Tak proč se prodávají cyklonosiče na auta?!
Napsal jste to správně… nosiče se prodávají na auta… né na vlaky 🙂
Nicméně dělají se nosiče i na autobusy MHD, takže mohly by být i na motoráku 🙂
Jdu si pro popcorn a počkám až přijde Langustův koník Bram.
A další díl z nekonečného seriálu „Šotouši sobě, za peníze nás všech“. Tohle je typická turistická atrakce, to se má provozovat čistě na komerční bázi.
Souhlasím, že je to turistická atrakce. Nicméně diskuzí na téma dotací na volnočasové aktivity bychom mohli trávit hodiny. Nevím, jestli bych zrovna pro tohle zvedl ruku, pokud bych byl radní/zastupitel, ale bez dotací či příspěvku z veřejných rozpočtů by nepřežila ani většina hradů/zámků, divadel, galerií či lokálních folklorních sdružení.
Což lze považovat za kulturní dědictví, v případě těch divadel apod. za tzv. živou kulturu. A opět část těchto institucí dokáže fungovat i v čistě komerčním režimu bez dotací. Ale tohle je jen svezení starým vlakem. Nic víc.
To by příště mohla Praha někde vytáhnout třeba RTO a zadotovat, že nějaký veterán cluv b něm bude turisty.
A prohlídka hradu je jen procházka starým barákem. O tom co a jak dotovat by se dalo diskutovat a KŽC je kapitola sama pro sebe, ale tenhle argument mi úplně legitimní nepřipadá.
Je to historické dědictví. Když chce někdo vidět starý vlak, tak si může zajet třeba do Lužné.
Ale sám uznejte, že když už je to dopravní prostředek, je pro lidi mnohem zajímavější to vidět jezdit. Netvrdim že to musí být každý nepracovní den kredenc na Pražáku, natož potom že to musí být KŽC, ale v principu je nesmysl označit to za „jen svezení starým vlakem. Nic víc.“ a na základě toho prohlásit, že to nemá smysl celkově.
Zase je něco jiného sehnat veřejné peníze pouze na renovaci a uchování kulturně-technického děditství a s vozidlem vyjet při příležitosti nějakých oslav. A něco jiného je dotovat pravidelný provoz vozidel, u kterých je otázka, zda by vůbec měla jezdit po kolejích.
Ale ona „Praha“ (přesněji DPP) jeden RTO skutečně opravila a zprovoznila za komerční jízdné.
https://zdopravy.cz/obrazem-slouzil-jako-polni-satna-ted-bude-opraveny-ertak-jezdit-na-prazske-retro-lince-224489/
V porovnání s budoucí filharmonií je tohle kapka v moři
Ale nepovažujete tyto dvě akce za srovnatelné, že ne?
No je fakt že provoz filharmonie bude stát nesrovnatelně víc
Filharmonie je tedy potřebnější než toto. A to říkám jako někdo, kdo má k historii kladný vztah. Jen je třeba nemíchat tyvěci dohromady co k sobě nepatří. 😉
A to rozhodl kdo?
Zvolení zastupitelé Pražanů, kteří projevili vůli akci filharmonie rozjet. Ano, ti samí zastupitelé také posvětili akci Pražský motoráček.
Je to turistická atrakce a je PRO VŠECHNY to neni jak VIP restaurace na čapím hnízdě
Ale to je výborný nápad, dotované meníčko pro všechny naše lidi na čapáku: gothaj s cibulí, ovar, pro děti nugety z kuřecího separátu. Uvidíte po volbách.
A co máte za peníze nás všech vy?
Ale když pan radní má tenhle model rád…
Po vestavbě stacionárního hasícího zařízení a ETCS proč ne… 🙂
V 831 je stacionární hasicí zařízení ještě z doby, kdy byla M262.0
Vydávat tohle za regulérní dopravu je fakt ostuda.
Jako muzeální atrakce proč ne. Klidně i s příspěvkem města z příslušný rozpočtový kapitoly, stejně jako město podporuje jiný muzea a kulturu. S tím bych problém neměl.
Ale nedává mi smysl, aby tohle šlo přes Ropid a rozpočtovou kapitolu doprava, natož aby se to počítalo do dopravní obsluhy těch míst.
Není to ostuda, je to účelovka 😉
Tohle není ani muzeum (navíc některá muzea jsou čistě soukromá a fungují čistě na komerční bázi) a už vůbec ne kultura. Tohle je jen šoto nesmysl. Jestli si chce někdo udělat výlet starým moráčkem, prosím, ale ne za veřejné peníze.
Naprosto stejnou logikou se dá říc proč se má z veřejných peněz platiti dopravní obslužnosti. Jestli chce někdo na výlet současným motoráčkem, prosím:-)
A máte pravdu, ZDO by měla být (v ideálním světě) omezena na cesty do školy, práce a k lékaři. Když někdo jede na výlet, tak je to jeho soukromá aktivita a nikoliv lidské právo, navíc zadotované od spoluobčanů.
Aneb dotovat jen pracovní tábor. 🙂 Do škol se ale kdysi také chodívalo pěšky… Tak jen aby pak nebylo ještě výhodnější všude nacpat auta, jestliže tedy nejsme schopni mít alespoň základní potřeby poblíž bydlišť a musíme vše všude vozit.
A to je ideální svět během pandemie, abych jezdil jen do školy, do práce a k lékaři? Podle mě patří ZDO ke službám které podporují kvalitu života v daném místě, tak nevím proč bych měl ráno jet vlakem do práce za normální jízdné ale večer tím samým vlakem do divadla za tržní jízdné. Nejradši mám ty cesty k lékaři, jak se všude opakují, jako by senioři neměli nárok cestovat nikam jinam. Objednat vlak kterým pojedou na nákup, do přírody a nebo za vnoučaty (nebo vnoučata za nimi) je tabu? Samozřejmě je otázka kde jsou ty hranice dotování ZDO a jak… Číst vice »
Jasně, do školy jo, ale běda, když chce někdo dítě třeba vzdělávat mimo školu tím, že ho vezme na výlet do galerie/divadla/zoo… Nebo na nějakém kroužku, ve skautském/turistickém/přírodovědném oddíle…
K lékaři jo, ale žádný courání po výletech? Že to potřebujete pro psychické i fyzické zdraví a může to být velmi efektivní prevence, která ušetří zdravotnictví obrovské peníze? Žádný takový, pan Pražák rozhodl a budeme sedět doma a polykat prášky po hrstech…
Jo a na nákupy taky tou veřejnou dopravou nesmíme, že?
Bože, to jsou zase bludy.
Pokud se MHD nedostanu nijak jinde než do školy nebo do fabriky, tak logicky na všechno ostatní si pořídím auto. A když už si pořídím auto, tak tím můžu jezdit i do té práce, ne?
Vám fakt totálně uniká pointa dostupné a kvalitní VHD.
A jak poznáte, kdo jede do práce, někdo dělá na 3 šichty, nekdo třeba od 10 jiný od 13.
Je to kus historie a vidět ho v akci je samozřejmě zajímavější než staticky v baráku označeným muzeum. Jo, část muzeí a jiných kulturních akcí jede čistě komerčně a bez příspěvků z veřejných rozpočtů, část stát nebo město podporují, protože jinak by zanikly a to by byla škoda. Osobně s takovou podporou v rozumné míře nemám problém. Pokud by tento vlak obstál v konkurenci jiných projektů žádajících o podporu v kapitole, kam patří, OK. Pokud takovou podporu radní odhlasují v příslušné kapitole, můžeme s tím souhlasit i nesouhlasit (třeba protože tomu dali přednost před podle nás lepšími projekty, nebo protože… Číst vice »