Neremcejte nad českou železnicí. Letos prošla největší proměnou za poslední roky

V jednotce Moravia cestou do Křižanova. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czV jednotce Moravia cestou do Křižanova. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Obří investice jsou na kvalitě cestování znát čím dál více.

Je to náš již tradiční redakční rituál se změnou jízdního řádu. Každý rok se vydáváme první den jeho platnosti na cesty, abychom pro vás popsali na vlastní kůži, co se změnilo. A tak můžeme dobře porovnávat, jak se česká železnice mění.

Naše cesty se zaměřují zejména na novinky v jízdním řádu, nové vlaky a dopravce, kde většinou logicky očekáváme větší komfort. Mezi nimi je ale potřeba se přesouvat i jinými vlaky. Velmi často to znamenalo cesty obstarožními soupravami, které své nejlepší časy mají dávno za sebou. Letos jsem tyto soupravy potkával nejčastěji odstavené na řadě nádraží, mimo provoz. Možná jako záloha, možná čekající na vyřazení. Naštěstí.

Když České dráhy letos oznámily, že dodají cestujícím během roku 22 tisíc nových míst, pro většinu lidí to bylo abstraktní číslo. Při cestách po české železnici ho ale nyní můžete dobře pocítit, neboť se zhmotňuje v nových vozidlech. Tam, kde vás ještě před pár týdny vozily vlaky z minulého století, dnes často čeká úplně nová jednotka, zejména RegioFox či RegioPanter. Na dálkové spoje proniká po InterJetech i ComfortJet.

Jde o kvalitativní skok, kterého si všimnete velmi rychle. Zjednodušeně řečeno, pravděpodobnost, že pojedete nějakým opravdu špatným vlakem, je s novým jízdním řádem opět výrazně nižší. Je přitom zajímavé sledovat reakce cestujících, když po letech v regionovách nasedají například do úplně nové jednotky odpovídající 21. století. Podívejte se třeba do Jihomoravského kraje, čím tam byli nuceni lidé jezdit před pěti lety a jaká vozidla je čekají dnes.

I na těch nejprofláknutějších rychlících pověstných nejstaršími vozy se začínají objevovat modernější vozidla.

Zkušenosti přitom ukazují, že právě nové vlaky (společně s lepší infrastrukturou) umějí do vlaků dostat více lidí. To je pro českou železnici současně i špatná zpráva: už nyní se ukazuje, že kapacita vlaků je na hraně. Nasadit na mezinárodní expres pětivozovou soupravu sebelepších vagónů je nehorázné plýtvání potenciálem.

Devatenáct miliard a přes 22 000 nových sedaček. České dráhy označují letošní rok za revoluční

Investice do nových vlaků jdou ruku v ruce s desítkami miliard do infrastruktury. Ze dne na den často změnu nepoznáte. Když porovnáte stav tratí před pěti lety a nyní, změna patrná je. Ať jde o elektrifikaci trati do Zastávky u Brna, modernizaci trati z Havlíčkova Brodu do Brna nebo výrazné vylepšení IV. koridoru.

Od autora těchto řádků často slova chvály o české železnici číst nebudete. Ano, můžeme polemizovat o smyslu a ceně některých investic a jejich přínosech, jedno ale jisté je. K výraznému zlepšení stavu české železnice dochází.

K dokonalosti má sice stále daleko, ale důvodů brblat s novým jízdním řádem ubylo. Ostatně, umístění dvou českých dopravců v první šestce nejlepších firem v oboru je dostatečně silným důkazem, že to s tuzemskou železnicí není tak špatné. A pokud chcete remcat, co vše se v naší zemi nedaří, sedněte do vlaku a poznejte sami, jak se cestování na české železnici mění. A pro srovnání se můžete vydat třeba na Slovensko.

Nezbývá než doufat, že tento text nepřivolá vzhledem k tradičním zákonům schválnosti třeba kolaps koridoru v podobě poruchy trakčního vedení.

Tagy GVD 2024/2025
94 komentářů