Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava

Neplníme přání politiků, říká o kanálu za 600 miliard Ťok. Začít chce v roce 2035

Loď na kanálu Mohan -Dunaj u Norimberku. Autor: L.Kenzel – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7377497
Loď na kanálu Mohan -Dunaj u Norimberku. Autor: L.Kenzel – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7377497

Ministerstvo dopravy odhalilo detaily ke studii proveditelnosti na plánovaný kanál Dunaj – Odra – Labe. Podle ministerstva by se první úseky mohly začít stavět v roce 2035, nejreálněji zatím ale vychází jen propojení Dunaje a Odry.

Investiční náklady na stavbu vycházejí od 72 miliard korun až po 653 miliard korun. Liší se podle toho, o jakou trasu se jde a zda budou propojeny všechny tři řeky, nebo například jen Dunaj a Odra. Právě tato varianta vychází ekonomicky podle studie nejlépe, propojení až k Labi v některých variantách ekonomicky nevychází.

DOL v mapě. Pramen: MDČR
DOL v mapě.
Pramen: MDČR

Ministr dopravy Dan Ťok odmítá tvrzení o tom, že jen „plní přání význačných politiků“. Velkým zastáncem a propagátorem kanálu je prezident Miloš Zeman. Podle Ťoka ministerstvo studií splnilo „domácí úkol“ prověřit, zda se stavba vyplatí nebo ne. „Objevuje se spousty fabulací, například že odvede vodu. To jsou naprosté nesmysly,“ řekl Ťok.

Příští týden má studii projednat monitorovací výbor, pak ji má schválit centrální komise ministerstva dopravy. Podle ředitele odboru strategie ministerstva dopravy Luďka Sosny je cílem, aby se dostal materiál do vlády do února příštího roku.

Dopravní model je podle zpracovatelů studie počítaný podle odhadovaného růstu HDP. Podle propočtů mají lodě nahradit téměř 5000 kamionů nebo 70 nákladních vlaků v celém posuzovaném regionu.

Michael Trnka ze společnosti Aquatis uvedl, že kanál je koncipován jako uzavřená soustava rybníků, mezi kterými jsou přečerpávací komory. „Prvotní napuštění by trvalo pět až deset let, bylo by potřeba zhruba tolik vody, jako je v nádrži Rozkoš,“ přiblížil Trnka. 

Kompletní prezentace z dnešního setkání s novináři je ke stažení zde

44 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Je neuvěřitelné sledovat, jak osoby o vodní dopravě nic neznající dokáží psát do diskuze.
    Vodní doprava je v celém civilizovaném světě nedílnou součástí přepravních výkonů.
    Je smutné, kolik lidí vidí ve vodní dopravě jen: „tunel, zvůle starce, betonová lobi atd.“.

    • Možná se stačí podívat na to, kdo za DOL nejhlasitěji mluví. Jan Skalický. S tímto pánem je DOL automaticky odsouzen do pozice značně nedůvěryhodného projektu.

      • Samozřejmě neprosto souhlasím, že osoby, které se u nás snaží pomoci vodní dopravě jsou značně kontroverzní, ale vodní doprava za to nemůže. Je ráda, že aspoň někdo o ní mluví. Jinak je ticho po pěšině, jako by snad ani neexistovala. Díky tomu se dá u nás s úspěchem hovořit téměr o systematické likvidaci vodní dopravy.

    • Jasně, že vodní doprava je nedílnou součástí přepravních výkonů. Ale její podíl se odvíjí právě od toho jak dokáže ostatním druhům konkurovat. A tady si přiznejme, že překonávání hlavního evropského rozvodí s nadmořskou výškou 300 m n.m. v případě Moravské brány, či dokonce 430 m n.m. v Třebovické bráně možnosti vodní dopravy značně omezuje.

      V prezentaci na slidu 6 mě fascinuje představa o dopravním zatížení přes 30 mil. tun ve všech třech větvích varianty D-O-L v roce 2079, resp. přes 22 mil. tun jen při propojení Dunaje s Odrou. Jaká je realita dnes v místech, kde už vodní cesty desítky let stojí? Nám nejbližší je asi Německo. Výsledky za rok 2016 jsou shrnuty tady: https://www.wsv.de/service/publikationen/WSV/Verkehrsbericht_2016.pdf

      Plavební komora Kelheim na průplavu Mohan-Dunaj – pouhé 4 miliony tun, Jochenstein na Dunaji na německo-rakouské hranici taky 4 mil. t, Mohan pod Frankfurtem 15 mil. t, Mittellandkanal a Elbe-Seitenkanal na severu Německa jen kolem 10 mil. tun. Nejvyšší přepravu mezi plavebními komorami vykazuje Iffezheim na horním Rýnu – 22 mil. tun. Absolutně bezkonkurenční je pak volně tekoucí dolní Rýn na hranici s Nizozemím – 150 mil. tun ročně. Mimo Německo mají v Evropě slušné využití pouze vodní cesty v bezprostřední blízkosti námořních přístavů (Belgie, Nizozemí).

      V tomto srovnání vypadá 30 mil. tun ročně u D-O-L jako čistá fantasmagorie. Ale roku 2079 se nejspíš žádný z autorů studie nedožije, takže se nemají čeho bát. 🙂

    • Přímo ve studii zase psali o ekvivalentu (tuším) 1.5% kamionové dopravy. Což je za cenu 600mld korun hodně špatné..

  • No až StBák a jeho podržtašky půjdou od válu společně s tou troskou na hradě, tak podobné 3,14čoviny se zase uloží do šuplíku nebo skartovačky…

  • V době, kdy je kladen důraz na čas a nejdražší je věc, která cestuje nebo je na skladě a není u zákazníka – JUST IN TIME – řešíme ekonomický nesmysl. Studie proveditelnosti je podvod., 70 nákladních vlaků (asi myšleno denně) nebo 5000 kamionů. Umí si to někdo představit, že se bude přepravovat takové množství zboží, které nepodléhá času. Bych chtěl vidět ten model resp. jeho nastavení. A ty náklady na provoz těch plavebních stupňů.

    • Jedna věc je postavit a druhá provozovat a udržovat (viz. mosty v Praze nebo silnice středočeského kraje)

  • Teda, pan ministr Ťok je optimista, aneb slibem v daleké budoucnosti nezarmoutíš, že… Doufám, že v roce 2035 se budou stavět VRT, dodělávat dálnice a na nějaký kanál nebudou peníze a hlavně politická ochota.

    Kdyby takhle krucinál plánovali VRT… Už mají vybrané trasy VRT a na nich stavební uzávěru? Na pitomý kanál je stavební uzávěra již desetiletí… Asi to bude tím, že o kanálu se uvažovalo už za komunistů a ti tu uzávěru prostě stanovili a nikoho se neptali…

    • To plánování průplavu je mnohem starší. Né desítky, ale spíš stovky let. Komunisti v tom nemaj prsty, ty stavěli infrastrukturu ještě hlemíždějším tempem, než se staví dnes.

  • A bude se stavět a bude. Odpůrci mohou použít bydlení někde jinde, nikdo jich tady nedrží. Prostě těma plkama tomu nezabráníte.

      • Když už jste u vložky, tak každý správný průplav, se za mohutného šplouchnutí, otevírá, tedy alespoň podle Járy Cimrmana, operou. Myslím, že tu by v tomhle případě mohl složit sám Michal David. 😀 😀

  • Co nám prezentace mimojiné říká:

    a) Že odhady přeprav v roce 2079 jsou účelovým cucáním z prstu (Podívejte se na hodnoty bez kanálu – těm nemůže věřit nikdo)
    b) Že ani tato účelová studie se neopovažuje tvrdit, že kanál bude jakýmsi tranzitním koridorem Evropy, že ohromně nakopne českou ekonomiku a kdesi cosi, co jeden starý smutný muž rád tvrdí. Spíš smířlivě oznamuje, že se to „nějak“ uživí, ale zázrak to nebude. Porovnejte si mapy přeprav na okolních evropských řekách (a to je přiznáno, že tam není započítána vnitrozemská plavba).
    c) Že před změnou metodiky jako jediná efektivní varianta vyšlo, logicky, propojení DO (var. „na Slovensku po Moravě“), zbytek variant se tam narval až po změně metodiky. Díky za tento slide mimochodem.

  • Mě by zajímalo, jakým způsobem by dosavadní dopravce chtěli přimět se vzdát zisků z přepravy ve prospěch přepravy lodí.

    • Přimět dopravce vzdát se zisků… Takto to vůbec nestojí; prostě by tu byla nová dopravní cesta a na ní působící dopravci-rejdaři by museli přetáhnout přepravce ze silnice/železnice/produktovodu svou lepší nabídkou. Otázkou „pouze“ je, jaké přeparvy by ten kanál na sebe stáhnul. Doporučuju skouknout tu prezentaci – autor uvádí, že ta maximální varianta v roce 2079 sníží – v dotčeném středoevropském prostoru – přepravní výkon silnice o 1,8 % a železnice o 1,6 %. Takže jsem někde v oblasti běžné meziroční fluktuace, ekonomického cyklu atd. Fakt skvělá investice.

      • Podotýkám, že je za předpokladu kompletního DOLu. Opravdu geniální. A za tohle někdo utratil prachy a někdo jiný to může myslet vážně. Fakt banda idiotů a zločinců.

      • Nějaký obhájce tvrdil, že se dá čerpat voda z Dunaje. Asi má nějakou fintu jak zařídít, že když u nás bude sucho, tak v Rakousku a Německu nebude a Dunaj tu vodu bez problému poskytne.

      • u vás v řece není copak vody? jestli umíte číst, tak se dočtete, že to bude na způsob panamskýho průplavu.

        • A viděl jste letos v létě nějakou řeku?

          A byla v ní voda?

          Teď trochu přeháním, ale srovnejte množství vody v našich řekách v létě s tím objemem vody v kanálech.

        • Ne, u nás v řece není voda. Jizera byla letos skoro suchá. A připomínka Panamského průplavu je úplně mimo. Máme tu snad něco jako Gatunské jezero, které by mohlo tvořit cca polovinu délky kanálu? Ne, nemáme.

      • Jednak plánují, že budou čerpat vodu z Dunaje, což nějaký pan Skalický, bývalý ředitel Ředitelství vodních cest, tvrdil minulý týden v Českém rozhlase, a jednak se celá soustava po dokončení bude načerpávat asi 10 let, pokud s tím nepomůže nějaká velká voda, což je v tomto textu. Prostě jedno zábavnější než druhé. Škoda, že tam ještě chybí zesplavnění Jizery k nám do Jizerských hor. To by také hodně „pomohlo“.

  • 5000 kaminonů nebo 70 nákladních vlaků…. za jak dlouho? Za den, za rok?
    Ten Sosna je normální zločinec, který patří za mříže. Víc škod tady od bolševika nikdo jiný nenapáchal.

  • na vlhke sny ozraleho sovetskeho agenta penize jsou. na slevnene jizdenky pro studenty a duchodce tez. ale na opravy koridoru a zrychlovani trati si stat musi vypujcit. a dalnice do Vidne i Linzu v nedohlednu. ANO, uz je lip! a ma Tok vubec mobil na Andreje?

Newsletter

Partneři


Výběr editora