Neomezené cestování za 49 eur na měsíc. Německo zavádí Deutschlandticket

Berlín- Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czBerlín- Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Jízdenka má mít pouze digitální podobu.

133 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiříkovák

KÉŽ by Olaf Scholz měl ministra dopravy za svoje SPD, třeba konec liberizace a DB zase státní dopravní podnik…. DB Regio (bus/vlaky regionální+ S-bahn)… Maďaři jsou super že mají pro sebe jen MÁV…. Olaf Scholz jako můj oblíbený kancléř by měl přemýšlet nad získání veřejné dopravy pod STÁT respektive DB… A další co by pomohlo obnovovat tramvajové tratě v Německých městech kde dříve skončily, lokálky a nádraží (zaniklá). SPD by měli v Německu vládnout sami bez zelených a něm.babišovců FDP(taková ANO)… ZELENÍ, FDP by neměli být ve vládě … Preferuji jen německou SPD

Bjorn

Chtěl bych poděkovat redakci zdopravy.cz za zajímavé a podnětné články s různými aspekty využívání a rozvoje železniční dopravy zejména u sousedních států a Švýcarska. Zároveň bych se chtěl zeptat, jestli je nějakým způsobem možné občas publikovat články věnující se problematice systémům jízdného a odbavení cestujících i v dalších evropských zemích, nynějšímu využití celoevropské síťové jízdenky Interrail a s tím spojených zádrhelů, lokálních pasů Britrail, Balkan Flexi atd., nápadům ministrů dopravy EU na novou celoevropskou síťovou jízdenku a pokud to vůbec je možné, tak napsat i článek o některých asijských zemích (Japonsko, Jižní Korea, Indie) a jejich systémech jízdného a odbavení.… Číst vice »

vtvt

Bude zajímavé jak se promění německá doprava na ultrakrátké, krátké a střední vzdálenosti. Ta změna bude asi hodně výrazná vlivem kombinace: – zvýšování využití kapacity vlivem nízkého jízdného – drtivý tlak na úsporu provozních dotací dopravcům – náhrada nízkokapacitních vlaků za levnější autobusy v řídce zabydlených oblastech zejména v chudších spolkových zemích – snížení zdanění elektřiny a zachováním zdaněním nafty – vytěsňování nedotované dopravy na úkor dotované – souboj mezi automobilovou spolujízdou a nízko-/málokapacitními dieslovými vlaky u chudších cestujících Velmi zajímavé budou výsledky polofrancouzské Niederbarnimer Eisenbahn, která zčásti namísto dieslových RegioSharků (včetně trojvagonových), RegioSpiderů a Talentů bude jezdit s baterkovými… Číst vice »

vtvt

oprava … A v druhém pokusu (třída Admiral Hipper) …

abc123

Kam na tohle chodíte?

xyz

„– náhrada nízkokapacitních vlaků za levnější autobusy v řídce zabydlených oblastech zejména v chudších spolkových zemích“ Měl byste nějaké konkrétní příklady, kde by k něčemu takovému podle vás mělo dojít? „– souboj mezi automobilovou spolujízdou a nízko-/málokapacitními dieslovými vlaky u chudších cestujících“ Jestli k tomu souboji podle vás přispělo zavedení této jízdenky, jak k tomu bylo dosud při relativně drahém (i) regionálním jízdném v německé veřejné dopravě? To se mezi vlaky a (mnohdy levnější) spolujízdou nebojovalo? P. S. To by tím pádem měla NEB nějaké ty (nejen) RS1 na prodej, takže nějaký český dopravce by po nich mohl sáhnout (a… Číst vice »

vtvt

Obě citované varianty jsou řešením. Buď:
– zachovat frekvenci a proto dražší nízkokapacitní vlaky nahradit busy. Nebo
– proškrat frekvenci, pokud zůstanou zachovány nízko-/málokapacitní vlaky = tj. lidi budou odkázáni na své/sousedovo/známého auto. či maršrutky.

Hustotu obyvatelstva regionů a ekonomickou sílu spolkových zemí si najít umíte, předpokládám.

Konkrétně vyšel například článek o středním Durynsku, kde dopravci předvídají, že uvažované federální 1,5 miliady+durynské 1,5 miliardy pasažérům a federální 1 miliarda dopravcům nebudou stačit a nárůst dotací bude muset být vyšší. A současně předpokládají, že dotovaná cena 49 EUR se bude zdražovat.
https://bahnblogstelle.com/192672/verkehrsbranche-in-thueringen-sieht-finanzierung-von-deutschlandticket-skeptisch/

vtvt

Nízkokapacitní RegioSpidery RS1 se sice nevyrábí.

Ale zato se vyrábí podobně nízkokapacitní Alstom Lint27 nebo Pesa Link I (jednovagonový RegioShark vyrobený pouze v jednom kuse do Německa). Akorát je nikdo nekupuje.

Igor

Takový dotaz pro administrátory webu. Bylo by možné zde přidat takové tlačítko u uživatele s názvem třeba zablokovat, abych nemusel číst a vidět jeho komentáře a komentáře lidi, kteří na něj reagují? Třeba v této diskuzi by zmizela při zablokování jen jednoho uživatele asi polovina komentářů. Dost by to usnadnilo hledání užitečných komentářu od plevele. Já to nechci používat pro blokování názorů, které se mi nelíbí, ale pro blokování nesmyslů, kdy někdo dostane 50 palců dolů, jeden nahoru a i o tom si myslím, že si dal sám sobě. Hlavně zablokuje to jen pro mě takže nijak nikoho nebudu omezovat… Číst vice »

Kamui

Mně by se líbil systém jako na Redditu, kde příspěvky se záporným skóre jsou schovány, a současně ve výchozím stavu jsou příspěvky řazeny od nejlépe hodnocených k nejhůře hodnoceným.

Igor

Jo to jsem kdysi psal taky a hodnocení palců dopadlo mnohem hůř než nyní. Tohle řešení asi by místní komunita vzala lépe.

vtvt

Vždycky je něco za něco. viz hodnocení čtenárů v:
https://zdopravy.cz/primestskou-dopravu-v-okoli-berlina-za-mesic-velka-promena-odeg-a-db-regio-vyjedou-s-novymi-vlaky-131229/

Na výše uvedeném odkazu oba moje faktické komenty (odkaz na fotky a doplnění článku o další velké dopravní zakázky) neobsahují ani náznak nějakého názoru, ale výhradně fakta. Přesto dle Vašeho kritéria (záporné palce) by Vám zůstaly komenty skryty.

V třetím odkazovaném komentu je můj názor na dotaz (co bude s nahrazovanými vagony), včetně zdůvodnění proč si to myslím. Také záporné palce.

Vaše volba.

Chada

To by byla nádhera. Také se přimlouvám.

Vtvt

cituji:
„Ukázalo se však, že navýšení prostředků na veřejnou dopravu je nižší, než spolkové země očekávaly. Někteří varují, že rostoucí náklady na energii by mohly vést k omezení dopravy. “

https://bahnblogstelle.com/192585/wissing-verteidigt-deutschlandticket-gegen-kritik-einfuehrung-schon-ab-januar-fraglich/

mira

Stačí napsat jeden komentář ne xxxxx . To vám ještě SŽ nevypla internet na stavědle Axeli

vtvt

Trefně tu hodně syrovou dohodou shrnuje hodnocení německých dopravců titulkem:

„Zwischen Euphorie und Skepsis – Verkehrsbranche bewertet 49-Euro-Ticket unterschiedlich“

https://bahnblogstelle.com/192600/zwischen-euphorie-und-skepsis-verkehrsbranche-bewertet-49-euro-ticket-unterschiedlich/

Vtvt

Dopravci nejsou spokojeni. Neboť požadovali zvýšení dotací.

Prý dotace pasažérům jsou na účet dopravců, kteří nemají pokryty své náklady.
https://www.busplaner.de/de/news/bdo-bundesverband-deutscher-omnibusunternehmer_bdo-mahnende-worte-zur-oepnv-finanzierung-und-zum-deutschlandticket-81483.html

Vtvt

Tak jsem zvědav, co DB Fernverkehr (dálková doprava) udělá s cca 900 klasickými vagony a 23 vlaky Talgo, kterých se netýká tato dotovaná jízdenka.

Bude je prodávat jako nepotřebné s obrovskou slevou?

Daniel Jablonecký

To co doposud. Bude je provozovat.

Vtvt

Dálkové vlaky DB Fernverkehr vesměs jezdí bez dotací. Čili superlevná jízdenka za 49 EUR odláká spoustu pasažérů z pomalejších vlaků IC1 (klasické vagony), IC2 (dvoupatrové vagony plus Stadler KISS) a z ICE-L (Talgo).

Vlaky IC2 se patrně budou snažit dostat pod dotační deštník.

A IC1/ICE-L se domnívám, že budou nepotřebné.

Kubrt

Ale prdlajs, ti co jezdí dálkovými vlaky v Německu mají – ve zkratce – dost peněz a málo času, takže levnou jízdenkou je do pomalejšího vlaku nenalákáš. Nechceš už přestat s těmi svými spekulacemi a diskutovat jen o faktických věcech?

Vtvt

Věřil bych, že nedotovaní němečtí dopravci budou mít problém, neboť u dotované konkurence cestující pojedou zásadně levněji.
https://www.zeit.de/mobilitaet/2022-11/49-euro-ticket-regionalverkehr-ice-deutsche-bahn

Z jiného soudku: Dacia původně nebyla určena do západní Evropy. A ejhle s diskontní cenou zabodovala.

MHD

Ty taky uvěříš každé blbosti. Byl jsi za dob 9 Euro Ticketu v Německu a vyděl jsi naplněnost DB Fernverkehr, nebo Flixe? Asi ne, co?

vtvt

Abychom se mohli poučit z budoucích německých zkušeností, tak potřebujeme pochopit, co a proč zavádí = jaké cíle sledují jednotlivými opatřeními.

Téměř bezplatná přeprava je jen jednou ze změn.

MHD

Sorry, „viděl…“

xyz

Tady dodám, že nějaké ty příklady „vysávání z dálkové dopravy“ by se možná najít daly. Z letošního léta např. jsem viděl, jak už byl v Rostocku přistaven vlak IC směr Berlín (a odtud do Drážďan), ale odjel s cca jen polovinou obsazených sedadel, zato stovky lidí na sousedním nástupišti čekaly na přistavení RExu směr Berlín, jedoucího nedlouho poté.

Nicméně to je asi spíše menšinový příklad oproti dálkovým relacím.

Gajda

I když byla 9€ jízdenka, i tyto vlaky byly plné. Je spousta lidí co nejede do vedlejšího města do práce, co nejede někam jen proto, že to skoro nic nestojí a co chce tak nějak v poklidu cestovat. Podívej se na to, kam jezdí IC a ICE a co by to znamenalo v regionálních expresech. Já osobně bych třeba z Frankfurtu nebo Mnichova do Hamburku regionálkou nejel, ani kdyby mi ještě těch 50€ dali. A to jsou ty trasy, který ty vlaky plní.

Kubrt

Nejsme ve sporu 😉

Plecháč

A v létě snad jezdily vlaky Fernverkehr prázdné?

Vtvt

Máme zkušenost, jak to dopadlo v dlouhodobé perspektivě.

RGJ jezdil vnitroslovenské linky bez dotací. A RGJ skončil, když byla zavedena dotovaná bezplatná přeprava pro část cestujících u konkurenčního ŽSSK.

https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/regiojet-neuspel-slovensko-mu-odmitlo-kompenzovat-socialni-slevy-1327616

Kubrt

Odstup v úrovni služby, zejména v rychlosti, mezi RE a ICE (IC) je značný, nesrovnatelný s rozdílem mezi komerčními a dotovanými vlaky na slovenském „koridoru“.

Vtvt

O rychlovacích ICE jsem nemluvil.

Jmenovitě jsem zmínil IC1, které Němci chtěli postupně vyřazovat kvůli stáří. Tož je vyřadí brzy, hádám.

A dále jsem mluvil o Talgo (ICE-L), neboť jsou drahé, DB je zadlužena a prozatím k nim nemají standartní lokomotivy a doposud není jistý termín, kdy skončí vývoj lokomotiv Travca. Nebo se snad Travca už vyrábí?

Chápal bych, kdyby jste mi vytknul proč považuji za ohrožené ICE-L a nepovažuji za ohrožené ICE-T, které má stejnou maximálku. Neboť ICE-T nejde prodat do zahraničí. Vagony Talgo (ICE-L) jo.

Gajda

Je pravda, že co se Německa týče, mohl by to být nemalej problém pro Flixtrain. To není nic exkluzivního ani rychlýho, takže zaujmout lidi, aby s ním jeli nebude jen tak.

Vtvt

A Berlinery.

abc123

A courat se v přeplněné regionálce 4h namísto 1,7h? Tak šílený nejsem.
Nevím v jakém světě žijete, ale pro některé je čas cenný.

xyz

Na lince Bratislava – Košice mimochodem skončil cca 2 roky a 3 měsíce po zavedení toho jízdného „zdarma“.

Přičemž tam se „zdarma“ jezdí (tedy – část populace; ostatní nadále platí běžné jízdné) i v rychlících jedoucích ve stejné relaci.

Vtvt

Sdružení německých dopravců: „“S tarifem 49 eur (…) již nebude komerční doprava možná vzhledem k vývoji nákladů.““

https://www.handelsblatt.com/dpa/vdv-neues-sonderticket-braucht-langfristige-finanzierungsloesungen/28754030.html

MilanSima

Nadáváte na naše ČD i SŽ, teď zase na Němce. Nechtěl byste jim taky poradit že to tam dělají taky špatně? 😀

Vtvt

Rozhodnutí o (skoro) bezplatné přepravě má i stinné stránky. Bude poučné, jak s tím vypořádají.

Proč myslíte, že Flixbus/Flixtrain by prý rád byl součástí dotované dopravy? „Bez dálkových busů je neúplná nabídka 49EURové jízdenky“ = člen vedení Flixbusu.

https://www.sueddeutsche.de/politik/49-euro-ticket-preis-sozialticket-fragen-antworten-deutschlandticket-1.5686176

MilanSima

A nechcete to nechat na těch Němcích samotných?

vtvt

Abychom se mohli poučit z jejich zkušenosti, tak potřebujeme vědět jaké cíle sledovali, když nastavovali kombaci změn v dopravě.

Jak na celoněmecké úrovni, tak na úrovni spolkových zemích a jednotlivých regionálních dotačních úřadů.

Neboť jednotlivé německé regiony se výrazně liší, tak jako se liší např. železniční doprava v Jihomoravském kraji a v sousedním kraji Vysočina.

Petr David

Abychom se mohli poučit, na to nepotřebujeme Německo, máme tady vás.

vtvt

ROFL

Vtvt

V diskuzi se řeší pouze cena. Ale zapomíná se zjednodušení nákupu jízdenek co platí kdy.

Vemte si příklad z ČR. Cestující chce jet Lužickohorským vlakem KŽC z Mikulášovic do Prahy. Má PID měsíční pražské pásmo. V Mikulášovicích není pokladna.

Který z 5 ceníků (tarifů) platí?
PID
ČD TR10
KŽC Doprava
DÚK
One Ticket?

Mikulášovice-Bezděz pojede na OneTicket
Bezděz-Praha pojede na PID
Praha-Čakovice – Praha hl. n. pojede na měsíční jízdenku?

babilon

Nastoupím do vlaku a průvodčímu řeknu, že chci do Prahy a že mám pražskou lítačku. V čem je problém?

Vtvt

Třeba s cenou. Si předem srovnat jestli není cenově výhodnější busem dojet kousek do Šluknova a odtud s Arrivou (R22/R21).

xyz

I nadále bude v SRN platit:
– tarif DB (jen ve vlacích, zato i v dálkových)
– tarif příslušného dopravního spolku (jde-li o oblast s takovým dopravním spolkem, který má svůj tarif; v naprosté většině neplatí v dálkových vlacích)
– Deutschland Ticket (neplatí v dálkových vlacích)

David

Me se na tom libi to, ze i doprava jde subsciption model stejne jako jine industry. Pak je to o tom, mit co nejvice predplatitelu a na treba rocnim tarifu. Pripadne mit i vyssi tarify, ktere pak nabidnout i premiove sluzby blize individualni preprave (sdilena auta).

Bez toho, ze nejaka masa bude mit nejake rozumne predplatne, porad bude existovat srovnani na urovni vnimanych nakladu s osobnim autem.

Nemelo by ale dojit k tomu, ze pak bude nekolik ruznych predplatnych s ruznou eskluzivitou.

Daniel Jablonecký

„subsciption model stejne jako jine industry“
Jo, to je bezva 😀

Jirka P

„subsciption model stejne jako jine industry“

Myslíš jako pařížský Disneyland? Já bych z toho tak nejásal. Ten subscription model má poměrně velká rizika na obě strany, nemotivuje k jakýmkoli úsporám, neumožňuje řízení poptávky a spíš je to způsob, jak vytáhnout ze zákazníků peníze aniž by využili jakoukoli službu.

Jméno

A kdy bude Čecholístek? Můžu hádat?

Vtvt

To jsem zvědav, co Vám na to odpoví šotouši a vlakomilci.

49-Euro-Ticket, aber weniger Züge?
https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/49-euro-ticket-olaf-scholz-bahn-nahverkehr-1.5684149

Diesel

Každý kdo v hodinách ekonomie nechápal na střední tak ví že za 49 euro to není. Možná pro toho jedince co si to koupí ne však pro celou společnost. Ten zbytek se někde bude muset vzít při neomezeném courani…..

Radek Janata

To nebylo ani doteď. Všechny spoje, na které ta jízdenka platí, jsou dotované a jízdenky nepokrývaly náklady.

Diesel

Přesně tak a je nutné někomu dotovat jeho courani?

Vladimir

Jezdite autem pro soukrome ucely? Je potreba vas dotovat stavbou silnic z verejnych penez? Uplne stejna logika.

Air Traveller

začínám litovat toho, že jsem z vlastních daní (nebo moji rodiče ze svych) dotovali vase vzdelani.

zjevne se jednalo o zcela vyhozene penize.

Frantík

Neřekl bych „dotované“, spíš přímo objednávané, jízdné je pak příjmem státu. Pokud bereme brutto smlouvy.

Petr David

A někteří zase nechápou, že tato investice se vrátí v podobě odlehčení silnicím, v menším počtu mrtvých, v menším záboru pûdy….

Kubrt

Tak na to jsem velmi zvědavý – až budou nějaká data, která by tyto předpoklady potvrdila. Z té letní akce nic takového nevypylynulo (ano, bylo to krátkodobé).

PetrH

Něco takového by se projevilo, kdyby ta doprava byla lepší. Ne levnější. Cena není tak úplně rozhodující faktor. Jenže lepší veřejnou dopravu neuděláte za menší peníze.

Petr David

Cena je jeden z důležitých faktorů a důležitost tohoto faktoru zrovna v tuto dobu roste. Sakra roste.

xyz

Aby ty regiovlaky odlehčily silnicím oproti nynějšímu stavu, musel by leckde být navýšen počet spojů a/nebo navýšena kapacita těch spojů.

Petr David

leckde ano.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

A my, kteří jsme měli ekonomii i na vysoké škole to naopak chápeme.
Ostatně i tu dálnici dostanete od státu zadarmo.

Diesel

Ten autoprůmysl zaměstná tolik lidí že z něj jde valná část hrubého domácího produktu. Začneme u stavby a údržby silnic, výroba distribuce pohonných hmot, pojišťovnictví, služby odpočívadel se stravováním atd, po výrobu aut komponentů atd, takže v tomhle je ekonomie fakt zvládnutá. Kromě té stavby a údržby silnic není dotováno nic narozdíl od VHD.

PetrH

Co zábor veřejného prostranství parkováním? Co externality?

xyz

… s následným placením dálničních poplatků + s vědomím, že do rukou státu jde mj. spotřební daň z PHM.

Jiří Šrámek

Takže v Německu bratru za 4 hod. práce za minimální mzdu. U nás by to tedy odpovídalo měsíční síťové jízdence za cca 400,-Kč. Nějak takovou nabídku nemohu najít. Asi blbě hledám.

Kebab

Specifický trh.

xyz

Spíše ten německý, protože většina evropských států takovou jízdenku (resp. za tak nízkou cenu) nemá než má.

Jarda V.

Až na několik výjimek. Jedna z nich je třeba Lucembursko.. tak to není ani za těch 49 na měsíc a o minimální mzdě raději nemluvím.

Olda údržbář

Oběd zadarmo neexistuje. Ono to bude něco za něco.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Vždy doufáte v externality.
Tu novou silnici/dálnici taky dostanete „zadarmo“.

Daniel Jablonecký

Přesně tak. Je to oběd za 10 korun. A k tomu vám 70 korun zaplatí stát a 70 korun kraj, takže si nakonec dobře pochutnáte.

xyz

Akorát aby v té „restauraci“, kde se ten „oběd“ podává, nebylo příliš mnoho hostů vůči příliš nízkému počtu stolů.

Když už ten „oběd“ je pro spotřebitele tak laciný.

Radim

Cena je dobrá i na naše poměry. I kdyby to bylo u nás těch 1250 měsíčně jenom v rámci celého kraje, tak by to bylo super. Akorát třeba z Prahy do Přerova se na to moc jet nedá, když by člověk musel použít jenom Os/Sp, tak je to přes 6 hodin a 5 přestupů a to nepočítám ujeté spoje při zpoždění 🙂 Ale v rámci kraje by to bylo skvělé

Igor

U nás v kraji je síťovka 2x tak dražší a němci za to mají po celém německu.

Daniel Jablonecký

I my to máme po celém Německu.

xyz

Naše R jsou povětšinou ekvivalentem německého RE, takže by to v nich asi platilo.

Pokud byste se vešel mezi počet cestujících navýšený vlivem takto výhodné jízdenky.

Frantisek

Vozy lze většině současných rychlíků ještě přidávat. Sice to též není zadarmo, ale když nebudou brblat, že jde „jen“ o vyspravená a vylepšená „béčka“, proč ne.

Radim

Já bych za ty prachy nebrblal

Vtvt

Opravím Vás:
Pokud byste se vešel mezi
– počet cestujících navýšený vlivem takto výhodné jízdenky
– DO MENŠÍHO MNOŽSTVÍ OSOBNÍCH NÍZKOKAPACITNÍCH VLAKŮ.

schaffner

Hm, je legitimni chtít do výplat pro provozni zamestnance DB 3mld. EUR ročně navíc? drážní odbory DB vesměs tvrdí, že ano.
Zdroje evidentně jsou (socdemacka retorika).

Monika

Uvádí se, že to bude pouze v digitální podobě. Ale to je dost široký pojem. Doufám, že bude možné tuto jízdenku nahrát i na čipovou kartu lokálního IDS a pak s ní jezdit po celém Německu, jak to bylo v létě.

Jenže v létě to bylo trochu jinak. Kdo měl aktivní jakýkoliv druh měsíčního předplatného v rámci mateřského IDS, který byl dražší než 9 EUR, tak mohl takto jezdit, aniž si musel kupovat papírový lístek.

Protože když běžně cestuji lokální dopravou s dětmi na nákup, tak s sebou určitě netahám notebook, abych mohla nějakému revizorovi na displeji ukázat QR kód.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

???
Mobil, nebo vytisknout?

Georg

jinak zdravi slouzi?

X 1

Stáhněte si aplikaci DB Navigator. Funguje podobně jako naše Můj vlak od ČD.

Karensky

Každý dopravce má jinou čipovou kartu. Otázka zda to čtečky kontroloru budou schopny přečíst. Ale kdo ví co německé hlavy vymysli. I když to procento německých hlav tady povazlive klesá 😂

Štěpán

Kéž by vznikla i příplatková verze, nebo doplatek, umožňující využít i vlaky nezahrnutých kategorií.

nowas

To si snad každý doplatit může.

Vtvt

BahnCard 100 (2. třída) cca 4,4 tisíce EUR ve vlacích DB.

Daniel Jablonecký

Šoutouši už zase projektují další nabídky. 🙂
Taková aktivita mě vždycky spolehlivě pobaví.

Vtvt

Opozice mluví o tom, že vznikne „Zwei Klassen Gesselschaft“.

Uvidíme kolik německých vlaků nahradí levnější autobusy a automobilová spolujízda

V Německu v 2019 dle osobokilometrů vlaková a busová doprava byla v poměru 5:2. Zbytek auta a tramvaje/metro.

V ČR v 2019 dle osobokilometrů byla busová (včetně MHD) vyšší než vlaková.

kodl

Absolutni nesmysl.

Vtvt

Aha, Vy netušíte, kde se vezmou dotace pro pasažéry na levné jízdenky? Půlka se vezme z těch peněz, které by jinak šly na provozní dotace dopravců.

Čili, když nebude na zvýšení dotací kvůli nárůstu nákladů dopravců, tak se musí ušetřit na provozu dopravců. Jak? Dražší forma veřejné dopravy bude nahrazena levnější. Nebo v některých regionech veřejnou dopravu omezit.

Holt „žádný oběd není zadarmo“. K čemu je levná jízdenka, když skoro nic nejede nebo přijede plný, takže pasažér nenastoupí?

xyz

“ K čemu je levná jízdenka, když skoro nic nejede nebo přijede plný, takže pasažér nenastoupí?“
S tímhle souhlas (+ platí pro mnohé oblasti SRN mimo dosah železnice).

Ale jinak: dosud snad jednotlivé spolkové země financovaly veřejnou dopravu čistě ze svého, ne? Tzn. přísun peněz na proplacení této jízdenky z celostátního rozpočtu bude „navíc“, ne?

Vtvt

Regiony = Spolkové země dostávají od německé federální vlády částku na financování místní dopravy. Chtějí -li jednotlivé spolkové země vyšší standard místní dopravy/častější spoje atd. tak musí připlatit ze svých regionálních spolkových rozpočtů. V září odhadovali deficit dopravních rozpočtů až 30 miliard EUR do roku 2030. https://bahnblogstelle.com/190289/bundeslaender-fuerchten-defizit-von-30milliarden-euro-beim-nahverkehr/ A spolkové země chtěli po federální vládě navýšit dotace pro dopravce. Spolková vláda řekla, že navýšení nebude. Zato pasažérům pošle 1,5 miliardy EUR ročně pokud spolkové země přidají také 1,5 miliardy EUR. A právě těch 1,5 z regionálních spolkových rozpočtů byl problém. Čili dopravci navýšení dotací asi nedostanou, ledaže by tak radikálně přibylo… Číst vice »

Bjorn

Axle, co to zase meleš? To není možné, aby někdo jako ty nebyl troll.

Vtvt

Tak se zamyslete.

Zvyšují se náklady dopravců?

Kdo zvýšené náklady dopravců zaplatí, když zvýšení dotacíí nejde dopravcům, ale pasažérům?

Frantisek

Přece auta. Léčení plicních chorob a zranění z nehod také nejsou zadarmo, když už spotřební daň věnujete na údržbu a rozšiřování silnic a parkovišť. Ono těch 1200 korun zase není tak málo, většina to patrně použije na dojíždění po okolí plus sem tam nějakou delší cestu, takže může skutečně přitáhnout lidi, kteří dnes volí auto kvůli ceně (vlaky mají poměrně drahé, ne jako u nás, kde cena není hlavní překážkou).

Vtvt

Ještě jednou.

Zvyšují se náklady dopravců?

(hlasitě napovídám pro duševním gigantům, že ano, velmi)

Kdo zvýšené náklady dopravců zaplatí, když zvýšení dotací nejde dopravcům, ale pasažérům?

(hlasitě napovídám duševním gigantům, že výkřiky nezaplatí faktury za elektriku či naftu, úvěry za busy a vlaky, mzdu odborníků ve veřejné dopravě).

Jan Matoušek

Nějak nerozumím logice této věty: „V Německu v 2019 dle osobokilometrů vlaková a busová doprava byla v poměru 5:2. Zbytek auta a tramvaje/metro.“
Podle Vašeho zápisu se poměr 5:2 vztahuje na vlak a bus. Ale to nic nevypovídá o poměru těchto dvou subsystémů k celku.
Jak jste to myslel?

Frantisek

Že budou muset po našem vzoru ubrat vlaky a přidat místo nich autobusy – jenže ten poměr tam je do jisté míry také daný nabídkou; u nás preferujeme i na dálkové cesty autobus a na místních tlačíme lidi do aut i tam, kde by se ten vlak užil (problém je, že jsme z mnohých tratí po západním vzoru vyhnali ziskové nákladní přepravy, ale nenabídli na nich ani použitelná, byť přímo nezisková osobní spojení – není vůle výrazněji zlepšovat parametry).

Vtvt

Dálková
Eisenbahn 28%
Omnibusse 4%

Místní
Eisenbahn 35%
Omnibusse 22%
Straßenbahn 11%

Tj. vlaky celkem 63% Pkm, busy celkem 26% Pkm, čili 5 ku 2

Automobilová vs. vlaková dle Pkm zhruba v poměru 9 ku 1

Radek Janata

Teď ještě aby zavedli nějakou jednodenní verzi a mohou zrušit celý ten obrobský guláš navzájem nekompatibilních regionálních tarifů a IDS.

xyz

A týdenní/čtvrtletní apod. verze pro předplatitele byste řešil jak?

Lukáš F.

To řeší ta měsíční verze. Za nějakých 15 tisíc czk to je luxusní cena

Lukáš F.

Na rok, jsem chtěl říct

Daniel Jablonecký

Jednodenní verze zamozřejmě bude. Její cena je 49 EUR.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Už je to tady!
Už je to tady!
Už je to tady!

A nyní si profištíme nejaká slofička!

Aaabbb

Škoda, že veřejnou dopravu více nepodporuje i naše vláda. Tady jsou nejdůležitější dálnice a parkovací místa.

Kubrt

Třeba si to nějaká česká strana vezme za své téma a až bude dost silná, vyhraje volby, bude ve vládě a zavede to, snadné 🙂

Kebab

A že to tu podle toho vypadá 😀 33 let po revoluci máme dokončené už 3 dálnice.

David

Což je pořád o 3 víc, než kolik máme dokončených železničních koridorů 😉

Frantisek

Přičemž „koridor“ odpovídá lepší silnici I. třídy. Hlavně je ale zavádějící vycházet z počtu staveb bez ohledu na jejich délku, význam a návaznosti.

Radim

Z toho jedna byla dokončená před revolucí (D2). Takže 2 😀

xyz

Podporuje ji mj. objednáváním rychlíků.

Také mj. ministerským dosypem do železniční regionální dopravy.

A obecně jízdné u nás je relativně nízké tak jako tak.

Radim

Jednotlivé jízdné opravdu JE levnější, jak mnohde jinde. Jenže. Kdybych dojížděl do Prahy z Přelouče, tak mne měsíční kupón stojí 2775,- (+ Praha). Takže i kdyby tohle za ~1250,- platilo jenom v jednom kraji, tak by to bylo pro dost lidí výhodné.

xyz

Však těch 2775 Kč je velmi příznivá cena i s ohledem na to, kolik člověk ušetří za bydlení (resp. hypotéku apod.) bydlením v Přelouči namísto Prahy, přičemž vydělává peníze v „pražské“ výši.

Jenki

A čas na chodbičce v narvaném věčně zpožděném B249 je zadarmo, žejo.

xyz

Zlevnění jízdenky by jej včasným neudělalo.

A méně plným také ne, ba naopak.

P. S. Převážná část R mezi Přeloučí a Prahou jezdí v jiném řazení než s béčky.

PetrH

To vytahujete docela extrém, asi maximální trasa, která se ještě dá jezdit denně. To se asi většiny lidí netýká a pokud ano, tak na tom dojíždění do Prahy vydělají docela dost, ako hovorí kolega.

Radim

Asi to tak je, já znám dva co dojíždí z Pardubic. Ano, chudáci to nejsou (100k+ měsíčně)

Frantisek

„Dosypávání“ je všude. Otázkou je, zda se chceme blížit extrému „hyperlevné jízdné a nepoužitelné spoje“ nebo extrému „hyperdrahé jízdné a nadměrně přepychové spoje“, přičemž oba extrémy povedou k preferenci zejména silniční dopravy jakožto funkčně nejbližšího náhradního řešení.

Bohdan

Jsem zvedavy na zpetne vyuctovani, jestli dotace bude opravdu „jen“ 3 mld € a jak to bude verejna doprava zvladat kapacitne.
U nas je podle mne podobny system nerealizovatelny.

Kernteriér

Souhlas. Pokud by to přineslo více lidí ve spojích, co už dnes jsou blízko své kapacity, dostaneme se do problémů, jak ty lidi odvézt. Protože je do značné míry vyčerpaná i kapacita personální. A ne, není to jen o tom, že chudák řidič bere jen 40 tisíc čistého.

Radim

Je. Kdyby bral třeba 55k čistého, tak to namotivuje lidi co jsou teď někde „za pultem“ a nemají ani 30k. U mne by se to „lámalo“ při ~68k

Kernteriér

Ano, ale pak bude jednotlivá jízdenka stát 10 Kč za kilometr. Protože v tu chvíli nebudou za 30-40 dělat další zaměstnanci dopravce, kteří obvykle mají méně než ti řidiči, pracovníci koordinátora IDSky atd. A ty náklady zaplatíme všichni.
Plus ty řidičáky bude potřeba někde udělat, zaplatit je. Doba, kdy si půlka chlapů dovezla řidičák z vojny, už jaksi pominula.

Jan

49 mi přijde jako férová cena, i pro chudé východoevropany. Za 9 eur to bylo prakticky zadarmo, to by měla být cena za jednodenní nebo víkendovou síťovou jízdenku.

David

Jo a ne … je to tak pul nadrze u auta. Treba u rodiny uz to pak delaji nadrze 2.

abc123

Vzhledem k cenám k českým měsíčním tarifům je to fakt levné.

Marcel Štancl

Bacha jsou tam taky nějaké podmínky pro koupi. Musí se to předem objednat a pak objednávku zrušit.