Neomezené cestování za 1500 korun na měsíc. Němci nechají paušální jízdenku nejméně do roku 2030
Jízdenka Deutschlandticket

Vláda pošle na financování jízdenky ročně 1,5 miliardy eur.

Vláda pošle na financování jízdenky ročně 1,5 miliardy eur.
Možno si týmto chce nemecká vláda „vyžehliť“ katastrofálnu nespoľahlivosť verejnej dopravy.
To isté by potrebovalo aj Česko a Slovensko.
Jako co? Katastrofální nespolehlivost a nutnost to žehlit tímto způsobem? Jako mluvte si za Slovensko, jestli jste Slovák… 🙂
Měl jsem BC100 +City tři roky a takový produkt tu chybí s každým dalším tříštěním na krajské systémy víc a víc. Od jedné cesty ICE týdně už není o čem přemýšlet.
IN100 (nebo její případná státní obdoba platná napříč dopravci) by měla mít všechny městské integrované… Je velice komfortní nemuset studovat systém každého města do 30k obyvatelích…
Kolik kilometrů tratě by se za ty peníze dalo opravit? Ročně?
Je DT jenom produktem DB nebo jsou zahrnuty i vlaky soukromniku ? Autobusových dopravcu je prece taky „hafo“.
Jak si ty trzby / naklady rozpocitavaji ?
DT je produkt spolkové vlády a zahrnuti jsou všichni dopravci.
Už jsme si v rodině pěkných pár DT koupili, ale dvě věci nechápu:
1) přijde mi zbytečně levný.
2) nosič vázaný na mobil a nákup přes trvalý příkaz. Proč nejde koupit online, na kase nebo v automatu, klidně vázaný na jméno normální jednorázovou platbou?
Protože to je dost zásadní komplikace pro cizince?
To je přece bariéra i pro Němce, který si chce zkusit dojíždění vlakem (busem, tram) a není si jistý, jestli se nevrátí k autu…
Takže se tímto popírá smysl DT jako takového.
Úplně v pohodě. Spousta dopravců a dopravních svazů nabízí možnost platby kartou.
Pokud chcete jednorázovou platbu (respektive předplatné, které hned po nákupu na další měsíc zrušíte – lze jen do 10. předcházejícího měsíce) tak mohu osobně doporučit nákup ve Verkehrsverbund Niedersachsen https://www.vbn.de/tickets/antraege/deutschland-ticket/deutschland-ticket-mit-fahrplaner-app
Sice i tak je jízdenka vázána na mobil, ale zaplatite kartou.
Díky za tip.
Dá se koupit toutéž kartou dospělému i dítěti?
Při koupi jsme to museli rozdělovat, že jsme pro každého kupovali u jiného IDS. Nešlo z jednoho účtu koupit DT pro více lidí, ani pro dospělého a dítě.
Takto si promoakci nepředstavuju.
Sám jsem to nezkoušel, ale řekl bych, že ano. Platebni karta není nijak svázána s jízdenkou.
Protože to přece nemá být jízdenka na kterou si uděláte pár výletů, ale máte už navždy přejít na veřejnou dopravu 🙂
To je přece bariéra i pro Němce, který si chce zkusit dojíždění vlakem (busem, tram) a není si jistý, jestli se nevrátí k autu…
Přes appku HVV Switch to jde koupit jako klasické předplatné, můžete si jízdenku rovnou i přidat do Google/Apple Wallet, a mít ji tak i v hodinkách (pokud je máte)
Jinak technicky vzato vám nic nebrání si tu jízdenku vytisknout, její QR (resp. Aztec) kód se nemění.
Je to úplně stejné jako dotovaná cena všeho u nás za socializmu. Pro běžné lidi super, pro ekonomiku totální katastrofa. Reálně to přitáhlo do MHD minimum lidí a to ještě jen na již hojně vyuzívaných tratích (takže vlaky jsou často přeplněné). Na odlehlých lokálkách to vůbec nemělo efekt (ani s Klimaticketem nikdo nepojede z Horní do Dolní Lhoty místo autem hodinu motoráčkem jezdícím dvakrát denně). Hromadě lidí to akorát zlevnilo dopravu, kterou jim stát začal dotovat… Stojí to 1,5 miliardy eur ročne, které je nutné někde vzít a někde budou chybět. Postupně se to nasčítá, značný problém to začne být… Číst vice »
1,5 miliardy je pro Německo totální katastrofa? Nedovedu si představit, jak by jste nazval to jejich energetiké máchání, které je o řády jinde? Co zavírání jaderek?
Já jenom řeknu, že Deutschlandticket je pro obyčejného člověka absolutní bomba. Za poslední dva roky jsem takhle projel Německo křížem krážem, což bych si jinak nemohl (resp. spíš nechtěl) dovolit. A to absolutně bez starostí s tarify, tarifními zónami apod., to na tom oceňuju úplně stejně jako cenu. A nejlepší na tom celém je fakt, že Deutschlandticket platí bez omezení i pro cizince, přičemž náklady nesou Němci (a to nemyslím škodolibě, je to prostě fakt).
„Náklady pro cizince“ bych to nenazval. V rámci EU se stát musí chovat stejně k občanům ostatních států jako k místním. Tak jako si Čech, Francouz, Nizozemec, atd může koupit DT v Německu, tak ten stejný, když je důchodce, může jezdit v Česku ve vlacích s 50% slevou, na Slovensku zcela zdarma. Nebo rakouský Klimaticket je dostupný rovněž pro Němce, Čechy, atd. Mimochodem i rámci naší země mohou využívat různé regionální slevy rezidenti, kteří v daním regionu nebydlí.
Zas tak super to neni. Mnohdy se NESMI přepravovat kolo byť s jizdenkou pro kolo, protože je je tam plno lidí. Dost lidí jezdí načerno/neznalost dálkovými vlaky, které jsou pak taky nastojaka. To je má zkušenost.
Tak pokud si někdo neumí v DB Navigatoru zaškrtnout „nur D-Ticket Verbindungen“, resp. „nur Nah-/Regionalverkehr“ než tu možnost přidali, tak mu není pomoci…
Nápad Deutschlandticketu je podľa mňa skvelý, ale stále je podľa mňa trochu blbé to, že neplatí na diaľkové vlaky. Keby existovala nejaká „vaššia trieda“ lístka za napr. 100€ mesačne a v cene sú aj ICčka a ICEčka tak v tom vidím omnoho väčší zmysel.
To už existuje a jmenuje se to Bahncard100
Akorát nestojí 100 €.
Tím dostanou náklad na železnici?
Jo, substrát.
Stiahnuť pár tisícov osobných áut z preplnených ciest je tiež dobré.
Existují nějaká data, že k tomu stažení aut ze silnic došlo?
A kolik kamionů tím stáhnou z přeplněných silnic?
Treba zvýšiť mýto pre kamióny. V celej EÚ.
95% tovaru na kamiónoch sa dá naložiť na vlaky, tak načo ich EÚ trpí?
Potřebujete například elektrifikovat tratě. A pokud možno to nepřehánět s byrokracií v rámci „stavebních řízení“. Prostá elektrizace stojí řádově desítky milionů korun za km (zhruba miliony eur za km). Za 1,5 mld. eur ročně velmi orientačně „zadrátujete“ každý rok 1 000 km tratí. To by určitě nákladní dopravě na železnici pomohlo a snížilo by to počet kamionů na silnicích.
Kromě této spolkové kompenzace zůstává v platnosti i kompenzace ze strany jednotlivých zemí ve stejné celkové výši. Ovšem na pokrytí výpadku tržeb z prodeje jiných jízdenek to nestačí: https://www.tagesschau.de/wirtschaft/verbraucher/deutschlandticket-droht-aus-100.html
Spolkové země pak místo podpory dopravní infrastruktury musejí vrážet peníze do pokrytí provozní ztráty vzniklé z nízké úrovně vybraného jízdného vlivem ceny DT.
A u nás? A jo, vše při starém. Že se ptám.
U nás? No aspoň přijede vlak 😉
Zrovna v Německu je riziko nepřijetí (= odřeknutí) vlaku znatelně vyšší.
Vlastní zkušenosti.
No vždyť jo, na to Martas evidentně naráží.
Upřímně, i když by se mi to také líbilo tak reálně to podle mně v Česku není potřeba. Veřejná doprava (ve velkých městech a okolí + dálkovka) je silně využívaná i bez takové jízdenky a lidi z venkova to z auta do autobusu co jezdí 3x denně v pracovní dny to nepřetáhne.
V Německu tahle jízdenka taky žádné nové cestující nepřitáhla, ale těm stávajícím ušetřila náklady (respektive je – částečně – přenesla na veřejné rozpočty a částečně zůstaly nevykompenzovány – chybí v systému veřejné dopravy).
Silně využívaná? V jakém smyslu? Porovnejme veřejnou a individuální, tedy kolik jede lidí autem a kolik vlakem-busem. Za mne, pokud se podívám na silniční provoz a na překotné betonování krajiny, tak posílit veřejnou dopravu je sakra potřebné.
Jenže na to jaxi nejsou lidi (a u vlaků i leckde koleje). Takže jedině s masivním rozšířením autonomních vozidel. Do té doby nic moc extra nečekejte.
…“ u vlaků i leckde koleje).“
Japato, že nejsou koleje a beton je? Přesně o tom tady dokola píšu, silnice rozšiřujeme a u kolejí se vymlouváme, že nejsou koleje. 30 a více roků.
Než budeme mluvit o tom, co je potřeba, bychom asi měli vědět, jak by to něco mělo fungovat. Síťová jízdenka „na všechno“ by se určitě hodila. Záleží pak za jakou cenu, jestli by měla být jen celostátní, jen měsíční/roční apod. A ty lidi to prokazatelně nepřetáhlo ani v tom Německu. Když už tak spíš ty, co by jinak šli pěšky nebo na kole, ale když už ten D-Ticket mají, tak do toho busu naskočí. A jestli je u nás doprava využívaná? Jak kde, ve srovnání s Německem je to slušné, na to že oni mají větší zemi, větší města, silnější… Číst vice »
Mám za to, že je. Dost lidí totiž odrazuje ten tarifní binec, který přerůstá přes hlavu i nadšencům.
Nechci obhajovat tarifní binec, nicméně většina lidí cestuje po své trase domov-škola/práce atd s tam si najdou nejvhodnější jízdenku. Hledání optimální jízdenky Aš město – Vlárský průsmyk je spíš šotocvičení, než že by to někdo reálně řešil obden nebo si kvůli tomu kupoval auto. Když jede někdo jednou za rok do Luhačovic, tak to zvládne se SJT.
Nebuďte netrpělivý. Teď byly volby. Ještě ani nemáme novou vládu. Až bude, tak se začněte ptát. ANO má plná ústa podpory „našich lidí“ a tohle se dá politicky dobře prodat, tak by z nich mohlo něco vypadnout (že tím pak trpí investice a další rozvoj dopravní infrastruktury je věc druhá).
„Našilidi“ (přinejmenším důchodci jako voličská základna ANO) dostanou slevu 75 % z jízdného. Ti žádný Českoticket nepotřebují.
Nemůžu si pomoct ale přijde mi, že ten Deutschland ticket je sytémově velmi podobný našim slevám pro studenty a důchodce.
Záleží, jak vykládáte slovo „systémově“. Kromě ceny je totiž jednou ze základních výhod Deutschlandticketu jednoduchost. Prostě sednete a jedete. Z autobusu na vlak, z vlaku na tramvaj. V jakémkoli městě a kdykoli. Neřešíte tarify, tarifní zóny, dopravce, prakticky nic. To se pouhé slevě z jízdného nemůže rovnat.
Nesednete, nejedete. Neplatí na dálkový vlaky a dálkový autobusy. Rozhodněte to nefunguje tak, že při cestě na druhou stranu Německa nemusíte nic řešit.
Ale tak samozřejmě, to považuju za notorietu – všichni ví, že to platí jenom pro regionální dopravu (+ pár bezvýznamných úsekových výjimek na IC). S tím vědomím jsem ten příspěvek psal.
Teď to právě začíná trochu vypadat, že by to u nás nemuselo zůstat vše při starém. A dokonce by nebylo nutné řešit jako v Německu, jestli se to v IC vlaku neuznává vůbec, a nebo přece jen ano, v nějakém spoji v nějakém úseku.
Zrovna u nás by to šlo třeba financovat z peněž z EU ETS2 povolenky, ale tam se zatím nová vláda tváří, že je nechce a radši bude platit pokuty za neimplementaci.
I tak se nabízí otázka, proč z toho dotovat zrovna jízdenku** a ne infrastrukturu, navýšení počtu spojů (v případě vlády/MD tedy rychlíků a expresů, např. vč. těch mezi Prahou a Ostravou a ne že se bude hrát místenkovací loterie) atd.
** Čímž nemyslím případné rozšíření platnosti One-Ticketu, ale v jeho cenové úrovni.
Ano při tretinovych mzdách jen roční varianta za dvojnasobek. A to.se vyplati
Těch 1500 konun musíte vynásobit konstantou kupní síly. Pro běžného Němce je 59 € relativně výrazně méně než pro běžného Čecha.
Já bych tedy neomezené cestování autobusy a vlaky na měsíc za 1500 asi klidně zaplatil i v Česku.
V Česku jsme už zvyklí platit (v přepočtu na kupní sílu) vyšší ceny, než v Německu (např. potraviny, PHM nebo jízdné v MHD).
Myslíte koeficient? A kolik to je?
Absolutně nevím jaká je situace v Německu a tak jsem se chtěl zeptat – oni tam mají natolik dotaženou integraci nebo je řešeno nějak jinak, že to platí na vlaky i autobusy napříč celým Německem?
IDSká sú lokálne, nie celoštátne. Deutschlandticket s nimi nijak nesúvisí, ide o samostatný produkt.
Ano. A proto už od počátku trvají spory o to, kdo ponese náklady a nikoliv překvapivě, zemským vládám se to nelíbí, jejich nápad to nebyl.
A dopravním podnikům a svazům se to také nelíbí, ani jejich nápad to nebyl. Sice se jim to kompenzuje, ale nedostatečně, trochu tam také jaksi utekla inflace v posledních letech. Takže mají o něco více cestujících, méně tržeb a méně možností do provozu investovat.
Ano, nahoře k tomu linkuju článek 🙂
Mají v integraci strašný binec, jednotlivé IDS jsou různě velké, nerespektují hranice spolkových zemí. U nás jsou IDS aspoň podle krajů.