Infrastruktura Železnice

Není jisté, kde bude, dostane ale jméno. Brno začíná hledat název pro nádraží

Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Brněnští se nechtějí spokojit s tím, že by se jejich nové nádraží označovalo pouze jako hlavní. Město chce v pondělí oficiálně odstartovat veřejnou soutěž, ze které má vzejít název plánované ústřední železniční stanice.

Ta se bude z dnešního umístění stěhovat. Ve hře jsou přitom stále dvě možnosti: na body vede velké stěhování k řece Svratce, úplně mrtvá ale stále není ani varianta zachování nádraží v centru s mírným posunem pod Petrov.

„Náš novej nádr si zaslouží také nové jméno. Ještě na jaře proto spustíme soutěž o nové pojmenování nádraží, které si sami vyberou ti, kteří ho nejčastěji používají,“ avizoval už v březnu primátor Petr Vokřál. Podrobnosti chce zveřejnit až v pondělí, podle dřívějších informací by měla soutěž probíhat na internetu, zároveň bude možné využít i hlasovací lístky. Odborná porota poté vybere nejlepší návrhy, o kterých se bude hlasovat.

Pojmenovávat stanice přitom není v tuzemsku úplně zvykem. I proto, že se takové názvy se změnou politické situace obvykle měnily. Nejznámější je zřejmě pražské Masarykovo nádraží, které se za války jmenovalo Hybernské a za komunistické totality Praha střed.

Podobně je na tom pražské hlavní nádraží, které začínalo ve druhé polovině 19. století jako nádraží císaře Františka Josefa. Za první republiky neslo jméno amerického prezidenta Woodrowa Wilsona, dnes je vesměs označováno jen jako hlavní. Čestný přídomek „nádraží prezidenta Wilsona“ se mu ale v roce 1990 vrátil. K tomu ještě jeho historická budova nese jméno svého architekta Josefa Fanty.

V Brně se dá očekávat, že se mezi návrhy objeví například jméno podnikatele a finančníka Salomona Rothschilda, který dráhu do města přivedl, možná padne i jméno krále Ferdinanda V. (jako rakouský císař byl I.), který na rozdíl od svého konzervativního otce Františka dal Rothschildovi privilegium k výstavbě parostrojní železnice v říši. Vedle řady jiných titulů to byl i markrabě moravský.

Pro stěhování nádraží k řece se letos už vyslovila zastupitelstva Jihomoravského kraje i města Brna, naposledy se k němu koncem května přiklonila i centrální komise ministerstva dopravy, jejíž souhlas je nutný pro každý velký dopravní projekt. Podmínkou pro realizaci je ještě zpracování technicko-ekonomické studie pro vybranou variantu. Konečné slovo bude mít vláda.

Má nové brněnské nádraží dostat nějaké jméno?
Štítky

54 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Název bych měl,ale byl by vulgární,což by neprošlo…..Jsou to na Magistrátu“chudáci“,stěhovat nádraží z centra města může jen nemyslící člověk…Všude na světě,znovu:-všude na světě rozumní odborníci dbají na to,aby tento ekologický způsob dopravy zůstal v centru.Holt,jsme v Česku.

  • Chtěl bych všechny pražáky, kteří navrhují názvy , jako Praha-východní nádraží , ujistit, že z globálního hlediska je ta jejich díra stejně nezajímavá, jako ta naše díra. Takže pokud nějaké předměstí, tak jedině vídeňské. A pokud jsme nějaká poslední obydlená zatáčka, tak jedině z Vídně do Wroclawi, nebo Katowic. A nebudu mít problém s názvem „Vídeň – severní ferdinandovo nádraží“ 😀

    • …Případně podle nějakých opravdu klasických postav z historie. Nádraží Chucka Norrise, nádraží Ivana Drago, nádraží Doroty Máchalové…ne počkat, mám ještě lepší nápad, když mají v Praze Wilsonovo nádraží, tak my budeme mít Nádraží Dwaynea Johnsona. 😀 A uprostřed odbavovací haly jeho sochu v životní velikosti.

      • …nebo nádraží Wadea Wilsona (to je Deadpool). A v hale by byla socha Deadpoola letícího na duhovém jednorožci. …Sakra, já su dneska děsně plodnej a myšlenkově potentní. Uplně to ze mě pryští. Škoda, že mě nevidí má manželka, jistě by mi řekla něco hřejivého, jako např. „Ty trapnej vole“ s takovou tou láskou v hlase, jak to jen manželky umí. 😉

  • To je demokracie podle brněnského zastupitelstva. Do věcí, které jsou důležité, si od lidí mluvit nenechají, ale na zbytečnosti se lidí ptají. Při posledním referendu se 86 % hlasujících vyjádřilo proti odsunu nádraží, ale to pana primátora nezajímá. On radši nechá občany rozhodnout o jménu nádraží, na kterém mu nezáleží.

    • Při posledním referendu se nezúčastnilo dost voličů – proto je neplatné, přestože probíhalo současně s komunálkami.. Mnoho z těch, co nešli k referendu tím volili pro odsun. Jen nepoctivec argumentuje procenty aktivistů, kteří k volbám přišli.

  • … už hledají jméno pro odsuneté nádraží 🙁
    Ale až vypukne (2019?) celoroční výluka v Brně hl.n., tak se ukáže v plné nahotě problém promíchání osobní a nákladní dopravy v Židenicích, Černovicích, na dolním a v Heršpicích.
    Nádraží pod Petrovem = Rola 🙂

    • Co má mít ten chudák Perner společného s tak strašlivou hovadinou? Vždyť by se musel obracet v hrobě!

  • Asi jak to počasí nám neustále lítá, aprílu se můžeme dočkat na konci června 🙂

  • Navrhuju Štatl – Vokřálovo nádraží. Případně Brno u Prahy – nádraží soudruha Bureše.

  • Podle lidí:

    Brno-Knopp-Kostkovo
    Brno-Šteflovo

    Podle lokality:
    Brno-Opuštěná
    Brno-kopřivy

    Podle technického provedení:
    Brno-nekapacitní

  • Nevíme kde, nevíme kdy, už vůbec nevíme za co, ale budeme mít pro to jméno. Typisch…

    • To spíše „Vordorf“ – i do toho „Vorstadtu“ (tím by mohla snad být Břeclav) má Brno totiž ještě hóóódně daleko (a spíše se mu ještě vzdaluje) …

  • Já si myslím, že brněnský magistrát už jednou ukázal, že na názor obyvatel stejně nedá. Vypsali referendum aby si obyvatelé řekli kde chtějí nádraží mít a stejně to udělali po svém. Tak proč teď po těch samých obyvatelích chtějí vymyslet název?
    Být jimi tak jednohlasně soutěžíme Kocourkov a pak ať se magistrát třeba po…

    • Jak by to řekl Bureš, nekecáme a makáme. Další referendum se jmenuje volby a nebudou tak daleko.

  • Další PR aktivita brněnského magistrátu, ve které se dá utopit pár mega na propagaci.
    Odsunuté nádraží zhorší dostupnost 3/4 cestujícím, ohrožuje plynulost nákladní dopravy a VRT tam bude zajíždět do úvratě. No nekupte to!

  • Pane Šindelář, že jste si neodpustil tu „komunistickou totalitu“… Praha střed bylo politicky neutrální pojmenování a mohlo klidně zůstat. Také se to mohlo jmenovat třeba Gottwaldovo nádraží, čímž byla zachováno pojmenování po prezidentech 🙂 Nota bene, nedivil bych se, kdyby to v Brně pojmenovali Nádraží V.H….

  • Pojmenovat? Tak jo. Hlavní nádraží. S velkým H.

    Protože pokud nechají hlasovat Pražáky, může z toho být také „Brno u Prahy“ nebo „Praha-Jihomoravské Předměstí“

    • Brünn:
      Spíš Brno u Vídně.. 😀 ale jinak je to další zoufale trapnej pokus o to jak to dostat do povědomí a posunout to…
      Celá ta akce s presouváním je monster kravina ktera nejni zas az tak potřeba a proto to v žádném pripade nejni a nebude prioritou… tohle je inteligenčně na úrovni “ monte bů “ alias kraví hora (kravina)..
      Prioritou jsou optimalizace (narovnání do tunelu) pomalych úseku na soucasnych koridorech a výstavba rychlotrati Brno-Praha-Usti-Dresden, dostavba tunelů u Plzně, vystavba tunelů
      Praha – Beroun, výstavba tunelů u Budejovic a podobně..

      • Plzeň si škrtněte, NEMAŠE uvidíme a ten tunel do Berouna bych považoval spíš za tunel^2.
        Pomalých úseků pomalu ale jistě ubývá a je otázka jestli má cenu se pouštět do některých staveb pokud není ani výhled, plán, jak postupovat dál. „Bezpráví“ se bude stejně opravovat, propustnost o pár vlaku vyšší než navazující úsek do Třebové, potom je tam dost vody v podloží, takže tunely budou problém obhájit finančně a kapacitně (asi moc neprojde hodnocením to že se úzké místo jen posune). Rychlotrať na Německo asi také takové terno a priorita nebude, muselo by se s tím začít jinak makat a pořád není myslím ani vyřešeno jestli se k nám zatáhne „nepřátelských“ 15kV, byť třeba na 50Hz (to by snad měly trafa a následné obvody lokomotivy snést), zadrátuje se tak jedna stanice, nebo jestli tam bude styk a nutnost dvousystémovek. VRT mezi Brnem a Prahou je tase taková chyméra, kterou navíc asi bude blokovat právě uzel, bez jeho vyřešení, nebo kapitulace a zastávky na Dolním, se dostanete tak nanejvýš někde k Vlkovu kde budete muset na současnou trať.

        Co by se ale asi hodilo je začít budovat nějaký výjezd z Prahy, co je ale asi problém je že nevíme jestli Severní trasou, nebo jižní. Pokud se zvolí jižní, ať už červená, nebo zelená (dle vysokorychlostni-zeleznice. cz/wp-content/uploads/2014/10/P%C5%99ehledn%C3%A1-situace_VRT_Praha_Brno_SUDOP_2010.pdf) tak musí být v provozu první střední kus, tedy napojení do Benešova a buď po červené do Brodu, nebo po zelené do Jihlavy. Z Jihlavy pak jedině po červené ku Křižanovu, pak po Nové Tišnovce do Brna.

    • Nemyslím si, to by jenom tak neprošlo, nicméně pokud vím tak Havel nemá k Brnu nějaký zásadní vztah, takže bych se toho nebál. Myslím že asi nejpravděpodobnější, či nejprůchodnější by mohlo být Nádraží Ferdinanda I.

  • Já bych byl pro takový snadno zapamatovatelný:
    Nádraží jeho císařského a královského Apoštolského veličenstva Z boží vůle císaře rakouského, krále českého lombardského a benátského, dalmátského chorvatského, slavonského, haličského vladimiřského a ilirského, krále jerusalémského, arcivévody rakouského velkovévody toskánského a krakovského, velkoknížete semihradského a markraběte moravského, vévody horno a dolnoslezdského, modenského, parmského, piacenzského, guastalského osvětimského a zátorského, těšínského furlanského dubrnovnického a zadarského, okněžného hrabětě habsburského, tyrolského, kyburského, gorycyjského a gradišťkého, knížete tridentského a brixenského, markraběte horno- a dolnolužického, istrijského, hraběte hohenembského, feldkirschského, březnického a sonnenberského, pána terstského, kotorského a na Slovinském Krajišti velkovojvody srbského, Františka Josefa I. Brno.

    Zkráceně: Nádraží starýho Procházky.

  • Volil bych název, který bude vystihovat samotné nádraží, ale bude přenesitelný i na celé Brno. V případě toho současného by se nádherně hodilo „Brno – smradlavá díra“ 🙂

  • Zcela jednoznačně „Brno – nádraží Františka Kocourka“.
    Ví někdo o lepším názvu?

    • Proč se takto omezovat. Nazvěme to „Brno-kosmodrom. “ 😀 Ten nemají nejen v Práglu, ale vlastně téměř nikde.

  • Souhlasím napůl. Zrušil bych „hlavní nádraží“, ale nedával nic dalšího – prostě by to byla „žst. Brno“. Stejně tak bych to viděl skoro ve všech ostatních případech, už proto, aby se zkrátila hlášení vlaků.
    Uznávám ale, že začít by se mělo úplně šílenými případy jako Karviná nebo Nymburk.

    • To by vedlo akorát ke zmatku. Jak máte ve stejném městě více stanic, tak tohle je kravina.

      • Ne, pokud ty ostatní jsou zjevně nižšího významu nebo dokonce doplněny názvem místní části apod.

        • Takže místo Brno-Hlavní nádraží by hlásili Brno-železniční stanice ?!

            • Ale to přece lze už nyní – nepoužívat názvy nádraží, ale jen základních názvů lokalit, v nichž nějaké nádraží na cestě leží. Ostatní informace jsou většinou pro cestující důležité až ve vlaku, kde podrobnosti vynechávat nelze.

    • Já bych tam dal: Přesunuté a přitom nové nádraží Brno Město skoro u stadionu 13ti násobného mistra ČR a ČSSR v ledním hokeji.
      To by se třeba v Pardubicích a v Praze dobře poslouchalo 🙂 Pravda, název nádraží by byl trošku delší….
      A v případě získání dalšího titulu by se muselo přejmenovat.

  • Co takhle název prodat nějaké firmě, jak je zvykem třeba u sportovních týmů? Třeba Brno McDonalds nebo Brno Tatra Kopřivnice? :-))

  • hlasoval jsem pro hlavní nádraží, nejsem zastáncem nějakých jmen které se blbě pamatují a ve vyhledávači a jízdních řádech jsou matoucí.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora