dkv-spojujeme

Není jisté, kde bude, dostane ale jméno. Brno začíná hledat název pro nádraží

Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBrno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Brněnští se nechtějí spokojit s tím, že by se jejich nové nádraží označovalo pouze jako hlavní. Město chce v pondělí

Brněnští se nechtějí spokojit s tím, že by se jejich nové nádraží označovalo pouze jako hlavní. Město chce v pondělí oficiálně odstartovat veřejnou soutěž, ze které má vzejít název plánované ústřední železniční stanice.

Ta se bude z dnešního umístění stěhovat. Ve hře jsou přitom stále dvě možnosti: na body vede velké stěhování k řece Svratce, úplně mrtvá ale stále není ani varianta zachování nádraží v centru s mírným posunem pod Petrov.

„Náš novej nádr si zaslouží také nové jméno. Ještě na jaře proto spustíme soutěž o nové pojmenování nádraží, které si sami vyberou ti, kteří ho nejčastěji používají,“ avizoval už v březnu primátor Petr Vokřál. Podrobnosti chce zveřejnit až v pondělí, podle dřívějších informací by měla soutěž probíhat na internetu, zároveň bude možné využít i hlasovací lístky. Odborná porota poté vybere nejlepší návrhy, o kterých se bude hlasovat.

Pojmenovávat stanice přitom není v tuzemsku úplně zvykem. I proto, že se takové názvy se změnou politické situace obvykle měnily. Nejznámější je zřejmě pražské Masarykovo nádraží, které se za války jmenovalo Hybernské a za komunistické totality Praha střed.

Podobně je na tom pražské hlavní nádraží, které začínalo ve druhé polovině 19. století jako nádraží císaře Františka Josefa. Za první republiky neslo jméno amerického prezidenta Woodrowa Wilsona, dnes je vesměs označováno jen jako hlavní. Čestný přídomek „nádraží prezidenta Wilsona“ se mu ale v roce 1990 vrátil. K tomu ještě jeho historická budova nese jméno svého architekta Josefa Fanty.

V Brně se dá očekávat, že se mezi návrhy objeví například jméno podnikatele a finančníka Salomona Rothschilda, který dráhu do města přivedl, možná padne i jméno krále Ferdinanda V. (jako rakouský císař byl I.), který na rozdíl od svého konzervativního otce Františka dal Rothschildovi privilegium k výstavbě parostrojní železnice v říši. Vedle řady jiných titulů to byl i markrabě moravský.

Pro stěhování nádraží k řece se letos už vyslovila zastupitelstva Jihomoravského kraje i města Brna, naposledy se k němu koncem května přiklonila i centrální komise ministerstva dopravy, jejíž souhlas je nutný pro každý velký dopravní projekt. Podmínkou pro realizaci je ještě zpracování technicko-ekonomické studie pro vybranou variantu. Konečné slovo bude mít vláda.

[yop_poll id=1]

Tagy brno nádraží
54 komentářů