Nenaplnila očekávání / přidáme další. Liberec a Jablonec se rozchází v přístup ke sdíleným kolům
Jablonecká radnice začala přijímat tipy na nová stanoviště pro umístění kol.
Dvě největší města v Libereckém kraji zaujala zcela rozdílný přístup ke sdíleným kolům, která minulý rok testovala. Zatímco v Liberci nejspíše tuto službu neobnoví, Jablonec nad Nisou chystá rozšíření nabídky.
Liberec projekt sdílených kol letos zřejmě podporovat nebude. Definitivně se vedení radnice zatím nerozhodlo, loni ale čekalo, že o kola bude větší zájem. Nenaplnilo to naše očekávání, řekl na dotaz ČTK náměstek primátora Adam Lenert (ANO).
„Samozřejmě jsem si vědomi, že to mohlo být způsobeno i tím, že jsme se rozhodli na poslední chvíli, že to bylo až od 15. července, ale data ukazovala, že jedna jízda stála 100 korun. Ty lidi ne, ale nás a potažmo kraj, protože nám na to přispěl dotací, což si myslím, že je nějaký vyšší komfort,“ uvedl Lenert.
Liberecká radnice se do projektu sdílených kol zapojila loni po čtyřleté odmlce. Na bikesharing vydala téměř milion korun, z toho půl milionu zaplatila z dotace od Libereckého kraje. Kolo si za čtyři měsíce od léta do podzimu ve stotisícovém městě půjčilo skoro 2 000 lidí, kteří absolvovali kolem 7 750 jízd. Devadesát procent výpůjček kol trvalo do 15 minut, kdy ji za uživatele platilo město.
Libereckém kraji kromě Liberce byla loni sdílená kola už jen v sousedním Jablonci nad Nisou, který bude letos v projektu pokračovat. Tam byl o ně zájem větší, do systému se zaregistrovalo 3 427 lidí, kteří si kolo půjčili ve 23 375 případech. Lenert míní, že výhodou Jablonce je to, že si tam lidé nemohou zatím půjčovat sdílené elektrokoloběžky jako v Liberci. „Což je samozřejmě výrazná konkurence. Mladí lidé je využívají daleko častěji než kola,“ uvedl Lenert.
Získaná data z bikesharingu chce Liberec využít alespoň při úpravě tržního řádu, který by měl nově pevně stanovit místa pro odstavení sdílených kol či koloběžek a eliminovat problémy spojené s touto službou. „My jsme si zmapovali místa, kde musíme nejdříve doplnit mobiliář, aby to nařízení bylo funkční,“ dodal Lenert. V ideálním případě by podle něj nový tržní řád měl začít platit ještě letos.
Jablonec sbírá tipy na další místa
Jablonec nad Nisou naopak chce v projektu sdílených kol pokračovat. Navzdory náročnému terénu byl o kola ve druhém největším městě Libereckého kraje velký zájem. I proto kol přibude, zatímco loni jich byla k dispozici stovka, letos jich plánuje město ještě 50 přidat. Přibude také stanovišť, kde si kolo bude možné půjčit nebo ho vrátit, řekla ČTK mluvčí magistrátu Jana Fričová. Lidé mohou radnici na e-mail sdilenakola@mestojablonec.cz posílat své tipy, kde by podle nich bylo dobré zřídit stanoviště sdílených kol. „My podněty potom prověříme, a pokud to bude možné, stanoviště tam zřídíme,“ doplnila Fričová.
V Jablonci loni v červnu zahájili projekt s 24 stanovišti, v průběhu roku přibylo na základě podnětů veřejnosti dalších šest míst třeba u autobusových zastávek.
Provoz sdílených kol zajišťovala společnost Nextbike, do systému se v Jablonci zaregistrovalo 3 427 lidí. Od června do konce listopadu, kdy byla kola k dispozici, provedli lidé 23 375 výpůjček, to je v průměru 3 896 měsíčně a 129 denně. Lidé na sdílených kolech najeli po městě přes 30 000 kilometrů, v průměru to dělá 1,3 kilometru na výpůjčku. Největší zájem byl o kola v červnu po zahájení programu, pak v září se začátkem školního roku. Nejvíc výpůjček zaznamenal Nextbike 4. září, kdy si kolo půjčilo 281 lidí.
Zájem o kola rostl postupně. „Zatímco v červnu bylo podle statistiky společnosti 1 865 zaregistrovaných uživatelů, v červenci jich bylo už 2 426,“ řekla Fričová. Nejčastěji si lidé kolo půjčovali u přehrady – ve stanicích Rybářská bašta a U Volta a také u plaveckého bazénu. Velmi vytížená byla i stanoviště na autobusovém nádraží a u parku v Mánesově ulici. Téměř 93 procent výpůjček bylo do 15 minut, takže uživatelé za jízdu neplatili.