Nenápadný skokan trhu na trhu s novými auty. Prodeje aut na levné palivo táhne v Česku Dacia
Registrace nových aut na LPG meziročně stouply o 31 %.
V Česku loni výrazně stoupl zájem o nákup vozidel s pohonem na zkapalněný ropný plyn (LPG). I když jde stále o minoritní segment trhu s novými vozy, data za loňský růst ukazují meziročně velký skok.
Vyplývá to z dat Svazu dovozců automobilů a analýzy webu cistadoprava.cz, který provozuje Centrum dopravního výzkumu (CDV). Podíl aut na LPG loni dosáhl 1,98 % všech registrací nových vozidel v Česku. Úřady loni zaregistrovaly 4 589 nových aut s tímto pohonem. Meziročně jde o nárůst o 31 %.
Důvodem jsou především nízké provozní náklady: litr LPG aktuálně stojí většinou mezi 17-19 korunami a je tak o polovinu levnější než benzín či nafta.
Růst zájmu o auta na plyn je ve velkém kontrastu s trhem vozidel na stlačený zemní plyn. Auta s tímto pohonem prakticky z nabídky výrobců zmizela.
Přes 40 % nových aut značky Dacia je na LPG
Většímu zájmu o LPG brání především slabá nabídka motorizací u automobilek. Z velkých značek trh ovládly Dacia a Renault, většina automobilek ani osobní auta na LPG nenabízí. Dacia loni ovládla v Česku 84 % trhu aut na LPG, tvoří 41 % všech loni prodaných aut této značky v Česku. Nejúspěšnější je pak v tomto segmentu s modelem Jogger.
„Dacia Jogger se stala v loňském roce nejprodávanějším LPG vozidlem v Česku. Praktické rodinné auto pro až 7 osob, které do určité míry těží z popularity segmentu SUV a kombi si připsalo 1 452 registrací. Vzhledem k pořizovací ceně, která začíná lehce nad 400 tisíci s LPG motorizací její prvenství nepřekvapí – v loňském roce u tohoto modelu volilo LPG motorizaci 61 % zákazníků,“ říká Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. Na dalších místech jsou modely Dacia Sandero a Duster.
Podle Kaduly jsou důvodem obliby LPG nízké provozní náklady i relativně hustá síť plnících stanic. „V případě nových vozidel pak při rozhodování zákazníků hraje důležitou roli výhoda tovární zástavby a plná záruka výrobce,“ dodal.